zwarte plek achter kast tegen buitenmuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hans_Rovers
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jun 2017, 10:56

zwarte plek achter kast tegen buitenmuur

Bericht door Hans_Rovers »

Ik plaats de vraag hier, omdat het de bedoeling is dat deze muur wandverwarming gaat krijgen. Nu heb ik de kasten van de muur getrokken en zie ik dat achter de muur wat zwarte schimmelplekken zitten. De muur is in een opkamer, zeker 1m boven het maaiveld. Is dit optrekkend vocht, of is dit gewoon een schimmelplek door beperkte ventilatie achter de kast icm een koude muur?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: zwarte plek achter kast tegen buitenmuur

Bericht door Pigion »

Achter de kast is geen ventilatie en kouder dan de rest van de kamer. Daar zal de relatieve vochtigheid ook hoger zijn. Dan ontwikkelt zich daar een klimaat waar schimmels kunnen groeien. Kast iets van de wand zetten kan helpen. Het kan ook met optrekkend vochtte maken hebben. Ik verwacht dat niet omdat het achter de kast zit. Bij ons zag je de zwarte stipjes in een hoek van de kamer bij de vloer vóór de ingrijpende verbetering verbetering van de isolatie.
Als je wandverwarming wil toepassen aan een buitenmuur, moet deze wel goed geïsoleerd zijn.
Pigion
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: zwarte plek achter kast tegen buitenmuur

Bericht door Lewieke »

Vocht gaat zich vastzetten op de koudste plekken. Als achter de kast en buitenmuur zit, is er veel kans dat het daar idd koud is. Je zou de volgende maatregelen kunnen nemen :

- kast wat van de muur plaatsen
- vochtvreter in de kamer zetten
- minimale temperatuur voorzien. Het kan al voldoende zijn om de kamerdeur open te zetten of de radiator op de laagste stand te zetten.

Je kan zo erg gaan besparen op verwarming dat de kosten van pleister, behang, gezondheidsproblemen door schimmels in huis, ... teniet gedaan worden door de besparing.

L.
Plaats reactie