Jacobsladder (Gratis!)

In dit forum kunnen producten worden aangeboden of gevraagd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Jacobsladder (Gratis!)

Bericht door Geertje »

Hij staat al een poosje op Marktplaats, heb 'm ook in het dorp aangeboden maar niemand wil 'm hebben...
https://link.marktplaats.nl/m1359336076
John Wardenier zegt erover: "Het lijkt op een transporteur uit de jaren 60, gezien de smalle riem en de haken bedoeld voor de lagedrukpers, die maakte een soort hooibossen met 2 touwtjes. Er zijn nog weinig van deze persen en van de transporteurs nog veel minder."
Een curiosum dus. Maar wij hebben er geen emplooi voor en het wordt best een heksentoer om hem héél uit de boerderij te krijgen. Dus als niemand 'm wil hebben gaat hij binnenkort de weg van de minste weerstand op en gaat hij in stukken.
Het dak is intussen van de boerderij af, hij staat nu dus in de regen. Wie komt hem (gratis) halen?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Jacobsladder (Gratis!)

Bericht door jwardenier »

Geertje ik denk dat hij de hoge drukpakjes ook wel aan kan ,vooral als je om en om er een pak opgooit ,telkens een haak overslaan dus ,is voor de man in het vak ook veel beter .
Ik werk met los hooi ,droog het op ruiters en heb de hooizolder laag zodat ik het er zo op kan vorken ,wanneer de zolder vol raakt kan ik de hooi grijper inzetten ,Van Ben gekregen ,en heb deze zo gemaakt dat het paard de krachtmotor vervangt .
Ik kwam laatst nog een lage druk pers tegen ,museum houder stopte er mee ,op internet zag ik een soortgelijke pers door paard getrokken ,hulp motor op een voor wagentje .
Ik heb jaren met hooi pakjes gewerkt ,had ik hem toen maar gehad ,dat had me veel rugpijn en zweet en moeheid kunnen besparen .
Toen verwerkte ik wel 400 pak per dag ,nu hooguit 6 ruiters per dag en als het gaat regenen haal ik nu mijn schouders op, ruiterhooi kan maanden buiten staan .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Jacobsladder (Gratis!)

Bericht door alefarendsen »

Die ruiters maken en het hooi erop, dat moet je me maar eens leren John. Kom graag een dagje helpen met zeis / hooivork als het gras hoog genoeg is.

gr.,
Alef
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Jacobsladder (Gratis!)

Bericht door Geertje »

John, je bent een wandelende encyclopedie! Dankjewel weer voor deze aanvulling. Maar... heeft er nu iemand belangstelling?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Jacobsladder (Gratis!)

Bericht door jwardenier »

Alef ,er loopt wel ergens een lijntje waar ik het ruiter hooien beschreven heb ,ruiter maak je als volgt .
3 dunne boomstammetjes lengte 2,5 m aan bovenzijde ong. 15 cm vanaf de bovenzijde door boren 8 mm hierdoor een dikke ijzerdraad doen stammetjes dus op elkaar leggen ,op de eerste en de 3 e ombuigen en vastzetten met draad krammen ,je krijgt dan een 3 poot na het op zetten
dan neem je nog 3 stammetjes van 2,5 m en boort op 50 en 57 cm van af onderen aan de eerste poot 2 gaten maakt met ijzerdraad een lus en zet deze na het ombuigen zo vast zo dat er een stammetje ruim in past vast met krammen dit doe je ook aan de 2 e en 3 e poot .
dan neem je de 3 stammetjes en schuift er 1 van in de lussen ,2 e door 1 lus en op het eerste stammetje 3 leg je dan weer los op het 1 e 2 stammetje .
hierna heb je een ruiter ,als je deze voor de maai dag maakt en 2 dagen vooraf een are of 5 maait ,1 dag laten liggen 2 e dag een keer schudden en keren ,dan kunnen we op de maai dag een ruiter opzetten.
Stammetjes iets van 5 a 6 cm dik aan de voet ,top ong. 3 cm ,geschilde dennen stammetjes zijn hiervoor erg geschikt ,ik gebruik vaak toppen van dennen bomen ,laten ze naar de houtoogst in het bos liggen ,wel vers gebruiken/verwerken , anders heb je kans dat er boktor in zit of komt.

Geertje ,ik heb je een mail gestuurd van een mogelijk belangstellende .
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Jacobsladder (Gratis!)

Bericht door Paul Joosten »

Je beschrijving doet me denken aan de driepoot zoals die bij Scouting veel gebruikt wordt maar waarvoor helemaal geen gereedschap nodig is. Bovenin een driepootsjorring, de dwarsbalkjes met kruissjorringen op de poten. Onderstaand een aardig instructiefilmpje:

"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Jacobsladder (Gratis!)

Bericht door jwardenier »

Paul ,het lijkt er wel op ,alleen een stukje kleiner ,bedankt voor de aanvulling .

We zouden natuurlijk hier ook een hooi dag kunnen organiseren ,ik heb iets van 20 ruiters ,het vervelende is dat zoiets moeilijk te plannen is ,maaien mag in de douw of net naar een bui ,dan graag 2 a 3 dagen droog weer .
Ik maai het hooiland in stukken 20 tot 30 are per dag ,paard voor de maaimachine ,zeis voor paden en losse stukjes .
Vorig jaar maaide ik in juni .Tevens heb ik nog een oud trekkiertje staan ,dus even snel maaien behoort nog tot de mogelijkheden ,als hij nog starten wil ,staat al even stil .
Ik heb nog kuilpakken staan van 2 en 3 jaar oud ,toen dacht ik nog in het groot ,heb dus wat speling ,al wordt het voer er niet beter op ,trok vandaag een pak los ,schimmel en rotte plekken .
Dus laat maar horen wie het wat lijkt . Kijkers naar mijn bedrijfje heb ik geen belangstelling voor ,heb eens een open inloop gedaan , bevalt niet .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Jacobsladder (Gratis!)

Bericht door Pietje »

Je komt er niet van af, Geertje... Oud ijzer! :shock: :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Jacobsladder (Gratis!)

Bericht door jwardenier »

Zit zo te zien geen groot aantal kg ijzer aan ,wel mooi hout .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Jacobsladder (Gratis!)

Bericht door jwardenier »

rambo 1,5 jaar 006.JPG
Even proberen of deze foto lukt ,lege en volle ruiter naast elkaar
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Jacobsladder (Gratis!)

Bericht door benthuis »

jwardenier schreef: 25 feb 2019, 20:57 rambo 1,5 jaar 006.JPG

Even proberen of deze foto lukt ,lege en volle ruiter naast elkaar
Vind dit type bij mijn ouders met over de grens in Dld.
Welke hebben jouw voorkeur John? Ik zag er bij de Zaanse schans wat staan van jouw type, misschien iets lager maar daar kwamen touwtjes uit met een steen er aan ..
1512299695.jpg
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Jacobsladder (Gratis!)

Bericht door jwardenier »

Die van jou heb ik ook eens gemaakt ,op een slede, paard er voor en je trok ze zo naar de schuur .
Er kan veel hooi op ,omdat ze een nok hebben zijn ze wat gevoeliger voor inregenen .
Ik heb de 3 poot ,deze heeft een klein oppervlakte aan de top ,ik heb ze wel 4 maand laten staan ,buitenkant was zwart bruin gekleurd ,van binnen was het hooi nog groen .
Ik denk dat de dakruiter meer voor vochtige grond is ,de 3 poot om in de hooibouw geen haast te hebben ,gaat het regenen ,heeft dit geen of weinig invloed op het hooi ,oude boeren zijden dan ook dat het hooi voor 80% geschuurd was wanneer het geruiterd is .
In onze omgeving kwam je ook wel dakruiters tegen, vooral op slede,s ,voordeel is dat je geen hooi meer te laden hebt ,dus welke beter is hangt van het doel af ,mijn doel was rust tijdens het hooien .
Om het hooi binnen te halen heb ik een hooi slee gemaakt ,hierop stapel ik het hooi van 3 ruiters ,werk het op zolder en kijk of er dan de volgende 3 gehaald kunnen worden .
Een wagen hooi laden heb je 3 man voor nodig ,dit kun je in je uppie mits het paard zin heeft .
In de jaren 50/ 60 zetten de boeren de trekker voor de dakruiters 3 4 tegelijk verslepen .
Dit kan natuurlijk alleen wanneer je niet over asfaltwegen moet ,anders is de houten sle op voor je thuis bent .
Geertje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 jan 2017, 13:39
Locatie: De Hoeve
Contacteer:

Re: Jacobsladder (Gratis!)

Bericht door Geertje »

Ha ha , het topic is ontspoord in ruiters! Maar uiteindelijk heeft de ladder een goede bestemming gevonden: er dook iemand op die graag "dingen van dingen maakt" en bezig was een soort ruige brocantewinkel op te zetten. Die heeft er kasten van gemaakt.
Plaats reactie