Beste hoog rendement houtkachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Freebeeezz
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jan 2019, 14:12

Beste hoog rendement houtkachels

Bericht door Freebeeezz »

Hallo,

Ik volg al geruime tijd dit forum en ben zelf al jaren gebruiker van houtkachels welke ik als hoofdverwarming gebruik.

Naast de speksteen en andere accumulerende kachels zoek ik diverse kachels welke momenteel leverbaar zijn die het liefst een rendement hebben van 90% of hoger.
Ik heb momenteel een Ramepa Rocket Stove staan welke ruim voldoet in mijn woning, het nadeel van deze kachel is dat deze om het half uur bijgevuld moet worden met hout, in die zin dus redelijk bewerkelijk.
Het rendement is prima, buitenkant kachel, wanneer deze op bedrijfstemperatuur is, is al snel 325 graden Celsius, terwijl de rookgassen een temperatuur hebben van rond de 100 tot 120 graden Celsius, relatief weinig warmte verlies lijkt mij, daarnaast zeer zuinig in hout verbruik. (40 tot 50% minder t.o.v. mijn 40 jaar oude Budenbrook Lubeck, welke ons inmiddels verlaten heeft)

Ik ben benieuwd wat de mening van dit forum is over bijvoorbeeld de Xeoos X8 Twinfire, heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand een andere kachel met het beoogde rendement van het liefst boven de 90% ?

Mijn stook gedrag is zo dat ik het huis als ik thuis kom snel warm wil hebben en ik het niet echt nodig vind dat het huis de hele dag op temperatuur gehouden wordt door bijvoorbeeld een accumulerende kachel, ook daar deze in aanschaf behoorlijk aan de prijs zijn.

Ik hoor graag jullie meningen.

Groetjes, Erik ....
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Beste hoog rendement houtkachels

Bericht door Orbiter »

Je wilt een 'snelle' kachel, maar tegelijk moet die traag zijn in die zin dat hij lang moet branden omdat je die niet al te vaak wilt bijvullen.

Ik zie niet veel anders dan een soort rocket en daar dan een grote stalen bel op. Dus uiteindelijk redelijk weinig massa. De brandkamer met onderhandse verbranding moet redelijk groot zijn dan, of beter: hoog, zodat er veel hout in kan.

Of je zoiets direct commercieel beschikbaar gaat vinden is een andere vraag.

Dat Xeoos twinfire ding werkt gelijkaardig aan een rocket systeem. Lijkt hierdoor een interessant product te zijn als de esthetiek u bevalt. Veel hout kan er niet in en het mag ook niet langer zijn dan 33cm wat dus ook weer zoveel meer handenarbeid gaat vragen. Is voor mij wel een behoorlijk nadeel. De prijs van de basic versie is nog aanvaardbaar, de andere zijn buitsporig duur te noemen. Heb geen idee hoe vaak er onderdelen moeten vervangen worden en of dat financieel acceptabel kan.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Beste hoog rendement houtkachels

Bericht door Orbiter »

Ik lees hier net op hun site dat er enkel hard hout mag gebruikt worden. Zeer vervelende eigenschap.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Beste hoog rendement houtkachels

Bericht door jwardenier »

Laatst bij mijn zusje een nieuwe jotul geplaatst ,hoog rendement ,af gas temperatuur wel hoger als gevraagd ,snelle kachel die een naar mijn idee goede naverbrander heeft ,alleen bij opstart wat rook ,daarna niets meer te zien .
Kunnen blokken in en brand erg lang op een vulling https://www.haardencentrumnederland.nl/jotul-f134
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Beste hoog rendement houtkachels

Bericht door Ramon »

Zoek een op: houtkachel nemo.

6 9 of 12 kw. Ik ken iemand die hem via internet grkocht heeft in tjechie voor iets meer als 2000 euro. Hier wordt hij voor meer als 3000 verkocht.

Ze zullen moeilijk doen, omdat de goedkeuring voor de eu veel kost, en zullen zeggen dat u zelf vervoer moet regelen. Het zit namelijk zo: de goedkeuring kost hun per kachel geld. U krijgt dan de Tsjechische versie, zonder eu goedkeuring. Scheelt meer als 1000 euro. Maar hun willen geen risico nemen. Het moet bij hun in de boeken staan als verkocht in tjechie. Dat hij daarna europa doorgesleept wordt is hun pakkie aan niet. Vandaar dat u zelf een koerier moet regelen, of zelf ophalen.

Het is precies dezelfde kachel... geen verschil.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Beste hoog rendement houtkachels

Bericht door Ramon »

Of hoort zoiets niet op een forum?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Beste hoog rendement houtkachels

Bericht door pelletpower »

Ach, kacheltje is wel leuk. Beetje Nemo is ie wel.
Plaats reactie