Monocultuur landbouwgrond verbeteren?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Monocultuur landbouwgrond verbeteren?

Bericht door bej »

Hallo allemaal,

Wij hebben onlangs het geluk gehad om een stukje landbouwgrond van ongeveer 40are te kunnen aankopen.
Deze grond is zeker sinds de jaren 60 bewerkt geweest door een aantal verschillende landbouwers.
Dit is altijd monocultuur geweest (de laatste jaren aardappelen, mais en gras). Ik vermoed dus dat de grond uitgeput is en ieder jaar "verrijkt" wordt met drijfmest en meststoffen.

Wij weten nog niet exact wat wij op lange termijn ermee willen doen, deels weide, deels moestuin, boomgaard en of voedselbos.
Voor de eerste 2 jaren dachten we gewoon weidegras te laten zaaien en dit jaarlijks te hooien. Wij hebben namelijk nog een aantal jaren werk aan onze verbouwing vooralleer we aan het grote project landbouwgrond (voedselbos?) willen beginnen.

Nu vragen wij ons af of het nuttig is om de de grond op een of andere manier terug te verrijken? Of klopt ons idee niet dat de grond verarmd is door de monocultuur en bijhorende mest en sproeistoffen?
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Monocultuur landbouwgrond verbeteren?

Bericht door 1980 »

Hallo,
Zou er eerder een groenbemester opgooien
Eventueel met een vracht compost
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Monocultuur landbouwgrond verbeteren?

Bericht door benthuis »

Paar overwegingen:

Groen bemester voor een jaar.
Compost sparen voor het jaar daar op.
Hele dikke laag compost opbrengen op het moment dat je de grond in gebruik gaat nemen (voor de moestuin delen). Deze dikke start-laag bedekt alle onkruiden en geeft je gewassen een boost, daarna jaarlijks aanvullen met een laag van bvb 5 cm. Hierop zijn intensieve teelten te halen en je creëert snel een gezond bodemleven.

Iig zorgen dat de bodem bedekt wordt, liefst door een nuttig gewas (kan gras of gras/klaver en dus hooi zijn als je hier een doel voor hebt)
Afdekken kan ook met zeil, paden met karton/mulch.

Een meter kuil is ook een mooie als je zelf een beetje gevoel voor deze zaken hebt. Als je een kuil graaft van een beetje omvang, krijg je een mooi beeld van je grondje en de gelaagdheid, vastheid, bodem leven, etc... (Je weet dan welke gewassen makkelijk gaan en welke bijvoorbeeld met hun wortels op een ondoordringbare laag stuiten... Wormen soorten en aantallen tellen?)
Misschien een start analyse van de grond laten doen als je exact wil weten wat je straks met je grond wil/moet/kan. Kan je later zien of je op de goede weg bent....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Monocultuur landbouwgrond verbeteren?

Bericht door remco d »

Dag bej,

Los van het verbeteren van de grond, als je graag een boomgaard of voedselbos wilt, zou ik vast de bomen gaan planten. Die hebben tijd nodig om groot te worden, na 10 jaar wordt het pas wat. Mocht je je er over een tijd in gaan verdiepen en er staat het een en ander op de verkeerde plek, vloek dan een keer en haal een boom weg.

Ik zie veel mensen een hoogstam boomgaard aanleggen en eigenlijk te oud zijn om de ladder op te gaan als na 20 jaar de bomen eindelijk groot zijn....

Mvg Remco
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Monocultuur landbouwgrond verbeteren?

Bericht door benthuis »

remco d schreef: 20 mei 2019, 05:56 ... zou ik vast de bomen gaan planten. Die hebben tijd nodig om groot te worden, na 10 jaar wordt het pas wat.
Mvg Remco
Dat lijkt me een heel goed advies.... stekken en voortrekken in roottrainers kan ook. Voor appel en peer zou je een mix kunnen maken van "kerstboompjes", dwz boompjes met een ranke vorm, bouw van een tomatenplant en half/hoogstam. De productie boompjes uit de intensieve teelt gegeven al met een paar jaar. Tegen de tijd dat het meeste fut er uit is, zijn de stammen aan het produceren.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
bej
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:26

Re: Monocultuur landbouwgrond verbeteren?

Bericht door bej »

Bedankt voor jullie ideeen!
Wat denken jullie van de huidige plannen:

In het najaar komt het stuk vrij, wij dachten aan de straatkant een natuurlijke haag (meidoorn, spaanse aak,..) aan te planten om inkijk op korte termijn te voorkomen
Het veld volledig laten gelijk trekken en weide gras zaaien.
Eventueele hoogstammen planten op het perceel.
Eventueele houtwalkanten aanplanten (hazelaar, kleiner fruitbomen, bessenstruiken..)

De eerste jaren de grond enkel hooien, tot we iets of wat plan hebben uitgewerkt welk deel we willen gebruiken voor moestuin, voedselbos,..
Geen chemische meststoffen gebruiken, zodat het bodemleven terug op gang komt. Kan het gebruik van drijfmest kwaad?
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Monocultuur landbouwgrond verbeteren?

Bericht door Bossie »

Zou zelf enkel voor ruwe stalmest of compost gaan als bemesting.
Volledig gelijk trekken, hoe? Ploegen/slepen of wat voor bodembewerking? Las pas iets (meen onderzoek/publicatie) dat kerende grondbewerking en ook niet kerende bewerking waarbij er daadwerkelijk verstoring is van de bodem los van de verdichting bij ploegen bijdraagt aan vernietiging van bodemleven tot 80% (micro organismen ed) in de laag waar je actief bent. Als het eenmalig is zal dat wel meevallen zeker gezien het verleden van het perceel. Kan het stuk niet zo snel terug vinden.

Als jullie gras gaan inzaaien misschien meteen kiezen voor een saladebuffet mengsel of eventueel zelf samenstellen, raaigras, rode klaver, witte klaver, cichorei, luzerne en misschien paar kg Tübinger mengsel. Ik zou niet snel iemand laten hooien, dan voer je alleen maar voedingsstoffen en organisch stof af naar elders.
Waarom niet een iemand koeien of schapen erop laten zetten (stoot/drukbegrazing) om via hun darmflora weer wat goede bacteriën en organismen te introduceren.
Heb zelf ook al hele goede ervaring met sproeien van verdunde microferm op onze eigen weide (50 jaar misbruikt als paardenweide). Afgelopen winter hebben we daar tevens koeien en schapen balen hooi gevoerd (bale grazing) impact daarvan was geweldig. Wij zitten op zand en de hoeveelheid humus/organische stof die daarmee in een winter is toegevoegd is absurd. Nog nooit zo'n mooie weide gehad als dit jaar.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Monocultuur landbouwgrond verbeteren?

Bericht door benthuis »

Je staat versteld wat er in een jaar voor goeds kan gebeuren met grond. En tevens wat je in een jaar kapot kan maken.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie