Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door Paul Joosten »

Mijn 6 jaar oude amandelboom heeft dit jaar weer prachtig gebloeid en er zijn al heel wat jonge amandeltjes te zien. Wat me wat minder bevalt is dat veel blaadjes geheel of gedeeltelijk rood gekleurd en die rode delen helemaal verkreukeld / gebobbeld zijn. Ik zie er geen beestjes bij of eitjes op. Geen idee wat dit veroorzaakt, hoe kwalijk het is en wat er eventueel voor maatregelen genomen kunnen of moeten worden. Ideeën?
2019-05-09 10.30.28.jpg
2019-05-09 10.30.15.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door Blijfhopen »

Paul,
Zoek naar “krulziekte amandelboom”.
Gerard
GdeJ denkt met u mee.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door JantjeV8 »

Toch nog een nachtvorst er op gehad?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door Paul Joosten »

Krulziekte inderdaad.... geen relatie met nachtvorst zo te zien. Nu nog uitvissen hoe ik er (ecologisch verantwoord) vanaf kom.

Lees o.a. over bordeauxse pap maar hiermee breng je weel koper in je tuin. Een alternatief zou compostthee zijn maar of dat ook tegen krulziekte helpt?

Tips en eigen ervaringen welkom.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door Blijfhopen »

“Windindewilgen.nl” werkt met kalkzwavel.
Ik heb het ook gehad in mijn amandel. Niet bestreden. Na een aantal jaren was de boom dermate verzwakt dat ik hem (ook om andere reden) maar gerooid heb.
Gerard
GdeJ denkt met u mee.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door jwardenier »

Mieriks wortel uitplanten en laten verwilderen ,dit voorkomt krulziekte ,na het planten werking in/na het 2 e jaar .
Boomwortels nemen dan de stoffen op
In de boomgaard plant je ,boerenwormkruid , mierikswortel , oostindiche kers en knoflook ,hiermee voorkom je de meeste ziektes . Verder een dikke mulch laag van stro en oud hooi onder de bomen ,brandnetel laten groeien .
Nestkasten en oorworm potjes ook niet vergeten .
Nu de boompjes zieke takken weg snoeien ,en behandelen/ met brandnetel of heersmoesthee ,verdund 1 op 3 met een handje kalk ,vernevelen met rugspuit ,tenminste zo doe ik dit . Ik had ooit een boek met recepten tegen allerlei ziektes bij planten ,uitgeleend en niet terug gekregen ,hierin staan hulp middeltjes , maar oplossingen zoals goede combinaties werken op de langere termijn .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door Paul Joosten »

Dank voor de tips maar aangezien ik de boom in mijn gazon heb staan zijn ze niet allemaal even bruikbaar en van oorwurmen heb ik gelukkig totaal geen last. Ik ga proberen zoveel mogelijk van de aangetaste delen te verwijderen en dan van het najaar en in februari eens wat sproeien. De ervaring van Gerard wil ik liever niet herhalen.

Verdorie, ik kreeg nu juist zoveel plezier in deze boom met vorig jaar een recordoogst! Iemand ervaring met compostthee?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door Martinus87 »

Paul Joosten schreef: 10 mei 2019, 09:27 Dank voor de tips maar aangezien ik de boom in mijn gazon heb staan zijn ze niet allemaal even bruikbaar en van oorwurmen heb ik gelukkig totaal geen last. Ik ga proberen zoveel mogelijk van de aangetaste delen te verwijderen en dan van het najaar en in februari eens wat sproeien. De ervaring van Gerard wil ik liever niet herhalen.

Verdorie, ik kreeg nu juist zoveel plezier in deze boom met vorig jaar een recordoogst! Iemand ervaring met compostthee?
Kende compost thee nog niet, maar ziet er wel interessant uit.

Je kunt ook gier maken van o.a. brandnetel of smeerwortel. Dat lijkt me makkelijker.

