zonnepanelen wel of niet plaatsen

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

Ik overweeg een setje zonnepanelen te plaatsen ,maaaar is dit nog rendabel ,ik las al ergens dat je straks door de teruglevering subsidie in box 1 valt en hierdoor of geld mis loopt of dat het geld gaat kosten voor b v gezin het huurwoning ,huurtoeslag kindgebonden budget .
Dit hebben wij allemaal niet ,wel huis en belasting betalen we natuurlijk ook
Wie heeft hier inzicht in ,wat is wijsheid .
Kopen en 2 jaar salderen en daarna weer zien ,of eigen opslag ,of niet doen .
Wie kan dit uitleggen ,de panelenboer wil verkopen ,dus daar wordt ik niet wijzer van .
Doel is eigen stroom .
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door dormos »

John,

Wat voor meter heb je? Als dat een oude Ferraris meter is (met draaischijf) dan kun je altijd salderen.
Als je overweegt zonnepanelen te nemen nooit de oude meter vervangen als de netbeheerder daarom vraagt.
Is alleen verplicht als de serie waar jouw meter uit komt afgekeurd is venwege een te grote meetafwijking.

Groet,

Hans
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door remco d »

Hoi John ik zit met hetzelfde. Met de huidige terugverdientijd kun je, denk ik, nog rustig wat panelen plaatsen. Wel wordt de manier waarop meer van belang.

In de huidige regelgeving kun je het best zoveel mogelijk opwekken: een schuin dak op het zuiden vol leggen.

In de toekomst gaat het zo zijn dat je zoveel mogelijk van je opwek zelf gebruiken moet. ( Die stroom hoef je niet meer duur te kopen) het gaat dus beter worden om je panelen over oost en west richting te verdelen. Zo wek je wat minder op in totaal maar wel meer egaal over de dag verdeeld en maak je er zelf relatief meer van op. Bijkomend voordeel is dat je met een lichtere omvormer af kan.

Zelf opslaan in batterijen staat nog in de kinderschoenen, daar zou ik nog niet aan beginnen.

Mvg Remco

PS mijn eigen huis heeft het dak wel pal op het zuiden. 2 jaar terug noemde men dat perfect, nu dus niet meer. Grappig hoe dingen veranderen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door dormos »

Remco,

Dat hangt er dus vanaf wat voor meter John heeft. Met een Ferrarismeter kan 'ie tot in lengte van dagen salderen (zolang de meter niet vervangen hoeft te worden). In dat geval is Zuid het beste, vooropgesteld dat dat kan.
Heeft John een "slimme" meter, of zijn er principiele bezwaren tegen gebruik ven het net om te bufferen, dan gaat jouw verhaal op.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Paul Joosten »

Salderen met zo'n Ferrarismeter zonder dat je de netbeheerder op de hoogte stelt kan slechts onder twee voorwaarden: de meter moet niet geblokkeerd zijn tegen teruglopen en je moet op jaarbasis netto toch nog wel een behoorlijk verbruik overhouden. Een negatief verbruik gaat je geheid gedonder opleveren wanneer de saldering zou vervallen. Extra lastig wanneer je een meter met dubbel telwerk hebt want dan moeten ze beiden een positief jaarverbruik meten.

Overigens is het formeel wel verplicht om je panelen aan te melden bij de netbeheerder. Doe je dat niet en heb je ineens een veel lager verbruik dan voorheen komen ze gegarandeerd langs om de oorzaak te vinden en krijg je alsnog gedoe.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door dormos »

Of het aanmelden van je PV installatie verplicht is is maar helemaal de vraag.
Wat ik er over kan vinden is dat registreren verplicht is op het moment dat je gaat terugleveren. Dit is dus altijd het geval met een "slimme" meter, maar niet altijd met een Ferraris meter.
De wettelijke verplichting heeft er mee te maken dat zonder aanmelding je aansluiting (je EAN code) geregistraard staat als zijnde alleen verbruik. Dit moet bij teruglevering aangepast worden naar verbruik en teruglevering. Doe je dit niet, dan krijg je niets terug voor je eventuele overschot.

Wek je met een Ferrarismeter (net) minder op dan je verbruikt, dan lever je dus niet terug. Je netbeheerder hoeft dus niets te weten en geen EAN code aan te passen. Het kan wel handig zijn om aan je energieleverancier te melden dat je panelen hebt zodat de lagemeterstand verklaard kan worden. Bij mijn energieleverancier kreeg ik bij het opgeven van de meterstand de melding "onlogische meterstand" en kon daarbij als optie "zonnepanelen" aanvinken.

Of je Ferrarismeter geschikt is voor terugleveren kun je op de meter zelf zien. Als dit symbool er op staat kan 'ie niet terugdraaien:
ferrarismeter_teruglooprem.png
Ook zijn er op internet lijsten te vinden met alle meters en daarin aangegeven of er een teruglooprem of terugloop blokkering in de meter zit.

Groet,

Hans

PS vond deze pagina https://www.zonnekoning.nl/ferrarismeter-zonnepanelen/ Met deze quote:
Ferrarismeter slimmer dan een slimme meter voor bezitters van zonnepanelen?
Met een ferrarismeter saldeert u automatisch en anoniem. Er vindt geen dataverkeer plaats, daarbij: het is niet mogelijk om de ferrarismeter te ‘hacken’. Als deze eigenschappen belangrijk voor u zijn dan kunt u de slimme meter weigeren, het laten hangen van de ferrarismeter heeft namelijk ministeriële goedkeuring. Bovendien, mocht uw energieleverancier in de toekomst een lager tarief voor de teruggeleverde stroom willen hanteren, of een heffing/belasting op teruggeleverde stroom willen toepassen, dan bent u hiervan gevrijwaard met een ferrarismeter.

Als u vertrouwen hebt in de netbeheerder, dan is ons advies om uw ferrarismeter te vervangen. Een voordeel van de slimme meter is dat u inzicht krijgt in het totaal aan teruggeleverde stroom. Met een ferrarismeter is dit niet bij te houden.

Heeft u geen vertrouwen in de netbeheerder, dan is ons advies om de slimme meter te weigeren en de ferrarismeter te behouden. U kunt de ferrarismeter altijd nog vervangen in de toekomst.
Ik heb ondertussen niet zoveel vertrouwen meer in onze overheid en dit soort instellingen, dus hoe minder ze weten hoe beter ik het vind.
Zie patientendossier dat nu in de Google cloud opgeslagen blijkt te liggen. Heb ik gelukkig ooit nee tegen gezegd.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

Klopt helemaal, de bovenstaande posten.

Box 1? Hoe dan? Btw heeft betrekking op box3 ihg zonnepanelen. Partikulieren kunnen zich hiervoor aanmelden. Het valt dan in box3. Ik zou niet weten hoe dit in 1 terecht komt.
Panelen zakelijk kopen lijkt me beter, stroom prive verrekenen. Affijn zelf even aan rekenen.

Zelf leggen en installeren geeft met salderingsregeling 16% roi.
Zonder saldering is dit ongeveer 8%. Eea van hoeveel je direct verbruikt.
Eroei is ongeveer 5. Meningen en cijfers zijn ook op dit vlak kneedbaar.
Als je geen elektr gebruikt, heb je natuurlijk ook geen panelen nodig. Echter, dit is slechts voor een enkeling weggelegd dat te bereiken.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

Ik ben al een heel stuk wijzer ,heb de eerste offerte binnen ,10 panelen plus meterkast vervangen inclusief de meter een slordige 5000 .
Zelf het zetje plaatsen zal best lukken ,of ik vertrouwd ben in de meterkast ?
Een 10 jaar terug zelf een uitbreiding er bij op gezet 3 x 3 groepen extra , 2 e hans gekocht ,omdat de boiler en kookplaat er toen bij op kwamen ,gelijk wat extra kabels gelegd ,werkt naar behoren ,een installateur er bij gehad en die was tevreden .alles werkt zonder storing ,alleen wat groepen over ,de zonneboer keurt het af .
De meter is een terugdraai met nachtstroom bj 1975 ,heeft niet het merkje als afgebeeld door Hans .
Er zitten 3 aardlek schakelaars op waarvan 1 de hoofd lek plus hoofdschakelaar is .
Terug verdientijd zit ik niet zo mee ,ik betaal hem contant ,en spaar dan later wel weer wat bij elkaar om eventueel een accubank neer te zetten ,heb net mijn auto verkocht dus spaar zo elke maand geld uit .
Het gaat me meer om de opvolger van de saldering s regeling ,daar vond ik een rekenvoorbeeld van wat erg onvoordelig kan uitpakken .

Hans ik vertrouw zolangzamerhand ook geen overheden meer ,trapte in het verleden overal in ,ben door schade en schande wat wijzer geworden ,dus als de huidige meter kan dan gaat deze zeker niet vervangen worden .
De man had het ook over verplicht aanmelden ,maar een kleiner zetje dan gebruik , zoals je schreef en zelf plaatsen ? .

Remco ,de panelen komen zuid te liggen ,heb wel een dak oost west ,maar daar zitten nog als best platen op .

Ik kreeg net een link toegestuurd met een doe het zelf pakket ,moet het nog even veder bekijken ,er kunnen plaatjes in de schaduw komen en de set moet geschikt zijn voor accu opslag .
Ik wil in de toekomst eens bekijken of dat draadje ook weg kan .

Had met de patentgegevens ook een vreemd gevoel en heb dus ook nee gezegd,had overigens al wat ervaring door ooit oormerk weigeraar geweest te zijn ,tijdens de mkz werd ik verplicht te merken of het werd ruimen ,later bleek ik behoorlijk bij de bok gedaan te zijn ,nu heb ik dus zoiets van alles wat ik moet , moet ik niet .

Nu zet ik ook vraagtekens bij het verhaal van de zone panelen boer .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

Lijkt me ook. Wat zou opgesteld Wp zijn? Of hoeveel panelen?
Setjes zitten ongeveer op 0,72 Wp incl btw en alles.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

10 panelen 315 wp per paneel
Jelle86
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 nov 2018, 18:59
Locatie: Beuningen (OV)

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Jelle86 »

jwardenier schreef: 02 apr 2019, 19:43 Een 10 jaar terug zelf een uitbreiding er bij op gezet 3 x 3 groepen extra , 2 e hans gekocht ,omdat de boiler en kookplaat er toen bij op kwamen ,gelijk wat extra kabels gelegd ,werkt naar behoren ,een installateur er bij gehad en die was tevreden .alles werkt zonder storing ,alleen wat groepen over ,de zonneboer keurt het af .
Ik vraag me dan wel af waarom de zonneboer het afkeurt. Over het algemeen zijn dit vaker dozenschuivers die een installateur de plaatsing laten doen dan dat ze verstand hebben van een meterkast.

Het enige wat wel verplicht is is de zonnepanelen achter een losse groep te plaatsen en niet ergens bij op te zetten.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

Lijkt me ook.

De groepsaankoop van een aantal jaren terug levert nog steeds voor een nette prijs en is een betrouwbare leverancier gebleken.
Iemand bij ons in het dorp duikt daar nog onderdoor/evenaart en dan is dat mijn keus.

Zijn wel knappe panelen, 315 Wp per paneel. Of zijn ze groter dan 1600-1000mm? Zelf doen kost je de helft plus die groep in de meterkast en een stukje kabel.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door jwardenier »

Morgen weer een panelenboer op de koffie ,eens kijken wat die zegt .
Zelf doen loont meestal ,geeft meer voldoening ,ben alleen wat bang voor de meterkast ,maar zoals ik het nu lees is een vrije groep genoeg ,en daar heb ik er nog een paar van .De installateur vind de m kast prima ,panelenboer vertelde me dat de laatst werkende in ,ook verantwoordelijk was en daarom de gehele kast wil vervangen naar 7 groepen ,1 kracht 1 doorstroom 1 zon ,2 voor kookplaat 1 w a en 1 voor rest ,terwijl er nu 9 in zitten . De aanbouwkast heeft op elke 3 groepen weer een aardlek van 300 m amp ,meterkast zelf heeft 500 m amp met hoofdschakelaar ,deze zou volgens zeggen apart moeten .
Eerst even slapen ,wordt vervolgt . groeten John .
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door Joepie »

€ 5000 euro voor 3150 Wattpiek is in mijn beleving vrij veel geld. Ook al zitten daar aanpassingen aan de meterkast in.
Ik denk dat je voor dat budget ongeveer het dubbele kan realiseren. 3150 Wp is ongeveer 2700 kWh opbrengst.

Als je de installatie op het dak zelf doet, dan hoef je alleen te kijken naar een vakman voor de meterkast. Iemand in de omgeving of het dorp die daar iets in kan betekenen? Wellicht betaling in natura vanuit je boerderij? Dan zou ik de set via internet bestellen en voor €75 bij je op het erf laten afleveren.

Je hebt een krachtstroomaansluiting? Heb je dan ook een 3 fasen aansluiting op het net? Dan zou je ook een 3-fasen omvormer kunnen nemen. Die heb je ook wel nodig als je boven de 4500 Watt aan opbrengst gaat komen.

Heb je een voorkeur voor de kleur? Er is geen groot verschil meer tussen de blauwe polypanelen en full black panelen. Voor €4000 krijg je ca 6300 Wattpiek, inclusief omvormer, maar exclusief montagemateriaal. Reken voor montagemateriaal ca € 600. Die 6300 Wattpiek leveren je ca 5600 kWh per jaar op. Met de meterkast kom je dan waarschijnlijk iets boven je budget maar je structurele besparing is dan ook aanzienlijk meer (5600 kWh vs 2700 kWh).

Die angst voor de overheid begrijp is overigens niet zo. Ik werk zelf voor ze en neem van mij aan dat ik niet de hele dag bezig ben met het uitvouwen van snode plannen. What's the point anyway, als men nu al weet wat je van het net aftrekt, wat zal het je dan uitmaken als ze zien wat je levert? Ik lever al meer dan 6 jaar terug en mijn kinderen zijn nog steeds niet ontvoerd in een geblindeerd busje :wink:
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen wel of niet plaatsen

Bericht door pelletpower »

Angst is inderdaad beetje overtrokken. Privacy bestaat toch niet meer. Wat voor mij wel makkelijk was, is dat je wat kunt schuiven met meterstanden. Door verandering in productie en toegenomen drukte zijn we onverwachts meer gaan gebruiken, helaas. Dat zag ik een maand voor de jaarlijkse afrekening, snel een nieuwe set met ruime capaciteit bijgelegd en alvast een voorschot op de extra opwekking genomen en nu komen we weer op nul uit. Ondenkbaar met een slimme meter. Nu ben ik bezig met verbruik te monitoren, een slimme meter is dan wel makkelijk . Om voorgaand doe ik dat toch niet. Wel borrelt de fantasie los te komen van het net. Niet echt reeel , maar ik wil er toch eens naar kijken. Verder is mijn mening dat pv een schone manier is van energieopwekken. Elektrificatie van de samenleving is toch niet te stoppen. Elektrisch rijden gaat de volgende stap zijn.
Plaats reactie