stampleem voor vloer

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: stampleem voor vloer

Bericht door jwardenier »

Ik heb verschillende tegeltjes gemaakt 1 e puur ,goed hard tegeltje 2 mm krimp zou deze zo op de muur kunnen lijmen
dan 8 leem 1 zand iets minder hard nog steeds krimp
6 leem x 1 zand zelfde resultaat
4 leem x 1 zand brak naar het lossen , nog steeds krimp
2 leem 1 zand erg bros en breekt snel
Ik had geen stro toegevoegd en niet afgewerkt met lijnolie , vurenhouten latten tussen de tegels deze zullen ook krimp gegeven hebben
Ik heb het idee dat de leem al redelijk zandhoudend is ,de leem is geel na het uitgraven ,vaalgeel na droging

Maarten ,kun je aangeven hoe je de damp doorlatendheid test ,ik heb zin om een vijver te maken al zal eerst het vergunning traject wel weer doorlopen moeten worden
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

hey jwardenier,

een damptest kan je als volgt doen :
- stuk plastic folie van 10x10 cm op de vloer kleven met duct tape
- zorgen dat de randen goed dicht zijn
- enkele dagen laten liggen

als er geen damprem is of vocht transport doorheen de ondervloer -> ontstaat er condensatie onder het plastic
als er wel een damprem is -> niet

in jouw geval met een droge kruipruimte en schuim (is dat een laag PU?) tegen de 'broodjes'
verwacht ik geen vocht, maar je kan het maar beter eerst testen.

heb je jouw leem onderzocht op aanwezigheid van klei ?

mvg
Maarten
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: stampleem voor vloer

Bericht door jwardenier »

Er heeft ooit iemand ,ik meer Richard een leemproefje voorgesteld ,leem in pot opgelost met ruim water ,na bezinken zag je dan de verschillende lagen ,heb dit toen wel gedaan maar ben vergeten hoe en wat de uitkomst was .
Mocht u een goede methode weten dan hoor /lees ik dit graag
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

ik heb dit laatst geleerd :
neem een handvol materiaal en maak er een worstje van (beetje zoals bij boetseerklei) en rol het uit.
- zanderige grond -> het worstje heeft moeite om samen te blijven, valt in stukken uit elkaar
- zand / leem grond -> het worstje plakt goed, maar als je er een cirkel van draait (donut) komen er snel barsten in, u vorm blijft relatief goed
- leem grond -> het worstje blijft goed samen met geen tot weinig barsten
- zand / klei grond -> cirkelworstje is mooi egaal en glad, geen barsten
- klei grond -> je kan het cirkelworstje uitrekken tot een kurkentrekker vorm, vb rond je vinger

dit is geen 100% perfectie, maar je kan zo toch al een goed beeld krijgen

bokaal test :
1/3 met water vullen,
vullen met materiaal tot 3/4 vol
beetje zeep bijdoen
schudden en wachten

beste is als de bokaal uren, dagen troebel blijft
als er na 15 minuten al afscheiding te zien is, kan je er zeker van zijn dat al te veel zand en te weinig leem aanwezig is;
na de test kan je ook de verschillende lagen in zien, en van daaruit % van alle materiaal aflezen.

let op ; kennis van de bodem was 500 jaar geleden niet veel meer dan wat we vandaag de dag menen te weten ;-)
we kennen meer van de hemellichamen dan van de bodem onder onze voeten.
Bijlagen
da vinci
da vinci
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: stampleem voor vloer

Bericht door jwardenier »

