Forumdag 2014

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Forumdag 2014

Bericht door Ruuben »

kockie schreef:De riser op de foto is afkomstig uit het 0-model. Helemaal aan str#nt gestookt....

De afwezigen hebben wat gemist :!:
We hebben een nieuwe gemaakt! Met maat 150 blikken en 180 (toch?) een koker gemaakt en die volgestampt met klei en VERMICULITE korrels; dus als het blik eraf kookt houden we een nieuwe meer hitte bestendige over.

Ben benieuwd hoe ie er volgend jaar uitziet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Forumdag 2014

Bericht door kockie »

Inderdaad, daar is hard aan gewerkt. Tim en Auke zijn aan het knippen, slijpen, kloppen en stampen geweest om een prachtige nieuwe riser te maken van oude blikken waar ooit fruit-op-siroop in gezeten heeft en een buitenkant van oude koffieblikken als ik me niet vergis. Hergebruik ten top!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Forumdag 2014

Bericht door WernerDeJong »

Hallo allemaal.

Het lezen over de forum dag geeft allemaal trillende handjes van plezier om ook zo een ding te gaan maken. De verbrande riser triggerde me op iets dat ik eens gelezen had over de bouw van een pizza oven. De grondplaat van de pizza oven was dik (12 - 15 cm) gestort uit cement met hydrocultuur korrels. in een verhouding 1 cement, 2 zand, 3 delen korrels. Ik heb geen idee hoe vuurvast dit mengseltje is aangezien er overheen nog vuurvaste stenen gaan maar wellicht in combinatie met blik e.d. een probeersel waard? Met name de isolerende eigenschap van de hydrokorrels (geexpandeerd spul) kan een leuke bijdrage leveren voor de riser werking.

Met betrekking tot de oven rocket combo. Is het wellicht interresant om de rocket te integreren in een dubbele cob: De verbranding hoe het vuur uit de schoorsteen knalt ziet er al ernstig goed uit in het originele ontwerp.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Forumdag 2014

Bericht door MatthiasD »

Vuur uit de schoorsteen is een beetje zinloos volgens mij, zonde van de hitte die anders ook in de oven had kunnen zitten..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Forumdag 2014

Bericht door Pietje »

Misschien is het tijd voor Ben om de foto's te posten van hoe de soep verwarmd werd, over vlammen uit de schoorsteen gesproken ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Forumdag 2014

Bericht door Lieve »

017.jpg
gelukt?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Forumdag 2014

Bericht door kockie »

Ziet er, behalve de rook, prima uit :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Forumdag 2014

Bericht door MatthiasD »

Dat is vast en zeker damp van de soep :mrgreen:
Soep was in ieder geval vlot warm en is de hele nacht warm gebleven op de warmhoudplaat van het fornuis :!:
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Forumdag 2014

Bericht door Lieve »

015.jpg
Met een beetje minder rook?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Forumdag 2014

Bericht door Lieve »

003.jpg
004.jpg
De resten van de rocket 0
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Forumdag 2014

Bericht door WernerDeJong »

Gerookte maar wel goed doorgekookte soep zo te zien. :)
marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Forumdag 2014

Bericht door marini »

djeu , mis ik toch wel het evenement waar ik naar toe wilde zekers. :(
Dat komt er van als je niet regelmatig inlogt, eigen schuld dikke bult....
Plaats reactie