gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door pelletpower »

Hallo, na de gezamelijke inkoopactie pv is het misschien iets samen vaccuumbuizen aan te schaffen.
Iemand interesse?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door Tim »

Pellet,

Staat hier dit jaar op de planning. Goed idee.

Tim
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door pelletpower »

Na allerlei omzwervingen (pellet en wkk) en samen met de eerste zon dit jaar, wordt het idee van een zonneboiler weer actueel. Hoe ik dit vorm wil gaan geven weet ik niet (eerst de gebruikskosten van de auto omlaag brengen), maar die zonneboiler gaat er toch komen. Wie weet als collectief, dat is dan weer een extra stimulans om voorrang te geven aan dit project. Mijn idee is naast sanitair water ook de verwarming te ondersteunen. In Almere staat een huis dat in de jaren 70 is gebouwd en nagenoeg met zonne-energie verwarmd wordt. Eigenlijk van de gekke dat je dan met pelletkachels en wkk's gaat slepen, als dat ook met de zon kan. Ben benieuwd of iemand scherpe prijzen van vacuumbuizen heeft. (Dit type is te verkiezen boven een vlakke plaat vanwege de hogere opbrengst in de winter.)

PS, zo ben jij eigenlijk de schuldige van dit topic Tim. Die rvs vaten zetten me aan het denken.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door deleted »

De maximale winteropbrengst vereist een heel andere hellingshoek dan de maximale jaaropbrengst.

Voor welke hoek kies je dan best ?

En hoe zit het met kostprijs en onderhoudskost per kwh opbrengst ? Zijn vacuumbuizen dan nog steeds beter ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door ritsaert snijder »

een variabele hoek?

Heb ook wel interesse (verkennend want ik heb ook nog een zonneboiler staan)
RS
groet!

Ritsaert
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door pelletpower »

Zo steil mogelijk voor de winter en in de zomer een gedeelte (afwisselend) afdekken om oververhitting te voorkomen. Onderhoudskosten zijn, denk ik, verwaarloosbaar t.o.v. elk ander verwarmingssysteem.

Wat vlakke plaat betreft, zou eigenlijk geen reden weten waarom deze te verkiezen zijn boven vaccuumbuizen. Of het moet zelfbouw zijn. Bovendien, als er een buis kapot is, vervang je deze i.pv. de hele collector.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door kockie »

Leuk idee zo'n actie, al zal ik zelf niet meedoen. Ik heb al een hoop buizen op dak liggen. Er zou nog 1 collector bijkunnen, maar dan moet ik mijn boiler uitbreiden en daar heb ik helaas geen plek voor :( Anders had ik het zeer zeker gedaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door pelletpower »

In het verleden heb ik wel eens prijzen gehoord van 500 per collector 2000-2000. Geen idee of dit een beetje klopt. Moet het boek solaranlagen nog eens raadplegen wat een beetje opbrengst in de winter is. Als ik nu kijk naar een pelletverbruik van 3 a 4 ton, komt dat overeen met een energie van 12 tot 16.000 kWh. Op de loods kan ongeveer 12m gelegd worden. 6 stuks van 2m breed. Geen idee wat dat opbrengt. Maar ja, 1 keer werk en dan klaar. Wilde zelf pellets maken.... geen tijd. Wil een wkk.......onderhoud en brandstof. De zon is de enige en echte energiebron!!
Als je grofweg telt:
6 stuks a 500 euro
boiler 5m3 ????(die in Almere was uit de jaren 70 met 10m3 compleet overgedimensioneerd)
leidingwerk en appendages 1000 euro
arbeid???
Als ik het zo bij elkaar optel ben je snel klaar lijkt me.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door Sandman79 »

ik ben net bezig met eea op te zoeken wat de opbrengst ongeveer is per vierkante meter collector, ik heb er 10 bruto, 5.6 netto ongeveer. en wil zelf een warmtewisselaar maken voor in een buffer, en wil kijken welk vermogen die warmtewisselaar moet kunnen overbrengen. Eventueel koop ik ook nog een extra set collectoren bij. Ik meen dat verschillende metingen hebben aangetoond dat horizontale plaatsing tov optimale plaatsing toch nog een 85-90% van de opbrangst zou teweegbrengen.


Als buffer heb ik een passend vat van een oude mazoutton van een 2200 liter a 100 euro (kon nog wel goedkoper, maar dan was de buffer qua fysieke afmetingen niet passend, het luisterde erg nauw...

Warmtewisselaars kan je uit geribbelde edelstaalbuis maken , kost een 50 euro voor een wisselaar van 12 kw ongeveer. ( ik plaats er een van 12 kw voor de buffer op te laden, ene van 12 kw voor warmte uit de buffer te nemen en naar mijn boiler voor sanitair warm water te zetten , en dan nog eentje van een 35-40 kw voor de koppeling naar de cv.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door deleted »

pelletpower schreef:Zo steil mogelijk voor de winter en in de zomer een gedeelte (afwisselend) afdekken om oververhitting te voorkomen.
Voor een groot volume (verwarming) lijkt me dan een steile opstelling beter. Dan moet je in de zomer hoge zonnestand) ook niet afdekken.

Buizen worden eenvoudig vervangen ... als je model nog bechikbaar is binnen enkele jaren ..

