Advies aansluiten CV hout + pellet kachel, buffervat, etc.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ben
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2019, 09:44

Advies aansluiten CV hout + pellet kachel, buffervat, etc.

Bericht door Ben »

Dag forumgebruikers,

Ik ben bezig met een verbouwing van onze vrijstaande woning van ca. 350 m3. Goed geïsoleerd. Geen mogelijkheid voor zonneboiler. Ik heb een conventionele CV-ketel maar wil daarbij graag een houtkachel én een pelletkachel op de CV aansluiten. Mijn gedachte daarachter is dat is dan kan verwarmen met (een combinatie van) aardgas, hout, pellets en eventueel elektrisch (via spiraal in buffervat).

Ik heb me links en rechts wat ingelezen, en kwam ook op dit mooie forum uit. Graag zou ik jullie adviezen willen hoe ik één en ander het beste zou kunnen aansluiten. Ik heb onderstaand schema in elkaar geschetst. Kan dit werken? En ook zonder (elektronische) regeltechniek?

Zeer benieuwd! Bij voorbaat hartelijk dank.
Bijlagen
Schets 1
Schets 1
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Advies aansluiten CV hout + pellet kachel, buffervat, etc.

Bericht door benthuis »

Beste Ben, welkom op dit forum. Zoals je misschien geleden hebt is dit een zeer diverse plek met kennis over zeer verschillende disciplines.. . Er is dus vast iemand die je met je vragen verder helpt. Ondertussen wil ik je ook uitnodigen om verder te lezen... Voortschrijdend inzicht heeft sommigen hier tot de conclusie gebracht dat technische oplossingen niet altijd echte oplossingen zijn... Maar zoals gezegd moet iedereen dit zelf ontdekken! Succes!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Advies aansluiten CV hout + pellet kachel, buffervat, etc.

Bericht door JantjeV8 »

Hallo, het begrip isoleren zal in nog volgende reacties ook nog wel vallen!

Met een pelletketel moet je m.i. niet de buffer gaan verwarmen, dat ding hoort eerder parallel aan de gas-cv te staan. De buffer voert eventueel op hout voorverwarmd water aan OF de pellet- OF de gas-cv.

Maar waarom niet 1 goed voorziend systeem, maar maarliefst 4 systemen? Heb je de aankoop van al die componenten al gedaan?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Advies aansluiten CV hout + pellet kachel, buffervat, etc.

Bericht door dormos »

Eens met de eerder opmerkingen, maar mocht je het toch zo gaan doen..

Ik zou de volgorde als volgt keizen: hout met bufffer, pellet(Niet op de bufffer!), gas. Je systeem kun je dan redelijk eenvoudig houden volgens mij. De pellet- en gas ketel werken beiden automatisch; is retourwater dat de ketel binnenkomt nog warm genoeg, dan doen ze niets, is het onder een bepaalde temperatuur dan gaan ze verwarmen.

Als eerste stroomt je CV water door je houtgestookte buffer en wordt daar al dan niet opgewarmd. Indien de buffer warm is dan komt het water warm de pellet- en gas ketel binnen maar die slaan dus niet aan.
Is de buffer koud, dan krijgt de pellet ketel koud water en slaat aan. Gasketel krijgt warm water en doet dus niets.
Is de buffer koud en staat de pellet ketel uit dan gaat de gas CV z'n werk doen.

Ik denk trouwens dat pellets als back-up voor stukshout voldoende zekerheid zou moeten bieden, waardoor je je gasaansluiting op kunt zeggen. Scheelt ook weer in vastrecht.

Groet,

Hans
Ben
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2019, 09:44

Re: Advies aansluiten CV hout + pellet kachel, buffervat, etc.

Bericht door Ben »

Dank voor het welkom, en natuurlijk de reacties. Hierbij mijn overwegingen bij jullie vragen/voorstellen:
Met een pelletketel moet je m.i. niet de buffer gaan verwarmen, dat ding hoort eerder parallel aan de gas-cv te staan. De buffer voert eventueel op hout voorverwarmd water aan OF de pellet- OF de gas-cv.
Dat kan ook en is misschien gebruikelijker, maar is er technisch gezien echt iets op tegen? Ik heb hem nu in serie met de gasketel getekend. Dus als de buffer warm genoeg is (verwarmd door pellet of hout) dan springt de gasketel niet aan. Ik stel me ruwweg 3 'scenario's' voor. 1) Ik ben niet thuis: gasketel regelt het. 2) Ik ben wel thuis maar een beetje lui: ik zet de pelletkachel aan. 3) Ik ben thuis én in een actieve bui: ik steek de houtkachel aan.
Maar waarom niet 1 goed voorziend systeem, maar maarliefst 4 systemen?
Zie ook hierboven, en aanvullend daarop: keuzevrijheid, maar ook omdat het leuk is om naar vuurtjes te kijken, ik reeds 2 rookkanalen heb, en als het ware 2 woonkamers heb: Stralingwarmte van een hout-pellet kackel verdeelt zich dan niet genoeg, en ik wil ook graag in beide kamers naar een vuurtje kunnen kijken.

Ps. elektrisch verwarmen van buffervat is een beetje voorsorterend op eventuele zonnepanelen die wellicht in de toekomst op een schuur komen, en/of hele hoge prijzen van grondstoffen gas/pellet/hout)
Heb je de aankoop van al die componenten al gedaan?
Nee nog geen aankopen gedaan.
Ik zou de volgorde als volgt keizen: hout met bufffer, pellet(Niet op de bufffer!), gas. Je systeem kun je dan redelijk eenvoudig houden volgens mij. De pellet- en gas ketel werken beiden automatisch.
Het voordeel van pellet op buffer is dat ik ook warm kraanwater heb van die bron. Qua installatie wordt het er niet echt minder complex door aangezien de pelletkachel toch aan de CV gekoppeld moet worden. Of ik dat rechtstreeks op een leiding doe, of op een buffervat maakt geen verschil. Daarom leek me via de buffer wel handiger. Nadeel is natuurlijk dat de reactietijd veel langer is. Met een koud buffer vat even de boel snel warmstoken, gaat dan alleen met de gasketel, aangezien die niet via de buffer loopt.

Maaar... (tevens mijn volgende vraag) zowel de pellet/hout kachel hebben ook stralingswarmte. Dus als ik snel wil warmstoken kan ik toch die 2 kachels aansteken. De vraag is dus ook wat een goede warmteverdeling van de kachels zou zijn. Gevoelsmatig zou ik denken 50% straling en 50% naar het watersysteem. De meeste hout/pellet kachels hebben echter eerder iets van 25% straling en 50% waterzijdig, tot zelfs 10% straling, 90% waterzijdig.

Hoor graag weer jullie input!
Ben
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2019, 09:44

Re: Advies aansluiten CV hout + pellet kachel, buffervat, etc.

Bericht door Ben »

Overigens (met het oog op zo eenvoudig houden van het systeem) zou ik eventueel ook de buffer geheel kunnen laten vervallen. Ik zou dan de pelletkachel parallel met de gasketel aan het CV-systeem kunnen koppelen, en de houtkachel puur als stralingswarmte gebruiken.

Zo'n buffervat blijft een lomp ding (en kost geld) en het beveiligingsyteem van de houtkachel bij oververhitting vergt veel leidingwerk (en kosten). Wat dat betreft zou zo'n setup wel een sterke vereenvoudiging zijn. Nadeel is dat warm kraanwater dan volledig afkomstig is van de gasketel. Zou niet mijn voorkeur hebben, maar zeker het overwegen waard. Daarnaast is de combinatie van buffervat met vloerverwarming wel mooi lijkt me, maar conventioneel werkt natuurlijk ook prima.

Hm, iets om te overwegen dus.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Advies aansluiten CV hout + pellet kachel, buffervat, etc.

Bericht door JantjeV8 »

Ben schreef: 23 aug 2019, 09:24 Overigens (met het oog op zo eenvoudig houden van het systeem) zou ik eventueel ook de buffer geheel kunnen laten vervallen. Ik zou dan de pelletkachel parallel met de gasketel aan het CV-systeem kunnen koppelen, en de houtkachel puur als stralingswarmte gebruiken.
Precies, eventueel zou je voor het overschot wat je pelletkachel produceert daar nog een SWW-boiler(tje) aan kunnen koppelen. Die boiler staat in serie VOOR de gas-cv.
Een pellet-kachel kan toch ook schakelen op een kamerthermostaat, zo'n ding kan toch zichzelf ontsteken en doven?
Ben
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2019, 09:44

Re: Advies aansluiten CV hout + pellet kachel, buffervat, etc.

Bericht door Ben »

JantjeV8 schreef:Precies, eventueel zou je voor het overschot wat je pelletkachel produceert daar nog een SWW-boiler(tje) aan kunnen koppelen. Die boiler staat in serie VOOR de gas-cv.
Een pellet-kachel kan toch ook schakelen op een kamerthermostaat, zo'n ding kan toch zichzelf ontsteken en doven?
Een boiler(tje) er tussen is bij pelletkachels wel gebruikelijk. Hij kan zelf uitschakelen (bij bereiken van (te) hoge watertemperatuur) maar zelf inschakelen weet ik niet. Wel moduleren, dus harder en zachter branden op basis van een thermostaat. Maar een pelletkachel is in beginsel vooral bedoeld als 'stabiele' bron. Een gasketel kan in een seconde aan en uit. Bij een pelletkachel heeft dat proces een paar minuten nodig, dus die wil je niet de hele tijd willen in/uitschakelen zoals een conventionele gasketel. Vandaar een buffervat. Ik zal eens kijken wat er qua pelletkachels op de markt is.

Tips zijn welkom!
Plaats reactie