Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door kockie »

Het was weer een gezellige en ongedwongen dag! In Wijbosch was het goed toeven, lekker gezeisd, gepraat, gegeten en gedronken!

Peter en Marleen, bedankt voor jullie gastvrijheid, en ook iedereen die wat meegenomen heeft: bedankt voor al het lekkere!

John Wardenier, bedankt voor het meenemen van mijn nieuwe zeis, Pelletpower, bedankt voor het uitlenen van de warmtewisselaar. Er zal zeker mee geëxperimenteerd worden! Ben, bedankt voor de rit en verder iedereen bedankt voor de gezelligheid!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Dutch John »

Het was weer aangenaam. Peter en Marleen, bedankt voor de gastvrijheid!

Wat mij gisteren het meest opviel, is dat goed gereedschap niet het halve werk is, maar driekwart van het werk. Toen iedereen zijn -soms stokoude en versleten- zeis eindelijk enigszins scherp en afgesteld had, stelde vervolgens het maaien zelf niet zoveel meer voor. Een mooi gezicht hoe iedereen in cascade dat laatste stuk omlegde!

Tweede conclusie: die lui uit de Alpenlanden hebben meer kijk op zeisbouw dan wij Hollanders. Iemand die regelmatig maait, doet er goed aan iets meer uit te geven aan een product uit die landen.

Mag ik die twee inzichten bij elkaar vegen en stellen dat het zeis maaien in Nederland lange tijd verdoemd is geweest, omdat matig gereedschap niet uitnodigt tot gebruik ervan?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door kockie »

Ik moet zeggen dat de Hollandse zeis met de houten steel mij deze keer wel goed beviel. Het gras was deze keer wat minder lang en niet omgevallen. Volgens John Wardenier was ie deze keer ook een stuk scherper. Het ding maaide als een gazonmaaier :mrgreen: :mrgreen:

Mijn nieuwe zeis bevalt overigens ook prima, misschien nog een stukje van de steel schaven/schuren, maar het maait fantastisch!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door benthuis »

Peter en Marlene bedankt voor het gastvrij onthaal!
Alle aanwezingen bedankt voor de gezelligheid.

Conclusie voor mij was dat een goed afgestelde zeis idd 10 keer meer werkvreugde geeft. Wel beetje spierpijn in de boven arm, maar geen last van mn rug...

Op naar t varken! (Op mijn verzoek ook kippen demonteren, misschien voor Marleen ook interessant?)
Ik help Maarten als we het in Zeddam doen.
Datum prikker?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door pelletpower »

Peter en Marleen, bedankt voor de toffe middag.

Gisteravond en vandaag nog bezig geweest op het gazon. Deprimerend! Hoe goed het gisteren ging, des te slechter vandaag. Waarschijnlijk gaat de grasmaaier het oplossen....
Dus een vervolg is wel nodig, al of niet met kippendemontage. Schijndel is een mooie lokatie niet te ver weg. En wie weet nog een strobale cursus.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door jwardenier »

Door de verder gaande mechanisatie en ons vlakke land was het niet langer noodzakelijk om te kunnen maaien , 70 jaar terug zat het zeis maaien nog in de landbouw opleiding , menig boeren zoon kan niet wat er gisteren is klaargespeeld .
Ik mocht even door het vierkante hokje van Peter zijn camera kijken , en toen jullie in cascade aan het maaien waren zag het er uit alsof er profs aan het maaien waren .Allen bedangkt voor jullie aanwezigheid Peter en Marleen voor het organiseren ,Dinie en Marleen voor jullie ondersteuning met koffie broodjes en wat meer .
Ben dat je spierpijn hebt , je ging als een speer dus ja logisch .
Een datum prikken zal zeker nodig zijn ,er moet het een en ander op elkaar afgestemd worden en weten wie er mee doet .
Het zal geen demonstratie worden ,is er een lijntje om te kijken wie en wanneer ,ik moet ook nog overleggen met de man in de witte jas maar ik denk dat het op korte termijn kan .Of er dezelfde dag ook nog tijd is voor een kippenkeuring hangt een beetje af van wie er komen ,je wil ook geen kruis besmetting
Pellet kijk even of je het blad niet iets rond gehaard hebt ,even de snede haren met het blad andersom op het haarspit .jou zeis is niet echt geschikt voor gazon .
Beek bij je laatste haar pad gisteren heb jij dit waarschijnlijk ook gehad . Lang gras wil dan nog wel maar gazon gras niet
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Pietje »

Ook wij kijken met heel veel voldoening terug op een fantastische dag. Mooi weer, mooie mensen, mooi gras (willekeurige volgorde ;-) ). Veel geleerd, veel gezien. Een investering in een goede steel naar Oostenrijks model gaat zeker komen!

Iedereen bedankt voor diens inbreng! En een volgende keer van harte welkom!

Even wat impressies:
P1330763.JPG
P1330696.JPG
P1330701.JPG
P1330705.JPG
P1330707.JPG
P1330731.JPG
P1330745.JPG
P1330773.JPG
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door benthuis »

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Tim »

Hey,

Iedereen bedankt voor het ontspannen dagje, uiteraard in het bijzonder de gastheer en vrouw. Weer veel geleerd en ook ik kon het vanmorgen niet laten :mrgreen:.

Pietje Jr ook bedankt, Tim jr heeft zich goed vermaakt.

Tim
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door hotglass »

Foei toch! wat had ik daar graag bij willen zijn............ :mrgreen:

Ik doe graag de vervolgcursus mee. Dan graag eentje waar ook het minder fraaie stukje land met opschoot en brandnetels
een beurt krijgt.

Groet,

Ed
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door kockie »

We hebben het nog over je gehad... Misschien heb je dat meegekregen :fff :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door beek »

Ik heb genoten van de gezellige en leerzame dag. Bedankt voor de gastvrijheid en het geduld bij het leren haren en maaien. Vandaag heb ik lekker verder gemaaid en dat ging al een stuk beter dan voor de workshop. Wat een verschil met eerder toen ik met een botte zeis maaide!

DJ: ik heb vandaag meteen je handige wetsteenhouder gekopieerd. En de handvatten van de zeisboom heb ik toch maar weer omgedraaid, "op oostenrijkse wijze".
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door pelletpower »

Pietje, bedankt voor de foto's. Kunnen ze thuis ook zien wat ik uitgevreten heb.

Jw, bedankt voor de uitleg. De zeis is inderdaad fijner voor het lompe werk. Ik heb in 2 uur een hoop onkruid weg staan te kappen. Niet normaal. Dat zou met een bosmaaier niet sneller gaan.
Andersom haren? Dat is met de onderkant naar boven? Tot die conclusie was ik vanmorgen ook gekomen. Maar voor die bolling eruit is? Beter een oostenrijker voor het nette en deze voor het lompe? Of zou ik toch ietsfundamenteel fout doen?
Aangestoken door het enthousiasme van DJ ben ik gisteren gelijk aan het gazon begonnen. Ging niet. Dan maar in de morgen als de dauw er nog ophangt. Ook niets.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door Dutch John »

Pellet,

Door die bolling kam je waarschijnlijk over het gras heen. Je kunt de boom iets platter houden, maar dan gaat waarschijnlijk de punt de grond in. Voor een gazon is het daarnaast belangrijk dat de snede overal even hoog vanaf de grond meet. Controleer dat door met de zeis op een vlakke vloer in maaihouding te gaan staan. Kans is groot dat je het blad wat moet richten. Een bolling over de hele breedte krijg je weg door met een bankhamer dwars op het blad te slaan. Maar je strekt dan het middendeel, waardoor je tevens de snede moet oprekken. Wees voorzichtig. Eerst goed nadenken wat het staal gaat doen, voordat je gaat slaan. Door het koud meppen sla je veel spanning in het staal. Dat is fijn als het blad in de juiste vorm staat. Maar eenmaal scheef, heb je hem nog niet recht.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Workshop ZEISEN op 3 oktober 2015 in Schijndel

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Door het koud meppen sla je veel spanning in het staal. Dat is fijn als het blad in de juiste vorm staat. Maar eenmaal scheef, heb je hem nog niet recht.
Heeft iemand misschien een praktische 'how-to' om zo'n 'golf' uit het blad te krijgen ?

G
Plaats reactie