Met Koudwater Aanvoer uit Tuin Vloerverwarming Koelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Met Koudwater Aanvoer uit Tuin Vloerverwarming Koelen

Bericht door Atlas »

Dag mensen,

Onze woning is klaar en ik moet zeggen datie geweldig bevalt.
R waarde dak 6 vloer 4,5 en wanden 5. woonoppervlakte is ca 135m2, overal vloerverwarming.
Alles tripple glas. Op de zuid-westkant hebben we zo'n 10meter lengte aan vensterglas.
De gootoverstek is zo gemaakt dat we daar tot 4 uur s'middags geen zoninval hebben. Na 4 uur echter piept de zon onder de dakgoot door en laat hij zich ook nog een flink aantal uurtjes zien door de ramen op de noord-westwand. (zie foto en ook de tekeningen in mijn eerdere draadjes)
De woning is lange tijd op temperatuur van zo 20-22 grc gebleven, echter nu met al die warme dagen achter elkaar loopt die door die voortdurende zoninstraling op naar zo 24- 25 gr c overdag.
Het is een luxeprobleem maar mijn idee is nu koud water aan te voeren middels een ingegraven slang/tyleen/vloerverwarmingsleiding slingerend door de tuin en vervolgens naar de woning toe.
Vervolgens een warmtewisselaar er tussen te zetten en met de vloerverwarming te gaan koelen naar behoefte. in plaats van een warmtepomp heb ik op die manier een relatief goedkope oplossing denk ik voor het koelen bereikt. ( een warmtepomp komt niet in beeld vanwege genoeg hout en te duur)

Als het leidingsysteem kort genoeg kan zijn kan het direct naast de woning gesitueerd worden, wat natuurlijk goed van pas zou komen Bij een langere lengte zou er 10 meter verderop in de tuin een gat gegraven moeten worden.

Vraag is nu: hoeveel lengte pijp ben ik nodig om op ca 75 cm diepte (vorstgrens) mijn koeling naar de woning te halen. Dikte pijp? Lussen op 15 cm afstand van elkaar in de grond"? welke warmtewisselaar? etc etc. Is dit alles te berekenen?

groet,
Atlas
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Met Koudwater Aanvoer uit Tuin Vloerverwarming Koelen

Bericht door Zwerius Kriegsman »

ga eerst eens de temperatuur meten op 75 cm diepte. Je komt dan tot de conclusie, dat je niet veel koeling kunt bereiken met die temperatuur.
Als je wat wilt moet je al gauw een paar meter diep zitten. Bovendien moet je een flink oppervlak in je tuin van vv-slangen voorzien. Minimaal het oppervlak van de vv in je woning (135 m2?). Liever 2 x zo veel.
Het boren van een bron tot een aantal m diepte en het water daarvan gebruiken (via een warmtewisselaar) biedt meer kans op succes. Hou wel rekening met evt. ijzer in het grondwater. Zorg dus voor een warmtewisselaar die gemakkelijk gereinigd kan worden.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Met Koudwater Aanvoer uit Tuin Vloerverwarming Koelen

Bericht door benthuis »

Geen ervaring, maar toevallig gisteren nog met Kockie besproken.. zou condensvorming niet enorm zijn?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Met Koudwater Aanvoer uit Tuin Vloerverwarming Koelen

Bericht door kockie »

Dat is ook al meerdere keren voorbij gekomen op dit forum. Je moet zorgen dat de temperatuur van je vloer boven het dauwpunt blijft, anders wordt het wel een erg vochtige bedoening. Wat dat betreft zou plafondkoeling ook veel handiger zijn, de koele lucht zakt dan naar beneden. Bij voldoende koeling heb je dan ook nog eens een regenbui in huis :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Met Koudwater Aanvoer uit Tuin Vloerverwarming Koelen

Bericht door arjan drost »

Wij hebben een ventilator convector
Twee spiralen een voor cv de ander is aangesloten op de bron werkt super komt nu lucht uit van 16 a 17 gr
Groet Arjan
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Met Koudwater Aanvoer uit Tuin Vloerverwarming Koelen

Bericht door Zwerius Kriegsman »

@Arjan: Uiteraard werkt dat prima.
Maar je hebt het ook over een bron en niet over een paar pijpjes op 75 cm diepte....
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Plaats reactie