Hoe doen ze het bij een fikse hagelbui ?

G
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door hotglass »

Gandalf,

Hoe lang vacuümbuizen goed blijven als de zon lekker schijn, dus de opgedampte reflectielaag, de gebruikte kitten, het in de mantel getrokken vacuüm hangt sterk samen met de zorgvuldigheid van produceren.
Maar de mechanische sterkte van ronde buizen is ongelofelijk groot. Natuurlijk wordt er voor de grootste opbrengst
( financieel en wbt lichtdoorlaatbaarheid) gekozen voor de dunst mogelijke glaswand maar met voldoende ondersteunings punten in de lengte kan ik me niet voorstellen dat ze sneuvelen in een hagelbui.

Groet

Ed
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door Dutch John »

Lijkt me inderdaad dat je ze steil moet plaatsen, als je anders in de zomer moet koelen. Een ronde buis die steil staat is niet erg gevoelig voor hagel. Of de klonten moeten zo groot zijn dat ze als een wig tussen de buizen slaan.

Kockie, jij hebt die dingen nu een tijdje. Wat brengen ze in de winter?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:Kockie, jij hebt die dingen nu een tijdje. Wat brengen ze in de winter?
Dat is (net als bij zonnepanelen) erg afhankelijk van het weer. Ik heb dagen gehad, waarin het buiten grijs was, waarin de opbrengst nihil was. Als het echter helder weer is, kreeg ik de 200 liter soms wel op 60 graden Celcius. Ik heb wel gemerkt dat vorige winter veel helderder was dan afgelopen winter.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door x21r »

Heren..ik heb al eens gerekend ..
Ik heb het dan over een “behoorlijk geisoleerd huis”…(en zonder werkplaats.etc)
Met 10M3 aan buffer kan je een week je huis verwarmen.
Dus om een paar maanden te kunnen over leven.

Moet je dus 3 tankwagen (a 50m3) “begraven” in je tuin..en goed isoleren..
Als je dit half boven de grond doet dan heb je gelijk een helling van 3 meter lang en 12 meter breed per tank auto.( Onder een hoek van 40 graden) …dus gelijk bijbehorend collector oppervlakte….

Als je een speciaal super zuinig huis heb gebouwd…. Heb je aan een tank wagen constructie genoeg
Heb je een gewoon klein huis dan moet je denken aan 3 tankwagens met bijbehorende collector oppervlakte.
Ieder opslagvat heeft verlies aan de buiten kant….ik heb ooit eens een constructie gezien waarbij de buffer ( tank auto formaat) recht op staat en in het midden van het huis, zodat de verliezen van het opslagvat direct het huis in gaan en dus NIET verloren zijn.

Daarnaast zal je een behoorlijke systeem moeten bouwen met diverse compartimenten en kleine buffers om de installatie nuttig te kunnen gebruiken..

Vacuum buizen hebben bij bewolking een beter rendement dan vlakke plaat collectoren.
Heeft te maken dat vacuum buizen warmte om kan zetten in een hogere temperatuur EN
De straling verliezen van een buis is lager , de temperatuur aan het ontvangen oppervlakte is lager en de oppervlakte zelf is lager dan een vlakke plaat collector .

Door het hele jaar heen genomen verschillen de opbrengsten niet zo veel van elkaar ..!!!!!!

Eind conclusie..bouw speciaal zuinig huis met als insteek de zon de energie laten leveren.

Er zijn wel andere hybrijde oplossingen…in sommige situaties .. meer PV en in de winter een warmte pomp gebruiken.( het elektriciteit net als opslag gebruiken)…je heb dan minder hout nodig om de winter door te komen.
Hier nog een interessant document..en alleen voor Sanitair warm water en dekkings graad..
http://www.ideg.info/media/docs/zonnebo ... laties.pdf

Even simpel de energie opbrengst per jaar uitrekenen werk niet..je moet het zien op te slaan..en veel verlies tijdens opslag.

Hier breng ik van de week nog 1200Wp aan PV op het NOORDEN .. NNO onder een hoek van 60 graden..dus erg stijl…en levert ongeveer 50% van de normale opbrengst
Dus iets van 510kWh kan ik halen..ze komen niet op een eigen omvormer..maar worden gekoppeld aan de panelen die aan de voor zijde staan..onder 60 graden op ZZW.
((panelen hebben nooit op het zelfde tijdstip hun maximale piek))
Dan heb ik geen extra kosten voor een omvormer..en de bestaande omvormer werkt meer productie tijd in een beter gedeelte van zijn rendement curve..dus geen 510 maar iets van 610kWh (slecht aan toonbaar…maar principes kloppen).
Ik heb wel dezelfde type panelen nodig als aan de voorzijde...maar ja terug verdien tijd is iets van 7 jaar dus acceptabel.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door Dutch John »

x21r schreef:Eind conclusie..bouw speciaal zuinig huis met als insteek de zon de energie laten leveren.
Is voorlopig voor 99 komma nog wat procent van de bevolking geen oplossing, omdat er nog wat teveel schuld rondzingt. Alleen aanpassing of verbouw is redelijk toegankelijk, maar dat blijft altijd een compromis. Kleiner gaan wonen in eigen huis lijkt me voorlopig het antwoord.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie