Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Hier wordt het repareren van allerlei voorwerpen besproken

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1337
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door Albert van WdJ » 23 aug 2019, 16:18

Ik heb geen enkele opleiding gehad rondom de techniek van het elektrode lassen.
Het enige wat ik heb gedaan is ooit een aantal video's bekeken van lasinstructies.
En veel zelf bezig zijn. Want al doende leer je ook een hoop.

Maar afkijken van een ander is wat lastig. Zie je iemand toevallig bezig met laswerk, dan kun je meestal niet meekijken. Want ik sjouw m'n lashelm niet de hele dag met me mee.

Nu gaat het lassen van rechte stukken, die verticaal liggen mij prima af.
img_20190822_163944(1).jpg
Maar wanneer ik een hoek moet lassen, dan ontstaan er vaak twee lasrupsen.
img_20190822_163954(1).jpg
Ik heb van alles geprobeerd om dat te voorkomen, maar weet niet wat de oorzaak is.
Ik kan tijdens het lassen ook niet zien dat er dus twee sporen ontstaan.
Weet iemand hoe je dit probleem voorkomt?

Het is vanzelf wel op te lossen. Want nadat ik alle slak heb verwijderd, kan je gewoon erover heen lassen. En dan zit het alsnog vast.
Maar ik wil het graag in één werkgang kunnen.

Albert
Change, before you have to.

1980
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door 1980 » 24 aug 2019, 08:26

Stroom omhoog
Bij bij beide lassen

Dat zou al beter moeten gaan

JantjeV8
Berichten: 3148
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door JantjeV8 » 24 aug 2019, 08:50

Inderdaad, stroom wat hoger, ongeveer dikte van de laspin x 40A als vuistregel.
Ik denk ook dat je eerst nog wat meer met de staalborstel er op moet, ik denk, zeker ik=n de hoek, dat er veel insluiting vanwege de roest in je las terecht komt. Dat spul smelt niet mee, maar borrelt door je smeltbad omhoog zich een weg naar buiten. Schoon werk maakt het ook een stuk beter.

pelletpower
Berichten: 2243
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door pelletpower » 24 aug 2019, 08:58

Precies. Stroom omhoog. Bij vertikaal lassen van beneden naar boven is minder stroom nodig ivm opstijgende warmte. Vandaar dat dat bezer lukt. Hoewel de randjes hier en daar ook niet mooi vloeien.

Die andere las in de hoek is koud. Nog een keer overheenlassen geeft mechanisch slechte las. Stroom fors omhoog en achter electrode zie je een golfje stollen. Als je dit ziet hoef je niet eens te bikken. Slak springt er zo af.

Bij migmag voor je toorts kijken wat je aan het doen bent.

pelletpower
Berichten: 2243
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door pelletpower » 24 aug 2019, 09:22

En nog wat. Gebruik zo groot mogelijke electrode dan heb je minder last van slak

willem
Berichten: 275
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door willem » 24 aug 2019, 13:55

Een las moet je opbouwen, dat betekent dat je een "voor opening " heb van bv
de dikte van een doorslijpschijf, uitgaande van de te lassen materiaal van 3-4 mm.
Hoe dikker het te lassen materiaal, hoe groter de "vooropening". Een las moet NIET
op het materiaal liggen maar moet een zg. doorlas hebben zoals men dat noemt.
Een rutiel elektrode is de meest makkelijke om mee te leren lassen.
Het is ook verstandig om bij dikker materiaal een schuine kant te slijpen, dan krijg je
met de twee te lassen delen dus een V-naad + een voor opening.
Begin met de eerste las met een 2 of 2.5 mm elektrode, die kan je goed in de voor opening
steken en dan licht zwaaiend (van rechts naar links) van links naar rechts slepen, en voor stapelen
( verticaal van onder naar boven) ook licht zwaaiend naar boven toe.
Op allebei de foto's ligt de las op het werk inplaats van een goede inbranding, wat de mannen al zeiden,
hogere stroom.
Voor horizontaal werk heb je meer stroom (amp) nodig dan voor verticaal (stapelen) werk.
Na de grondnaat te hebben gelegd 2 á 2.5 mm ga je over naar 3¼ mm maar ook de amp omhoog
voor een betere inbranding te krijgen en zo vul je de geslepen v-naad op.
Er zijn ook snel stollende elektrode te koop voor verticaal werk als je te veel druipers heb.
Zie ook op de foto"s dat je beter mag ontroesten, leg de staalborstel weg en ga met een
afbraamschijf of roestborstel op de slijptol aan de gang, daarom wil de hoeklas niet lukken
bij je, dat heet slechte contacten, OOK waar de aarde klem komt te zitten even kaal maken.
Als je het lassen een beetje onder de knie krijg probeer het dan eens met een Basis elektrode,
ook opbouwen met een 2.5 mm en aflassen met een 3¼ of 4 mm.
Deze elektrode maken een verschrikkelijke sterke las en last zeer goed in alle posities, vraagt
wel goed apparatuur vanwege een moeilijke opstart maar een geweldige elektrode.
Nu weet je ook waarom het bij A-Z fout ging met de overkapping.

JantjeV8
Berichten: 3148
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door JantjeV8 » 24 aug 2019, 14:15

Punt zou kunnen zijn dat veel van die hobby trafo's maar tot 120A komen. Dan kom je niet veel verder dan de 2,5mm pinnen. Basisch aanstrijken is best moeilijk, lijkt me niet voor een beginner. Schoon werken is belangrijk.

sjoerdb
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door sjoerdb » 24 aug 2019, 19:18

Kun je ook een foto plaatsen van je lasapparaat, en hoe de instelling daarop is en bij welke elektrode je dan gebruikt. Een aantal tips zijn gegeven, met wat extra informatie van jou kant komen we samen zeker verder.

Albert van WdJ
Berichten: 1337
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door Albert van WdJ » 26 aug 2019, 09:04

sjoerdb schreef:
24 aug 2019, 19:18
Kun je ook een foto plaatsen van je lasapparaat, en hoe de instelling daarop is en bij welke elektrode je dan gebruikt. Een aantal tips zijn gegeven, met wat extra informatie van jou kant komen we samen zeker verder.
Bedankt iedereen voor de adviezen. De rode draad in jullie verhaal is duidelijk.
Beter schoonmaken, ook de plaats van de aarde-klem. Hoger amperage gebruiken en de las opbouwen. (Want meestal wil ik toch wel in één werkgang alles klaar hebben.)
ferm.jpeg
Mijn lasapparaat is echter een eenvoudig apparaatje, een Ferm concept 1400.
Zoals je kan zien op de foto, kan deze tot max. 100A. 3¼ mm elektrode kan ik daar niet mee lassen.

Als ik op 80A instel (voor 2,5mm elektroden) dan kan ik max 6 elektroden lassen, en dan gaat de temperatuurbeveiliging al aan. Dat houdt gelijk in 15 minuten wachten, daarna kan ik weer 2 of 3 elektroden lassen voordat de beveiliging weer inschakelt.
Voor klein werk is dat geen probleem, maar moet je wat meer werk maken, dan is dat irritant.

Een gedeelte van de oplossing is om een zwaarder apparaat te kopen. Kan ik ook gelijk 3mm en dikkere elektroden gebruiken.

Op de foto's lijkt het dat er op de lasplaatsen nog roest zat, maar dat heb ik zorgvuldig verwijderd met een afbraamschijf. Staalborstel heb ik alleen gebruikt om even schoon te maken voor het foto's maken
De horizontale las is gemaakt in twee afgeschuinde kanten. Zoals al eerder is aangegeven, valt de slak daar ook gewoon vanzelf af. Maar de inbranding kan daar ook veel beter.

Om echte mooie lasverbindingen te maken heb ik dus een zwaarder apparaat nodig. Logisch dus dat het me niet lukte. Ik heb nooit met een ander apparaat gewerkt dan de Ferm.
Tijd dus om eens te gaan neuzen tussen de vele aanbiedingen.


Albert
Change, before you have to.

1980
Berichten: 36
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door 1980 » 26 aug 2019, 21:53

Ding is best mee te lassen hoor
Al is die aan de lichte kant

Albert van WdJ
Berichten: 1337
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door Albert van WdJ » 26 aug 2019, 22:03

Er is absoluut mee te lassen, met de beperkingen die ik aangaf.
Voor kleine dingetjes is het een handzaam en snel inzetbaar apparaat, dat de rest van de tijd niet in de weg staat, omdat het zo klein is.
Change, before you have to.

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3216
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door Pietje » 27 aug 2019, 00:12

Ik heb zelf al 25 jaar een vergelijkbaar apparaat (Ferm 1500), en daar is niets mis mee. Electrodes van 3.2 gaan er ook prima mee.

Bij de start van het rupsje krijg je altijd twee smeltbaden, omdat dat de kortste afstanden tot de electrode zijn. Deze twee moeten eerst samenkomen voor je verder gaat. Want als er slak tussen gaat zitten, dan wordt het nog lastiger ze samen te voegen. Mocht er slak tussen spoelen: meteen stoppen, slak bikken en tussen de twee (gestolde) smeltbaden opnieuw starten. Net zo lang tot je een mooi enkel smeltbad hebt dat beide stukken metaal raakt.

Omdat een hoeklas een veel driehoekiger las krijgt, drijft er altijd een dikkere laag slak op dan bij een vlakke las. Daarom meer stroom, en liefst een klein beetje helling op lassen. De slak spoelt dan makkelijker naar achteren weg. Zodra de slak aan de voorkant van het smeltbad komt, of over het smeltbad gaat liggen stoppen. Je kan niet meer zien wat je doet, en krijgt makkelijk insluitingen.

Oefenen, oefenen, oefenen... :-)

Ow, met een dikkere electrode wordt het altijd makkelijker.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2903
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door Tim » 28 aug 2019, 22:20

Hey,

Idd stroom omhoog, er moet meer warmte in.

Ik las nooit meer met elektrode vanwege dit. Nu alles tig, staal en rvs. Kun je zien wat je doet en zelfs alleen een smeltbadje maken met een hele lage stroom. Bijvoorbeeld een p-channel. Kun je aan elkaar vloeien, dus zonder lasrups in de kachel schuiven.

Ooit een Caddytig gekocht voor 1500 eu. Superding. Alleen bij dikker staal, bijvoorbeeld ooit een deksel op een buffer gelast, dan wordt na een tijdje de toorts te heet.

Enig nadeel is dat je een gasfles nodig hebt. Maar af en toe een klusje waarbij de deal een nieuwe fles is, doet de truuk.

Groet,
Tim

JantjeV8
Berichten: 3148
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door JantjeV8 » 29 aug 2019, 12:11

Dat zijn prachtige apparaten, die caddy-converters. Kun je ook mee booglassen, en TIG. Maar voor TIG moet je al behoorlijk vakman zijn, je hebt er een erg vaste hand voor nodig (en een slijpsteen... :fff ) Ik blijf dat erg moeilijk vinden. Ben zelf erg van het mag-lassen, ben geen lasser, maar (uch uch) kan er keurig netjes werk mee maken.
Ik denk dat een mag-apparaat wat vergevingsgezinder is voor de weinig ervaren lasser.

pelletpower
Berichten: 2243
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Waarom gaat het lassen in een hoek vaak fout?

Bericht door pelletpower » 29 aug 2019, 16:54

Nee. Dat denken veel mensen. Met Metal Inert Gas (andere is Active) zie je t veel slechter of de las goed doorgebrand is of niet. Wel fijn om dun plaatwerk te doen. Dat is met electrode een hele opgave. Supra electrodes van Lincoln gebruikte ik vroeger. Een rutiel voor alle posities. Echt een fijne. Met basisch heb ik helemaal niets. Last moeilijker en las is inderdaad sterker, maar materiaal scheurt daarnaast net wat makkelijker. Machines die de hele dag stonden te bonken lastte ik gewoon met die supra, daar bleef t toch wat langer heel mee.

Dus als je wilt leren lassen: een pak electrode en aan de gang. Cursus hoeft niet meer, er is immers YT.

Plaats reactie