Thermostaat gestuurd 3 wegklep

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ChristofM
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2018, 17:23

Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door ChristofM »

Hallo,

wij hebben thuis een warmtepomp met verticale boringen. Ik ben nu van plan een eigenbouw uitbreiding in mekaar te knutselen om tijdens de zomer passief te kunnen koelen dmv deze boringen.

Hiervoor ben ik op zoek naar een thermostaat gestuurd 3 weg klep, deze klep moet dienen om het water in de vloerverwarming boven een bepaalde temperatuur te houden teneinde condens op de vloer te vermijden.

Heb al paar oplossingen gevonden, maar die zijn nogal omslachtig en moet eerlijk zijn niet helemaal duidelijk :-), mijn vraag is of er een klep bestaat die zelf de temperatuur van het water in de klep meet en zichzelf dan op de ingestelde temperatuur afregelt?

In de praktijk gaat dit dan zijn als de temperatuur te laag wordt knijpt de klep de waterstroom richting de warmtewisselaar af tot de gewenste temperatuur bereikt is, krijg het water te warm dan laat de klep meer water door de warmtewisselaar stromen om het water af te koelen tot de gewenste temperatuur.

Alvast bedankt voor de info, Christof.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door hanskraayeveld »

Ja. Gewoon een mixventiel. Je hebt diverse mixventielen, instelbaar op temperatuur. Als je een mixventiel 20 - 55 graden pakt, stel je hem bijvoorbeeld in op 30 graden. Zodra de temp boven de 30 komt wordt er koud water bijgemengd.

Je kan ook een vloerverwarmingsthermostaat pakken. De externe voeler duw je in de buis waarvan je wilt dat hij 30 graden moet zijn. Het thermostaatventiel/knop zet je op de koude aanvoer.

Simpel zat.
ChristofM
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2018, 17:23

Re: Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door ChristofM »

Bedankt voor de tip, was kwestie van de juiste zoekterm en gelijk gevonden wat ik nodig heb!

https://www.econo.nl/verwarmingsmengers-mut-serie-3000

https://www.econo.nl/servo-gestuurde-th ... ttachments
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door Ruuben »

Zoek even verder op eBay.de voor hetzelfde maar dan voor de helft vd prijs
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door Kofi »

Wat jij gevonden hebt is gewoon een 3 weg kraan die in een bepaalde stand staat maar verder niet op de temperatuur van het water reageert.
Je moet bv deze hebben: http://www.mutmeccanica.com/prodottomut ... .php?p=177
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door hanskraayeveld »

Je kan ook een vloerverwarmingsthermostaat pakken. De externe voeler duw je in de buis waarvan je wilt dat hij 30 graden moet zijn. Het thermostaatventiel/knop zet je op de koude aanvoer.
Dat gaat natuurlijk niet werken want normaal is de aanvoer warm.

Stom stom stom...
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door martijn1984 »

Naar mijn idee zul je dan in de retour van de vloer moeten gaan meten.
Hier zal de temperatuur gaan dalen , en dan kun je een drie weg ventiel pakken met voeler.

Te koud is dicht en nogmaals rondpompen.
Te warm is los en koud water in de aanvoer van je verdeler.

Ik vraag me alleen af of er thermostaatknoppen zijn voor zulke temperaturen. 20-50 is het minimum dacht ik.
Dit zou haalbaar zijn , retour van je vloer op 20-25 graden s zomers.
econeo
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2017, 21:57

Re: Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door econeo »

Hallo, ik heb een vergelijkbare vraag, maar dan andersom. Ik heb een buffervat 500l die met warmtepomp/heatpipes wordt verwarmd. Een mengautomaat moet zorgen dat de aanvoer naar de vloerverwaming max 35 graden blijft. Maar als de zon goed schijnt, kan de buffertemperatuur flink oplopen. Stel, die wordt 80 graden, dan kan het water onderin het vat nog wel 60 graden zijn en daar kan de mengautomaat niets mee. Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat de mengautomaat vooral retourwater uit de vloerverwarming (die is doorgaans afgekoeld tot ca. 25 graden) neemt en een heel klein beetje vers warm water bijmengt, en zodanig dat er geen heet water vanaf de onderaansluiting "terugstroomt"?
Bijlagen
buffer_mengventiel.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door kockie »

Dat doet een mengventiel automatisch al.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door Ruuben »

Je mengt niet met die 60 uit je buffervat maar met die van je retour vloerverwarming.
Dus 80 in en mengen met de temperatuur van je retourwater, blauwe lijntje. Wel keerklep op je buffer onderin zetten. En circulatiepomp in je retour zetten.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door hanskraayeveld »

Je mengt niet met die 60 uit je buffervat maar met die van je retour vloerverwarming.
Dus 80 in en mengen met de temperatuur van je retourwater, blauwe lijntje.
Idd.
Wel keerklep op je buffer onderin zetten. En circulatiepomp in je retour zetten.
Dat eerste hoeft mijns inziens niet, dat 2e zou ik sowieso niet doen. Een mengventiel is zuigend (op onderdruk) ontworpen. Dwz dat de pomp direct na het mengventiel komt/moet. Je tekening is gewoon goed. Je pomp wordt toch niet heel warm, omdat je het ervoor al bijmengt.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door Ruuben »

De keerklep op je buffer onderin voorkomt passieve afkoeling. Dus gewoon toepassen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door hanskraayeveld »

Even hardop denken:

Dus dat je keerklep voor zoveel weerstand zorgt dat hij niet passief afkoelt?

Want je kan hem niet tegendraads plaatsen. Zijn daar geen andere oplossingen voor? Zou hij dan hard afkoelen zonder "iets"?
econeo
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2017, 21:57

Re: Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door econeo »

Dankjewel voor jullie reacties. De circulatiepomp zit inderdaad bewust in de aanvoer omdat het mengventiel zoals Hans Kr. zegt op onderdruk werkt. In theorie zou het volgens tekening met alleen een mengventiel moeten werken, maar ik wil me "indekken" tegen valse stromen van te warm water, die het mengventiel kunnen dwarsbomen.
Ik ga experimenteren met een thermostatische afsluiter ("thermostaatknop) met een losse sensor die ik tussen buffer en mengventiel in de warme leiding plaats, waarbij de sensor na de pomp wordt geplaatst. Als de temperatuur na de pomp te hoog wordt (instellen op 35 of 40), dan gaat de afsluiter dicht en sluit de circulatie via de tank.
Bijlagen
buffer_mengventiel2.jpg
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Thermostaat gestuurd 3 wegklep

Bericht door JantjeV8 »

Ohjee, die elektonika toch.. :shock:
Plaats reactie