gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door David86 »

Ik heb ook wel interesse in deze actie, het zou maar voor 1 plaatje zijn t.b.v. sww dan

Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door kockie »

x21r schreef:Vacuum buizen hebben bij bewolking een beter rendement dan vlakke plaat collectoren.
Heeft te maken dat vacuum buizen warmte om kan zetten in een hogere temperatuur EN
De straling verliezen van een buis is lager , de temperatuur aan het ontvangen oppervlakte is lager en de oppervlakte zelf is lager dan een vlakke plaat collector .
Hier heb ik enige twijfel aan. Ik ben er wel van overtuigd dat vacuümbuizen een hoger rendement hebben bij koud weer, dat heeft vooral te maken met het feit dat vacuümbuizen minder convectieverliezen hebben. Volgens mij heeft het met straling weinig van doen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door Wouter Gillis »

Hey,

Hier ook zeker interesse.

ongeveer een 8 m².

Groet Wouter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door deleted »

Verliezen die buizen na een tijd ook hun vacuum ?
Hoelang zit daar garantie op ?

Ivm vervangen: is dat een uniform systeem ? Of ben je merk en model gebonden ?

Instraling: niet straling, maar stralingshoek.
Ik heb gelezen dat een vacuumbuis een iets hoger rendement heeft in het koude jaargetijde omdat ze een beter rendement hebben bij een minder ideale hellingshoek. Een ronde buis heeft daar natuurlijk iets minder last van. (brandpunt blijft ook onder een andere hoek ongeveer gelijk).
Maar dat voordeel vervalt dus als je de twee modellen in een hoek plaatst die vooral voor- en najaarszon vangt. (Er van uit gaande dat het zomerverbruik sowieso voldoende gedekt wordt en dat het winterverbuik sowieso niet gedekt zal kunnen worden)

G
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door pelletpower »

Zo, ik ben weer teug op aarde. Gisteren Solaranlagen nog even nageslagen (is inmiddels 10 jaar in mijn bezit, omschakelen gaat langzaam). Komt neer op 5m3 opslag en 100m2 of 25m2 en 40m3 opslag. Of iets daar tussenin. Blijft voor mij beperkt tot een 8 m2, deze kan mooi op de aanbouw. Ben benieuwd of iemand actuele prijzen heeft?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door benthuis »

Ik zou me bij een inkoop actie ook onder voorbehoud willen aansluiten.
In dit geval voor op t huis mn zus.
Deze heeft afgelopen de olie rekening gehad van t laatste half jaar à 3000 euro....
Dus ben haar klaar aan het stomen voor een vergasser oid met een batterij buizen.

Open hier tzt een topic voor.

Kan hier ook eventueel vanuit duitsland wat info inwinnen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door x21r »

Even ter info .. heat pipe zit in een vacuüm buis.
Maar een vacuümbuis ..kan een heat pipe bevat een maar ook een doorstroom systeem.

Heat pijp… laat een vloeistof verdampen.. en bij condenseren komt er energie vrij op een heel klein oppervlakte…meestal een ronde koperen buis aansluiting boven aan..
Liggend gaan deze ( normaal gesproken) niet werken !!! (helling hoek 20-70 graden).

Een doorstroom systeem is niets anders dan een leiding welke met vinnen in een vacuüm buis zitten.
Dus met aan /afvoer aan sluiting waardoor je werk vloeistof gaat.(nadeel wel antivries nodig).

Bij vacuüm buizen heb je geen last van convectieverliezen.

De moderne vlakke plaat collector doet bijna niet onder voor een heatpipe (bij slecht weer”) .
Meestal argon vulling en speciale glazen plaat (heel veel bolletjes.. al de gevangen energie vast houden).

Levensduur vacuum…. Kan lang zijn..maar niet vergelijken met TV beeld buis( deze verbrand de lucht op zijn gloeidraad)
Bijna net zoals Neon ( 10-15 jaar) .. dus beperkte levensduur..dus garantie is best belangrijk.
Een ronde buis heeft daar natuurlijk iets minder last van. (brandpunt blijft ook onder een andere hoek ongeveer gelijk).
Waar het omgaat is alle ingevangen energie er niet meer uit te laten (of weer terug ontvangen).
( hoek weerkaatsing is te laag dus reflectie).

Tussen de buizen valt er licht op de ondergrond en niet direct op de buis.. zelfs deze energie word weerkaats en komt aan de achterkant op de buis..dus nuttig.

Bij gewone platte Pv panelen weten we dat (zelfs op een prachtige mooie zonnde dag) 10% van je energie door diffuslicht word op gewekt.
Nu een plate plaat heeft een openings hoek van minder dan 180 graden ( ik geloof iets van 160 nuttig).

Maar er waren ook eens PV panelen maar dan ook in buis vorm.. (ook afhankelijk van reflectie net zoals de vacuümbuis)..maar geen succes.. geen fatsoenlijke opbrengst in kwh tov gewone plaat panelen (Solyndra / Sunhunter)


En heatpipes even opletten to -15 of tot -25 .. vorst vrij ..(er zit “meestal” gewoon water in wat bij 25 graden gaat koken ).
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door x21r »

pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door pelletpower »

x21r, die misol blijft wel terugkomen. Enig idee hoe dit werkt? Hoe te assembleren? Waar en hoe het sanitair of koelwater op de heatpipes aan te sluiten?
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door x21r »

Aan sluiten op je SWW doe je met een aansluitblok…daar steekje de heatpipe in….
De koperen knop steek je in een blok alu of koper…met veel koel vinnen…
En daar stroomt het water langs welke opgewarmde moet( gaat) worden ;-)

Het is leuk om te zien wat de afzonderlijke onderdelen kosten..(goed prijzen op ebay zijn wel hoger dan dat je af zou nemen als fabrikant)

Maar zelf de bouw in elkaar zetten ..niet aan beginnen ..koop complete buis met binnen werk.
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door pelletpower »

Misol verscheept de zaak als bouwpakket om ruimte te besparen. Een beetje de Ikea benadering.Prijzen vallen me een beetje tegen?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door Ruuben »

Ben nieuw draadje gestart met zelfde idee.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door jwardenier »

Bij ons zitten er verschillende gierkelders , een er van kan ik direct buiten gebruik stellen .Het is een ronde betonnen kelder met naar ik in schat een 30 m3 inhoud .Deze zit in droge zandgrond met ruim 1 m grond boven op de put .
Hij ligt in het midden van de boerderij aan de west zijde met 2 ruime mangaten .
De oost zijde van het dak 200 m2 is onbruikbaar in de winter doordat de zon laag staat en niet over de bebossing uit kan komen,de westkant ook 200 m2 heeft vanaf een uur of 11 tot zonsondergang de volle zon , zou hier wat mee te doen zijn ,zo nee jammer dan , zo ja hoe zou ik dit dan kunnen gaan doen .Het gaat voorlopig om ideeën ,en om een plan in elkaar te zetten .Ik heb dit jaar al te veel geld verbruikt . o a een serre op de westzijde vloer, dak en spouw isolatie met als opmerkelijk resultaat dat de houdkachel nog maar 2 maal een avond gebrand heeft.Wel hebben we de teras verwarming s avonds aan [kleine sibro ] Vedder heb ik de mogelijkheid om in de serre, bijkeuken en de keuken nog vloerverwarming aan te brengen.
Gr J W
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door Ruuben »

Wouter Gillis schreef:Hey,

Hier ook zeker interesse.

ongeveer een 8 m².

Groet Wouter
PV wat je exact wil, ik ben heel ver met 3 leveranciers.
Reken voor 30 buizenframe tussen inclusief verzending, verzekering, en btw en afhalen te nieuwegein op 370 euro incl dakhaken.

Laat het snel weten.
Groet Ruben
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: gezamelijk vacuumbuizen aanschaffen

Bericht door Ruuben »

Niemand nog een frame mee bestellen?
Plaats reactie