Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door pelletpower »

Helaas niets meer sinds privelesje bij DJ. Conclusie was toen, als de zeis maar scherp is, lukt het wel. Nog geen tijd gehad te haren. Het gras is hoog genoeg om nog eens onder handen te nemen. Hopelijk nog dit jaar.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door kockie »

Ik heb nog een keer onder de draad doorgemaaid; verder nog niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Dutch John »

Nu houden 40 kippen en een schaap het restant gras bij, dus de zeis is -op het namaaien van het gazon na- in winterslaap. Volgend jaar gaat hij het druk krijgen, want dan willen we gaan hooien. Momenteel bezig met het bouwen van een handbediende, houten hooipers. Los hooi binnen halen is romantisch, maar je moet wel praktisch blijven denken....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door deleted »

Ik opper oppers, maar baal zelf ook dat ik zelf niet zelfgeperste balen heb.

G
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door jwardenier »

Het hooi persen , ik ben op ruiters gaan hooien .Als je ruimte gebrek hebt is het de moeite om baaltjes te persen .
Tevens ben ik wat gaan minderen ,baaltjes verkopen wel makkelijker als los hooi ,maar ook daar heb ik een punt achter gezet .
Nu laat ik het gras 2 dagen drogen en steek het op ruiters daarna wacht ik geduldig af tot het droog is ,een ruiten kan gemakkelijk een week of 6 op het land staan ,buitenste laagje wordt wel bruin maar de geringe verliezen winnen het van het hart lopen of stil staan met hooipakjes .Het binnenste van de ruiten blijft mooi groen hooi .Ik wil deze oude techniek nog wat aanpassen door sleep ruiters te maken .
4 staanders verbonden met een 6 liggers aan elke kant ,slee eronder . als dan het gewas droog is zet ik het paard er voor en sleep zo de gehele ruiter de deel op of voor de hooiberg .
Hooipakjes was altijd zwaar en veel werk , hulp is nauwelijks te krijgen als ze klaar zijn heeft iedereen pakjes .
Opper hooi moet je ook stevig doorwerken en als het droog is inschuren voordat er een bui komt .
Ik heb 70 are hooiland ingezaaid ,gras kruiden mengsel en nog 30 are met luzerne klaver.
Ik maai nu de wendingen voor het graan , het kavel pad heb ik nu voor de 3 e keer gemaaid .
Hier staan jonge wilgen langs ,schapen laten weiden durf ik nog niet aan .De ram heeft er wel aan de pin gestaan ,maar de uitdaging om hem te verzetten werd me te groot , en nu mag hij weer bij de ooien .
Dieren weiden is de mooiste methode ,ik heb 1 weide minder gehooid en heb nu nog gras voor de dieren terwijl we andere jaren al hooi aan het bij voeren waren .Het gras wat ik dagelijks maai is voor de dames die ons melk leveren wat zij overlaten krijgen de varkens .Pellet met het ronde aambeeld haar ik de zeis in een paar minuten ,tik de snede nog even na met haarspit .
Normaal maai je daar een halve dag mee door, nu niet omdat het gras stug is en als de mol op dreef is zal de snede snel slijten door het zand .Peter leuk te lezen dat de weiden nog steeds kort is ,en mooi hoe een ieder de zeis heeft ingezet .
Ik oefen nog even door . groeten John
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door pelletpower »

Paar minuten haren? Dan heb ik nog wat te oefenen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb de kleine ijsbaan onlangs ontdaan van het lange gras en pitrus. Een week later stond ie al vol regenwater.

Laat de vorst maar komen.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door jwardenier »

He Tim ,een hele ijsbaan , het ziet er nog niet naar uit dat er vorst komt .Je maaide al erg goed maar dit had ik nog niet verwacht .
Pellet , het aambeeldje is gemaakt om even snel de zeis te scherpen , met haarspit doe ik er ook langer over .
Als je steeds met de zelfde kracht hamert ,kun je in snel tempo tikken ,je ziet het blad dunner worden ,2 e keer met andere dop .
Kockie heeft al eens een afbeelding geplaatst .
Ik sprak laatst een krasse 80 er , hij haard de zeis in ruim 30 min ,wat al heel snel is .
Toen hij mijn werk zag schudde hij zijn hoofd , later ging hij wel met mijn seis maaien voldeed goed was zijn commentaar.
Ik heb zijn seis ook maar even gedaan .
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Tim »

John,

Ik schreef een kleine ijsbaan :D. Voor de kleintjes. 2 uurtjes bezig geweest.

Ik had zondag alsnog flinke spierpijn, maar dat terzijde :mrgreen:.

Tim
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door pelletpower »

Haarspit is toch je aambeeld?
Dat dopsysteem heeft niet mijn voorkeur. Ik heb het idee dat je er hapjes mee uit het blad haalt.
Haren doe ik te kort om het goed te doen, als ik het al goed doe. Als ik niet genoeg tijd en rust heb , begin ik ook niet.
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Rob van Rotterdam »

pelletpower schreef: Dat dopsysteem heeft niet mijn voorkeur. Ik heb het idee dat je er hapjes mee uit het blad haalt.
:?: :?: :?:
Dopsysteem? Wat bedoelt u daarmee?
Naast mijn haarset heb ik een set die ze bij Dieter Schmidt Werkzeug een Schagdengelapparat en een Dengelamboss noemen. Dit systeem werkt sneller dan het haren van de zeis, maar haren geeft me wel een meer voldaan gevoel.
Groet,
rob
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Dutch John »

Sputnik schreef: Overigens is zo'n strekel niet om de zeis te scherpen, maar om er zo nodig de bramen mee af te halen.
Dan zou je met één keer strekelen klaar zijn. De strekel of de wetsteen is gedacht om de snede weer recht te zetten. Vandaar dat je om beurten over beide kanten haalt. Uiteraard neemt die tegelijkertijd ook wat materiaal weg en verlengt zo de scherpte. Kijk maar eens goed tijdens het wetten, je ziet een dun lijntje aan het uiteinde van de snede ontstaan: hij staat weer recht. Bij een zeis die aan haren toe is, zul je dat lijntje niet zien.

De optimale scherpte is niet direct na het haren. Die bereik je pas na het strekelen of wetten. Nat wetten met een fijne steen heeft tegenwoordig mijn voorkeur boven het droog raspen met een grove strekel. De strekels van tegenwoordig lijken bovendien veel grofkorreliger te zijn dan de vroegere.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door jwardenier »

Tim ik had gezien dat je het over een kleine ijsbaan had , maar wat ik daar van weet is het nog een leuk stukje maaien .
Rob , ik denk dat eerder in deze post een afbeelding van het aambeeldje met doppen staat ,heeft Kockie ooit eens gepost .Misschien wil hij deze nogmaals posten ?
Pellet als je de zeis tijdens het hameren gelijkmatig doorschuift haard het aambeeldje net zo goed als een haarspit ,het blad wel continu laten doorschuiven hierdoor krijg je een gelijkmatig haar pad .En sla je geen deukjes of hapjes uit het blad .
De deukjes worden ook wel papen genoemd ,wordt voor grof gras of koren wel een expres gedaan .
John er zijn strekels in verschillende grofheden ,je kan ze zo fijn krijgen als een droge wedsteen tot zeer grof , de meeste winkels hebben alleen de grove , bij de smid in Baflo lagen wel meerde soorten .Ik heb een natuur wedsteen welke nat gebruikt wordt ,in het taaie gras gebruik ik ook wel een fijne strekel , door nat gras werkt deze het zelfde als een wedsteen .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Pietje »

Rob van Rotterdam schreef:Dopsysteem? Wat bedoelt u daarmee?
Zie http://www.kopersporen.nl/bronzen-tuing ... etail.html

Ik heb hem hier niet gekocht, maar het wel dezefde. Twee doppen; een brede en een smalle. Een brede (1 ring er op) voor het voorwerk, de smalle (twee ringen) om het puntje verder uit te haren.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door kockie »

Komt ie:

Afbeelding

3 tientjes voor betaald.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie