Automatische dump eerste 100 L regenwater, ontwerp zandfilter

waterzuivering en waterbesparing, afvalverwerking en dergelijke.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Automatische dump eerste 100 L regenwater, ontwerp zandfilter

Bericht door Pigion »

Ik ben een systeem aan het maken voor de opvang van 10 M3 regenwater en dan hergebruik in huis en tuin. Na een periode van droogte ligt er allerlei rommel in de goten en op het dak met 35 graden helling. Bovendien krijg ik nog een flink stuk plat dak vanwege een Mansarde constructie. Ik zou daarom consequent de eerste 100 of 200 L water willen dumpen naar de sloot. Dat zal het zand/grind filter sterk ontlasten en hoeft dat minder vaak te worden gespoeld door tegenstroom. Dat kan misschien geheel achterwege blijven en kan ik besparen op grote en relatief dure kleppen.
Bovendien wil ik die massa vliegenlijken niet op het zandfilter
Vragen:
- Bestaat er een automatische omschakeling voor grote regenwaterstromen in een 100 MM regenpijp of 110 MM PVC?
- Is een cycloonfilter effectief voor het afvangen van relatief licht organisch materiaal, van vliegenlijken tot duivenpoep? Ervaringen?
- Ik zoek nog een goed ontwerp voor een zand / grind filter. Ik ken de ouderwetse betonnen bak, doch zoek iets moderner met spoeling door tegenstroom.
Pigion
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Automatische dump eerste 100 L regenwater, ontwerp zandfilter

Bericht door JantjeV8 »

Kijk eens op zwembad- of vijversystemen. Mogelijk kom je daar de juiste technieken tegen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Automatische dump eerste 100 L regenwater, ontwerp zandfilter

Bericht door Dutch John »

Ik heb zo'n dump ooit gemaakt: een bak die eerst volloopt, waarbij daarna de overloop naar de opvang gaat. De bak loopt langzaam leeg via een klein gaatje in de bodem. Kantelende buis of vat werkt bij anderen ook. In de praktijk is het echter niet zo dat vogelpoep en aangedroogde bladeren door de eerste regen losweken en wegspoelen. Dat komt pas veel later. Vaak pas tijdens de tweede bui. Zinloze actie dus. Mijn volgende, nog te bouwen opvang gaat rechtstreeks naar een verhoogd rietveldje met grote buffercapaciteit. Buffercapaciteit is het belangrijkst in een filter, omdat je tegenwoordig moet profiteren van extreme buien in plaats van regelmatige regen. Verder geen kleppen of scherpe bochten of vernauwingen in de aanvoer. Die mooie scheidingskleppen voor in de regenpijp zijn leuk bedacht, maar verstoppen heel snel.
Plan staat echter niet bovenaan de wenslijst. Nu bezinkt het vuil alleen maar en voor tuinwater is dat prima.

Voor het wc spoelwater gebruik ik een bezinkvat, waarbij het "schone" water halverwege afgenomen wordt via een filter van vliegengaas. Werkt nu al een jaar of 7 prima en is nog nooit schoongemaakt. Spoelwater oogt soms een beetje troebel, net na een lange droge periode. Meestal glashelder.

Les die we geleerd hebben: als je het water niet voor douchen of wassen gebruikt, dan beter niet teveel moeilijke constructies bedenken. Kracht door eenvoud.

Cycloonfilters moet je berekenen voor een bepaalde doorstroomsnelheid. Bij regenwater is die niet erg constant.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Automatische dump eerste 100 L regenwater, ontwerp zandfilter

Bericht door alefarendsen »

In het Engels heten dit soort systemen first flush water diverters. Ze worden veel gebruikt in (in ieder geval) Nieuw Zeeland, waar veel mensen regenwater opslaan en gebruiken. Google dat eens en je krijgt veel info.

Zie bijvoorbeeld hier: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 60CRQPV7FY

Ik heb het niet, zou het eventueel wel willen, maar zit met veel steekpijpen waar ik dan allemaal iets op zou moeten installeren, tenzij ik een in-ground systeem bij de opslag gebruik.

Ik gebruik op dit moment regenwater alleen voor de tuin, dus heb geen moeite met wat bezinksel.

Alef
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Automatische dump eerste 100 L regenwater, ontwerp zandfilter

Bericht door Pigion »

Een rietveld creëren met buffercapaciteit is waarschijnlijk het effectiefst. De vraag is dan Hoe groot qua opp. en hoeveel opslagcapaciteit. En hoe pas ik in in het tuinplan. Ook een punt is dat ik liever geen pomp wil om het water van het rietveld naar de ondergrondse opslag te pompen.
Plaats:
Direct naast de opslag is geen plaats voor een verhoogd rietveld vanwege het terras boven de 5000 L opslag. De beide andere bakken, beide 2 x 1 x 1,5 M (l x b x d ) fungeren als fundatie voor een uitbouw aan de garage. Eigenlijk is direct in de buurt geen plaats of ik moet erg creatief worden met b.v. een verhoogde afscheiding tussen terras en grasveld. Dan kijk je wel vanaf het terras tegen het riet..... Ook vanuit de achterkamer geen uitzicht....
Nodige oppervlakte riet:
Totaal geprojecteerd opp. dak is 175 M2. Dat kan nog worden vergroot tot 210 M2. Alle water gaat via de dakgoot naar 1 punt nabij de eerder genoemde opslag. Ik kan het water ook tamelijk éénvoudig naar scheidingsgrens met de buren leiden en zou daar met wat moeite een licht verhoogd rietveld kunnen creëren. Ik moet daar dan ook een buffertank maken en het water langzaam in het rietveld pompen en vandaar weer naar de definitieve opslag. Dat worden serieuze "waterwerken". Hoe groot moet het rietveld? Ik zou een betonnen bak kunnen maken van 8 x 1M, diep 30 cm, en 20 cm boven het maaiveld. Via een PVC 110 mm kan het water naar het 5000 l reservoir en met verlies van capaciteit ook naar de beide andere bakken. Het kan allemaal, gaat wel veel kosten. Ik kan niet gemakkelijk naar het zandfilter. Dat filter staat te hoog of ik moet het zandfilter verplaatsen naar uittrede rietveld. Is er nog wel een zandfilter nodig?
Eigenlijk moet ik eerst informatie vergaren over de nodige M2 voor het rietveld en de min. verblijfstijd van het water in het rietveld. Dan kan ik ook de inhoud van de buffer-tank bepalen. Dat zouden b.v. 3 IBC containers kunnen zijn. Die zijn tamelijk goedkoop te krijgen. Aan die betonnen bak voor het riet zit wel een aardig prijskaartje. Beton op het werk gebracht kost al snel € 200 per M3. Nodig is al gauw 2 M3.
Dus nog veel vragen
Pigion
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Automatische dump eerste 100 L regenwater, ontwerp zandfilter

Bericht door Pigion »

Via de zoekmachine ben ik terecht gekomen bij Kilian. Het is een adviesbureau dat zich houdt met Helofyten filters, Rietvelden etc. Ze doen een aardig boekje open over dit onderwerp. In ons klimaat functioneert alleen een verticaal helofyten filter goed vanwege bevriezing in de winter. Het riet zorgt niet voor de zuivering, doch faciliteert. De zuivering geschied door microben. Dat functioneert alleen goed bij constante temperatuur en constant wateraanbod. Deze filters worden door hen vooral ontworpen voor reeds behandelde afvalwaterstromen. Hlofyten filters zijn volgens hen ongeschikt voor zuivering van hemelwater tot drinkbaar water. Meegevoerd vuil zorgt voor hummusvorming in het riet en het veld slaat dicht.
Regenwater zuiveren is een andere tak van sport.
Regenwaterzuivering gaat het beste door infiltratie in de grond, verzamelen in een ouderwetse grondwaterput met losse gestapelde betonringen. Dat wordt een geheel nieuwe uitdaging. Toevallig plannen we een warmtepomp met de collector in een te graven sleuf van 100 M. In deze sleuf zou dan ook 100 M drainagebuis kunnen worden gelegd. Opdat de drainagebuis niet dichtslaat, moet er wel voorfiltering plaatsvinden.
Pigion
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Automatische dump eerste 100 L regenwater, ontwerp zandfilter

Bericht door Tim »

Pigion,

Het riet filtert inderdaad niet. Maar de groei is de fixatie van NPK en andere minderalen. De wortels van Helofyten faciliteren Stikstof bacteriën. Het wortel/zand pakket filtert onzuiverheden en fixeert andere troep. Echter dat blijft er dan wel in zitten.

Als je drinkwater wilt uit regenwater wilt maken is een helofytenfilter nogal overkill. Met een goeie eerste dump en een zandfilter is het schoon zat. Alleen even koken of door een membraan filter halen. Tenzij je als een idioot hout stookt, dan ligt ook die troep op je dakpannen.

Eigenlijk begint het met een reeks analyses van je drinkwater. Dan weet je wat je eruit moet filteren.

Tim
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Automatische dump eerste 100 L regenwater, ontwerp zandfilter

Bericht door Pigion »

Ik ga er nog even rustig over nadenken. De 2 putten a 3000 L zijn besteld en worden geplaatst. Het opslagreservoir van 5000 L is een voorraad artikel ik kan de beslissing nog even uitstellen. Urgenter is het bepalen van de afmetingen van het zandfilter. Ik heb nu een iets in gedachte gemaakt van opzetschachten van ondergrondse reservoirs, inwendig 60 x 60 cm. Ik vraag mij af of dit groot genoeg is om stevige buien te verwerken. Ik kan mij uit mijn jeugd herinneren dat thuis het zandfilter regelmatig overstroomde bij zware regenval. Dat was een éénvoudig zandfilter zonder mogelijkheid van spoelen door tegenstroom. Heeft iemand ervaring met zandfilters?
Pigion
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Automatische dump eerste 100 L regenwater, ontwerp zandfilter

Bericht door Tim »

Pigion,

Ik heb 2 speciebakken 60x40x30cm met een halve meter drain er onderin, welke uitloopt in de put. Op de drain ligt filtergrind van de wildkamp. Die is geloof ik 0,4-0,8mm. Als dump heb ik een bakje gevouwen van 1mm gaas.

Dak is ongeveer 65m2, bij een beste bui loopt hij over. Probleem is (het stoort me trouwens niet), dat het zand dichtslibt met organisch materiaal. Bij ons is dat mos van het dak. Als ik het overlopen zie, dan spoel ik het even door met de tuinslang. De rommel drijft dan over de rand weg naar een kolkje richting sloot.

Tim
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Automatische dump eerste 100 L regenwater, ontwerp zandfilter

Bericht door Pigion »

Ik heb ongeveer 1 M2 ruimte beschikbaar voor een effectief zandfilter. Ik heb inmiddels een professioneel bedrijf aangeschreven voor een standaardfilter. Voor het grove vuil, blad en ander drijvend materiaal dat los komt bij regen heb ik op een ca. 3 M afstand ook nog krap 1M2 beschikbaar. Dat zal een bladvanger + een zeef zijn. Ik denk aan een "gewone bladvanger" in de 100 MM regenpijp en een ton met bovenin een zeef. Alles moet er wel een beetje uitzien. Van de waranda aan het bijgebouw kijk je er tegenaan. Overstromingsproblemen bij stortbuien worden voorkomen door handhaven van 2 decentrale regenpijpen met in de dakgoot een 3 cm hoog uitneembaar stukje pijp. Bij een waterniveau van 3 cm in de goot, wordt het overtollige water gedumpt.
Ideeën zijn nog steeds welkom.
Pigion
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Automatische dump eerste 100 L regenwater, ontwerp zandfilter

Bericht door Tim »

Tim schreef: 29 apr 2018, 20:51Dak is ongeveer 65m2, bij een beste bui loopt hij over. Probleem is (het stoort me trouwens niet), dat het zand dichtslibt met organisch materiaal.
Met de droogte is het toch een stuk erger geworden. Veel biomassa (oa mos) is dood gegaan deze zomer. Bakken lopen nu geheel niet meer.

Ik ga iets nieuws bedenken. Zonder onderhoud kom je er toch niet.

Ik denk nu aan iets zo simpel als alleen een panty. Iemand nog goeie ideeen?

Zoiets:


Tim
Plaats reactie