Batchrocket.eu: informatie site

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door BuschBusch »

Wat een fantastische site Peter - ik ben 'm met open mond aan het lezen. Je hebt me nu al zo ontzettend veel geklooi bespaard. Heel veel dank!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Vandaag het ontwerp van de gemetselde sidewinder toegevoegd.
http://batchrocket.eu/ontwerpen#bricksidewinder
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

BuschBusch schreef:Wat een fantastische site Peter - ik ben 'm met open mond aan het lezen. Je hebt me nu al zo ontzettend veel geklooi bespaard. Heel veel dank!
Graag gedaan, het scheelt me veel vragen beantwoorden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Op dit moment gebeurt en niet zoveel op het Nederlandse deel van de Batchrocket site. Dat komt omdat ik met de Engelse vertaling bezig ben van de hoofdstukken die al min of meer klaar waren. Zodra dat klaar is ga ik verder met het hoofdstuk "Toepassingen". Dat moet gaan over hoe er een complete kachel van gemaakt kan worden met foto's, tekeningen en beschrijvingen. Waarschijnlijk wordt dat op de langere duur het meest omvangrijke hoofdstuk.

Om dat zover te krijgen heb ik de hulp nodig van mensen die een kachel gebouwd hebben met deze vuurkamer er in. Hoe is het gebouwd, wat zijn de exacte afmetingen, gebruikte mortel, hoe gedraagt het ding zich in de winter, enzovoort. Als je altijd wereldwijd bekendheid wilde verwerven dan is hier je kans, elke bijdrage wordt voorzien van naam en toenaam van de bouwer. Uiteraard geen vage beschrijving aub, iemand in China of Argentinië die zo'n kachel wil bouwen moet aan de hand van dit materiaal dat ook kunnen.

Verder zijn er nu al twee Fransen die zich onafhankelijk van elkaar aangemeld hebben om een gooi te doen naar een vertaling in het Frans. Dat gaat mij nu nog even te ver, ik heb dat voorlopig op de sudderbrander gezet.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door Sandman79 »

Ik kan wel een beschrijving van de mijne maken.

Specifieke zaken:

* Achterste muur is gemeenschappelijke muur.
* Bell zit voor een stuk ingekapseld in oorspronkelijke schouw.
* Verlengde vuurkamer.
* Groot ijzeren luik in de bell.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Goed idee Sandman, ik kan niet beloven dat ik het op kan nemen. Maar het lijkt handig om de beschrijving te maken en dan te kijken wat er nog bij moet komen zodat voor een ander na te maken valt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

De afgelopen dagen is een nieuw hoofdstuk toegevoegd, de titel is "Toepassingen". De eerste die ten tonele wordt gevoerd is mijn werkplaats kachel van drie vaten. Het kostte wat moeite om het verslag op het forum te vinden en de foto's op mijn computer.

De volgende is de workshop kachel gebouwd tijdens de jaarlijkse meeting van de Masonry Heater Association in North Carolina van april 2015.

http://batchrocket.eu/toepas
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Het artikel over de MHA kachel is klaar. Ik heb er ook een stuk tussen geschoven over bell theorie, het kan geen kwaad om dat uitgebreid uit te leggen.
Allemaal in het hoofdstuk "Toepassingen" van http://batchrocket.eu/
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Vandaag is een artikel toegevoegd over mijn eigen kachel die afgelopen winter in vrijwel dagelijks gebruik is geweest.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door holtere »

Goh, complimenten Peter!
Dat is wel een hele mooie kachel geworden, ik ben onder de indruk!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Dank je wel, we zijn er best wel blij mee. Toch zitten er hier en daar foutjes in die ik graag anders had gezien maar wat verwacht je nou van een kachel die eigenlijk een prototype is... Het was al verdraaid lastig om alles op de rails te krijgen en te houden met zo'n eenmalig bouwwerk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door holtere »

Van huizen zeggen ze dat je ze twee keer moet bouwen maar voor kachels lijkt me drie keer niet overdreven om ze foutloos te krijgen :lol:
Dit uit eigen ervaring natuurlijk!
De buitenste tegels met de zwaluwstaarten heb je volgens de beschrijving ook gegoten van vuurvast beton. Was dit ook echt nodig, het lijkt me dat de mantel veel lagere temperaturen voor z'n kiezen krijgt en dat een vuurvaste kwaliteit niet nodig is?
Dit gezien de prijs van dit materiaal! Overigens heb ik geen idee of een alternatief ook echt veel goedkoper zal worden?
Nog een vraagje, gebruik je kit of lijm tussen de gietelementen van de brandkamer of alleen een dunne kwaliteit superwool?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

De mantel zou van een lagere kwaliteit beton gemaakt kunnen worden, dat is waar. Mijn voorkeur gaat dan nog steeds uit naar beton op basis van aluminium cement, dat geeft een veel betere kwaliteit dan huis-tuin-en-keuken beton. Het was veel eenvoudiger om voor alles dezelfde soort te gebruiken omdat er veel dagen gegoten moest worden. Elke dag alle materiaal en gereedschap twee keer schoonmaken werd duurder dan het vuurbeton.

De verticale naad zit vuurvilt tussen, ook wel keramisch papier genoemd. De bovenkant van de vuurkamer is een spuitkoker kachelkit van de bouwmarkt voor gebruikt, alleen maar om de kiertjes te dichten en niet zozeer om een lijmverbinding tot stand te brengen. Die kop ligt braaf in zijn nokken en gaat nergens heen. En het hele ding blijft tot nog toe heel.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Een nieuw artikel is aan het hoofdstuk "Toepassingen" toegevoegd, het beschrijft de hout-cv kachel van Holtere. Het artikel is grotendeels klaar, er moeten nog wat kleine correcties aangebracht worden voordat het rijp is voor vertaling.
http://batchrocket.eu/toepas
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Een nieuw artikel is toegevoegd aan het hoofdstuk "Toepassingen". Deze gaat over de pizza oven / zwembad verwarmer van TomDS, het artikel is vertaald uit het Engels, mochten er fouten inzitten dan zou ik dat graag horen.
http://batchrocket.eu/toepas#pizza
Kockie heeft op mijn verzoek een Contact item toegevoegd aan het hoofdmenu. Het zal geen storm lopen maar dan is het niet meer noodzakelijk om op dit of een ander forum te registreren als je een vraag wilt stellen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie