Voedsel drogen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Bedankt voor het antwoord ,250 kw is best veel ja ,zou bij mijn gebruik nog wel eens flink wat hoger kunnen zijn .
Ik heb vanaf het vroege voorjaar tot laat in het najaar spul in de droogkast liggen ,zie wel al dat jij veel sneller droogt .
Een gemiddelde lading [ 20 l kruiden ligt er ongeveer een week in ,is daarna mooi groen en knapperig droog ,sommige kruiden maal ik daarna tot poeder.
Ik denk wat verbeteringen te kunnen aanbrengen bv grotere collector ,lucht dicht maken ,eventueel een zone schoorsteen, hierna hoop ik sneller en nattere producten te kunnen drogen .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Vandaag de eerste porti prei uit de houtoven opgeslagen ,omdat het langer als 6 maand bewaard kan worden had ik deze dus geblancheerd ,daar er anders een smaak verandering kan optreden en het moeilijk verteerbaar zou kunnen zijn .
Mooi knisperend droog ,met een kleur alsof het zo geoogst is .
De onderste laag in de droog kast begint leer droog aan te voelen ,rest is nog vochtig .Maar weer een porti in de houtoven gezet om te drogen .
Tevens vals gespeeld door 6 zakjes in te vriezen ,volgende week weer nieuwe prei om te drogen .
Mijn vrouw opperde de oplossing om zomerprei te gaan verbouwen ,volop zon .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 04 mei 2019, 19:37 Vandaag de eerste porti prei uit de houtoven opgeslagen ,omdat het langer als 6 maand bewaard kan worden had ik deze dus geblancheerd ,daar er anders een smaak verandering kan optreden en het moeilijk verteerbaar zou kunnen zijn .
Mooi knisperend droog ,met een kleur alsof het zo geoogst is .
De onderste laag in de droog kast begint leer droog aan te voelen ,rest is nog vochtig .Maar weer een porti in de houtoven gezet om te drogen .
Tevens vals gespeeld door 6 zakjes in te vriezen ,volgende week weer nieuwe prei om te drogen .
Mijn vrouw opperde de oplossing om zomerprei te gaan verbouwen ,volop zon .
Gedroogde prei, goed idee! Moet ik eerst maar eens goed prei leren telen. Het is me één jaar goed gelukt, maar daarna op de een of andere manier nooit meer. Kweek ze op op een zaaibed tot potlooddikte en dat in een 25-30cm diep gat uitplanten, a la John Seymour. Maar op de een of andere manier worden ze op het zaaibed de laatste tijd niet snel genoeg dik.

Heb nu net gister in een tray per vakje gezaaid, eens kijken of dat wat wordt. Grote tray met wat diepere vakjes, 140 stuks.

Zomerprei dan moet je vroeg beginnen met op, moet je binnen beginnen, toch, of voor de winter al uitplanten?

We gebruiken de vriezer nog (veel te) veel en die gaat er voorlopig ook nog niet uit helaas. Grote afhankelijkheid, maar het is voorlopig niet anders.

Krijg net een aanvraag van een handige Engelsman met timmer ervaring. Die kan wellicht een droger bouwen. Maar... we hebben ook nog een afdak voor de bijen wat gebouwd moet worden, dus of dit project het in de prioriteiten haalt??

Vermogen van mijn Excalibur (9 trays, kan veel in) is 600W, maar dat zal niet continu zijn. Heb het nooit gemeten... Met appels is het nodig om om te draaien, met kruiden niet.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Voedsel drogen

Bericht door alefarendsen »

Trouwens, maggiekruid / lavas; ik heb het staan, gebruik het in de soep en af en toe in een saus, maar verder niet veel. In het verleden wel gedroogd en gemalen door zout gemixt, dat is lekker.

Waar gebruik jij het voor dat het zoveel droogt? Ben benieuwd.

Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Maggie kruid ,soep in marinades ,omelet ,net als brandnetel vervang je er in de winter het groene kruid mee .
Overigens heb ik vaak verschillend soorten in de droogkast ,droog veel brandnetel omdat we er o a thee van zetten maar ook gebruiken in o a kippenvoer .
Veder droog ik kruiden als vrouwenmantel en goudsbloem ,voor zalf en zeep .
Walnoot blad om vlieg werende werking ,enz.
Brood om er paneel meel van te maken ,en ben ook voorzichtig begonnen om na het spruiten de brouwgerst te drogen
Bladgroentes om in de winter te eten ,een goedkopere conservering is er niet zelfs sla wil gemakkelijk drogen .
Eens een 5 l blik vol boeren kool gedroogd, in de houtoven ,daar hebben we heel wat stamp potjes uit gemaakt.
Als ik de droogkast wat kan verbeteren ga ik zelfs koolsoorten drogen ,wat nu in de vriezer gaat en zelfs weck kan gedroogd jaren bewaren .
Ik ben nu overigens een biertje aan het brouwen ,staat nu hop te koken ,hop is gedroogd ,gevacumeerd en heeft 3 jaar op de plank gelegen , is nog mooi groen en ruikt als hop .
Ik heb de hoop een vriezer te kunnen uitzetten en het wecken wat veel arbeid vergt te kunnen minderen .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Voor het verbeteren van prei ,grond met een spitvork los wrikken , niet spitten ,ik gebruik kippenmest .
Plank onder de zit stok 1 x per week maak ik die schoon en bewaar de mest voor prei en koolsoorten .
Vedder af en toe eens een bladbemesting geven met smeerwortelgier of komt i weer, brandnetel gier .
Ik heb nu preien pols dik en ook wel kleineren ,ze maken nu zaadstengels dus wat niet voor zaadwinning is moet nu geoogst worden .
Zaad winning is weer een vak apart .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Voedsel drogen

Bericht door Paul Joosten »

Je maakt me erg nieuwsgierig John, kan je eens wat foto's plaatsen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

PICT0001 (4).JPG
de voorkant
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

PICT0002 (4).JPG
en hier de binnenkant ,met onderaan de laag veldkeien .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Voedsel drogen

Bericht door Lieve »

Zeer mooi, verplaats je die regelmatig?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Nee ,is niet te tillen .
Ik heb de collector waarschijnlijk te vlak voor de vroeg en late seinsoes zon inval ,hierom ga ik binnenkort een nieuwe collector maken , breder en korter zodat hij meer horizontaal komt te staan ,zal de oppervlakte x kastinhoud van de kast van de 12 ambachten overnemen .
Jelle86
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2018, 18:59
Locatie: Beuningen (OV)

Re: Voedsel drogen

Bericht door Jelle86 »

Leuk onderwerp en volgens mij goed te doen om zelf te maken.

Volgens mij is jou kast niet geïsoleerd toch? het ontwerp van de website van 12ambachten is wel geïsoleerd.
Denk je dat dit nodig is, of valt dat mee?

Het lijkt me zelf wel makkelijk om het op het formaat euro pallet te maken. Kan hij winterdag zo de schuur in.

We wouden ons dit jaar naast in wecken al richten op fermenteren om overschot uit de moestuin langer te kunnen bewaren.
Dit lijkt me een hele mooie toevoeging.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Alef ,ik zaai prei voor in een langwerpige bloembak in de koude kas,met iets van 10 cm zand in de bak ,daarna op een wachtbed en of verspeen op potlood dikte ,maak geulen en daar zet ik met een pootstokje [stuk v e steel ] de prei in ,geulen kun je mooi water in gieten ,en zo af en toe wat aanaarden , af en toe wat mest en gier.
Zomer prei zou je inderdaad erg vroeg me moeten beginnen ,ik heb nu wel wat staan maar dik worden ze niet ,en als je te vroeg zaait gaan ze zaad zetten .Ik vind herfst reuzen het mooist om te verbouwen ,mooi voor in de snert en ovenschotels ,in de zomer eten we graag wat anders en gebruiken dan niet veel prei ,de zomerprei is een leuke aanvulling .
Jelle ,mijn kast is niet geïsoleerd of dat iets uit maakt weet ik niet ,als het warm weer is zal het niet uitmaken ,voor koudere tijden zullen de stenen hun warmte langer vast houden denk ik .
Drogen is zeker leuk om te doen ,en als wintervoorraad bij een laag energie gebruik misschien wel iets wat moet ,met een zonnedroger kost het veder niets om te bewaren ,sommige groentes moet je blancheren om of bitterheid weg te krijgen of het goed verteerbaar te maken ,de rest droog je naar het wassen ,een sla centrifuge helpt dan om zoveel mogelijk waswater te verwijderen,veder heb je of glazen potten met goed sluitend deksel of blikken bussen nodig ,koffie of kruiden bussen zijn erg geschikt .
Wij hadden 4 vriezers ,1 voor oa melk rest voor vlees en groentes ,nu nog 2 ,ik hoop terug te gaan naar 1 vriezer vlees en zuivel .
Fruit gaat in de weck ,veder doen we melkzuurvergisting ,zuurkool en bonen .
Varken gaat in het zout en gedroogd rest als vers in de vriezer of weck .
Een droog kast zelf maken is best te doen ,een stukje terug staat een link naar een te bouwen kast v d 12 ambachten en ook Bossie heeft er 1 geplaatst
Of ze in de winter de schuur in kunnen ,het zou kunnen mits je daarvoor het gereedschap hebt ,ik laat hem staan ,hij is te zwaar om te tillen en de ruimte naar buiten de moestuin is te krap ,met af en toe onderhoud gaat deze al weer 10 jaar mee ,de vorige heeft ook 10 jaar gewerkt ,was van vurenhout ,en had bewoners die het hout opaten ,boktor .
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Voedsel drogen

Bericht door dormos »

Ideetje voor een geoptimaliseerde droogkast voor John:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?t=6012

Groet,

Hans
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier »

Hans ,leuk idee ,ik heb blikjes klaar staan .Nu zit er een zwarte dunne aluminium plaat onder in de collector ,vastgeschroefd met afstandhouder s zodat er ook lucht onder de plaat door kan .
Blikjes zullen het rendement denk ik nog meer verhogen ,was wel een opgave om ze leeg te drinken .
Plaats reactie