Uit "mijn kipjes te koop"

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door David86 »

Men laat zich niet provoceren, men word geprovoceerd. Op dezelfde manier dat iemand zich niet laat pootje haken, hij word pootje gehaakt. Hoe dan ook ligt hij met het gezicht op de klinkers en heeft hij dus een zeer hoofd door toedoen van een ander. Als hij net op tijd opgesprongen was om de haakpoot te ontlopen had hij niet met zijn muil op de grond gelegen, toch zijn we het er allen over eens dat het niet de bedoeling is dat je mensen gaat pootje haken op straat en dat als je dat wel doet je wel eens een stuiter op je neus mag verwachten.

Het is een mooie zoetzachte gedachte van naastenliefde die je voorstelt. Waarin van ons allen verlangt word dat we vooral maar alles pikken van elkaar, maar dat bied een bepaalde groep lieden de ideale omstandigheden om hun narigheid in alle rust op de wereld te botvieren zonder maar een seconde wakker te liggen van een evt. verweer waar zij niet tegen opgewassen zijn. Een dergelijk verweer is immers maatschappelijk onverantwoord. Zo houden zulke vervelende typjes de bal op een afgezet speelveld waar zij het best tot hun recht komen en waar de tegenpartij weinig kans maakt. Dat is de bewuste keuze die een provocateur maakt, de bewuste keuze van de tegenpartij kan dan zijn om zijn provocateur op een speelveld te zetten waar hij handiger is, zij het niet dat de meeste scherpe tongen dan alleen nog maar moord en brand schreeuwen en van alle kanten hulp inroepen omdat zij het nieuwe speelveld niet gewoon zijn en de tegenpartij nu opeens vrezen. Door van speelveld te wisselen kan men dus heel makkelijk de ware aard van een beestje bepalen en zo zonder toneel de zaak even afronden met elkaar.

Niet voor jezelf op mogen komen is voor slaven en andere lieden die met (welke andere vorm van geweld/dwang dan ook) in een omega rol gedwongen zijn. We staan zelfs de hond toe van zich af te bijten indien hij geprovoceerd word. Dan zeggen we tegen elkaar : :"ja dat had je kunnen zien aankomen, als je dat doet dan bijt ie van zich af".

Mensen verschillen, dat is iets om rekening mee te houden indien je ze provoceert, ze reageren lang niet altijd zoals je zou willen dat ze reageren. Dat is wat mij betreft ook hun vrij recht, zij hebben namelijk niet gevraagd om een confrontatie en hoeven er dan ook niet voor weg te lopen.(hetgeen menig provocateur wel graag ziet, dat streelt zijn ego "zie je wel hoe groots ik ben, hij durft het niet aan met me" )

Ik vind het allemaal prachtig, al die regeltjes over hoe je met elkaar om MOET gaan. Maar ik wil minimaal even veel rechten als de hond, iets in me zegt dat de hond niet meer is dan mij..

Wat ik wel grappig vind is dat je "niet voor jezelf instaat" als iemand aan je vrouw of kinderen komt. Ik sta wel voor mezelf in, in een dergelijk geval, ik zal binnen de door mij gestelde grenzen kalm en doelgericht verdedigen dan wel vergelden wat onder mijn hoede is gesteld. Zo zie je maar, mensen verschillen, als ik zo lees zou je wel eens (terecht) heel gevaarlijk uit de hoek kunnen komen en meer kwaad toebrengen dan achteraf wenselijk is. Iets om over na te denken...
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door Jan. »

Hmm dormos, of Hans

klinkt bekend allemaal!
Maar ik ben er van overtuigd dat indien je zelf goed in je vel zit en weet wat je waard bent een provocatie van iemand die je eigenlijk niet kent je nooit op het punt zou moeten brengen dat je diegene thuis op zou willen zoeken om hem of haar een lesje te leren.

Dat is nou precies HET punt.

David je moet is niet zo als een bok op een haverkist gaan.
Dat lokt gewoon bepaalde types aan om het slechte uit hunzelf ten toon te spreiden.

Daarna:
Dan heb je zelf een groter probleem dan de provocateur.
Inderdaad heden ten dage volgens onze regels en wetten wel ja.
Want reken maar dat de tegenpartij zeer selectief is in het gebruik van bewijzen.

Toch kun je altijd eens in een situatie terecht komen dat zelfverdediging noodzakelijk is.
Ondanks dat je altijd gewend bent om je om te draaien en weg te lopen.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door David86 »

Jan.
Dat is nou precies HET punt.

David je moet is niet zo als een bok op een haverkist gaan.
Dat lokt gewoon bepaalde types aan om het slechte uit hunzelf ten toon te spreiden.
Een "ja maar jij" discussie heb ik geen belangen bij, wat mij betreft discussieer ik over het "achterstevoren denken" die "jullie generatie" is aangeleerd. Dit achterstevoren denken heeft al menig leed op de wereld veroorzaakt en schetste zich zo mooi in het begin van de discussie dat ik er graag even op voortborduur.

Verloochen logica niet, het bestaat met een reden..
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door deleted »

Ik hou niet zo van vage discussies waarin allerhande begrippen gelanceerd worden die iedereen naar eigen goeddunken invult. (of erger nog : niet specifieert wat hij ermee bedoeld)

Provocateur bijvoorbeeld.
In de praktijk is het heel moeilijk vast te stellen wie de ketens van reacties ooit begonnen is.
Misschien was het wel een misverstand dat door één partij verkeerd werd opgevat.
Als we dan het principe huldigen dat 'verbaal geweld' op een forum wél is toegelaten als zelfverdediging, dan is de trein vertrokken.
Eén voelt zich geprovoceerd en reageert(naar wat hij meent:z'n goed recht). Maar nu valt de eerste van z'n stoel van verbazing en reageert ook weer -uit zelfverdediging- met verbaal geweld.
Als je aan de partijen vraagt wie de provocateur is wijzen ze elk naar de ander.

Er zijn culturen waar bloedvetes heersen in families die generaties terug gaan en waarbij de rekening telkens en telkens opnieuw vereffend wordt ...

Vandaar kan je enkel dit gedrag maar veroordelen, zelfs ongeacht de voorgeschiedenis.

Maar dat houdt ook in dat 'provoceren' (hier in de betekenis van :persoonlijke aanvallen gericht op de persoon zelf) niet 'maatschappelijk' aanvaard wordt (op dit forum)
En dit heeft evenzeer de consequentie dat men niet naar het 'karakter' van de geprovoceerde moet kijken om het goed te praten.
Het "gedrag" is de fout.
Niet de oorzaken en ook niet de gevolgen.

G
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door Jan. »

Een "ja maar jij" discussie heb ik geen belangen bij, wat mij betreft discussieer ik over het "achterstevoren denken" die "jullie generatie" is aangeleerd. Dit achterstevoren denken heeft al menig leed op de wereld veroorzaakt en schetste zich zo mooi in het begin van de discussie dat ik er graag even op voortborduur.

Verloochen logica niet, het bestaat met een reden..

Ik zie zo het verband niet. Help is effen?

discussieer ik over het "achterstevoren denken" die "jullie generatie" is aangeleerd.
Is helemaal onbekend bij mij

en schetste zich zo mooi in het begin van de discussie
Waar ergens?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door Dutch John »

Uit deze discussie gaan we nooit uitkomen. Eenzelfde felle discussie wordt momenteel gevoerd op de site van Chris Martenson. Alleen een ander niveau: over het gebruik van vuurwapens. Als buitenlander lees je met open mond mee. Ook daar gaat het er hard aan toe, maar men blijft netjes en respectvol. Over verbale omgang kunnen wij lompe Nederlanders dan toch iets leren van de Yankees.....
Gandalf schreef: Als je aan de partijen vraagt wie de provocateur is wijzen ze elk naar de ander.
Natuurlijk. Daarom is het belangrijk om bij escalatie op je knokkels te bijten en niet verder meer te reageren. Een moderator of de algemene publieke opinie het laten oplossen, wat dan ook moet gebeuren! Het forum van CM is in hoge mate zelfmodererend. Het is een schande om voorbij de grenzen van etiquette te gaan. Alleen de enkeling die daar imuum voor is, wordt verbannen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie