Mengventiel voor anti-condensatie bij koeling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Mengventiel voor anti-condensatie bij koeling

Bericht door appelblauwzeegroen »

Ik zoek een mengventiel om te zorgen dat koelwater niet beneden een bepaalde temperatuur komt. Met een warmtepomp wordt het systeemwater gekoeld, maar slechts een deel van mijn installatie zal dampdicht geïsoleerd zijn en geschikt voor condenserende koeling (zie mijn koelproject). Een warmtepomp koelt maar naar één ingestelde temperatuur. Voor de gewone radiatoren, convectoren en vloerverwarming die alleen passief kunnen koelen en dus geen condensafvoer hebben heb je dus een hogere temperatuur nodig om condens te vermijden. Deze kun je bereiken met een mixventiel die het retourwater mengt met ijswater van de warmtepomp.

Echter, de meeste mengventielen die je vindt zijn alleen voor hogere temperaturen geschikt. De toepassingen die je dan ook meestal ziet gaan veelal om:
  • Begrenzing van de tapwatertemperatuur voor veiligheidsdoeleinden;
  • Anti-condensventielen voor pellet- of CV-haarden waarbij de retourtemperatuur van het water wordt verhoogd naar ten minste zo'n 55 graden om condens in de ketel te voorkomen.
In plaats daarvan heb ik een anti-condensventiel nodig, maar dan uiteraard voor een heel lage temperatuur. Bovendien is het nodig dat deze temperatuur erg nauwkeurig is te kiezen, omdat de grens waar condensvorming optreedt erg nauw luistert (afhankelijk van de vochtigheid kun je met zo'n 17 graden meestal wel passief koelen). Ik heb er wel ééntje gevonden: de VTA570 is voor koeling geschikt. Echter, de nauwkeurigheid is maar twee graden.

Idealiter wil je ook rekening houden met de relatieve luchtvochtigheid en slim laten bepalen welke temperatuur nog hoog genoeg is om condens te voorkomen. Misschien is dit iets: https://www.econo.nl/servo-gestuurde-th ... ttachments , een servogestuurde thermostaatregelaar. Maar dat is weer elektronica erbij met sensoren e.d. wat een hogere kans geeft op fouten. :?

Hier is een soortgelijk topic van even geleden: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?t=6568 maar daar vindt men ook niet echt een oplossing.

Iemand nog andere ideeën of oplossingen?
Plaats reactie