Zijn warmtewisselaars geschikt voor houtkachels ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Dan moet ik de kachel open maken. Moet ik even tijd en energie voor vrij maken. Maar moet wel lukken. :D . Moet wel even aan de bouwer vragen of hij er problemen mee heeft. Het is een aardige kerel en we kunneen het goed met elkaar vinden. Ik wil het wel zo houden. Ik ga wel even bellen.

mark :D
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Net bebeld met de bouwer van de ww. Vind het geen goed idee. Heeft veel moeite en tijd gekost en de nodige euro's. Dus wil liever geen foto's op het internet zodat andere met zijn werk en inspanningen er vandoor gaan.

Ik begrijp zijn standpunt zeker omdat ik weet hoe lang hij er al mee bezig is.

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef: Net gebeld met de bouwer van de ww. Vind het geen goed idee. Heeft veel moeite en tijd gekost en de nodige euro's. Dus wil liever geen foto's op het internet zodat andere met zijn werk en inspanningen er vandoor gaan.Ik begrijp zijn standpunt zeker omdat ik weet hoe lang hij er al mee bezig is.
Fetze Tigchelaar geeft wel sinds enkele jaren enorm goede praktijkcursussen over het bouwen van finovens. Daar legt hij wel alles uit.

Het is begrijpelijk dat iemand niet zomaar zijn kennis en ervaring te grabbel gooit. Op het internet zijn er immers altijd kapers op de kust!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dirk Bauwens schreef:Fetze Tigchelaar geeft wel sinds enkele jaren enorm goede praktijkcursussen over het bouwen van finovens. Daar legt hij wel alles uit.
Ook wat warmtewisselaars betreft.

Blijkbaar is er maar ??n workshop dit jaar:
http://www.tigchelkachels.nl/?pag_id=1391&site_id=31

Zal ik er weer aan meedoen ? :P

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
Dirk Bauwens schreef:Fetze Tigchelaar geeft wel sinds enkele jaren enorm goede praktijkcursussen over het bouwen van finovens. Daar legt hij wel alles uit.
Ook wat warmtewisselaars betreft.

Blijkbaar is er maar ??n workshop dit jaar:
http://www.tigchelkachels.nl/?pag_id=1391&site_id=31

Zal ik er weer aan meedoen ? :P

Dirk
laat ik nou denken dat houtstoken een publiek domein was :oops:

nu begrijp ik ook waar DTA op de keper beschouwd niets uit handen geeft :P
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

kennis onder de pet houden daar geloof ik niet in. Dat gebeurt alleen in een sukkelige omgeving: meubelmakers, pianostemmers e.d. Beroepen waar een laag kennisniveau voor nodig is.
Alsof de Philipsen van deze wereld met de kennis van houtstoken aan de loop gaan :shock:
en wie gaan die kachels dan namaken? Kijk bij de bouwmarken en concludeer dan 99,9 % van de mensheid 2 linkerhanden heeft en voor de rest ook niet veel dhz meer durft te ondernemen.
Misschien is Tich. toch de beste: hij laat zien wat hij doet, de klant/cursist waardeert het en koopt een kachel compleet of in onderdelen of vertelt het door. En gaat iemand die er zelf een maakt ook klussen voor zijn hele omgeving? Je ziet bij DTA al hoe moeilijk het is, want je moet wel vrije dagen opnemen als je daar iets wilt bouwen. Let wel vrije dagen voor 2 man.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

hoi,
kees schreef:Misschien is Tich. toch de beste: hij laat zien wat hij doet, de klant/cursist waardeert het en koopt een kachel compleet of in onderdelen of vertelt het door.
De simpelste en beste verkoop formule door te zeggen wat je doet en te doen wat je zegt. En hij weet ook al veel van cv installaties af en hoe die het beste (rendement) kunt combineren met fin/tigchelkachel. Nu hoeft hij nog geen standbeeld maar hij is wel lekker bezig en luistert ook naar wat andere te vertellen heeft. Dat is wel eens anders.

mark

Een moderator wijzigde dit bericht:
Quote aangepast
P?ssl
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:23
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door P?ssl »

Voor Marc,
Bedankt voor je antwoord, dat de bouwer van je ww zijn kennis voor hem wil houden is te begrijpen, andersom zit ik nu nog altijd met het probleem hoe ik een goede ww kan maken.
Voor de anderen,
kan er nu misschien iemand van jullie mij een bouwtekening of verstaanbare uitleg geven over een GOEDE ww, want ik lees nu alleen maar berichten over verkeerde of slecht gebouwde ww. Als jullie weten wat slecht is aan een ww moeten jullie toch ook kunnen vertellen hoe een goede ww moet gebouwd worden.
Groetjes aan iedereen die oog heeft voor de natuur
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

P?ssl schreef:Voor Marc,
Bedankt voor je antwoord, dat de bouwer van je ww zijn kennis voor hem wil houden is te begrijpen, .
er ligt een wereldmarkt voor ze open :twisted:

allemaal kleinknutselarij van die middenstanders
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hallo P?ssl,

Goede warmtewisselaars zijn eigenlijk niet zo speciaal. Een simpel koperen bakje of een roestvrijstalen buis kan in sommige gevallen al een goede warmtewisselaar zijn.

De problemen ontstaan door het plaatsen van warmtewisselaars op de verkeerde plaats of in een slechte kachel.

Heb jij een specifieke vraag met betrekking tot een warmtewisselaar ?

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Maar hoe maak je nu een warmtewisselaar die zoveel mogelijk warmte uit een rookgas stroom haalt. Met een simpel bakje zul je dat niet redden en zal alsnog veel warmte via de schoorsteen naar buiten verdwijnen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:...Met een simpel bakje zul je dat niet redden en zal alsnog veel warmte via de schoorsteen naar buiten verdwijnen.
Dat zou ik niet zomaar durven zeggen, Kockie. Echte finovens hebben, niettegenstaande hun volledige verbranding, vaak "moeite" met trek omdat de rookgassen te veel afgekoeld worden door de warmteuitwisseling in de tegenstroomkanalen.

En dan zit er nog niet eens een simpel bakje in! 8)

Dirk
P?ssl
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:23
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door P?ssl »

Ik wil een ww in een soort cassette zetten achter mijn speksteenkachel. De buitenmaten van de cassette zijn 1,2mr hoog, 1mr breed en 20cm diep.
De ww van mijn kachel moet naar de ww gaan van mijn zonneboiler. De leidingen gaan van het gelijkvloers naar de 1? verdieping en daarna terug naar het gelijkvloers. Er komt een traploze pomp tussen die gestuurd wordt door een regelaar Sinflo van Wagner&Co. Deze regelaar laat eerst het water van zonneboiler verwarmen en wanneer er dan nog warmte vrijkomt wordt die naar de convectoren (2) gestuurd. Dan is er nog een expantievat en een overdrukventiel.
Laat hierover nu geen discussie beginnen over het rendement van deze installatie. Mij kachel geeft in de winter voldoende warmte af om mijn sanitair water voor twee personen te verwarmen
Ik wil weten hoe ik die ww moet maken, hoe dik de buisjes moeten zijn, hoe ze moeten lopen, hoe dicht kan ik de buisjes bij elkaar plaatsen, kan ik buisjes achter elkaar plaatsen, welke vloeistof kan ik in de buisjes doen (water of water/glycol), kan ik twee of drie sets van buisjes achter elkaar plaatsen, enz .
Groetjes aan iedereen die oog heeft voor de natuur
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

P?ssl,

Een warmtewisselaar achter een kachel wordt, volgens mij, best uitgevoerd als een eenvoudige plaatcollector. Net zoals een zonnecollector. De collector wordt liefst zo dicht mogelijk tegen de kachel bevestigd en ge?soleerd indien mogelijk.

Buisjes zijn alleen nodig wanneer er warmte uit hete gassen of vloeistoffen moet worden gehaald.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kockie schreef:Maar hoe maak je nu een warmtewisselaar die zoveel mogelijk warmte uit een rookgas stroom haalt
Een kant en klaar antwoord is niet zomaar te geven.

Op de volgende bladzijde: http://www.engineeringtoolbox.com/overa ... d_434.html
staan algemene waarden die voor het algemeen berekenen van warmtewisselaars goed gebruikt kunnen worden. Een aantal waarden zijn variabel omdat warmteoverdracht verandert in functie van de stromingssnelheid. Het makkelijkst is daarom een warmtewisselaar groter te maken dan eigenlijk nodig is. Dan zijn er nooit problemen.

Dirk
Plaats reactie