Vloerverwarming vragen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Vloerverwarming vragen

Bericht door E123 »

Hoi,

In vorig topic had ik wat vragen over een waterpomp etc.
Eerst goed isoleren werd er gezegd en dat lijkt me inderdaad de beste keus.

Dakisolatie heb ik, spouwmuurisolatie gaan ze binnenkort ook doen.

Vloerisolatie heb ik niet ivm geen kruipruimte.

Mijn gasverbruik was vorig jaar 1064m3, en extra besparen is natuurlijk altijd goed.

Vloerverwarming lijkt me een mooie volgende stap (volgend jaar bijvoorbeeld als ik weer geld heb;) )

Nu heb ik een betonnen vloer en geen isolatie. Ook geen kruipruimte dus isoleren wordt lastig.

Ik zit er dus aan te denken om de vloerverwarming dus te laten infrezen. Dit is het goedkoopst namelijk.
Ik kan natuurlijk voor opbouw kiezen, maar dit kost enorm veel meer (en veel meer gedoe) en ik vraag me dus af of dit het dan wel waard is.

De doelstelling is (heel egoïstisch, ik weet het) puur en alleen geld besparen en meer comfort.

Is het lonend om vloerverwarming te laten Infrezen? Ga ik dan besparen op gaskosten?
Er wordt alleen in de woonkamer en keuken gestookt en dit heeft een oppervlakte van 35m2.
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door E123 »

O ja, in een vorig topic werd er massakachel aangeraden. Ik heb er een tijdje over nagedacht, maar houtkachel, pelletkachel, massakachel etc heb ik toch liever niet.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door remco d »

Ha, persoonlijk zou ik alleen vloerverwarming nemen als je er isolatie onder kwijt kunt. Dus beton eruit, zand eruit en opnieuw beginnen. Anders zou ik het frezen (en dus nieuwe tegels oid) besparen en lage temperatuur radiatoren nemen.

Mvg remco
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door E123 »

Bedankt remco,

Inderdaad beter alleen een stuk duurder dan frezen. Ik ga er nog even over nadenken. Ook over eventuele lage temperatuur radiatoren. Bedankt
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door Paide »

kijk ook eens naar opbouw vloerverwarming. Je hebt isolatieplaat met voorgevormde uitsparingen voor de vloerverwarmingsslang. Je vloer komt dus iets omhoog (3-5cm, afhankelijk van hoeveel isolatie je wilt), dus je zult her en der een deur moeten inkorten, maar het aanleggen is iets wat je goed zelf kunt doen.
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door E123 »

Paide schreef: 02 okt 2018, 09:58 kijk ook eens naar opbouw vloerverwarming. Je hebt isolatieplaat met voorgevormde uitsparingen voor de vloerverwarmingsslang. Je vloer komt dus iets omhoog (3-5cm, afhankelijk van hoeveel isolatie je wilt), dus je zult her en der een deur moeten inkorten, maar het aanleggen is iets wat je goed zelf kunt doen.
Bedankt!

Inderdaad opbouw zou dan een goede oplossing zijn. Ik dacht dat je dan minimaal een 10-20cm omhoog ging, maar 3-5 cm is nog wel te doen.

Aanleggen is zelf goed te doen? Ikzelf ben absoluut niet handig, maar ik ken gelukkig wel wat mensen die me voor weinig willen helpen.

Weet je toevallig aan wat voor prijs ik ongeveer moet denken (35m2)?

Het doel is namelijk nog steeds energie (en dus geld) besparen op de langere termijn.

Als het bijvoorbeeld €3000 gaat kosten en ik bespaar met deze vloerverwarming 10% (ik las ergens 10-15% besparing tov radiatoren geloof ik?) dan bespaar ik dus zo'n €70-100 per jaar en dus een terugverdientijd van minimaal 30-40 jaar.

Heb je zelf ook opbouw vvw? Goede ervaring mee?
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door Paide »

Vloerverwarming an sich zal niet veel besparing opleveren. Doordat het ook meteen vloerisolatie is, pak je daar toch wel wat mee. Ik ga me niet aan een cijfer wagen, voor mij was het meer een comfort-iets en tevens voorbereiding op de warmtepomp omdat je met zeer lage watertemperatuur je huis kunt verwarmen.
Ik heb het zelf ook gelegd inderdaad, kosten kun je online wel vinden, met de verdeler, pomp en de hele slangenboel erbij geloof ik iets van eur50/m2. Let erop dat als je voor lage temperatuurverwarming gaat of in de toekomst wilt gaan, je een ltv-verdeler nodig hebt, ipv een ouderwetse.
Leggen is eenvoudig, maar je moet even goed kijken bij dorpels, deuren die naar binnen open gaan, overgang naar de trap enzo, omdat je vloer wat omhoog komt.
Omdat mijn benedenverdieping hoog genoeg was, heb ik onder de vv-plaat nog eens 5cm extra pir gelegd. Totale opbouw was bij mij dus 8 cm, maar daarmee wel een prima vloerisolatie gerealiseerd zonder heel de boel uit te moeten bikken.
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door E123 »

Oké, ik heb er nog even over nagedacht. Graag jullie reacties.

vloerverwarming infrezen:

Kosten zo'n €1100 voor 35m2 als ik zo lees (geen idee of dat een beetje klopt?)

Goedkoopste manier, maar door geen kruipruimte geen isolatie, dus verbruik zal omhoog gaan?
Ik vraag me echter af. Je bent natuurlijk voor een groot deel je beton aan het verwarmen, maar de warmte blijft hoe dan ook voor het grootste deel in je huis toch? Warmte stijgt, dus de warmte die het beton opneemt zal het vroeg of laat ook weer afgeven omhoog (en misschien een heel klein deel de grond in) de woonkamer in toch?

Zal ik echt zoveel energie verspillen op deze manier?


Opbouw:

Kosten zo'n €1400 lees ik (klopt dit een beetje?)
Voor maar €300 meer heb ik dus opbouw?

Dan heb ik dus wel isolatie, kan ik efficiënter verwarmen en dus waarschijnlijk energie besparen en dus op langere termijn goedkoper uit.

Alleen wordt de vloer wat hoger. Mij. Huis is al aardig laag (denk zo'n 3 meter) dus weet niet of dat handig is. Ik lees opbouw van 3-5 cm, maar ook van meer dan 10cm.


Vloer eruit en opnieuw beginnen:

Mijn broer is handig en kan helpen met de vloer eruit hakken en had het zelfs over eventueel een kruipruimte maken.

Hoe kan ik dan het beste bouwen?

Wat zullen de kosten ongeveer worden voor alles?

Ik gok zo'n €800 voor beton al, ook nog eens €800 voor isolatie(?), €1200 voor de vloerverwarming. Dan nog €500 voor allerlei andere onverwachte kosten (zo gaat dat altijd met bouwen:) ).

Zo'n €3000-€3500 ofzo?

De laatste optie is dus wel een heeeel stukje duurder, ik vraag me af of dat het wel waard is?
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door E123 »

Oké, ik heb er nog even over nagedacht. Graag jullie reacties.

vloerverwarming infrezen:

Kosten zo'n €1100 voor 35m2 als ik zo lees (geen idee of dat een beetje klopt?)

Goedkoopste manier, maar door geen kruipruimte geen isolatie, dus verbruik zal omhoog gaan?
Ik vraag me echter af. Je bent natuurlijk voor een groot deel je beton aan het verwarmen, maar de warmte blijft hoe dan ook voor het grootste deel in je huis toch? Warmte stijgt, dus de warmte die het beton opneemt zal het vroeg of laat ook weer afgeven omhoog (en misschien een heel klein deel de grond in) de woonkamer in toch?

Zal ik echt zoveel energie verspillen op deze manier?


Opbouw:

Kosten zo'n €1400 lees ik (klopt dit een beetje?)
Voor maar €300 meer heb ik dus opbouw?

Dan heb ik dus wel isolatie, kan ik efficiënter verwarmen en dus waarschijnlijk energie besparen en dus op langere termijn goedkoper uit.

Alleen wordt de vloer wat hoger. Mij. Huis is al aardig laag (denk zo'n 3 meter) dus weet niet of dat handig is. Ik lees opbouw van 3-5 cm, maar ook van meer dan 10cm.


Vloer eruit en opnieuw beginnen:

Mijn broer is handig en kan helpen met de vloer eruit hakken en had het zelfs over eventueel een kruipruimte maken.

Hoe kan ik dan het beste bouwen?

Wat zullen de kosten ongeveer worden voor alles?

Ik gok zo'n €800 voor beton al, ook nog eens €800 voor isolatie(?), €1200 voor de vloerverwarming. Dan nog €500 voor allerlei andere onverwachte kosten (zo gaat dat altijd met bouwen:) ).

Zo'n €3000-€3500 ofzo?

De laatste optie is dus wel een heeeel stukje duurder, ik vraag me af of dat het wel waard is?
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door E123 »

Oja, ik heb nu radiatoren aan 2 kanten van de woonkamer waar vaak dikke gordijnen voor hangen. Er gaat nu dus veel warmte verloren achter het gordijn, door het glas en de muur naar buiten?

Mijn vriendin ga ik niet zover krijgen om de gordijnen in te korten of wat anders voor de ramen te hangen, dus vandaar dat vloerverwarming ook weer extra gaat besparen lijkt me.
JantjeV8
Berichten: 4021
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door JantjeV8 »

Energie/geld besparen doe je enkel door te zorgen dat de verliezen minder worden. Je huis heeft X kW nodig om warm te worden/houden, dan zul je er iets meer dan X in moeten steken, ongeacht de methode. Isoleren dus, en misschien even door sparen.
E123
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:25

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door E123 »

Top, helemaal mee eens. Ik ga nog even sparen :)
LeaD
Berichten: 1166
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door LeaD »

Warmte is geen medium maar een toestand. Dus warmte die stijgt, kan niet . Wel warme lucht die stijgt.

Wens je een systeem van straling ipv convectie, plaats je vloerverwarming tegen het plafond. Kun je zat bijisoleren, en laat de warme lucht zich daar net ophopen, reken uit je voordeel. Nog een voordeel , je krijgt zeker geen dikke voeten van. Vloerverwarming is nl niet voor iedereen geschikt.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door hanskraayeveld »

Dus warmte die stijgt, kan niet
Als je een staaf ijzer hebt, en je verwarmt die halverwege, wordt die warmer aan de bovenkant, dan aan de onderkant.

Stijgt de warmte dan, of het ijzer?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming vragen

Bericht door hanskraayeveld »

Stijgt de warmte dan, of het ijzer?
Of koelt de bovenkant minder hard af doordat er warme lucht langs stijgt...?
Plaats reactie