Heb wel ervaring met het spuiten van zwavel, maar moet zeggen dat het bij mij niet geholpen heeft. Waarschijnlijk doordat ik het maar 1 keer heb gedaan. Er wordt namelijk geadviseerd meermaals te spuiten over langere periode geloof ik.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door JantjeV8 »

Ja inderdaad, google vertelt heel veel over krukziekte. Nog nooit van Bordeauxse pap gehoord :idea:

Wat is er tegen om met een middel te spuiten? Er komen direct een boel producten op waarbij uitdrukkelijk verteld wordt dat het ecologisch verantwoord is. Of ben ik dan naïef?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door kockie »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bordeauxse_pap

Er zit kopersulfaat in en dat is niet heel vriendelijk materiaal. Het stapelt ook nog eens in de bodem. Ik lees in bovenstaand artikel dat het alleen preventief werkt. Vroeger werd het ook ter bestrijding van fytoftora gebruikt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door Dutch John »

Paul Joosten schreef: 10 mei 2019, 09:27 van oorwurmen heb ik gelukkig totaal geen last
John bedoelt dat je juist graag "last" hebt van oorwurmen. Zijn hele nuttige insecten.

Hier geldt het adagium: als het ziek wordt en uiteindelijk dood gaat, dan hoort het kennelijk niet in onze omgeving thuis. Brandnetel, mierikswortel en boerenwormkruid ten spijt; onze amandel heeft het moeilijk en zal het verder op eigen krachten moeten doen. En anders maar niet.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door Paul Joosten »

Toont aan hoe weinig ervaring ik nog heb met (vrucht)bomen... mogelijk helpen ze tegen luis of ander ongerief? Tegen de schimmel die de krulziekte veroorzaakt kan ik me (helaas) toch niet voorstellen.

Heb gisteren een poging gewaagd de aangetaste blaadjes te verwijderen. Het is ondoenlijk, het zijn er veel teveel en zonder serieus lijf en leden te riskeren op de hogere takken voor mij volslagen onmogelijk. Ik moet de natuur dus nog maar even op zijn beloop laten en kijken of ik naderhand met sproeien de schade nog wat kan beperken. Compostthee maken lijkt me niet ingewikkeld en aangezien ik omkom in de zelfgemaakte compost kost me dat alleen maar wat tijd en moeite.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door jwardenier »

Je zou een gier kunnen maken van ui, prei en knoflook ,deze werkt schimmel bestrijdend .
Regenwater is hiervoor het best ,ton of wat dan ook voor 1/3 vullen met materiaal rest water ,na 8 tot 10 dagen is deze klaar ,de zwavel uit de ui gewassen kleurt de gier bruin ,zeven en daarna vernevelen /besproeien om de paar dagen .

Helaas staan jou boompjes in een gazon ,je zou nog wel bordes kunnen aanleggen onder de boompjes om de kruiden die ik eerder noemde aan te planten ,liefst 2 van elk bij elke boom ,in een gazonnetje zullen ze geen bescherming hebben en kun je ze vermoedelijk rekenen als brandhout ,of je zou andere middelen moeten gaan gebruiken b v met koperoxide .
Het is geen fabeltje als je biologisch wil zul je anders moeten werken , met natuurlijk evenwicht
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door JantjeV8 »

Paul Joosten schreef: 11 mei 2019, 23:19 Toont aan hoe weinig ervaring ik nog heb met (vrucht)bomen... mogelijk helpen ze tegen luis of ander ongerief?
Haha, dat weet ik dan weer wel (zoveel weet ik er ook niet van), oorwurmen helpen schimmels die onder aan de voet van de stam vaak voorkomen te voorkomen en bestrijden. Dus oorwurmen in je gazon moet je zien te houden.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Rode opgekrulde blaadjes amandelboom?

Bericht door Paul Joosten »

Ben ze er nog niet of uiterst sporadisch tegengekomen. Hoe kan ik ze lokken?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie