stampleem voor vloer

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

stampleem voor vloer

Bericht door ruspek »

Hoi allemaal,

ons huis nadert nu de eindstreep.
Muren van een HSb met stro. extra isolatie (en voor gemak / snelheid)houtvezelisolatieplaten erop.
Nu keuzes maken voor de vloer.....
we willen in ieder geval geen tegels ;-)
We hebben gekeken naar Marmoleum, woonbeton, betonciré, gietvloer.
alle mooi maar om verschillende redenen voelt het niet helemaal goed.
Nu kwamen we ergens op het WWW de naam Stampleem tegen. Leem dat gebruikt wordt voor vloeren. afgewerkt met een was of olie.

Wie heeft er ervaring met leem op de vloer?
voor- nadelen?
wie kent bedrijf die dit verkoopt?
kan dit met vloerverwarming?
hoe dik moet de leemlaag zijn?

oftewel: wie heeft er meer info? op het WWW kan ik maar weinig vinden nl.

groet ruben
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Ernest Dubois »

Het maakt een uitstekende vloer. Enig nadeel is langs de randen waar het kwetsbaar is en vraagt om aandacht. Niet zo veel langs een muur maar bijvoorbeeld de naad waar de overgang tot een andere vloer is.
Ik ken geen bedrijf maar het is gemaakt van gewoon leem en wat je daarbij ook wil instoppen.
De vloerverwarming die ik had was gewoon de leemkachel die ernaast stond, stralingswarmte. Vloer was warm tot in juli.
In total was mijn vloer 70 cm dik. Opbouw: puin in drie lagen van grof tot fijn, laag vlas stengels als bewapening met daarboven ook leem in drie lagen van grof naar fijn en toepasselijk samenstelling en als laatste afgewerkt met schellak en was.
Werken, das leuk.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: stampleem voor vloer

Bericht door ruspek »

hoi

ik was vergeten aan te geven dat ik maar een opbouw van 70 (tot max 80) mm kan hebben.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Ernest Dubois »

Vergeet het dan.
Werken, das leuk.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Pigion »

Ik ben opgegroeid op een redelijke grote boerderij in het Groningerland. De oudste schuur had een "eerden deel". De deel is het verlengde van de grote deuren waar de boerenwagens naar binnengaan was dus gemaakt van aarde en voor deze toepassing werd stampleem gebruikt. Als de schuur in het voorjaar leeg was, werd deze geraagd, de muren gewit en de "deel" werd met een teerproduct behandeld en daarna afgestrooid met scherp zand. Het doel van teren en scherp zand was verbeteren van de bestendigheid tegen water en anti-slip. In oudere boerderijen op minder rijke grond had soms ook het middenhuis van een kop-hals-romp boerderij een lemen vloer. ik ken één voorhuis waar ook de "gewone kamer" een lemen vloer had. Het probleem is deze droog te houden, ook aan de randen grenzend aan steens muur. Ik sprak eens met Fetze Tigchelaar over leemtoepassingen. Hij had een lemen vloer in zijn toon-kamer, doch problemen langs de buitenmuur. Ik weet niet welke behandeling die vloer had ondergaan.
Pigion
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

een stamplemen vloer kan je wel degelijk plaatsen vanaf 1,2cm tot 7,5cm dikte !

hierbij mijn eigen test van 3 delen stampleem (links 4:1 / midden 3:1 / rechts 2:1)
deze worden afgewerkt met :
- enkele lagen lijnolie (gekookt)
- licht schuren
- eventueel waxlaag om in de badkamer te kunnen dienen

bron : "earthen floors - a modern approach to an ancient practice - isbn 978-0-86571-763-3

mvg
Maarten
Bijlagen
4_stamplemen vloer_test.jpg
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: stampleem voor vloer

Bericht door benthuis »

Dit is een afwerking, ik denk dat de 7.5 gaat over een complete vloeropbouw. Bij de minimale dikte heb je misschien alleen de nadelen van leem? Tenzij je het verder ook toepast....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: stampleem voor vloer

Bericht door jwardenier »

Maarten , hoe doe je het met de hechting op beton ,en heb je geel last van scheuren door krimp ?
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

benthuis schreef: 20 aug 2018, 09:50 Dit is een afwerking, ik denk dat de 7.5 gaat over een complete vloeropbouw. Bij de minimale dikte heb je misschien alleen de nadelen van leem? Tenzij je het verder ook toepast....
dit is inderdaad bij ons de afwerklaag,
ondervloer kan ook stampleem zijn, maar ook klassieke chape-ondervloer of zelfs op houten ondergrond (volgens het boek)

totale dikte komt dan op 7 a 8 cm
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

jwardenier schreef: 22 aug 2018, 08:58 Maarten , hoe doe je het met de hechting op beton ,en heb je geel last van scheuren door krimp ?
onze mengeling is gedaan met claytec stro-leem (stro van 30mm)
deze stro delen zullen de trek opnemen van het mengsel.
scheuren door krimp worden dan ook niet verwacht, enkel kleine haarscheurtjes, maar die lopen vol met lijnolie
(blijven soms wel zichtbaar volgens het boek)

wel moet je opletten aan overgangen met andere materialen, aan kolommen, aan plinten en ook tussen al te grote oppervlakten of te grote veranderingen in vorm van de vloer - je kan dan best uitzetvoegen voorzien of een dilatatievoeg voorzien.

op een beton ondervloer dien je eerste een damptest te doen om te kijken hoe de dampdoorlatendheid van de beton is.
er kan steeds een (papieren) dampremmer bijgeplaatst worden en daarop de afwerkvloer plaatsen
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: stampleem voor vloer

Bericht door jwardenier »

Maarten ,bedankt voor het antwoord , het wordt zo interessant om de dekvloer te vervangen , helemaal als de dikte 2,5 cm kan zijn .
Ik heb hier erg mooie gele leem in de grond zitten ,al moet die nog wel uitgegraven worden ,het leemproefje heb ik al gedaan ,de leem zou puur/met stro gebruikt kunnen worden .Wel krimpt het ,een tegel van 20x20 heeft al gouw 2 m m na volledige droging .
De damp openheid van de vloer ,hoe bepaal ik dat , onze vloer bestaat uit zgn broodjes ,die voor ze gelegd werden opgemetseld werden [jaren 60 ]
ze zijn geïsoleerd met schuim aan de onderzijde, met daaronder een kruip ruimte .
Deze is kurk droog .
Is het boek gewoon te bestellen ?
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

ja hoor, het boek is gewoon te bestellen
vb hier : https://www.lehmanns.de/shop/sachbuch-r ... hen-floors

in het boek staat uitgelegd hoe je een damptest uitvoert op beton;

mvg
Maarten
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
maarten martens
Berichten: 189
Lid geworden op: 13 aug 2018, 21:27
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door maarten martens »

nog even toevoegen dat het boek enkel in Engels verkijgbaar is ;-)
"earth does not belong to us, we only borrow it from our children"

onafhankelijk holistisch bouwexpert
www.huisadvies.be
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: stampleem voor vloer

Bericht door jwardenier »

Dan moet ik eerst naar school terug :oops:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: stampleem voor vloer

Bericht door Pietje »

jwardenier schreef: 23 aug 2018, 09:49.. de leem zou puur/met stro gebruikt kunnen worden .Wel krimpt het ,een tegel van 20x20 heeft al gouw 2 m m na volledige droging .
John, probeer nog een paar tegels met wat metselzand er bij (bijv. 1:0.5 leem/zand, 1:1 leem/zand en 1:2 leem/zand. Ik verwacht dat je nog steeds acceptabele sterkte houdt met veel minder krimp.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie