PIR platen op oud dakleer verlijmen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door Paul Joosten »

Mijn bestaande dak is voorzien van dakleer dat in nog redelijke conditie verkeert. Ik wil dit dus graag zo laten en als dampdichte ondergrond voor de aan te brengen isolatie gebruiken. Vochtproblemen zal dit niet opleveren aangezien onder het dakleer alleen een houten dakbeschot zit en daaronder een vals plafond waardoor er weinig 'woonvocht' kan komen maar waar het ook weer kan weg ventileren.

Op dit dakleer wil ik 8 cm dikke PIR-platen aanbrengen. Deze zijn voorzien van een bitumineus glasvlies. Wat ik ervan gevonden heb is dat dit wel met PU-lijm op het dakleer aangebracht kan worden. Dit heeft als voordeel boven schroeven met van die ronde plaatjes dat het geen lekkages of koudebruggen kan veroorzaken. Kieren en moeilijke plekjes wil ik dan met PUR-schuim afwerken. Over dit geheel een nieuwe toplaag van EPDM of iets soortgelijks, dat als wortelvaste onderlaag voor het sedumdak kan dienen.

Heeft iemand hier ervaring mee of er een gefundeerde mening over? Welk type PU-lijm heeft de beste prijs/pret verhouding? Ik zie wel wat in Tixoplast maar sta open voor betere alternatieven. Hoeveel lijm zou er nodig zijn? Kan ik volstaan met dotjes lijm, rupsen of moet het hele oppervlak verlijmd worden? In het laatste geval: is er ook spuitwerk mogelijk zonder dat ik een kapitaal kwijt ben aan een of andere spuit die ik verder nooit weer zal gebruiken?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door JantjeV8 »

Officieel heet dat een 'omgekeerd dak', alleen bij een omgekeerd dak doen ze geen (extra) toplaag er meer overheen. Je kunt je afvragen of je een en ander gaat lijmen of gaat ballasten met grind o.i.d.

Isolatie aan de oude bitumen lijmen: krijg je het voldoende vlak, krijg je al het stof er af want op stof hecht niets. Een PU lijm zou ik zelf in rupsen of dotten doen, dus met worsten in een kitspuit gaan werken. Als ik het goed begrijp wil je de pir platen met het bitumineuze vlies op z'n kop leggen. Waaruit bestaat daarna de bovenzijde van de pir-platen? Je hebt ze met papier en met alu folie. Die alu versie lijmt perfect, de papierversie niet aan beginnen.

Als je ondergrond voor de epdm laag niet vlak is, ga je rimpels en plooien krijgen. Het werkt niet handig en je afwatering gaat mogelijk gehinderd worden door die plooien.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door fireblade »

Ik zou het oude dak eerst schoonspuiten met een hogedrukreiniger, en dan goed laten drogen, kun je meteen zien hoeveel troep eraf komt. je kunt het ook verlijmen met constructiepur, je kunt dan meteen oneffenheden in de onderlaag egaliseren. Wel even een plaat ballasten met bv stoeptegels tegen de uitzetting van de pur gedurende enkele uren. En hoe wil je het oplossen bij de afvoeren/uitlopen en de schuine kanten, blijft er nog genoeg hoogte over?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door Paul Joosten »

De PIR-platen die ik op het oog heb zijn aan beide kanten voorzien van bitumineus vlies. Lijmen kan dus aan beide zijden. Ik denk er vooralsnog over om het met dotten PU-kit aan het dakleer te hechten. Dat is zo goed als schoon, uiteraard zal ik het eerst met en staalborstel ontdoen van loszittend leislag en het incidentele korstmos.

Hoogte is geen probleem. Het dak bestaat uit twee delen: aan de randen heel steil omhoog voorzien van dakpannen, bovenop een daaroverheen uitstekend tamelijk vlak deel met dakleer. Ik wil dat laatste met die PIR-platen isoleren en daar uiteindelijk een sedumdak op aanleggen. Dan heb ik dus een wortelbestendige en waterdichte tussenlaag nodig, EPDM of iets soortgelijks. Mocht dat niet helemaal 'glad' komen te liggen is dat geen ramp, er komt toch weer steenwol substraat voor het sedum overheen. Het sedum moet natuurlijk wel tegen wegspoelen beschermd worden. Daarvoor is een speciaal hoekprofiel beschikbaar dat weer op het EPDM gelijmd kan worden met in het verticale del kleine openingen zodat overtollig water weg kan. Dat loopt dan van de rand af en valt daar op de onderliggende dakpannen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door arjan drost »

Hoi Paul
Oud dakleer aanbranden dan platen erop met dotten pu lijm en inderdaad ballast erop tot lijm vast zit dan epdm erop
Afvoeren kan je gewoon in oude afvoer steken
Langs randen dak op oud dakleer aanbranden en dan afkitten met speciale epdm kit
Groet Arjan
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door Paul Joosten »

Dat klinkt me als muziek in de oren Arjan, dat gaat wel lukken denk ik. Afvoeren is zoals je hierboven kunt lezen zelfs nvt. Waarom het aanbranden?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door arjan drost »

Krijg je een betere hechting zij de EPDM MN
het werk echt ik had ook een oud dak waar ik op moest aansluiten en zit na 4 jaar nog steeds goed vast met EPDM kit werkt super
Eigenlijk zoals jij met sedum gaat werken kan je alles er los op leggen en dan van EPDM alleen de randen vast plakken
Groet Arjan
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan, maar het dak daarna opnieuw gebrand met dakleer.
Verder geen pir maar 5 cm roofmate-platen gebruikt.
Ik heb de roofmate platen met pur-schuim gelijmd op mijn platdak (had eerst ook een geballast omkeerdak). Oude dakleer, wat ook nog in redelijke staat was laten liggen. Kon een doos Illbruck 350fm purschuimbussen bemachtigen via mp. Normaal wordt dat in een spuitpistool gebruikt. Maar je kunt er ook losse tuitjes voor krijgen. Ik heb die pur in een hoek van 30 graden en een halve meter boven het dak, over het dak geblazen. Dan krijg je overal kleine stukjes schuim. Roofmate plaat erop gelegd, en even heen en weer geschoven. Dan drukt de schuim de plaat niet meer omhoog.
Na uitharding nooit meer los te krijgen, zonder de plaat kapot te breken.
Ik heb me wel laten vertellen dat niet iedere purschuim geschikt is voor dit soort lijmklusjes. Maar deze schuim hecht meer dan prima. Ligt al weer ruim een jaar strak vast.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door Paul Joosten »

Interessant Albert. Heb je na lijmen ook tijdelijk geballast of was dat niet nodig op deze manier? Zou wel heel wat gesleep kunnen schelen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb niet meer geballast. Die kleine dotjes pur zijn vrij snel uitgewerkt wat betreft uitzetten. Als een plaat wel iets hoger kwam, schoof ik hem even heen en weer en ging er even op staan. Dat was afdoende.
Ik heb ook met warm weer gewerkt, doorgaans met ca 25 graden C. Dan hard pur vrij snel uit.
De hoeveelheid pur die je er onder verspreid moet ook niet teveel zijn. Ik denk dat max. 15-20% van het oppervlakte van een plaat met pur in aanraking komt.
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door Paul Joosten »

Dat klinkt goed! Ik zal eens een testje doen zodra de spullen binnen zijn.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door WilfredT2 »

zoals gezegd moet je even goed kijken welke pur bus je hebt. Er is pur die enkel bedoeld is voor vullen, maar ook lijmpur.

De laatste is inderderdaad goed in staat om dingen lekker vast te zetten.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door Wouter Gillis »

Lijmpur is inderdaad iets heel anders. Hier thuis heb ik 18cm pir langs binnen tegen het plafond aangeplakt geschrankt in drie lagen, zit muurvast.
Groet Wouter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij is de samenstelling allemaal niet zoveel verschillend. Het plakt allemaal als de ziekte. Het verschil zit 'm vooral in het gas waarmee het op moet schuimen. Dat bepaald hoeveel het uitzet. Maar druk je je die klodders plat, dan doet het enkel nog heel erg plakken.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: PIR platen op oud dakleer verlijmen?

Bericht door Paul Joosten »

Update: nog steeds is onvoldoende duidelijk of de dakconstructie voldoende stevig is om het extra gewicht van het gewenste groendak probleemloos te kunnen dragen maar daarover komt hopelijk binnenkort uitsluitsel. Nog steeds overweeg ik op het bestaande dakleer met lijm-PUR-schuim een nader te bepalen soort en dikte isolatieplaten (denk nu aan PIR met aan beide kanten bitumineus vlies) vast te lijmen en daar overheen een EPDM-jasje aan te brengen. Daar overheen een lichtgewicht sedumdak zoals ik dat twee jaar geleden ook op mijn schuur heb aangebracht.

Welk type isolatieplaat heeft hierbij de beste prijs/pret verhouding? Andere tips?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie