BTW op PV terugvragen

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door Joepie »

Beste Paul,
je kunt boos worden op de medewerker die jou bedient, maar die doet ook gewoon zijn werk. Er zijn nu eenmaal regels die Belastingdienst, ondernemers en nu ook 'ondernemers' moeten volgen. Die man/vrouw doet niets met jouw relaas. Jezelf opwinden levert niets op. Het is niet aan de medewerker van de belastingdienst om jouw aangiften in te vullen of anderszins op orde te brengen. En geloof mij, de aangifte BTW is verreweg de makkelijkste van alle aangiften die echte ondernemers moeten doen.

Verkwisting is een subjectief begrip. Zal je bij de marine ook wel eens ondervonden hebben wellicht.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door Paul Joosten »

Wat heet boos maken? Ik ben allergisch voor nodeloze ambtenarij en mijn ervaring bij de KM is dat signaleren met uitleg waarom iets overbodig is doorgaans helpt! Wat daarbij wellicht in mijn voordeel was dat ik daar zelf op een redelijk niveau werkzaam was. In dit geval ben ik helaas niet meer dan een simpel privépersoontje. Door de toon en wat prikkeling hoop ik dat het berichtje opvalt en wellicht toch iemand bereikt die er wat mee kan.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door fireblade »

Wij hebben ook zonnepanelen geplaatst, en we kregen van onze belastingman te horen dat de belastingdienst zeker 2 maanden achterloopt met het toekennen van BTW nummers, dus de teruggave laat dan nog wel even op zich wachten. Wat ik me nu wel afvraag is welke incompetente ambtenaren hiervoor verantwoordelijk zijn om deze constructie te bedenken, dit kost de belastingbetaler meer geld aan mankracht om dit te realiseren dan dat het gewoon BTW vrij maken van zonnepanelen en alles wat daarbij zit. Wij hebben in 2013 ons huis laten verbouwen door een aannemer, en doordat het huis door de verbouwing energiezuiniger werd kregen wij als subsidie BTW korting over de isolatiematerialen en het arbeidsloon hierover. Om dit bedrag te krijgen hoefde ik geen ondernemer voor de BTW te worden, maar factureerde de aannemer de te betalen BTW niet aan ons. Vreemd dat het nu zo omslachtig moet. De zonnepanelenleverancier/installateur had dit toch ook op dezelfde wijze kunnen doen.
Maar inderdaad, zoals ze zelf zeggen leuker kunnen we het niet maken, maar makkelijker en goedkoper ook niet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door kockie »

nu.nl schreef: Particulieren kunnen de btw over hun zonnepanelen ook terugvragen als ze de panelen in 2013 of eerder hebben aangeschaft.

Zij krijgen een aangifte voor het tijdvak waarin de panelen zijn gekocht, heeft staatssecretaris Menno Snel (Financiën) dinsdag bekendgemaakt. Ook de aanvraag van de btw-teruggaaf is vereenvoudigd. Er hoeft maar één keer btw-aangifte te worden gedaan.

In de zomer van 2013 bepaalde het Hof van Justitie van de Europese Unie dat particulieren met zonnepanelen onder voorwaarden als btw-ondernemer kunnen worden gezien. Ze kunnen de btw op de aanschaf en installatie van zonnepanelen dan terugvragen bij de Belastingdienst. Daarvoor moeten zij zich laten registreren als btw-ondernemer.

Aanvankelijk gold er in Nederland een uiterste termijn voor mensen die na 20 juni 2013 zonnepanelen hebben aangeschaft. Zij moesten binnen vijf jaar na het kalenderjaar van de aanschaf een aanvraag indienen.

Maar afgelopen december oordeelde de Hoge Raad dat er in de wet geen termijn is opgenomen. Daaruit bleek dat de teruggaaf mogelijk ook zou gelden voor consumenten die hun panelen eerder hebben gekocht.
Goed nieuws

Vereniging Eigen Huis (VEH) riep huiseigenaren eind vorig jaar op alsnog btw terug te vragen, ook als zij voor 20 juni 2013 panelen hadden gekocht. Ook drong de organisatie er bij de staatssecretaris op aan mensen met oudere panelen ook btw te laten terugvragen.

"De arbitraire tijdsgrens voor terugvragen is verdwenen en de procedure is vereenvoudigd. Dat is goed nieuws. Btw-teruggaaf kan eigenaren honderden tot duizenden euro's voordeel opleveren", stelt directeur belangenbehartiging Rob Mulder van VEH in een reactie.
Tijd

"De Belastingdienst heeft nog enige tijd nodig om de behandeling van aanvragen op deze werkwijze aan te passen", laat de staatssecretaris dinsdag weten. Een deel van de verzoeken van particulieren is daarom nog niet verwerkt.

Maar iedereen die het formulier van de Belastingdienst al heeft opgestuurd, zou voor 1 mei een reactie van de fiscus moeten ontvangen.

Zij krijgen een papieren btw-aangifteformulier en inloggegevens waarmee ze hun rekeningnummer kunnen doorgeven
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door peterberg »

Alle formulieren via Eigen Huis zijn in januari ingevuld en opgestuurd, de BTW over 2014 t/m 2017 is opgegeven.
We hebben inmiddels daadwerkelijk de BTW over materiaal en aanleg van de installatie terug gekregen.
Omdat we een grote installatie hebben die helemaal door een installateur is aangelegd was het ook een aardig bedrag.
Het laatste wat we per brief vernomen hebben is dat de fiscus geen nieuwe opgaven gaat verlangen in de komende jaren.

Dank zij de informatie van dit forum hebben we het toch gedaan en het heeft gewerkt!
Hartelijk dank voor iedereen die hier moeite in heeft gestopt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door Paul Joosten »

Ook hier zijn recentelijk enkele blauwe enveloppen in de bus gevallen. Ik krijg €2005 aan betaalde BTW terug (heb behalve de 24 in november 2012 geplaatste panelen ook de draagconstructie opgegeven) en blijf gevrijwaard van verdere aanslagen. Nu nog even geduld tot de centjes op de rekening verschijnen. Op de foto waren de panelen exact 5 jaar oud.
2017-11-19 10.01.55.jpg
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door Paul Joosten »

Truuk gelukt, de BTW is op mijn rekening overgeboekt!

Goed nieuws ook voor eigenaren van nog oudere systemen: je kunt alsnog je BTW terugvorderen!
https://www.eigenhuis.nl/actueel/2018/0 ... n=Facebook
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
schimmeltje
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2018, 23:58

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door schimmeltje »

In de jaren 2009, 2010 en 2011 heb ik jaarlijks panelen gelegd cq. bijgelegd.
Hoe gaat het dan met btw terugvragen?
Kan ik het in 1 formulier doen of moet ik voor elk jaar een formulier invullen?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door Paul Joosten »

Die vraag kan je even via de belastingtelefoon aan de inspecteur voorleggen. Wanneer je over verschillende jaren BTW wilt terugvorderen zal je dat waarschijnlijk wel over elk van de desbetreffende jaren op een apart formulier moeten doen. Ik zou die overigens wel gebundeld inleveren en meteen een verzoek doen om over de jaren daarna vrijstelling te krijgen van het doen van verdere aangiften. Of ze dat laatste (inmiddels) wel doen is even afwachten. Ik moest een forse stapel strafwerk inleveren van alle jaren tussen jaar van aanschaf en doen van aangifte maar heb inmiddels wel vrijstelling voor het doen van verdere aangiften in de toekomst.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door dormos »

Hiermee startte ik dit topic:
Zie onderstaand stukje van nu.nl. Net even gecheckt, en op mijn 2640 Wp systeem uit 2003 heb ik 2500 Euro BTW betaald.
Nou kostte het hele systeem indertijd ook zo'n 15.000 Euro, maar gelukkig zat er toen 90% subsidie op.
Zou wel grappig zijn; netto 1500 Euro betalen voor een PV systeem en dan 2500 Euro BTW terug. Eerst zien dan geloven!!
Maar wellicht nuttig voor anderen die voor 2013 PV hebben neergelegd.

Groet,

Hans
In december heb ik de aanvraag ingediend, en heb daarna maanden lang niets gehoord. Toch maar eens gaan bellen en kreeg te horen dat vanwege de grote hoeveelheid aanvragen het nog wel even kon gaan duren. Na een paar weken stilte weer eens gebeld, en toen wist men me te melden dat de aanvraag afgewezen was. Dit was men alleen vergeten om aan mij te melden. De vriendelijke dame was het met me eens dat gezien de laatste uitspraken van de staatssecretaris de afwijzing niet terecht was, en heeft 'm dus weer in behandeling laten nemen. Eerst door iemand teruggebeld die wist te melden dat het volgens hem veel te lang geleden was, maar dat er die middag een vergadering over zou zijn, Ik zou het nog wel horen maar hij gaf me weinig kans. Paar weken later werd ik weer gebeld, nu door iemand van belastinkantoor Rotterdam. Die hadden de aanvraag gekregen, en deze persoon vond het ook maar raar dat ik dit indiende. Was wel erg lang geleden en ik had toch ook al subsidie gehad? Heb de man toen maar uitgelegd dat subsidie hier niet mee te maken heeft, het gaat er om of ik ondernemener voor de BTW ben. Hij gaf me weinig kans, en vond het duidelijk maar onzin allemaal.
Vandaag werd ik gebeld door een vriendelijke mijnheer die mijn zaak in behandeling bleek te hebben. Hij gaf aan dat het nog een paar weekjes kon gaan duren omdat ik in 2003 nog geen ondernemer voor de BTW was. Toen ik vroeg of ik daaruit mocht opmaken dat ze van plan zijn te betalen antwoorde hij bevestigend! Het kan zijn dat 'ie in de komend paar dagen nog erop terugkomt als 'ie aanvullende info nodig heeft, maar als ik niets meer hoor wordt binnen een paar weken het geld overgemaakt!!!

Dus iedereen die ooit zonnepanelen gelegd heeft en nog geen BTW heeft teruggevraagd: Doen!

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door benthuis »

Ben benieuwd, hier ook geen reactie.
Wel voor 6 jaar achterstallige BTW aangifte verzoeken.

NEE, niet nog leuker!!!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door dormos »

Afgelopen zaterdag bij terugkomst van vakantie een blauwe brief op de mat: of ik even het rekeningnummer door wil geven waarop de bijna 2500 Euro BTW betaald in 2003 overgemaakt kan worden.!!

Het loont dus om ook over reeds lang geleden geplaatste systemen de BTW terug te vragen. M'n eerste PV systeem heeft me op deze manier geen cent gekost. Integendeel, het heeft me 1000 Euro opgeleverd + 15 jaar stroom (+/- 30.000 kWh a 0.20 Euro per kWh).

Groet,

Hans
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door Zwerius Kriegsman »

De vraag houdt mij nog steeds bezig, hoeveel BTW ik vervolgens moet betalen over de opgewekte stroom en hoeveel jaren dat dan loopt?
Of blijft dat doorlopen en ben je dan op den duur de teruggekregen BTW helemaal weer kwijt?
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door Paul Joosten »

Die twee staan los van elkaar. Deze BTW betreft de aanschafkosten. Niet terugvragen = dief van je eigen portemonnee.

Wanneer je geen andere BTW hoeft af te dragen (als particulier is dat doorgaans ook niet het geval) kan je vrijstelling aanvragen van het doen van aangifte. BTW hoef je sowieso nooit af te dragen onder een bepaald drempelbedrag, dat aanzienlijk hoger ligt dan de opbrengst van enkele tientallen panelen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: BTW op PV terugvragen

Bericht door JantjeV8 »

Van 't weekend stond in de krant dat PV op je dak wel door de gemeente bij je OZB waarde opgenomen mag worden.
Plaats reactie