Eiken processierups

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Eiken processierups

Bericht door JantjeV8 »

Hier in Brabant heeft de Buxus het afgelegd. Praktisch nergens meer buxus in de tuinen. Kale plekken of hier en daar nog bruine karkassen. Vorig jaar lag iedere zaterdag de groenafval berg bij de gemeente vol met buxus.

Maar wat ik niet begrijp, is daar waar de bomen beneveld zijn, er toch volop brandha(a)r(d)en zijn. Het werkt dus niet. Dan kun je beter niks doen. Maar zoals gezegd, ik begrijp het misschien niet.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Eiken processierups

Bericht door jwardenier »

Niets doen is mijns inzien niet erg handig ,natuurlijke bestrijders inzetten ,o a koolmees maar ook de vleermuis omdat die in de schemering jaagt en pappa vlinder dan op zoek gaat naar vrouwtjes , verder o a bonte vliegen vanger en andere zangvogel als de meren en spreeuw ,dus veel soorten nestkasten ,leef je uit .
Natuurlijk bos met een verscheidenheid aan bomen en struiken en veel meidoorn ,hier bijna geen eik en den aangeplant ,veder veel es els meidoorn enz. enz.

Buskes mot is iets heel anders , mensen die deze hagen in hun tuin hebben gebruiken dit vaak als voorafspiegeling van het hier namaals , kerhofen buksen en grind , en een monument ,nu vaak water ornament .

Ben ,ik heb geschrobd met suiker , laatst een partij gekocht voor 50 c per k g ,het helpt goed , tot dat Alef een klusje in de zon had en het luie zweet tevoorschijn kwam ,toen kwam ook de jeuk terug .

Je kan de nesten vol spuiten met lijm , maar waar laat je dan de rommel ? komt mij de jongen in gedachten met de kola fles ,lopen tot een oneindigheid om het van de wereld af te gooien wat niet lukt .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Eiken processierups

Bericht door Pietje »

De irriterende stof van de brandharen is een eiwit, en die zijn niet heel temperatuur-bestendig. Er gaat dus rond dat kort heel heet douchen, of met een fohn de irritatie-plekken verwarmen tot wat je nog net kan hebben, heel effectief is tegen jeuk.

De bomen hangen hier ook vol, maar ik heb nog nergens last van. En heb het dus ook niet kunnen proberen. Maar als iemand hier op het forum dit wil proberen, dan ben ik heel benieuwd naar het resultaat!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Eiken processierups

Bericht door benthuis »

Mn ega komt net terug van een rondje hardlopen...
Ze gaat NU heet douchen en föhnen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Eiken processierups

Bericht door JantjeV8 »

En? En? En? :shock:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Eiken processierups

Bericht door benthuis »

Voorlopig oordeel... Het werkt. Ze heeft heet gedouched. En ik kan beamen dat dat goed warm is... Kan er vaak niet onder staan...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Eiken processierups

Bericht door JantjeV8 »

Gisteren sprak ik iemand die voor de gemeente hier mee te maken heeft.

Wat ze met die stoomkanonnen de bomen in blazen is een soort parasiet. Die parasiet boort zich op de rupsenlarven en vreet die dus leeg. Die parasiet krijgt maar heel weinig tijd om z'n dingetje te doen, dat schijnt maar amper 2 weken te zijn dat dat effect heeft, daarna is de rups al te groot.

De gemeente, althans hier, is de enige die zich er mee bezig houdt, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Rijkswaterstaat e.d. doen er niets aan.

Het beestje rukt op. Daar waar de rups voorheen enkel op de vrijstaande bomen en 1e rij van een bosperceel zat om alle warmte op te vangen, verdringt het nu zichzelf al tot verder in de bossen. Op plaatsen komt het ondertussen ook voor dat het 2x per jaar een broedsel (zo noem ik het maar, ik weet de echte benaming niet meer :? ) voorkomt in plaats van 1x zoals vroegah.

En inderdaad, eiken vervangen lijkt de enige afdoende oplossing...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eiken processierups

Bericht door kockie »

Biologisch evenwicht proberen aan te moedigen lijkt me ook een goede mogelijkheid . In het buitenland hebben ze de rupsen al langer, eigenlijk geen idee hoe erg daar de plaag is.

http://www.plantenziektekunde.nl/klein- ... essierups/
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Eiken processierups

Bericht door JantjeV8 »

Oh ja, dat vertelde hij ook. De vlinder gaat tot wel 4km van z'n geboorteplaats weg, voor een vlinder schijnt dat heel erg ver te zijn. Dus meer verscheidenheid in de bomenlarij zal wel wat helpen, maar niet veel.

Paar weken/winters met strenge vorst zou veel meer helpen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Eiken processierups

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef: 02 jul 2019, 11:29 Paar weken/winters met strenge vorst zou veel meer helpen.
Vorst kunnen ze wel hebben. Nat warm voorjaar levert schimmel op, en daar sneuvelen veel eitjes door.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Tom op eigen houtje
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2017, 23:01
Locatie: Rimburg

Re: Eiken processierups

Bericht door Tom op eigen houtje »

Onze inlandse eik is een van de waardevolste bomen die we hebben hier in europa / nederland
Er zijn tot wel 1500 organismen die op de een of andere manier gebruik maken van deze oldtimer
Weghalen is een beetje zinloos aangezien er nu al waarnemingen zijn waar de eikenprocesierups al gespot is op beuken
Ook de dennen rups is aan een opmars bezig zullen we dan maar gewoon alles kappen en beton storten ?
Dat lijkt me wel de laatste mogelijk oplossing
De aaltjes doden de rups wel maar de overlast blijft aangezien de nesten nog achterblijven
Dus daar moet in naar mijn idee nog een handeling op volgen
De spuitlijm methode lijkt mij al een stap in de goede richting dat opgerolde spul kan zo de verbrandingsoven in
Maar ik denk dat we inderdaad moeten inzetten op meer natuurlijke bestrijders zoals de meze,en zangvogels en vleermuizen
Meer eiken met hazelaars en andere voor vogels aantrekkelijke struike eronder
Dit is niet een probleem wat over een jaartje onder controle is hier moet hard aan gewerkt worden met een goed beleid anders krijg je enkel meer problemen de kat uit de boom kijke en wachten tot de overheid een potje geld opentrekt zoals nu op veel plekken gebeurd maakt het probleem elke dag groter en groter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eiken processierups

Bericht door kockie »

Biodiversiteit vergroten dus.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Eiken processierups

Bericht door Geertje »

Nestkastjes ophangen. De goedkoopste en meest effectieve oplossing.

https://www.naturetoday.com/nl/nl/natur ... ?msg=24604
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Eiken processierups

Bericht door Bossie »

Uit betreffende link: "Er zijn duizenden planten van tientallen soorten aangeplant om natuurlijke vijanden van de eikenprocessierupsen te lokken, zoals sluipwespen, sluipvliegen, gaasvliegen en zweefvliegen. Ook realiseerde de Boermarke in samenwerking met een plaatselijke basisschool en de vogelwacht Uffelte twintig nestkasten voor koolmezen, pimpelmezen, mussen en andere soorten vogels die insecten eten. Bij inventarisatie van de nestkasten samen met schoolkinderen bleken dit voorjaar al elf nestkasten bezet te zijn en later nog eens drie aan het begin van de zomer. Ook hangen er kasten voor grootoorvleermuizen. Grootoorvleermuizen eten nachtvlinders, waaronder eikenprocessievlinders. Verder zijn in het vroege voorjaar natuurlijke vijanden in kleine aantallen uitgezet om een opstartpopulatie te realiseren."

Volgens mij zijn nestkastjes ophangen maar een heel klein onderdeel van de aanpak. Met wat ze allemaal hebben gedaan kun je toch eigenlijk geen causaal verband meer leggen tussen mezenkasten en het resultaat van dit project....
Plaats reactie