Bedank ,ik ga dit testje binnenkort doen ,de grond opbouw is 40 a 50 cm zwarte zandgrond , hierna op sommige plaatsen wel 1 m geel zand ,hierna zand grind en daarna zand leem ,met op enkele plekken leem ,op deze plaatsen vind je de zgn dobbes [poelen]waar vroeger het vee uit dronk een aantal zijn hersteld al paddenpoel .
Er loopt een leembank van ong. 100 m breed over de percelen ,in het bos achter ons perceel zit de leem op ong. 50 a 60 cm ,dit was ooit de reden waarom dat gebied nooit ontgint is ,er is zelfs nog een stukje heide al heeft het waterschap daar wel erg diepe greppels omheen zitten om de landbouw percelen ,ooit was dit een meanderend beekje welke in de zomer droog stond .
Veder gaat mijn kennis ook niet ,al ken ik de grondopbouw aan de verschillende kanten van de heuvel ook wel aardig ,meer door landbouw werkzaamheden ,dit zal men inderdaad 500 jaar terug ook geweten hebben al stonden toen de uitlopers van de Zuiderzee en bijbehorende kragen gebied rondom en was alles hier heide ,ik heb het vaarboeren nog mee gemaakt daar waar nu zware trekkers rond rijden .
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Krelis »

Back to school? https://www.amazon.com/Earthen-Floors-A ... hen+Floors Ebook editie en dan per bladzijde in google vertalingen plakken.
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

update van de testopstelling :

zand/leem was goed uitgehard, geen krimpscheuren, enkel aan de zijkanten wat afbrokkelingen

- 1 laag lijnolie -> resultaat goed, wel wat korrelig - 1 week laten drogen
- 2e laag lijnolie -> donkere kleur & het stro komt goed naar boven -> voelt al goed hard aan

wordt vervolgd

mvg
Maarten
Bijlagen
4_stamplemen vloer_test_2.jpg
4_stamplemen vloer_test_3.jpg
4_stamplemen vloer_test_4.jpg
4_stamplemen vloer_test_5.jpg
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

@ Ruspek - sorry dat ik jouw topic claim, maar je titel is perfekt, zonde om een nieuwe staart te starten :wink:


hierbij update van mijn stampleem vloer experiment :

5 nieuwe "pizza's" gemaakt, dit keer met volgende samenstelling :
zand/leem/witte kleurleem/kalk
4-1-2-0
4-1-3-0
4-1-3-1
4-1-3-2
4-1-0-4

resultaat 1 t/m 3 zijn normale vlaaien, zacht te verwerken en na 2 dagen hard genoeg gedroogd, mooi stro zichtbaar;
4 & 5 waren erg zacht als boter, drogen erg slecht en nr 5 is vandaag gebarsten bij het omdraaien ...

nog even drogen, dan gaat er lijnolie op !

ps : mijn favoriet is nu 4-1-3-1 -> smeuïg, mooi egaal van kleur, maar toch nog stro zichtbaar.

wordt vervolgd

ps :
iemand ervaringen met carnaubawas - als afwerklaag op de leem ?
mijn schoonvader is imker, ik kan er vast wel bijenwas krijgen - is dit aan te raden als vloerafwerking op stampleem ??

mvg
Maarten
Bijlagen
4_stamplemen vloer_4-1-2-0.jpg
4_stamplemen vloer_4-1-3-0.jpg
4_stamplemen vloer_4-1-3-1.jpg
4_stamplemen vloer_4-1-3-2.jpg
4_stamplemen vloer_4-1-0-4.jpg
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Dutch John »

Ik werk tegenwoordig dagelijks met leem en begin het te "voelen". Mengverhoudingen op papier zeggen niets, omdat de klei die bijgevoegd nooit uniform van vetheid is. Ook het zand kan meer of minder fijne delen bevatten die om meer of minder lijm -in de vorm van klei- vragen. Belangrijk is om scherp zand bij te mengen. Voelen vind ik de beste methode, maar het vraagt om ervaring. Daarnaast liever de leem iets te vet dan te schraal. Krimpscheuren kun je verhinderen door toevoeging van gehakseld stro of vlas, maar vooral door heel goed te blijven verdichten tijdens het gehele droogproces. Ja, het is niet anders, maar alleen dat brengt harde lagen. Het is zaak om de poriën, die eerst gevuld waren met water, dicht te duwen. Veel leemstukers smeren de leem zo maar wat tegen de muur en vergeten het verdichten, waardoor je op zijn best een kruimelige muur krijgt en op zijn slechtst scheuren.

Gekookte lijnolie droogt prima, maar er is pas sprake van hardheid na een half jaar. Het oppervlak voelt weliswaar al snel droog aan, maar als je er een gat in steekt, dan is de lijnolie binnenin nog nat, wat de leem zachter maakt dan toen hij droog was. Voorzichtigheid is dus geboden. Ik heb met vloerwas de beste ervaringen. Geeft de mooiste glans en is hard, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld meubelwas.

Groet,
DJ
Nb. Ik maak geen vloeren, maar leemkunst. De fragiliteit is veel groter dan die van een vloer, met name als het gaat om dunne delen of scherpe buitenhoeken.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

deze maand mijn vloer in het bureel gemaakt :

- zand 4
- leem 1
- kachelassen potje

geen water bijgevoegd, dikte 30mm

nu laten drogen ... traag ...
Bijlagen
2019-11-12 10.28.07.jpg
2019-11-12 10.28.14.jpg
2019-11-12 13.50.48.jpg
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: stampleem voor vloer

Bericht door benthuis »

Top!

Leen ligt op een betonnen ondervloer?
Een is dat stampleem die buitenmuur (waar deur in zit)?

Ziet er wederom zeer aantrekkelijk uit!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

Ondervloer is klassieke chape met cement, met vloerverwarming in,
Eigenlijk zou ik liever een kalkchape gebruiken, maar dat is niet te betalen !!

Voordeel van de chape is dat die perfect waterpas gelegd werd.

De muur is inderdaad een stamplemen exemplaar,
40cm dik, 420cm hoog

Het ronde raampje is ‘A window of proof’ -> enige plek in heel het huis waar de prefab strowand nog zichtbaar is.
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: stampleem voor vloer

Bericht door jwardenier »

kachellassenpotje ? wat is dat .
3 cm stampleem ,en dat op een cement ondergrond met v verwarming ,geeft dit geen hechting s probleem ,m a woorden komt de vloer t z t los te liggen .
Het ziet er echt mooi uit ,wordt deze vloer ook met lijnolie afgewerkt .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: stampleem voor vloer

Bericht door benthuis »

maarten martens schreef: 05 dec 2019, 17:50 De muur is inderdaad een stamplemen exemplaar,
40cm dik, 420cm hoog
Prachtige wanden!
Is hij dragend? En zo te zien een buitenmuur?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

kachelassenpotje :
wat het woord zegt ; de assen uit onze houtkachel al enkele maanden bewaard, spijkers eruit gevist met een magneet & het fijne poeder tussen de mengeling zand/leem gevoegd.
assen van de smidse zouden nog beter zijn, maar niet voorhanden.

in de assen zit potassium hetgeen een betere binding zal geven met de lijnzaadolie... heb ik gelezen :wink:


vloer ligt id los op de cement vloer,
vloerverwarming op lage temp. ; is nog niet actief dus ik kan er niks over zeggen...
op dit moment is de vloer 3 weken oud, maar de toplaag is nog niet hard genoeg om over te gaan naar de volgende fase : burnishing
(ik heb enkel ventilatie opstaan, geen verwarming)

en ja, de vloer wordt afgewerkt met lijnolie en daarna met vloerwas (tip van DJ)

de wanden zijn dragend,
het betreft een trombemuur, maar nu inderdaad gewoon buiten
(buitenzijde beschermd door overkraging van het dak & plastiek baches)

hele muur is zuidgericht, de zonne-serre conform earthship model moet nog gebouwd worden,
dan gaat die muur warmte opnemen en traag terug afgeven (inertie)
oftewel ; experiment zoveel in dit huis, met dank aan mijn vrouwtje :mrgreen:
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Plaats reactie