Aga fornuis voorzien van nieuw binnenwerk...Wie kan dit????

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mireillevdw
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mei 2018, 12:03

Aga fornuis voorzien van nieuw binnenwerk...Wie kan dit????

Bericht door Mireillevdw »

Mijn vriend, dochter en ik gaan binnen 2 maanden Nederland verlaten en in Frankrijk wonen. Nu zijn we echter helemaal verliefd geworden op een AGA fornuis, maar hier lees ik veel negatieve berichten over, omdat deze fornuizen de hele dag aan staan en dus veel (in ons geval) gas verbruiken.
Nu kwam ik ook terecht op het forumarchief van de twaalf ambachten waarin een persoon het erover had dat hij een oude AGA zou hebben voorzien van nieuw binnenwerk, waardoor deze ook uitgezet kan worden.
Ik heb geprobeerd deze persoon te mailen, maar helaas krijg ik een email terug dat de mail onbestelbaar is.
Zijn er hier mensen met ervaring hierin?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aga fornuis voorzien van nieuw binnenwerk...Wie kan dit????

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij kun je iedere Aga uitzetten, je draait gewoon de gaskraan dicht. Echter mocht je een eitje willen bakken, ben je weer meer gas kwijt omdat het hele ding eerst ver genoeg op moet warmen.

Overweeg een Kamado.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Aga fornuis voorzien van nieuw binnenwerk...Wie kan dit????

Bericht door Pietje »

Dat nieuwe binnenwerk van dat Twaalf Ambachten-lid gaat over een andere manier van verbranden welke meer rendement heeft. Een gewone AGA brandt als een gas-CV: branderkoppen met een lichte overmaat zuurstof. Dat nieuw binnenwerk brandt als een terras-verwarmer, met meer infrarood. Ik weet niet of het ook echt beter werkt, maar het wordt wel gezegd.

Maar, zoals Jan al zegt: met het uitzetten van je AGA werkt 'ie niet meer zoals bedoeld... 's Winters aan, als de verwarming ook aan staat. 's Zomers uit, en op een andere manier koken :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aga fornuis voorzien van nieuw binnenwerk...Wie kan dit????

Bericht door Dutch John »

Aga's hebben nogal veel interne massa. HIerdoor zijn ze niet geschikt voor "even snel opwarmen". Het best een klus, maar nieuwe ovens lassen uit 4 mm plaatstaal, kookringen laten laseren uit 15 mm staal en een 10 kW brander (gas, olie, liefst hout) maken het fornuis relatief snel: 10 minuten linker kookplaat warm, klein uurtje alle ovens op temperatuur. Linker kookplaat vervangen door kookringen en je kunt zelfs wokken met een slow cooker......

Groet,
DJ
Ps. Nee, ik heb geen tijd......
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aga fornuis voorzien van nieuw binnenwerk...Wie kan dit????

Bericht door JantjeV8 »

Voor een wat handige Harry of een bankwerker is dat inderdaad wel te doen, maar ik denk dat dit advies niet past bij de TS, gevoelsmatig denk ik dat. Ook denk ik dat deze mevrouw is vergeten dat ze hier een accountje heeft aangemaakt..
Mireillevdw
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mei 2018, 12:03

Re: Aga fornuis voorzien van nieuw binnenwerk...Wie kan dit????

Bericht door Mireillevdw »

Bedankt voor de reacties. Ik ben nu wel heel erg aan het twijfelen wat te doen. Ik heb de vraag nog ergens anders uitgezet of iemand dit zou kunnen en wat de kosten hiervan zijn.
Het ligt er natuurlijk aan wat de kosten van zo'n aanpassing zullen zijn, maar als ik voor een leuk prijsje aan een oude werkende Aga zou kunnen komen, zou ik dit wel een interessante optie vinden.
Zo niet: Dan houd ik in de gaten of er ergens in Frankrijk, Nederland of België een tweedehands Esse Cooker te koop is (wel uit te zetten) of we gaan voor een Falcon Elan. :wink:
Mireillevdw
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mei 2018, 12:03

Re: Aga fornuis voorzien van nieuw binnenwerk...Wie kan dit????

Bericht door Mireillevdw »

JantjeV8 schreef: 09 mei 2018, 07:35 Voor een wat handige Harry of een bankwerker is dat inderdaad wel te doen, maar ik denk dat dit advies niet past bij de TS, gevoelsmatig denk ik dat. Ook denk ik dat deze mevrouw is vergeten dat ze hier een accountje heeft aangemaakt..
Was het dus zeker niet vergeten, hoor. :wink:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Aga fornuis voorzien van nieuw binnenwerk...Wie kan dit????

Bericht door Pietje »

Er zijn nog meer mogelijkheden; een oud kolenfornuis op de kop tikken, en daar een houtfornuis van maken (rocket stove achtige binnenkant maken). Je kan ook een rocket stove maken waar je de kookplaat van het kolenfornuis op zet.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
kogel
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2018, 21:26

Re: Aga fornuis voorzien van nieuw binnenwerk...Wie kan dit????

Bericht door kogel »

Wellicht net helemaal een antwoord maar toch. Ik heb een Aga Dual control. Die zijn erg goed te regelen. Voornaamste is dat de bovenplaten normaal uitstaan. Opwarmtijd een paar minuten. Daarnaast kan de Aga ook op 'halve' kracht draaien. En dat scheelt flink in warmte uitstraling. In de zomer dus handig. Ik heb de afgelopen zomer het fornuis een paar weken uitgezet tijdens de extreem warme weken. Maar koken op de bovenplaten kan dan dus nog steeds.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Aga fornuis voorzien van nieuw binnenwerk...Wie kan dit????

Bericht door remco d »

Ik heb veel mensen met aga's gezien. Meest voorkomende manier van gebruik: van oktober tot april de aga aan, de rest van de tijd zet men er een elektrische pit op en gebruikt men de ovenfunctie van de magnetron in de bijkeuken want dat lelijk ding mag niet op het aanrecht staan.

Wel een mooi ding, dat wel. Maar in de keuken vind ik functie belangrijker dan vorm.

Mvg remco
Plaats reactie