Uit "mijn kipjes te koop"

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: mijn kipjes te koop

Bericht door deleted »

dormos schreef:Gandalf,

Met name het feit dat je in gaat op "persoonlijke aanvallen" en "beschimpingen" als rechtvaardiging van het wegmodereren van een zgn commerciele link, terwijl ander links wel mogen. Dan is het toch niet gek om te concluderen het dus meer lijkt te gaan om van wie de link is dan om het feit dat het al dan niet strookt met de forumregels? Misschien zie ik het verkeerd, zullen we het hier bij laten?

Groet,

Hans
Hans, dat verband leg ik helemaal niet. Wat ik zeg is dat herhaaldelijke 'beschimpingen en persoonlijke aanvallen' tot een ban leid(d)en.
De link tussen een ban(dissident, 'mensen wegjagen', ...), commerciële linkjes en/of de reactie daarop heb je zelf gesuggereert en dat verkeerd causaal verband werd door mij juist uitdrukkelijk als verkeerd aangemerkt:
Gandalf schreef:maar kom hier aub hier niet de indruk wekken dat het om wat linkjes, kachels of overijverige moderatoren zou gaan.
Met mijn analyse over wat hier 'aanleiding', 'oorzaak' en 'gevolg' is moet je het niet eens zijn, maar dat wil niet zeggen dat je me iets in de mond kan leggen wat ik niet gezegd heb.

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: mijn kipjes te koop

Bericht door David86 »

Gandalf schreef:
David86 schreef:Sinds wanneer mogen we mensen niet meer "op de bek slaan" als ze ons provoceren ?
Sinds altijd al. En probeer het nu eens te onthouden.

G
Ik denk dat een dergelijke "regel" verzonnen is door lieden met een scherpe tong en slappe armpjes die iets te vaak met een dikke neus thuis kwamen.

Wel grappig dat provoceren op zich helemaal ingeburgerd is, de natuurlijke reactie is echter een taboe (zou dat wat met elkaar te maken hebben ?), de wereld op zijn kop, zoals met zoveel dingen vandaag de dag..
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door deleted »

Probleem is eigenlijk dat zo'n reactie evengoed zelf als een provocatie beschouwd kan worden. En naar mijn menig ook is.
Dan krijg je de eeuwige discussie wat nu actie of wat nu reactie was.

Daarom hanteer ik liever de regel dat elk (verbaal of fysiek) geweld dat naar een persoon gericht is (en dus niet naar een idee, mening, opinie of theorie) als niet tolereerbaar.
Op een forum moet de forumleiding er op toezien dat dit niet gebeurd of afgestopt wordt.
Dan is verdere reactie ook niet nodig.
De regel is gewoon een toepassing van de evidentie dat jou vrijheid begrensd wordt door die van iemand anders.
Op een forum heeft iedereen recht op z'n eigen mening en de uitdrukking ervan.
Maar heeft niemand het recht om mensen als persoon aan te vallen. Niet verbaal en natuurlijk ook niet fysiek.

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door kockie »

Mooier dan Gandalf kan ik het niet verwoorden. Provoceren is verwerpelijk, reactie in de vorm van (dreigen met) (fysiek) geweld is zo mogelijk nog verwerpelijker. Beiden zijn dus ongewenst! Niet alleen op dit forum, maar ook in de echte wereld.

Een stevige discussie is overigens zeer welkom, dat kan prima zonder een van bovenstaande ingrediënten.

Toevoeging: volgens mij is het zo dat je je laat provoceren, net als dat iemand zich laat beledigen. Je wordt niet beledigd of geprovoceerd, maar je LAAT je beledigen of provoceren. Zonder reactie op een van de 2 slaat het dood. Reageer en het wordt erger.

Dit plaatje verwoordt het mooi:
Afbeelding

Dat is de beste reactie op posts die agressie opwekken!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door Jan. »

Kockie, die toevoeging, heeft een slimme insteek!

Heb je die op de kloosterschool geleerd, of in dienst van de Koningin?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door David86 »

Ik zie dat anders, zoals de heren zelf ook wel ervaren zullen hebben is een provocatie, in sommige gevallen een spervuur van provocaties bijzonder vervelend. Ook als je ze naast je neer legt knagen ze aan een mens, onbewust heb je er stress van, slaap je onrustiger zo werkt het door in je lichaam en uit zich in allerlei kleine kwaaltjes.

Iemand provoceren is een bewuste keuze, zoals alle keuzes in dit leven zou men de gevolgen van die keuze moeten wegen en besluiten of het wijs is. Als iemand dus wel overwogen mensen provoceert dan hoort het incasseren van het verbale dan wel fysieke verweer van de tegenpartij daarbij.

Als men simpelweg de zaak niet zo op de spits zou drijven en elkaar een beetje ruimte geeft om zichzelf te zijn dan zou niemand zich druk hoeven maken over het verweer van de geprovoceerde.. want dat is waar deze discussie beland is, men is drukker met de gepastheid van het verweer dan de correctheid van een aanval. Een bijzonder gesprek niet waar ?
..
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door dormos »

Als een provocatie zo aan je knaagt, dan moet je je misschien afvragen wat dat over jezelf zegt.
Blijkbaar sta je dan niet zo stevig in je schoenen als jezelf denkt. Als je weet wie je bent en in balans bent, dan kan een verbale provocatie je mijns inziens nooit zo raken. Reageren met fysiek afstraffen is dan niet stoer of vanzelfsprekend, maar een uiting van frustratie. Iemand heeft blijkbaar iets blootgelegd dat je eigenlijk niet wilt weten, en dat wil je afreageren op degene die jou een ongemakkelijk gevoel bezorgt. Heel begrijpelijk, maar daardoor niet automatisch acceptabel. Hoef je niet met me eens te zijn, maar zo zie ik het.

Groet,

Hans
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door Jan. »

David, neem gewoon een voorbeeld aan Geert Wilders.
Die toetert en twittert er ook vrolijk op los terwijl hij bedreigd wordt, terwijl die er verder niets van bakt.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door Jan. »

Ik drink alleen s'morgens koffie.

Laatst gewijzigd door kockie op 15 okt 2013, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube link aangepast
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door Dutch John »

Ik kan mij het geknaag van een provocatie -zoals David dat voelt- goed voorstellen. We zijn niet allemaal gelijk. De één mept erop en is het kwijt, de ander bijt verbaal van zich af en is het kwijt, de volgende deert het niet en nog een ander doet niets en loopt een klein geestelijk litteken op. Fysiek geweld is tegenwoordig niet meer geaccepteerd, verbaal geweld wordt te vaak getolereerd. Eigenlijk vreemd. Ik zal vroeger op een jongensschool. 30 klasgenoten die bijna dagelijks onderling mepten en toch een niet te verbreken eenheid waren. Pesterijen kwamen niet voor.

Het siert omstanders om het verbaal op te nemen voor iemand die geprovoceerd wordt. En niet als ramptoeristen in een luie stoel het gevecht te bekijken, als ware het slechts op de televisie. In die zin vormt een computerscherm een afstandelijkheid, terwijl de communicatie nog steeds vrij direct is. Je kunt doen alsof je er niet bent en toch mee loeren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door David86 »

dormos schreef:Als een provocatie zo aan je knaagt, dan moet je je misschien afvragen wat dat over jezelf zegt.
Blijkbaar sta je dan niet zo stevig in je schoenen als jezelf denkt. Als je weet wie je bent en in balans bent, dan kan een verbale provocatie je mijns inziens nooit zo raken.
Dat zegt in mijn geval dat ik weiger om bepaalde typjes mijn "schoenen vol te laten zeiken"

Reageren met fysiek afstraffen is dan niet stoer of vanzelfsprekend, maar een uiting van frustratie.
Stoer is het zeker niet maar een uiting van frustratie hoeft het ook niet te zijn, dat zou het zijn als je de insteek hebt dat zoiets niet mag gebeuren. Mocht je dan zover komen dan heb je jezelf blijkbaar niet in de hand. Als je er van overtuigd bent dat indien men een zekere grens passeert je daar op mag reageren dan is er niets "losgeslagen" of agressief aan, het is een wel overwogen antwoord op de provocatie. Net als bij de hond die na herhaaldelijk waarschuwen toch weer in je broekspijpen hangt, een lelletje op zijn bakkes om aan te geven dat hij een zekere grens gepasseerd is en dat je er nu gewoon klaar mee bent, en gelijk daarna weer als even goeie vrienden verder. Het is immers een beste hond, hij moet alleen niet in je broekspijpen hangen..

Niet iedereen heeft het geduld en de vergevingsgezindheid van de Dalai Lama en niet iedereen wil dat.. de beste man is immers (niet geheel toevallig) zijn land kwijt en zijn volk steekt zichzelf in brand om onder het juk van de provocators/aggresors uit te komen.
Laatst gewijzigd door David86 op 15 okt 2013, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door Jan. »

Het volk wil brood en spelen, zo simpel is het toch?


En hete kastanjes? Nee liever een ander.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door kockie »

Jan. schreef:Kockie, die toevoeging, heeft een slimme insteek!

Heb je die op de kloosterschool geleerd, of in dienst van de Koningin?
Die ben ik in verschillende "cursussen" tegengekomen. Onder andere in "omgaan met agressie". Kloosterschool heb ik gemist, en ook hare Majesteit had gelukkig mijn diensten niet nodig.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door Jan. »

Niet gratis dus en niet voor niks.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Uit "mijn kipjes te koop"

Bericht door dormos »

"Dat zegt in mijn geval dat ik weiger om bepaalde typjes mijn "schoenen vol te laten zeiken" "

Door het je te laten raken, laat je dus je schoenen vol zeiken. Zoals Kockie al eerder zei provoceert iemand niet, je laat je provoceren. Of iets een provocatie is, is dus jouw keuze.

Ik moet toegeven dat ik dit niet altijd zo gezien heb, maar msisschien komt wijsheid met de jaren?
Zo reed ik vroeger bij voorkeur op de teller van mijn auto 10 kilometer te hard, want dan was ik sneller waar ik wezen moest, en het risico op een bon was zo laag mogelijk. Mensen die langzamer reden waren sukkels.

Nu rijd ik elke dag woonwerk verkeer 95km/u op de cruisecontrol. Kom amper later aan, haal 20% meer uit een tank LPG en kom veel relaxter aan.

Vroeger moest ik als ik voorrang had het ook krijgen, en toeterde naar mensen die wel eens een foutje maken. Als je je realiseert dat iedereen wel eens iets fout doet, scheelt dat een hoop. Als je voorrang geeft waar dat niet perse hoeft, zijn er twee mensen blij; de fietser in de regen die iets minder lang voor de voorrangsweg wacht, en ik die daar een goed gevoel over houdt.

Ben overigens verre van een Dalai Lama. Wanneer iemand aan m'n vrouw of kinderen komt sta ik net voor mezelf in, en bij fysiek geweld tegen mezelf zal ik niet m'n andere wang toekeren.

Maar ik ben er van overtuigd dat indien je zelf goed in je vel zit en weet wat je waard bent een provocatie van iemand die je eigenlijk niet kent je nooit op het punt zou moeten brengen dat je diegene thuis op zou willen zoeken om hem of haar een lesje te leren. Dan heb je zelf een groter probleem dan de provocateur.

Groet,

Hans
Plaats reactie