Project Houtkachel en Pelletkachel en Zonnepanelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ron_C
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2018, 12:02

Project Houtkachel en Pelletkachel en Zonnepanelen

Bericht door Ron_C »

Hallo Beste Forum leden...

Graag stel ik mij even voor als nieuweling op dit forum.
50 jaar en actief in de automatisatie-, bewaking- en beveiligingssector. Ons gezin bestaat uit 4 personen, allen volwassen.
Sinds enkele jaren zijn wij ons huis aan 't renoveren. Inmiddels hebben we nieuwe ramen geplaatst, het dak geïsoleerd zijn er leidingen getrokken voor de nieuwe CV installatie (radiatoren). PV panelen hebben we ook gelegd in 2012. Hebben net een mooie Castelmonte Hydro houtkachel op de kop kunnen tikken die maximaal 5kW warmte afgeeft aan de ruimte middels klassieke convectie en 10kW warmte afgeeft aan het water die de buffervaten zullen opwarmen. Verder gaan we deze zomer de zonnepanelen plaatsen om warm water te produceren. Toekomstgericht komt er nog een pelletkachel in het aanpalend werkplaatsje/hobbyruimte die ook zal kunnen aangesloten worden op het CV en SWW systeem. Samen met een bevriende loodgieter van de 'oudere generatie' hebben we een schema opgesteld. Zijn kennis is qua thermokoppeling, buffervaten en dergelijke goed, maar heeft daarin geen ervaring. Ik post dan ook graag het basisschema en sta open voor suggesties, eventuele fouten...
Voor alle duidelijkheid: enkel de houtkachel is aangekocht, verder nog niets.

Groetjes, Ron
Bijlagen
Schema verwarming serie.pdf
(96.48 KiB) 173 keer gedownload
Kriske
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 mar 2010, 23:12
Locatie: Puurs - Vlaanderen
Contacteer:

Re: Project Houtkachel en Pelletkachel en Zonnepanelen

Bericht door Kriske »

Dag Ron,
Propere tekening. Ik heb nog wel een paar vragen -
Waarom 3 buffers + 1 voor SWW ? Plaatsgebrek mss om 1 grote te plaatsen ?
Houtkachel kan SWW niet laden ? Toekomstgericht heb je niet genoeg warmte v/d zon als de pelletbrander er niet snel staat - in de winter zijn er weken da je geen zon ziet !
Houtkachel word heter dan de pelletbrander.
Flinke sturing met veel sensoren nodig in deze opstelling.

Suggestie:
Als het kan zou ik proberen om 1 grote buffer te plaatsen , desnoods 2 van 1000 l en werken voor SWW met een friswaterstation - dan kan je ook de temp laten zakken die naar je verbruikers gaat en heb je veel meer warmte ter beschikking. Aan die buffers ( zelfde opstelling als in je tek )allebei de warmtebronnen eraan - aansluiting 1ste opening aan de zijkant - top is voor het fws .
Proberen om in de leiding van je warmtebron een T-stuk te plaatsen waarvan 1 naar de verw gaat en de andere naar de buffer.
Menger plaatsen tussen de aancoer naar de CV kring ( ik verwarm hier regelmatig met 35° )

eerste ideetjes die bovenkomen , lol

Mvg , Kris
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Project Houtkachel en Pelletkachel en Zonnepanelen

Bericht door LeaD »

3 vaten in serie zal door thermosiphon de warmte er uit duwen. Alles parallel en je hebt heel wat minder mengventielen nodig. Voor de gelaagdheid zelfs beter, de doorstroomsnelheid is maar een derde per vat.
Als het kan , zet de vaten op zolder, of toch zo hoog mogelijk, dan heb je ineens een beveiliging voor je kachel mocht de stroom uitvallen.
Kies voor de zonnepanelen de juiste hoek voor het tussenseizoen. Tijdens de zomer heb je meer als warmte in overschot. In de winter nagenoeg niets.
Waarom zitten de verwarmingsspiralen in de buffers bovenaan?
Nog een bedenking : 1 vat heeft veel minder oppervlak als verschillende kleinere vaatjes voor hetzelfde volume. Dus voor de verliezen ...
Pelletkachel levert constant warmte, hoeft niet gebufferd te worden.
Je hebt al PV panelen, dus elektrisch naverwarmen voor SWW is zeker doenbaar. Hierin zit niet het grote verbruik.

Je kan ook eens uitrekenen hoeveel kWh er in je buffer kan als je voor 1 liter 1°C ongeveer 1W nodig hebt . (1.16W om precies te zijn).
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ron_C
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2018, 12:02

Re: Project Houtkachel en Pelletkachel en Zonnepanelen

Bericht door Ron_C »

Dank je Kris voor de feedback.

De keuze van die 500 L buffervaten heeft te maken met de doorgang van de deur en de locatie waar ze zullen geplaatst worden.
De aansluiting van de houtkachel om alleen de CV buffervaten op te laden was een bewuste keuze (bij nader inzien een foute :oops: ). Je maakt trouwens een terechte opmerking ivm de pelletkachel die pas later komt. Enkel de zonnepanelen gaan het SWW opwarmen in afwachting van de komst van de pelletkachel... in de winter zorgt dit absoluut voor een probleem. Bij nazicht van de stuureenheid die in aanmerking komt stelt dit ook geen probleem, kan dit perfect aan: 3 warmtebronnen en maximaal 5 buffervaten. Is ook geen moeite om er nog een extra 3-weg klep bij te plaatsen. Ik heb me nog niet verdiept over het wel of niet gebruiken van een friswaterstation. Dank je voor de tip! Op die manier zou ik dan natuurlijk de 4 buffervaten kunnen gebruiken én voor de cv én voor SWW via het friswaterstation. Koppel ik dan de 4 buffervaten dmv T-stukken samen om het friswaterstation te voorzien van de nodige warmte, of slechts 1, of misschien 2?
Het T-stuk plaatsen tussen de warmtebron en buffer en de cv kring stelt ook geen probleem. Maar dan zou ik dat voor beide warmtebronnen moeten doen en beveiligen met een terugslagklep veronderstel ik. Mocht in het laddomat systeem al een terugslagklep zitten, dan is dit hoogstwaarschijnlijk niet meer nodig zou ik dan denken. Jij zou dan een regelbare menger plaatsen ipv een vaste? Zie ik dat juist?
Denk dat de aankoop van een pelletkachel misschien wel voorrang geniet tov de zonnepanelen. Ik denk dan voornamelijk aan de beschikbare budgetten en comfort. :wink:

mvg, Ron
Ron_C
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2018, 12:02

Re: Project Houtkachel en Pelletkachel en Zonnepanelen

Bericht door Ron_C »

Hi LeaD,

Dank voor jouw reactie, mening en visie!
- De meningen over het parallel of in serie schakelen van buffervaten lopen uiteen. Ikzelf zou echt niet weten wat beter zou zijn.
Uw idee hieromtrent is dan dat de 3 of 4 buffervaten gelijktijdig worden opgeladen en gelijktijdig wordt er warmte onttrokken.
Dat scheelt inderdaad in heel wat minder kleppen :D .
- de vaten op zolder is geen optie... er is geen zolder :P .
- de verwarmingsspiralen zijn zo getekend om het overzicht van de tekening te kunnen behouden. Bij mijn weten bestaan er geen buffervaten met slechts 1 spiraal dat zich boven in de buffer bevindt. Maar ik snap jouw reactie wel.
- Ik heb er ook al bij stil gestaan om eventueel voor een Oost-West opstelling te kiezen. Ik hoor hier eigenlijk niets negatief over. Ja, in de zomer ligt de piekwaarde hoger bij een Zuid gerichte installatie, maar zoals aangehaald is dit voor warm water niet echt nodig.
- Indien het water zou kunnen opgewarmd worden tot 90°C dan zou ik iets minder dan 35 kWatt aan warmte hebben opgeslagen in 1 buffervat.
In mijn oorspronkelijk plan zou dit x3 zijn, wat ruimschoots voldoende is om ons huis te verwarmen gedurende de ochtend.

