Gasketel vervangen door... gasketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door Joepie »

Ingir schreef: 05 jul 2019, 12:55
Als ik voor een warmtepomp zou kiezen dan zou dat geen L/L-wp worden maar een L/W-wp omdat de hele woning is voorzien van LTV.
Ik zou de zonneboiler inregelen op een goede basisopbrengst voor je LTV. In december-februari niet toereikend, maar daar buiten kom je echt een eind er mee weg. Het mooie van een L/L warmtepomp is de schakelbaarheid ervan. Klokthermostaat, afstandsbediening of een app op je telefoon. Onderweg naar huis? Dan de verwarming aan zetten. Als je huis heel goed geïsoleerd is dan zal je vermoedelijk in de slaapkamers niet of nauwelijks een warmtebehoefte hebben. Dan volstaat een L/L warmtepomp (desnoods met twee of drie units) in de vertrekken waar je wel doorgaans verblijft en warmte wil hebben. L/L warmtepompen kan je - mocht de gezondheid dit op enig moment gaan vereisen - in de zomermaanden gebruiken als koeler. Gevoed door je PV.

En de prijs voor stroom, ja die zou alle kanten op kunnen. De belasting van het net zie ik niet als een probleem aangezien huishoudens maar een klein deel van de vraag en aanbod van stroom bepalen. Zelfs als die met warmtepompen gaan draaien. Ik vermoed dat e-producenten zorgen voor reservecapaciteit omdat ook zij (vanwege de onderlinge grootschalige handel in elektriciteit) geen belang hebben wij sterk variërende marktprijzen. Publieke laadpalen (waar echte EV's tot een etmaal aan kunnen hangen met 16A-32A) worden straks wel gereguleerd op piekmomenten. Lijkt me prima.

De historie wijst dat de prijs van gas sterk is gestegen in de afgelopen 20 jaar. Rond de eeuwwisseling kostte ons gas nog 20 eurocent per kuub. Nu bijna het viervoudige. Ik heb geen cijfers voorhanden maar voor elektriciteit is de stijging volgens mij minder sterk.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door Ingir »

fireblade schreef: 05 jul 2019, 12:51 Ik zou die ketel gewoon weer vervangen door een gasketel, omdat er in de energietransitie nog zoveel onduidelijkheden zijn wat waar en hoe en tegen welke prijs, dat je nu misschien kiest voor een oplossing die over een paar jaar in jouw situatie misschien geheel achterhaald blijkt, qua kosten en subsidies en de ontwikkeling van de techniek.
Precies mijn gedachte. Zolang de overheid niet met een eerlijk, consistent en haalbaar klimaatbeleid komt ga ik geen stappen zetten om mij te conformeren aan haar waanideeën. Afgelopen 10-12 jaar heb ik onze woning al verregaand energiezuinig gemaakt door de warmteverliezen via transmissie/infiltratie drastisch te verlagen en overal LTV te plaatsen, dat blijkt een zeer goede investering want het gasverbruik is gedecimeerd terwijl het wooncomfort met sprongen vooruit gegaan is (geen tocht meer, geen koudeval bij ramen, geen koude vloeren/wanden, geen vochtproblemen, geen temperatuurverschillen tussen kamers/verdiepingen, geen nachtverlaging van de cv, maar overal in huis een aangename en zeer constante temperatuur van 21-22°C bij een luchtvochtigheid van 40-60%, veel stralingswarmte en nauwelijks convectiewarmte).

Het mooiste vind ik nog steeds dat we die investeringen in energiezuinigheid nooit gedaan hebben vanuit financiële voordelen, hoewel uiteraard mooi meegenomen, over klimaat en milieu heb ik me ook nog geen dag zorgen gemaakt en kan de opwarming van de aarde alleen maar toejuichen: beter opwarming dan afkoeling! Wooncomfort was de enige reden om heel het huis aan te pakken en door vrijwel alles zelf te doen zijn de kosten laag gebleven.

Het autogebruik (van 2 auto's met elk 10.000km per jaar naar 1 auto met 4.000 km) is grotendeels vervangen door fietskilometers met de speed pedelec. Ook hier weer geen keuze vanuit financiële voordelen, hoewel mooi meegenomen, maar om nu eindelijk eens structureel iets aan lichaamsbeweging te doen. Wij hoeven geen E-auto, de E-fiets is 10x zuiniger met energie en die fietskilometers zijn bovendien veel aangenamer dan een beetje suf zitten in een auto.

Ik ben altijd zeer geïnteresseerd in nieuwe technieken die het leven leuker maken. De warmtepomp doet echter niets op dat gebied en staat daarom ook niet erg hoog op mijn verlanglijstje.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door fireblade »

De overheid kan er beter aan doen om te zorgen dat het energieverbruik per woning/huishouden daalt, bijvoorbeeld isolatie. Wat de energietransitie betreft zijn we toch al veel te laat, en de klimaatmaatregelen zijn echt sprongen van een kat in het nauw, totaal niet onderbouwd op financieel en economisch en sociaal gebied, wij hebben in de loop der jaren ook ons huis uit 1910 geheel geïsoleerd, en meer gericht op comfort dan financieel gewin. Het gas wat we nu nog gebruiken blijven we ook doen, tenzij het onbetaalbaar wordt dan zien we wel weer. En sinds 1 jaar zonnepanelen en eens kijken hoe we ons verbruik in kunnen passen op tijden van gratis stroom. En dat kan heel goed zonder slimme meter. Onze cv ketel is nu 9 jaar oud, en slechts 1 gloeiplug vervangen. Dus voorlopig houden we deze tenzij een grote reparatie zich aandient die een nieuwe aanschaf aantrekkelijk maakt.
In jouw geval zou ik voorlopig ook nog wachten met vervangen. Gezien onze woonomgeving, buitengebied, blijven we toch verstoken van alle collectieve oplossingen zoals warmtenetten en upgraden van het elektranet.
timovd
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2018, 09:23

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door timovd »

Ingir schreef: 03 jul 2019, 10:25 Na 20 jaar trouwe dienst (vrijwel geen storingen) van de Nefit HR-ketel wordt het tijd om eens rond te kijken voor vervanging. In die 20 jaar heb ik het huis goed geïsoleerd, luchtdichtheid verbeterd en overal LTV geplaatst waardoor onze woning geschikt is geworden voor verwarming met een warmtepomp. Overigens hebben we nooit al die maatregelen genomen voor het klimaat/milieu of verlaging energiekosten maar puur voor verhoging van het wooncomfort, die andere zaken zijn bijkomende voordelen.
...
Wat handig was geweest (en wellicht voor de volgende die hier mee aan de gang gaat); verlaag de aanvoer- en retourtemperatuur van de ketel. Introduceer het "piepsysteem" voor de vrouw (en kinderen) voor als het toch te koud is in huis en schroef dan eventueel de temperatuur omhoog. Warmtepompen werken met lagere temperaturen, dus zo weet je zeker dat je huis er geschikt voor is.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Gasketel vervangen door... gasketel

Bericht door Ingir »

timovd schreef: 07 jul 2019, 10:27 Wat handig was geweest (en wellicht voor de volgende die hier mee aan de gang gaat); verlaag de aanvoer- en retourtemperatuur van de ketel.
De aanvoertemperatuur staat ingesteld op 35°C. Alleen wanneer het echt flink koud wordt (buitentemperaturen lager dan -5°C) dan schroef ik de aanvoertemperatuur (bij de ketel) tijdelijk op naar 40°C.

De meeste CV-ketels staan inderdaad te hoog afgesteld. Zelfs in een gemiddeld geïsoleerde woning kan de aanvoertemperatuur verlaagd worden naar 55°C (i.p.v. de 80-90°C) waardoor de ketel beter kan condenseren en HR kan worden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie