Grote houtdroog volg draadje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Grote houtdroog volg draadje

Bericht door swake »

Laten we optimistisch veronderstellen dat uw meetmethode perfect identiek was voor alle metingen. Op zich niet zo evident hoor. Maar weeral laten we veronderstellen dat de gebruikte methode geen extra fout meebrengt.

Beide meettoestellen werden op voorhand van de 2 metingen wellicht niet gekalibreerd en aangezien het waarschijnlijk ook geen 'labo' kwaliteit is zal de mogelijke 'meetfout' op zich al meer dan redelijk zijn. 20% is niet uitzonderlijk voor deze dingen. Als het digitaal is, dan is het niet de moeite om de 2 laatste digits te lezen. Hooguit kan je een vergelijkende meting uitvoeren op eenzelfde moment, maar die moet je beter niet absoluut nemen eerder iets in het genre van 'het is meer/minder, veel meer/minder of redelijk gelijk'

Nu, na 3 maanden, met over die 3 maanden redelijk schommelde temperaturen, vochtigheid en tussentijds gebruik van die toestellen is het best mogelijk dat ze totaal andere waarden gaan aangeven voor dezelfde meting of dat hun afwijking de andere kant is opgegaan.

Bereken de extremen eens met 5% afwijking en je zal direct zien wat ik bedoel.

Het vertrouwen in de weegschaal kan je wat opkrikken met een gesloten verpakking van een kilootje suiker of bloem of iets in dat genre. Weeg één pakje, en dan een tweede en dan de 2 samen. Doe dit 10x. Het resultaat zal je inzicht geven in hoe juist die weegschaal kan meten.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Grote houtdroog volg draadje

Bericht door swake »

ik ben verkeerd want bloem/suiker/zout is eigenlijk geen goed product. Je wilt het over 3 maanden weer kunnen gebruiken als referentie. In het beste geval werd het opgebruikt in de keuken en in het slechtste is het gewicht ervan 'aangetast' door de luchtvochtigheid.

Dus beter een product dat ongevoelig voor vocht is zoals flesjes water. Van die kleine van 500cc, de plastic verpakking ervan weegt bijna niks.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Grote houtdroog volg draadje

Bericht door Ruuben »

Het was ook volle maan. Misschien is het magnetisch noorden door de recente aardbevingen ook wat verplaatst. Had jij daar ook last van?
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Grote houtdroog volg draadje

Bericht door Ramon »

Wat doe ik fout?
Te vertrouwen in een vochtmeter...
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Grote houtdroog volg draadje

Bericht door Ruuben »

Hoe zie jij het gewicht dan? Denk je dat het vochtgetal bij aanvang wel klopte?
Ik wil best het blok door middel zagen. Daar is het zeker weten vochtiger.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Grote houtdroog volg draadje

Bericht door Ramon »

Ramon schreef: 03 apr 2019, 09:24 Ik vraag me zoiezo af hoe betrouwbaar die vochtmeter is. Ik heb er ook 1, maar de stammen die ik meet qua vochtgehalte komen bijna altijd boven de 60% uit. Behalve een dode boom. Of extreem hard hout.
Hoe ver duw je de pinnen erin? Zo te zien meet je op de kop?
Ik wil best het blok door middel zagen. Daar is het zeker weten vochtiger.
Dan klopt het toch wat ik eerder al zei...

Ik denk niet dat het vochtgehalte bij aanvang al klopte. Daar had ik gelijk mn vraagtekens al bij.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Grote houtdroog volg draadje

Bericht door Ruuben »

vandaag het binnen drogende blok gewogen. 1355 gram. :shock:
Droger dan dit kan dus blijkbaar niet. na vorig jaar kort binnen te hebben gelegen was het dus al kurkdroog.
Plaats reactie