verplicht van het gas af?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

verplicht van het gas af?

Bericht door fireblade »

Gisteren op het nieuws dat we op termijn niet meer vrijwillig gasloos worden, maar verplicht, ook weer volgens het niet duurder dan....principe als bij de stadsverwarming. Er zouden dan in stedelijke gebieden warmtenetten komen, die dan hun warmte krijgen uit biomassa. Als we dat op die manier gaan doen zijn we zo door de (wereldwijde) houtvoorraad heen. En meer op elektra overschakelen, maar het net kan het nu al niet aan....Weer een aantal loze niet onderbouwede kreten waardoor volgens mij de animo voor de energietransitie verder zal afnemen. En de burger het gevoel krijgt dat alles financieel op zijn bordje terecht komt.
Ik vraag me trouwens af of na die hele binnenhofrenovatie waar de 2e kamer nu zit, dit ook gasloos wordt. Maar dat kan natuurlijk niet....
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Ingir »

Naarmate de wurggreep strakker wordt zal het verzet toenemen... Ik verwacht tijdens de volgende TK-verkiezingen in 2021 een grote winst voor partijen die de energietransitie op een andere manier willen vormgeven (kerncentrales voor basislast en gascentrales voor pieklast).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door jwardenier »

Het is nog geen wet ,net als het asbest kan men besluiten dit terug te draaien ,al hebben ze nu wel 15% gesaneerd ,een grote groep vooruit strevende gas loze huishoudens zal de druk van de ketel halen .
Wij hebben al jaren geen gas aansluiting ,wat je niet hebt mis je ook niet ,vooral voor hen die c v of vloerverwarming enz. hebben zal het raar aankomen ,bij ons alleen lokaal verwarmde ruimtes ,waar je niet woont /leeft ,is het niet noodzakelijk de boel warm te houden .
Wc zonder verwarming ,gasten krijgen de bibber s ,wij doen de boodschap en klaar is klaar ,de krant lezen we wel bij de kachel .
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door fireblade »

men zou eerst maar eens moeten beginnen met het terugdringen van het verbruik, zowel voor gas en stroom, door betere isolatie van de woningen in plaats van rucksichtslos stoppen met aardgas zonder voldoende te kijken naar de (on)mogelijkheden die er nu voorhanden zijn. De weg die nu ingeslagen wordt zal alleen maar meer weerstand oproepen tegen de klimaatmaatregelen.

@ jwardenier,
juist het besluiteloze gedrag van de overheid in deze is funest voor het draagvlak hiervoor, bij nieuwbouw is de overstap naar gasloos het minste een probleem, de woning kan gemakkelijker worden aangepast hieraan. Maar juist de bestaande woningvoorraad is een groter probleem, en de bouwwijze hiervan, denk maar eens aan de grote hoge galerijflats die centraal een groot ketelhuis hebben waar de cv en warmtapwater vandaan komt, die installaties bouw je niet zomaar om, en dan nog de isolatie verbeteren. Ik heb te doen met die appartementseigenaren die er toch financieel voor op moeten draaien, je zal maar in deze dure huizenmarkt een app gekocht hebben, je hebt dan weinig financiele rek meer denk ik om nog zoiets te bekostigen, en met als gevolg een dalende woningwaarde in de komende jaren, met weer als gevolg onverkoopbare huizen die onder water staan. Maar ook andere woningen komen hierdoor onder druk te staan waarvan het ook een zeer kostbare ingreep is deze geschikt te maken voor andere dan gasverwarming. Diegene die nu al kunnen overstappen hoeven er het minste voor te doen (laten), maar hoe verder in de tijd hoe moeilijker de woningen worden die dan aan de beurt zijn. Kijk maar eens naar de miljardensubsidies die voorhanden zijn voor wind en zonneenergie voor bedrijven en ontwikkelaars hiervan, ik zie dit nog in jaren niet voor de particuliere huiseigenaren komen. En dan weer een subsidie wel en dan weer eens niet, wordt er teveel van gebruikgemaakt wordt er weer gekort. Op deze manier is de gehele energietransitie gedoemd te mislukken.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Lieve »

Op de belgische franstalige televisie word nog steeds, door de overheid, publiciteit gemaakt om CV installaties te laten omschakelen naar gas.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Dutch John »

Vanwaar dat wijzen naar of verwachtingen hebben van een overheid? De manier waarop je je hut verwarmt is toch iets persoonlijks? De overheid kan van alles willen of opperen, de brandstof betrek je uiteindelijk niet eens van de overheid. Daarbij zijn er best keuzemogelijkheden: aardgas, butaan, propaan, HBO, elektriciteit uit verschillende bronnen, hout in meerdere vormen, steenkool, passieve zonne-energie.

Kies en trek een plan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door fireblade »

Heel simpel DJ, we worden hier in NL door de overheid in een bepaalde hoek gedrukt, zonder ook maar enigszins te weten hoe het voor ons uit gaat pakken. Alles wordt met veel bombarie aangekondigd of opgestart, en even later weer even hard teruggedraaid.
Voorbeeld de salderingsregeling voor zonnepanelen, aanschafsubsidie pelletketels, verbod op asbest daken, aanschafsubsidie elektrische auto, verbod op gas cv ketels, fiscale voordelen voor Tesla's en zo, zomaar een aantal zaken genoemd die het vertrouwen in een goed functionerende overheid sterk af doen nemen.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door fireblade »

@ lieve,
hier in NL is het van het aardgas af gaan ook deels vanwege de gevolgen van de gaswinning in groningen. Waar de getroffenen al sinds 2012 proberen hun schade vergoed te krijgen. Die volgens de overheid "ruimhartig vergoed zou worden. We weten inmiddels wel beter. Dat er in BE nog voor aardgas geopteerd wordt is dat daar ook nog veel woningen verwarmd worden met stookolie, dus gas is beter voor het milieu. Hier in NL zou men eerst maar eens moeten stimuleren om het verbruik terug te dringen, dmv isolatie van de woning, en nieuwbouw gasloos te maken, dat is het makkelijkste. En voortschrijdend technisch inzicht maakt dan meer mogelijk dan nu.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Dutch John »

fireblade schreef: 22 jul 2019, 08:48 die het vertrouwen in een goed functionerende overheid sterk af doen nemen.
Daar verschillen we niet qua mening. Alleen we reageren er anders op.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door remco d »

Hoe minder je afhankelijk bent van bronnen buiten de deur, gas, stroom, water (+ afvoer daarvan) hoe minder invloed de wispelturige overheid op je heeft. Isoleren is dus prioriteit nr1. Verder helpt het om te kijken hoe je prioriteiten liggen.

Hier komen vaak onderwerpen voorbij: " hoi we zijn een gezin van 6 en we douchen graag lang en iedere dag, hoe kunnen we dat ecologisch doen?"

De instelling zou ook kunnen zijn: hey mooi zo'n zonneboiler, daarmee hebben we 8 vd 12 maanden warm water in overvloed, moeten zelfs affakkelen. Dan kunnen we lekker lang douchen. Daartegenover staat dan dat de vier wintermaanden er minder vaak en lang gedoucht wordt. Als je zo kunt denken heeft de overheid minder grip op je.

Belasten ze gas nog meer: hou het spul maar ik stook de kachel aan en trek een trui aan en gooi de deur naar de keuken dicht.

Autorijden wordt ook steeds duurder: ik fiets wel.

Ik betaal netjes over 40 uur werken de loonbelasting en vind dat wel genoeg bijdrage. Die BTW op luxeproducten kan ik ook nog begrijpen. Maar op groenten en fruit??? Ik probeer het wel zelf te telen. Dat ik dan een keer 3x per week peulen en de week erop 3x sla krijg te eten is dan maar zo.

Ik probeer dus niet boos te worden op overheidsbeleid, laat staan het te begrijpen ( dat lukt niet met gezond boerenverstand) maar kijk voor mezelf hoe er het best op te reageren.

Enige waar ik me wel zorgen over maak is dat er dalijk een linkse regering komt die je koopwoning in box 3 plaatst. Ik weet nog niet hoe ik daar mee om zou moeten gaan.

Mvg Remco
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door fireblade »

@DJ
Wij hebben in de loop der jaren onze vrijstaande woning uit 1910 zo goed mogelijk geisoleerd, we stoken lokaal met 3 houtkachels, hebben wel cv en vloerverwarming, maar in de praktijk wordt slechts alleen de vloerverwarming gebruikt. Als we alle binnendeuren open zetten trekt de warmte door naar boven, waar het dan warm genoeg is voor te slapen, vaak te warm. We verstoken nog 800 m3 gas per jaar voor de vv en warmtapwater, en voorlopig blijft dat ook zo. De overstap naar gasloos is voor ons niet zo groot, maar vooralsnog ondernemen wij geen actie meer op dat gebied, omdat er nog niets duidelijk is qua beleid en kosten. Warmtepomp kan niet omdat we slechts 220V hebben, ook de huisaansluiting niet, en dat kost alleen al 1700 euro. Daarom hebben we ook maar 15 zonnepanelen. Verder als je het gas laat afsluiten 700 euro, wellicht gaat dat nog veranderen. Voor ons zou een electrische auto wel geschikt zijn, maar aanschaf is nog veel te duur en te onzeker qua beleid, en helaas kunnen we niet zonder ivm gezondheid en afstand tot ov 7 km en voorzieningen 15 km. Dus voor ons pas op de plaats nu.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door fireblade »

@ remco d,
we zijn maar met z'n 2en en we zijn al ver w.b. onafhankelijkheid, maar voor het laatste stukje pas op de plaats. We wachten wel wat en hoe het verder gaat met subsidies en mogelijkheden. Zonneboiler is voor ons geen optie, we kunnen in huis geen opslagvat kwijt, en op het beschikbare dakopp liggen al zonnepanelen. Maar voor het sww komt er dan een electrische boiler.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door dormos »

Verder als je het gas laat afsluiten 700 euro
Weet je dat zeker? Dit lijkt meer het tarief voor "verwijderen van de aansluiting". Vaak kun je voor een veel lager bedrag, of voor niets, je laten afsluiten. In mij geval (Stedin) gratis, en er zit nu gewoon een beugel met hangslot over de hoofdkraan heen. Meter blijft gewoon hangen, maar betaal geen vastrecht meer.

Netbeheerders verstoppen of verzwijgen deze optie nogal eens op hun site.

Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door Paul Joosten »

Netbeheerders hanteren hiervoor bepaald geen uniform beleid Hans. Bij Enexis kon ik indertijd mijn aansluiting voor zo'n €130 laten verzegelen met een hangslot. Dat was toen nog voor onbepaalde tijd maar tegenwoordig kan dat nog maar voor maximaal een jaar. Stuitend en niet bepaald motiverend denk ik. Ik heb bewust mijn aansluiting niet laten verwijderen en niet alleen om de kosten. Wie weet lukt het ze nog eens om een groen alternatief zoals d.m.v. elektrolyse gemaakt waterstofgas via die leidingen naar de huizen te gaan brengen. Dan is de aanwezige infrastructuur ineens weer een pluspunt.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: verplicht van het gas af?

Bericht door fireblade »

@ Paul,
En voor dat soort fratsen stop ik voorlopig met investeren in duurzaamheid, nu lijkt het wat om je gasleidingen te verwijderen, als er straks waterstof doorheen zou gaan en je zou daarop over willen stappen, dan ben je weer een vermogen kwijt om alles weer aangesloten te krijgen. Er moet voor alle netbeheerders ook maar eens dezelfde voorwaarden gaan gelden voor leveringen van energie, waar ook in nederland. Er is nu complete willekeur.
Plaats reactie