Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ruuben »

Is de installatie van slimme gasmeters nu gestopt?
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Gisteren zag ik een heel nest bestelbusjes van Liander verderop in de straat en begrijp daaruit dat de uitrol van de slimme meter is opgerukt in onze woonplaats. Vreemd genoeg heb ik nog geen uitnodiging gekregen om mee te doen met deze fantastische kans onze meter slim te maken.

Nu we enkele jaren verder zijn en beter zicht beginnen te krijgen op de "aanpak" van weigeraars door netbeheerders, heb ik besloten om de slimme meter te laten plaatsen maar de zendfunctie te laten uitschakelen zodat ik zelf de meterstanden moet doorgeven. Ik weet vrij zeker dat dit alleen in naam zal gebeuren maar dat men de zendfunctie gewoon laat aanstaan. Vervolgens ga ik jaarlijks 10-20% te veel stroom en gas doorgeven, in de wetenschap dat de kosten komende jaren snel gaan stijgen en het dus aantrekkelijk is om een voorraadje goedkoper gas/stroom te hebben.

Bovendien kan ik zo nagaan of die uitgeschakelde zendfunctie werkelijk uitgeschakeld is...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Krelis »

De BAM doet de uitvoering m.i.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ruuben »

Haha .. hogere standen doorgeven vind ik geniaal.
Ik begin nieuwschierigheid te worden naar hun transmissie en protocollen.
Voor de zekerheid kun je altijd een bescheiden ruis op de lijn zetten natuurlijk :fff

Komt door de zonnepanelen van de buren zeg je dan :D
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door kockie »

Volgens mij hebben die dingen een radiomodule voor het melden van de gebruiksgegevens naar de netbeheerder en een soort seriele poort waarmee je zelf kunt uitlezen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ruuben »

Hoe lang duurt het nog voordat een virus huis houdt en de slimme meters rampzalig blijken vraag ik me af
Ik las dat veelal GPRS wordt gebruikt om te communiceren. Pittige hoeveelheid zenders dan zoineens erbij.
Met 8 miljoen energiemeters en internet en GPRS communicatie heb je alleen al een electriciteit centrale nodig.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Blijfhopen »

En wat te denken van alle standby ledjes.....
GdeJ denkt met u mee.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door JantjeV8 »

En zendt dat dan permanent realtime, of eens per etmaal al het gelogde?

Oeioei, als dat uitlekt gaan steeds meer stralingsgevoeligen aluminiumfolie rond d'r huis afrollen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ruuben »

Ik las elk kwartier op Wikipedia over data communicatie.
Veel apparaten hebben ook mogelijkheid om op andere manieren met buitenwereld te communiceren. Internet of via het lichtnet. In grotere nieuwbouw gebouwen zie je de datakabel ook eruit komen en mysterieuze verdwijnen. In 2004 had ik een nieuwbouw appartement in De Kwakel waarin op afstand mijn vloerverwarming kon worden bediend. Daar kwam ik achter na problemen met mijn energie rekening. Maar dat staat in geen enkele folder of brochure bij oplevering destijds
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door dormos »

Nu we enkele jaren verder zijn en beter zicht beginnen te krijgen op de "aanpak" van weigeraars door netbeheerders,
Welke aanpak? Ik heb 'm indertijd geweigerd en heb nog gewoon m'n Ferraris meter. Niets gemerkt van een "aanpak", 1 telefoontje was genoeg om mijn adres uit de planning te halen.

Ben zelf niet van de alu hoedjes, maar het schijnt te helpen als je de meter inpakt in aluminiumfolie. Heb wel eens een verhaal gehoord van iemand die de meter zonder zendfunctie had laten plaatsen. Had de meter ingepakt in folie en kreeg na een tijdje bericht dat er iets niet in orde leek met de meter omdat ze 'm niet uit konden lezen....

Mij gaat het trouwens niet om de pricacy o.i.d., ik wil gewoon simpel kunnen blijven salderen zolang het kan.

Groet,

Hans
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door fireblade »

Het enigste wat men wil met al deze technologie is weten wat hoe en waar je bent, iets doet, koopt of rijdt. En naarmate deze technologie vordert is men steeds meer connected. Het enigste resultaat wat je hiermee bereikt is totale afhankelijkheid van de technologie, en het niet meer kunnen functioneren zonder. En het bevorderen van luiheid en zelfredzaamheid. Er lopen nu hele hordes mensen rond die hun hele leven in hun telefoon hebben zitten, en als deze het niet meer doet in totale paniek uitbarsten. En zo ook met die onzin van de slimme meter, wat is hier nu echt het nut van, totaal niets. Als je een uitlezing doet is het verbruik al geschied, dus wat schiet je ermee op. En de onzin van de netbeheerders die als excuus gebruiken dat het net beter te regelen is, is ook onzin, omdat met de komst van steeds meer zonneparken de invoeding op het net steeds meer als een jojo zal gaan, even een wolkje voor de zon en de energieproductie dondert in elkaar. Steeds meer piek en dal. En een slimme gasmeter is helemaal onzin, zeker in het licht van besparen van energie. Dat doe je door te isoleren en kijken of alles wel verwarmd moet worden en wanneer. En waarom hebben we dan nog geen slimme watermeter???? Je hebt ook door al deze dingen steeds meer datagebruik nodig, dus betere en snellere verbindingen en een explosief stijgend energieverbruik hierdoor. En dan op deze manier denken aan het klimaat, dat gaat dus echt niet werken.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

fireblade schreef: 08 jul 2019, 09:13 Het enigste wat men wil met al deze technologie is weten wat hoe en waar je bent, iets doet, koopt of rijdt.
Burgers bespioneren is zeker een belangrijk argument voor deze miljardenoperatie maar niet de belangrijkste. Ook kostenbesparing voor het energiebedrijf speelt een belangrijke rol maar de uitrol van de slimme meter is vooral bedoeld om overheidsinkomsten (energiebelasting, ODE en BTW) veilig te stellen. Het initiatief is dan ook vanuit de overheid gekomen die met lede ogen aanzag hoe huishoudens met zonnepanelen genoemde belastingen kunnen omzeilen met een draaischijfmeter.

Destijds (zo rond 2008) ging het daarbij niet eens om grote hoeveelheden maar door de snelle prijsdaling van zonnepanelen viel te verwachten dat de verkoop snel zou toenemen, zeker wanneer de overheid haar belastingen op energie gaat opvoeren.

In 2013 is het SER Energieakkoord gesloten waarbij is ingezet op stimulering van duurzame energieopwekking via subsidiëring van de opgewekte energie (SDE+). Deze subsidie wordt niet uit de algemene middelen bekostigd maar wordt omgeslagen op de energierekening van kleinverbruikers, om precies te zijn door de Opslag (lees: extra energiebelasting) Duurzame Energie, ofwel ODE.

Echter, met de opkomst van zonnepanelen en warmtepompen is het in principe mogelijk alle energieverbruik zelf op te wekken en daarbij het netwerk te gebruiken als opslagmedium dankzij die duivelse draaischijfmeter die automatisch terugdraait als er stroom teruggeleverd wordt. Met als resultaat een zeer lage energierekening en soms door de heffingskorting zelfs geld terug... en de overheid heeft het nakijken: de grondslag voor de heffing van ODE, EB en BTW dreigt weg te vallen en daarmee de dekking van het SER Energieakkoord.

De slimme meter is het antwoord op dit probleem: er kan niet langer automatisch gesaldeerd worden dankzij het dubbele telwerk en tijdens de uitrol van de slimme meter (heeft men 10 jaar voor uitgetrokken) kan eenvoudig administratief gesaldeerd worden om geen rechtsongelijkheid te krijgen met eindgebruikers die het geluk hebben om als laatsten een slimme meter te krijgen.

Een ander belangrijk argument voor de slimme meter is de mogelijkheid om stroomverbruik en teruglevering vrijwel continu te monitoren (elke 15 minuten) waardoor het mogelijk wordt met variabele tarieven te gaan werken, afhankelijk van vraag en aanbod. Een teruggeleverde kWh zal in de zomer vrijwel niets opbrengen wegens overaanbod van zonnestroom, een afgenomen kWh in de winter kan echter tegen een veel hoger tarief verkocht worden vanwege hoge vraag naar stroom.

De slimme meter is dan ook vooral een sluwe meter, de voordelen vallen voornamelijk aan de kant van de overheid, netbeheerders en energieleveranciers, de nadelen vallen uitsluitend bij de kleinverbruikers. Weigeren van de slimme meter is mogelijk maar ik verwacht dat je dan nog duurder uit bent zodra de variabele tarieven van kracht worden en je zonder slimme meter gewoon altijd het hoogste tarief betaalt voor afname van stroom en het laagste tarief (= nul) voor teruggeleverde stroom.

Het zou prettig zijn als de overheid eindelijk eens eerlijke informatie geeft over de slimme meter, de meeste mensen hebben geen idee wat de slimme meter inhoudt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

Ha,

En de slimme meter registreert alle netto terugleveringen. Wie oogst die GVO's dan?

Niet de burger. 1+1=3

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door benthuis »

Ik denk dat mijn chinese panelen gele stroom leveren! Zouden ze die dan ook stiekem met certificaat als groen verkopen? De boefjes....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door JantjeV8 »

Als ik nu zelf, zonder installateur, een setje panelen op m'n dak gooi. Wat moet ik iemand dan melden, niks? :fff Ik hoef wat mij betreft niets te salderen, subsidie mogen ze houden, wil gewoon heel weinig aangeleverde stroom verbruiken.

M'n meter heeft digitale cijfers als uitlezing. Erg slim is ie niet denk ik, dat ding is al zeker 14 jaar oud. Geloof niet dat daar een zendmodule in zal zitten.
Plaats reactie