Batchrocket.eu: informatie site

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Al een week of wat werk ik aan een site die alleen maar informatie bevat over batch box rockets. Uiteraard is het nog niet klaar, waarschijnlijk nooit. Het wordt zo compleet mogelijk, met beschrijvingen en download-bare tekeningen in SketchUp formaat. De site wordt tweetalig, Nederlands en Engels. Wat later in dit jaar, als het Nederlandse deel vrijwel compleet is ga ik verder met de Engelse versie. Er is nog genoeg te doen...

Er is nu een Creative Common licentie aan het ontwerp gehangen die alleen om naamsvermelding vraagt plus de eis dat ontwikkelingen door derden onder dezelfde licentie worden gepubliceerd. Dit is in de praktijk geen beperking van de open source, integendeel, de auteur doet officieel afstand van de meeste van zijn rechten.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die een idee voor zichzelf willen houden om er een commerciële onderneming van te maken. Dan moeten ze zelf weten, ik ga er niet achteraan maar dan worden ze op deze site in elk geval niet vermeld, ik verzamel alleen open source.

Batchrocket.eu is geen forum, het levert alleen maar informatie waar hier natuurlijk ook items voor aangedragen kunnen worden. Uiteraard met naamsvermelding etc. In een aantal gevallen wordt ook weer verwezen naar andere sites en forums waaronder deze.

Niet alleen op dit forum was er vraag naar een centrale plek met gebundelde informatie, het heeft de afgelopen tijd zachtjes doorgeregend met dit soort vragen en suggesties, ook in de USA.

Dank aan Kockie die met het idee en het domein op de proppen kwam.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door Erikvr »

Afbeelding
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door Pietje »

Mooi werk, Peter!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door mro »

Zeer goede uitleg! Ik snap de werking nu in ieder geval een stuk beter.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Kijk, zulke antwoorden zie/hoor ik graag! Deze week ben ik bezig met de ontwerpen en varianten van de core. Als het een beetje meezit dan kan die over een paar dagen online. Moet er nog wel een paar tekeningen bij maken zie ik...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door OBL-Rien »

Super!
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door holtere »

Ja, ziet er goed uit!
Het zal een hoop herhaling van vragen en uitleg voorkomen!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

Nieuw menu item "Ontwerpen" toegevoegd, menu item "Bouwen" ingekort en bijgewerkt. Nog niet helemaal naar mijn zin en er ontbreekt nog een getest ontwerp, daar moet ik nog een tekening van maken. Als er grote aanpassingen klaar zijn dan laat ik dat hier weten.

Overigens, commentaar en tips zijn altijd welkom.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

De gegoten sidewinder toegevoegd aan het hoofdstuk "Ontwerpen".
http://batchrocket.eu/ontwerpen
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door holtere »

Dat eindstukje aan de liggende P-channel is een slimme aanpassing Peter!
De stookruimte krijgt zo een drempeltje waardoor kooltjes er niet meer zomaar uit tuimelen. De lengte van de vuurkamer kun je zo optimaal benutten!
De nieuw ontworpen gietstukken lijken me een goede verbetering voor de duurzaamheid en een uitdaging voor de mallenmaker! Een beroep waarvan weinigen het vakmanschap juist weten in te schatten!
Een vraag betreffende je nieuwe luchttoevoer en het vertrouwde P-channel: Kun je een vergelijk maken op basis van Testo resultaten tussen die twee?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door Dutch John »

Peter,

In één woord: geweldig! Misschien wat prematuur, maar wanneer verschijnt het "Werkboek Batchrocket"? Ik teken graag in voor de gesigneerde hardcoverversie....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door holtere »

Yep, met gouden en ingedrukte krulletters 8)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door peterberg »

holtere schreef:De stookruimte krijgt zo een drempeltje waardoor kooltjes er niet meer zomaar uit tuimelen. De lengte van de vuurkamer kun je zo optimaal benutten!
Het heeft wel ongeveer dat effect, maar de vierkante staande buis heeft links en rechts een ruimte tussen het staal en beton ter grootte van de halve poort. Die openingen lopen niet parallel met de wanden dus ja, brokken houtskool vallen gewoon niet in de poort. En het ding heeft de neiging om veel rustiger te branden over de hele stook.
holtere schreef:Een vraag betreffende je nieuwe luchttoevoer en het vertrouwde P-channel: Kun je een vergelijk maken op basis van Testo resultaten tussen die twee?
In het algemeen: de resultaten van de p-channel hebben wat hogere CO levels dan van de floor channel. Maar van die laatste zijn de filters van vrijwel elke stook donkergrijs terwijl die met p-channel alleen maar groezelig zijn. Een kwestie van halen en brengen, kennelijk is de een beter in roet wegwerken en de ander in lage CO niveaus. Dit is niet absoluut, er waren ook testruns waar het precies omgekeerd was.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

temp

Bericht door peterberg »

Dutch John schreef:In één woord: geweldig! Misschien wat prematuur, maar wanneer verschijnt het "Werkboek Batchrocket"? Ik teken graag in voor de gesigneerde hardcoverversie...
Dank voor het compliment, dan valt de informatie goed.
Wat een boek betreft: als het ooit komt dan niet dit jaar, de site goed gevuld krijgen in twee talen is een hoop werk. Maar zodra het zover is, dan hou ik jouw verzoek in gedachten...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Batchrocket.eu: informatie site

Bericht door kockie »

Gedeelte over het gieten van batchrockets afgeplitst naar http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=5694

Probeer dit topic te alleen te gebruiken voor tips en tricks over batchrocket.eu
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie