Batchrocket.eu: informatie site

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Een nieuw artikel "Bell formaat" toegevoegd aan het hoofdstuk "Toepassingen". Mogelijk moet ik dit samen met Bell theorie overhevelen naar het hoofdstuk "Bouwen" vanwege de omvang.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door kockie »

En weer een (voor mij onbegrijpelijke :mrgreen: ) taal toegevoegd!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Vandaag realiseer ik me dat er wel ontwikkelingen zijn hoewel er niets op de Nederlandse tak is bij gekomen. De nieuwigheden zitten in de vertalingen van Engels naar Frans, Spaans, Albanees en Sloveens. Die laatste twee zijn nog zeer vers en ik had mijn twijfels over Albanees.

Dat is maar een klein taalgebied, hoewel er ook flink wat mensen in de omliggende landen wonen die deze merkwaardige taal gebruiken. Maar het is een straatarm land, in de bergen is het kouder dan hier in de winter. Dus als er maar 10 of 20 mensen wat aan hebben dan ben ik al tevreden. En ach, het meeste werk doet de vertaler, die werkt dus voor zijn landgenoten.

Frans en Spaans, daar herken ik hier en daar nog wel wat in, zelfs in Sloveens. Maar Albanees... geen touw aan vast te knopen. Het stikt van de trema's en de uitspraak kan ik me niets bij voorstellen. Deze taal staat heel erg op zichzelf heb ik begrepen, veel meer dan de rest van de Slavische talen.

Maar het is wel grappig om de informatie in een heleboel talen beschikbaar te hebben en via een website gaat het verspreiden vele malen sneller dan via een boek. Dus het wordt een doel op zichzelf om meerdere talen aan te bieden. Russisch of Chinees zijn grote talen, zoiets is nog een stap te ver denk ik maar misschien meldt zich ook daar iemand voor aan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door holtere »

@ Peter,

Ik zie op je pagina dat die goed bezocht wordt door het buitenland 8)
Zijn er nooit vragen over gekomen of reacties? Je hebt de mogelijkheid ingebouwd om te reageren maar waar komen die hier terecht op het ecologieforum?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

De mail via de contact pagina komt bij mij terecht. Stel je er niet te veel van voor, tot nu toe twee reacties. Eentje van een Nederlandse start-up die met de ontwikkeling van een kachel bezig is en een aanbod om een Spaanse vertaling te doen.

Overigens, via PayPal is een gift van € 5 binnengekomen waarvan € 0,52 aan kosten is ingehouden. Effe rekene... nog € 231,47, dan heb ik de calibratie van de Testo er voor dit jaar uit. Het schiet al aardig op. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door swake »

Bij gebrek aan tijd was ik die site nog niet echt gaan doorspitten.
Bravo voor de realisatie! Zit duidelijk al veel werk in. En nog belangrijker er zit volgens mij ook zeer veel potentieel in :)

Het aantal gebruikers toont ook aan dat er minstens interesse is in het onderwerp.

Mijn eerste opmerking als gebruiker van de site, noteer dat ik leek ben op RB vlak en bekijk het constructief aub: Ik zocht op de woorden 'vermogen' en 'kW', en kon eigenlijk niks vinden. Hoe weet ik nu of ik een 150cm riser wil of eigenlijk een heel ander formaat nodig heb? Wel dat is een vraag waarvoor ik op de site graag een antwoord zou willen zien.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

De theoretische energie inhoud van hout dat helemaal geen vocht bevat is 5,25 kWh per kg, voor harshoudend hout 6,25 kWh per kg. Zie http://www.eclecticsite.be/calc/energie.htm

Hout is nooit helemaal droog want dat gaat op en neer met de luchtvochtigheid. In een kachel met een vrijwel volledige verbranding oogst je ongeveer 4 kWh per kg. Daarvan heb je ook nog warmte nodig om de schoorsteen aan de gang te houden dus haal je geen 100% rendement maar maximaal 90%, minder is veel waarschijnlijker. Stel nu dat je in een 150 mm batch box rocket systeem met een juist bemeten bell en een goede schoorsteen 6 kg per uur kunt verstoken. Dat is 90% van 24 kWh is 21,6 kWh. Doe dat twee keer per dag dan is de maximale opbrengst van een 150 mm BBR 43 kWh per etmaal. Wil je meer dan wordt het ding groter of je moet dubbele ladingen gaan verstoken.

Ik heb er wel over gedacht om iets dergelijks op de site te zetten. Het probleem is dat alles onder voorwaarden is, laat je een voorwaarde weg (minder dan 15% vocht bijvoorbeeld) dan klopt de hele berekening niet meer.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door swake »

Wel kijk perfecte uitleg. En dat is vertalenswaardige info voor de site (vind ik).
Ik ben maar een simpele mens, en als het ding er simpel te maken uitziet dan wil ik er voor gaan. Snap je wat ik bedoel?
Als er, manier van spreken, 4 dagen berekeningen inkruipen en een micrometer om het af te stellen dan stopt het verhaal voor de meesten. Dat metsen hebben ze geen schrik van. Die vormen maken en dat beton gieten is een gigantische drempel (hint: verkoop die dingen en geef service op uw 'open source' product, maar dat had je al wel gehoord/gelezen hé, herinner me nog een paar topics elders op het forum)

Bon... verder met die 'technische specs': De fabrikanten van 'stookkasten' geven toch ook een waarde op en die hebben natuurlijk gelijkaardige afhankelijkheden van wat je opnoemt. Jij gaat hier zelfs al een stap verder en geeft de capaciteit op per stookbeurt (kWh).

Ik vertaal naar wat de marketing afdeling er van gaat maken: De BR150 heeft een capaciteit van 22kWh per genormaliseerde stookbeurt.
Die marketingboys ronden natuurlijk alle cijfertjes naar boven af en in heel kleine lettertjes vier pagina's verder kan je dan lezen wat een genormaliseerde stookbeurt is: het stoken in één uur tijd van 6kg hout met 15% vochtigheid, maximaal 2 beurten per 24uur). Natuurlijk wijkt het af als je het anders doet. En natuurlijk is het niet realistisch om altijd exact 6kg te stoken want no way dat ik bij de houtboer blokjes hout van exact 6kg kan bestellen :mrgreen:. En dat maakt niet uit ook niet. Wat nuttig is een vergelijking kunnen maken met wat die andere kachelboeren en cv-ketel-handelaars vertellen over hun producten.

Er lijkt een verhouding gekend te zijn tussen de verschillende formaten van riser en het vermogen. Deze waarde kan dus gewoon geëxtrapoleerd worden?

De massa van het ding in deze is ook belangrijk. Het is immers een 'batch' kachel. Een te verwachten curve van het afgegeven vermogen lijkt me hier op zijn plaats: Ik voorspel iets in het genre van het volgende (iemand zal het wel al gemeten hebben): De RB zal heel in het begin van de stookbeurt niet veel vermogen afgeven (duurt 20 minuten). Wanneer die RB dan zelf 'goed geladen' is gaat het afgegeven vermogen wel snel naar boven en piekt. Het afgegeven vermogen blijft op dat niveau hangen tot wanneer het hout ver opgebrand is (20 minuten). En dan daalt het vermogen wellicht over een aantal uur tot nul.
Zo'n curve in een grafiekje met wat kleurtjes spreekt natuurlijk veel meer aan dan al die woorden hierboven. Ook al is die curve niet perfect de waarheid, het moet gewoon een bruikbaar idee geven.

Kan in zo'n BR ook continu hout bijgestoken worden (a rato van 6kg/15% per uur bvb)? En zo ja, kan men dan zeggen dat het vermogen continu zo rond de 22kW blijft zolang er hout wordt in gesmeten? Hoe is de evolutie van het vermogen indien er meer/minder hout wordt in gestopt, is die evolutie gewoon lineair (op het laden van de masse na, maar die 'lading' gaat er toch ook uitkomen)?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door kockie »

Je lijkt me een geknipt persoon om dat uit te gaan zoeken en te gaan publiceren! Peter zal vast willen zorgen dat de resultaten -mits op wetenschappelijke wijze gepresenteerd- geplaatst worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

swake schreef:Die vormen maken en dat beton gieten is een gigantische drempel (hint: verkoop die dingen en geef service op uw 'open source' product, maar dat had je al wel gehoord/gelezen hé, herinner me nog een paar topics elders op het forum)
Er wordt door een andere partij aan gewerkt, kan nog even duren. Overigens krijg ik regelmatig vragen van mensen die met mij willen brainstormen. Zij zijn heel erg voorstander van het open source idee zolang het gratis is. Zodra ze horen dat ik een uurtarief voor consultatie reken haken ze bliksemsnel af. Daardoor is het wel lekker rustig, een op de vijftig blijft over.
swake schreef:Er lijkt een verhouding gekend te zijn tussen de verschillende formaten van riser en het vermogen. Deze waarde kan dus gewoon geëxtrapoleerd worden?
Ja, het volume van de stookkamer is de rekenfactor hier.
swake schreef:Zo'n curve in een grafiekje met wat kleurtjes spreekt natuurlijk veel meer aan dan al die woorden hierboven. Ook al is die curve niet perfect de waarheid, het moet gewoon een bruikbaar idee geven.
Swake, op de site staan curves die laten zien hoe de stook verloopt. Het is een doe-het-zelf kachel, ik verkoop niets, ik bied alleen de informatie aan en ik pas er voor om aan marketing te gaan doen met de bijbehorende massage van de resultaten. En zoals Kockie al terecht opmerkt, degene die een goed idee heeft is de beste persoon om het uit te voeren. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Via PayPal is opnieuw een gift van € 5,- binnengekomen waarvan € 0,52 aan kosten is ingehouden. Dat brengt het totaal op € 8,96. Er is ook weer iemand die contact heeft opgenomen met als doel privé consultatie over zijn eigen kachelproject maar heeft zich terug getrokken toen hij merkte dat het niet gratis was.

De Franse vertaling is compleet, de Spaanse is onderweg met regelmatig wat brokken tekst en correcties. Ik hoop in de loop van deze maand het eerste hoofdstuk in Sloveens binnen te krijgen en een Poolse versie laat nog wel even op zich wachten met als reden dat mijn beoogde vertaler druk is met kachels bouwen. De geplande Albanese versie heb ik helaas moeten laten vallen vanwege onoverkomelijk verschil van mening met de vertaler die "zijn" versie een geheel ander gezicht en layout wilde geven. Hij stelde mij voor de keus: zijn zin doen of anders geen vertaling. Het werd het laatste, dus heb ik wat er klaar was van de Albanese versie off-line gehaald.

Het gaat allemaal niet van een leien dakje maar dat had ik ook niet verwacht.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Vandaag is het hoofdstuk "Werking" toegevoegd aan de Sloveense vertaling. Ik moet zeggen dat ik er weinig touw aan vast kan knopen dus vertrouwen in de vertaler en de proofreader is hier echt wel nodig. Voor wie nieuwsgierig is hoe Sloveens er uit ziet: batchrocket.eu/slo

Tot mijn verrassing zijn de afgelopen week weer twee donaties binnen gekomen, samen een bedrag van € 28,28. Totaal bedrag is nu € 37,24.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Mijn Sloveense vertaler heeft opnieuw een hoofdstuk klaar, gisteren heb ik "Gradnja" (Bouwen) toegevoegd.

In de tussentijd zijn er weer een paar giften binnen gedruppeld. Voor een bedrag van € 23,45, teller staat nu op € 60,69. Met dank aan de donateurs.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door Tim »

Hallo Peter,

Mooie site met info. Ik wist niet dat je doneren kon, bij deze.

Groet,
Tim
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Hartelijk dank voor de donatie Tim.
Op de langere duur komt er nog wel meer informatie bij. Ik heb bijvoorbeeld een nieuw idee dat al maanden op de plank ligt, ik moet er nodig mee aan de gang.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie