BTW op PV terugvragen

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door Zwerius Kriegsman »

@Paul:
Klopt beneden een bepaald bedrag hoef je geen BTW af te dragen. Dat is de kleine ondernemers regeling. Echter, de BTW die je vanwege de KOR niet hoeft af te dragen, dien je wel op te geven als inkomsten bij het invullen van je aangifte IB.
Dus hoeveel BTW wordt er nu gerekend over de opbrengst die je hebt. Waar kan ik dat vinden?

In mijn geval ligt e.e.a. echter nogal wat gecompliceerder, omdat ik 15 jaar geleden mijn PV-installatie in Duitsland gekocht heb.
Als ik naar de normale BTW aangifte kijk voor ondernemers, kun je BTW die je in het buitenland hebt afgedragen verrekenen.
Dat gaat via een opgaaf intracommunautaire prestaties.

Maar hoe zit dat in dit geval van PV-panelen?
Zou ik nu de BTW in Nederland moeten terugvragen of in Duitsland......
Uiteindelijk valt Duitsland onder dezelfde Europese regels, dus ook daar moet de BTW/Mwst terug worden betaald.

Ik neem aan dat ik dus in Duitsland moet zijn.
Volgens deze website van de belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _eu_landen
kan ik op de website "teruggaaf van BTW uit andere EU-landen" een aanvraag doen. Maar daarvoor moet ik eerst een BTW-identificatienummer hebben. Dat heb ik tegenwoordig niet meer. Vroeger wel toen ik een eigen bedrijf had. Of krijg ik dat nummer van de belastingdienst als ik mij aanmeld voor teruggaaf BTW zonnepanelen.
Iemand enig idee, hoe hier mee om te gaan?

Het gaat wel om een flink bedrag, want ik heb de 15,5 kWp installatie in 2003 gekocht. Toen was de Wp prijs nog meer dan 4 x zo hoog als tegenwoordig... Maar uiteraard was er toen ook nog een flinke subsidie. Dus ik klaag niet.
Maar het zou leuk zijn om alsnog de (Duitse?) BTW/Mwst terug te krijgen. Kan ik wel een paar keer van met vakantie. Niet vliegen natuurlijk..... ;-)
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door Paul Joosten »

WOZ waarde zal wel meer stijgen dan alleen van je zonnepanelen. Als je gaat kijken naar het tarief per jaar heb je het echter over tienden van procenten. Dat zal toch niet echt het verschil gaan maken?

In het buitenland betaalde BTW lijkt me een extra uitdaging. Ik zou maar eens een vraag stelen bij de belastingdienst. Een kleine moeite voor (kennelijk) een leuk resultaat?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door benthuis »

dormos schreef: 03 sep 2018, 08:44 Afgelopen zaterdag bij terugkomst van vakantie een blauwe brief op de mat: of ik even het rekeningnummer door wil geven waarop de bijna 2500 Euro BTW betaald in 2003 overgemaakt kan worden.!!
Hans, wanneer had je de aanvraag ingediend?
Want dit geeft me moed dat toch nog een keer een reactie ga krijgen!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door benthuis »

dormos schreef: 03 sep 2018, 08:44 bij terugkomst van vakantie een blauwe brief op de mat: of ik even het rekeningnummer door wil geven waarop de bijna 2500 Euro
Had je toen geen spijt dat je niet toch een week langer bent gebleven? :fff
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door dormos »

Hans, wanneer had je de aanvraag ingediend?
Want dit geeft me moed dat toch nog een keer een reactie ga krijgen!
Vorig jaar, net voor het einde van het jaar.
Had je toen geen spijt dat je niet toch een week langer bent gebleven? :fff
Nee hoor, was na 4 weken vakantie, waarvan 3 op IJsland. Komt ook wel goed uit dat de reserve een beetje aangevuld wordt...

Groet,

Hans
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door tvw »

30 dec 2017 ingediend. na een paar keer bellen is het deze week gestort van het jaar 2012
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Ik heb veel moeite ondernomen, omdat het bij mij nog wel om een behoorlijk BTW bedrag gaat (ca. € 9.500,-).
Ik heb mijn panelen in 2003 in Duitsland gekocht.
Eerst Nederlandse belastingdienst gesproken. De normale procedure werkt bij mij niet omdat ik in Duitsland MwSt. betaald heb en niet in Nederland de BTW. Ik dacht daarna via een BTW aangifte voor intracommunautaire leveringen dat te kunnen terug vragen.
Gaat niet werken.
Doorverwezen naar Duitse Finanzamt in Kleve (daar doen ze de contacten met Nederland).
Diverse mailtjes (en een telefoontje van een Duitse vriend van mij met het Finanzamt) en bezwaren verder. Conclusie blijft: niet mogelijk.
Uiteindelijk zei het Duitse Finanzamt dat ik het dan maar bij mijn leverancier moest proberen.
Dat was Energetik (huidige importeur van Kyocera voor Europa).
Ik heb echt de indruk dat ze daar hun best hebben gedaan. Ze hebben ook nog weer contact gehad met het Finanzamt (belastingdienst).

Conclusie blijft: Ook al is er een uitspraak van het Europese hof, het is gewoon verjaard. Verrekening kan hooguit 5 jaar terug.
De uitspraak (Fuchs Arrest C-219/12) van 20 Juni 2013 geeft weliswaar aan, dat wij als ondernemer beschouwd kunnen worden, maar niet dat de normale termijn voor verrekening (5 jaar [in elk geval in Duitsland]) in dit geval niet geldig zou zijn.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen, of moet ik maar gewoon blij zijn, dat er toen nog een flinke subsidie was en dat ik op die manier al genoeg heb "cadeau" gekregen?
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door Paul Joosten »

De Nederlandse belastingdienst staat niet bepaald bekend als filantropische instelling. In eerste instantie hebben ze ook geprobeerd om onder verjaring uit te komen maar daar zijn ze toch op teruggekomen. Je zou eens kunnen (laten) onderzoeken waarom? Een jurist met verstand van zaken kan wellicht beoordelen of een nieuwe gang naar de Europese rechter kans van slagen heeft. Met zo'n bedrag te winnen is er wellicht iemand die er wel brood in ziet? Heb je toevallig een rechtsbijstandsverzekering?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:02

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door Martin »

Kreeg BTW terug van panelen uit 1999 en 2011.
Totaal eu 2311.
Wel zorgen dat je de facturen nog hebt!!!
Duurde zo'n 6 mnd. voor alles rond was; Belastingdienst loopt nogal achter.
Plaats reactie