Zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jverbee
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2016, 11:38

Zonneboiler

Bericht door jverbee »

Beste forum leden,

We zijn aan het overwegen om een zonneboiler te plaatsen om ons SWW te verwarmen. We hebben een pelletketel welke gekoppeld is aan een buffervat dat reeds voorzien is om een zonneboiler aan te sluiten. Ik ben nu opzoek naar mensen die hun systeem op een website publiceren, zo kan ik eens opvolgen wat er haalbaar is bij minder zonnige dagen enzo. zijn er mensen die dergelijk webites of blogs kennen?

Alvast bedankt
Jurgen
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zonneboiler

Bericht door alefarendsen »

Helaas, dat heb ik niet. Hier een 500l buffervat met een vlakke plaat, 5m2. We houden de buffer er vanaf ongeveer begin mei tot eind september goed warm mee. Wil nog wel wat bijplaatsen, maar op het dak gaat dat niet, en ik heb geen andere plek in de buurt helaas.

Veel SWW hier met veel mensen in huis en 2 kids die nog badderen. Had desondanks een 300l vat moeten nemen, maar dat is nu te laat.

Ik denk dat als er mensen zijn die hun data publiceren, je niet alle variabelen zult hebben: zoals hoeveel SWW gebruiken ze... Kun je het niet benaderen? Hoeveel SWW gebruik je überhaupt?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Zonneboiler

Bericht door LeaD »

Hier is het 600L SWW met 6 m2 vlakke plaat en 24 vacuumbuisjes; Al meer dan een maand wordt er niet meer gestookt en ik heb deze week al de helft van het heet water afgelaten wegens meer dan 80°C en dan nog eens 3m2 afgeschermd met doek. Wat een mooie zomer hebben wij toch in april.
Voorheen was het 200L met 4 m2 vlakke plaat zonder regelaar en gericht op het westen, gaf maar een dekking van een half jaar of minder.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zonneboiler

Bericht door Wouter Gillis »

Alef,

misschien nog ruimte voor een douchewarmtewisselaar?
groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zonneboiler

Bericht door Wouter Gillis »

Jurgen,

oa hier kan je er eentje volgen: http://solar.limerkens.be/ en deze: http://users.skynet.be/zonnigruisbroek/pagina3.html.

het zijn wel installaties met ook ruimteverwarming. Enkel SWW ben ik nog niet tegengekomen denk ik maar moet zeker wel bestaan.
groet Wouter
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Zonneboiler

Bericht door alefarendsen »

Wouter Gillis schreef: 24 apr 2019, 16:54 Alef,

misschien nog ruimte voor een douchewarmtewisselaar?
groet
Wouter
Ja die gaat er zeker komen zodra de badkamer aangepakt gaat worden. Wellicht dit najaar.

Tips komen dan wel, maar mocht je nu al goede input hebben qua keuze voor welk systeem hiervoor, altijd welkom natuurlijk. Heb nog niet uitgebreid onderzoek gedaan.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonneboiler

Bericht door jwardenier »

Wouter ,wat win je met een douchewarmtewisselaar ,hoe bouw je die in en waar sluit je hem op aan .kortom ik ken ze niet .
Ga deze zomer de natte ruimte opnieuw opbouwen ,dus zou het ook iets voor mij zijn .
2 pers ,we gebruiken de douche 2 x per week ,rest lappen we .
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zonneboiler

Bericht door Wouter Gillis »

Dag John,

Je vindt extra info hier.
http://www.douchewarmtewisselaar.nl/informatie
Groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Zonneboiler

Bericht door Wouter Gillis »

Maar of het met 2 douches per week gaat opleveren. We zijn hier met 5 en hebben de gewoonte aangeleerd om achter elkaar te douchen. Dan stijgt het rendement en de besparing natuurlijk.

groet
Wouter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonneboiler

Bericht door jwardenier »

Wouter ,bedankt .inderdaad met 2 douche beurten per week zal het niet veel opleveren ,we hebben ook nog eens een spaardouche ,en hebben de gewoonte om kort te douchen ,meer om dat het warm water snel op is .
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonneboiler

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb zo'n schotel, welke onder de douchebak hoort te zitten (douchebak wtw). Ik heb hem echter onder de vloer gemaakt. Dus gewoon inloopdouche zonder iets te zien. Gekocht op marktplatz voor 6 tientjes :mrgreen:.

Het koude water komt nu aan rond de 23°C, ipv 9 a 10°C. Gratizzzz.

Ik en Jr. douchen kort, echter de (3) vrouwen niet. Gelukkig nog niet elke dag.

Geen idee wat het bespaard, maar met 6 tientjes al wel terugverdiend.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonneboiler

Bericht door jwardenier »

Dat klinkt goed ,ik ga ook eens kijken .
Onder welke naam staan ze daar te koop ,kon nu niets vinden .
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zonneboiler

Bericht door Tim »

John,

Zoeen is het: https://www.technea.nl/douchebak-wtw-2/

Ik zou een zoekvraag instellen of gewoon 1x per week even "douchebak wtw" of "douchebak warmtewisselaar" intoetsen. Meestal heb je wat geduld nodig tot iemand hem wegdoen.

Tim
Plaats reactie