Fijn om jullie visies en meningen te horen! Dank je wel...

mvg, Ron
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Project Houtkachel en Pelletkachel en Zonnepanelen

Bericht door LeaD »

Positie zuid-west of tussen 14 en 15 uur. Dan haal je de hoogste buitentemperatuur en dus minste verlies in de waterpanelen. Vacuum buizen hebben hier minder last van. Maar het hangt natuurlijk ook af van de dakconstructie, buren , bomen enz... Ik heb ze op het zuiden staan en is toch nog niet ideaal.
Oost-west is meer voor PV -panelen. Die hebben het niet zo graag warm.

Had ik allemaal gelijke buffervaten gehad ze stonden zeker parallel. Maar door plaatsgebrek, je hangt nu eenmaal vast aan een bestaand gebouw.

Heb je van die kachel ook een typenaam?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Ron_C
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2018, 12:02

Re: Project Houtkachel en Pelletkachel en Zonnepanelen

Bericht door Ron_C »

LeaD,
Ivm met dat thermosiphon probleem: als er een klep wordt geplaatst aan de retour van de CV kring, die enkel open gaat wanneer er vraag naar warmte is en bijgevolg sluit wanneer er geen warmte vraag is dan zou dit toch onder controle kunnen gehouden worden? Mijn bedenking bij alles parallel schakelen is dat er leidingen zullen langer zijn dan andere en bijgevolg zal het ene buffervat niet op dezelfde manier ontladen worden dan het andere.
Ook bij het opladen dien ik toch buffer per buffer op te laden ipv allen tegelijk? Lijkt mij niet doenbaar dat een 10 of 12 kWatt kachel zo een massa volume water kan opwarmen binnen een aanzienlijke tijdspanne. Ik zie dan ook niet goed in hoe ik een besparing kan doen op kleppen.
Maar mss zie ik dit allemaal verkeerd...
Wat ik ook zou kunnen doen is een 3 weg klep plaatsen die voorrang geeft aan de houtkachel als warmtebron. Indien er met de kachel wordt gestookt dan zal de pelletkachel niet opstarten of zich uitschakelen. Dat scheelt ook weeral 2 kleppen. Ik kan dan niet bij uitzonderlijk koud weer de 2 warmtebronnen gebruiken...
Het zadeldak laat toe om Oost-Noord-Oost en West-Zuid-West te werken, 45° dakhelling.
Is de Isabella Thermo van Castelmonte.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Project Houtkachel en Pelletkachel en Zonnepanelen

Bericht door kockie »

Zoek eerst eens goed uit hoeveel vermogen je kachel werkelijk heeft bij nominaal stoken. Dus niet extreem kleine houtjes op volle kracht er doorheen jagen. Ik verwacht dat dat eerder in de buurt van de 5 kW zal liggen. Dan is 2000 liter buffer enigszins overkill.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Project Houtkachel en Pelletkachel en Zonnepanelen

Bericht door LeaD »

Grote buffer kan heel goed weken als je radiatoren maar voorzien zijn om op een lagere temperatuur voldoende warmte af te geven.

Lengte van de aansluitbuizen maakt geen verschil voor het laden van verschillende buffers, door thermosiphon komen deze toch terug in evenwicht.
Dit is ook gelukkig de reden waarom het warme water bovenin de boiler blijft.

Kleppen in de retour kan, maar hou rekening met opwarmen en koelen, water heeft een uitzettingscoefficient. Vacuum kan, maar overdruk in een afgesloten systeem niet.

Voor het laden van de buffer, de enige opsplitsing die je kan maken is een sanitair warm water vat met prioriteit van vullen, niet te groot die je snel kan opwarmen. 500 liter is behoorlijk veel. Wel goed bruikbaar i.c.m. zonnepanelen. Zon heb je gratis. Zelf kan ik 500 liter SWW opwarmen met 6 m2 vlakke plaat. Het zijn 2 boilers van 200 L en 1 van 100L . Die laatste kan ik ook elektrisch opwarmen met 2500 W elektrische weerstand. 300 L kan worden verwarmd met de houtkachel. Meer hoef ik aan de houtkachel niet aan te sluiten, meer krijgt die kachel toch niet meer warm.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie