Ernstige servercrash

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Ernstige servercrash

Bericht door kockie »

Op 24 juni is de server waar ook het ecologieforum op draait gecrashed. Een van de harde schijven met daarop een vmware-image heeft besloten de rest van z'n leven tikkend door te brengen. Er wordt nog geprobeerd om het leven iets te rekken om de laatste data er af te krijgen. In de tussentijd is de laatste backup van het forum ergens anders geparkeerd. Het forum is tijdelijk read-only gemaakt. Als de server weer draait wordt deze weer online gebracht.

Het tijdelijke forum draait vanaf een adsl verbinding en zal dus wat trager zijn dan gewend.

Gezocht: iemand die goed is in het repareren van harde schijven (SAS). Geld mag het (bijna) niet kosten...


Excuses voor het ongemak.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Ernstige servercrash

Bericht door gerard »

Hoi Kockie,

28 juni 23.43 lijkt dat het werkt. Heb je nog iets anders gedaan als sleutelen aan de site?

groet,
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ernstige servercrash

Bericht door kockie »

Het forum is weer geopend. Een aantal berichten zijn helaas voor de eeuwigheid verloren gegaan, evenals een aantal accounts. Helaas lijkt daar niets meer aan te doen. Mijn excuses hiervoor. Er is met de provider gepraat, deze heeft beterschap beloofd, maar ik zal zelf ook regelmatiger zorgen voor een goede backup van het forum. Nu trek ik het boetekleed uit en nodig iedereen weer uit voor interessante discussie.

Kleine disclaimer nog: het forum draait nu op een nood-locatie, met een vandaag niet zo goed meewerkende modem. Zo snel de server weer stabiel is wordt de site zsm overgeplaatst. Dit zal een paar uur downtime veroorzaken.

Hopelijk is alles daarna weer zoals voor de crash.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ernstige servercrash

Bericht door kockie »

gerard schreef:Hoi Kockie,

28 juni 23.43 lijkt dat het werkt. Heb je nog iets anders gedaan als sleutelen aan de site?

groet,
Gerard
Ja, gewerkt.. helaas nog niet aan de zonneboiler of houtcv. Vrijwilligers gezocht om beton te storten :) :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Ernstige servercrash

Bericht door gerard »

Tijd voor het herintroduceren van de donatieknop! Lijkt me een goed moment om wat te kunnen storten...

Bedankt al voor het werk Maarten.

groet,
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ernstige servercrash

Bericht door kockie »

Bedankt voor je opbeurende woorden. ALs het forum weer op de normale manier draait zal ik de donatieknop in ere herstellen, tot dan toe zit ik met samengeknepen billen.....

Misschien moet ik nog eens op zoek naar een backup-server die de taken overneemt als de originele crasht. Iemand verstand van synchroniseren van apache/php/mysql servers (zonder dat dit met veel dataverkeer gepaard gaat)?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Ernstige servercrash

Bericht door gerard »

kockie schreef: tot dan toe zit ik met samengeknepen billen.....
Loperamide kun je nog proberen...

Groet,
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ernstige servercrash

Bericht door kockie »

Na een weigerende server ook nog eens een weigerende modem... Deze is nu op eeuwigdurende vakantie gestuurd. Een ongeluk........

Gerard schreef:Loperamide kun je nog proberen...
Ben onderhand aan wat sterkers toe... een kurk of zo.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ernstige servercrash

Bericht door Tim »

kockie schreef:Ben onderhand aan wat sterkers toe... een kurk of zo.
Tip: Je hebt hout zat, pak je herdersmes, snij een passende wig. Houdt hem er voor en laat je vrouw met de achterkant van de kloofhamer slaan.

Dat houdt wel een tijdje.

Tim :fff
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ernstige servercrash

Bericht door Tim »

kockie schreef:Iemand verstand van synchroniseren van apache/php/mysql servers (zonder dat dit met veel dataverkeer gepaard gaat)?
Niet direct. Maar google wel: http://www.webhostingtalk.nl/overige/14 ... seren.html

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ernstige servercrash

Bericht door deleted »

Zou het veel duurder zijn om het hele zaakje ergens professioneel te hosten ?
Denk het niet ...
Voor de prijs van het huidige stroomgebruik van de server huur je een deeltje op een professionele server.

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ernstige servercrash

Bericht door kockie »

Nou heb ik de belofte dat het een stuk professioneler wordt aangepakt. Onze vorige host was een "professionele", maar deze had veel meer storingen en downtime. Ik wil hem (het is ook nog eens een vriend van me) nog een kans geven, maar wil wel voorzorgsmaatregelen nemen om herhaling te voorkomen. Waarschijnlijk is het totaal onnodig met de maatregelen (Kockie mompelt iets over een kalf en een put) die nu genomen zijn, maar better seef den sorrie.

Ik kan het forum ook gaan synchroniseren naar huis toe, bij een storing van de webserver zal het forum wat trager zijn (net als nu), maar is er weinig downtime. Voor het managen van een draadloos netwerk staat er toch al een servertje aan. Die kan dit forum er wel tijdelijk bijhebben.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Ernstige servercrash

Bericht door gerard »

Tim schreef:
kockie schreef:Ben onderhand aan wat sterkers toe... een kurk of zo.
Tip: Je hebt hout zat, pak je herdersmes, snij een passende wig. Houdt hem er voor en laat je vrouw met de achterkant van de kloofhamer slaan.

Dat houdt wel een tijdje.

Tim :fff
Dit wil ik je met klem ontraden. Als de druk te hoog oploopt, dan zal ook de wig het op een bepaald moment niet meer kunnen houden. Mocht op dat moment net je vrouw langslopen, dan zou zoiets gemakkelijk fataal kunnen aflopen..... Leg dat maar eens uit aan oom agent!

groet,
Gerard

PS. Iemand een tweede kans gunnen, lijkt me een strak plan. Je vriend zal zich onderhand net zo miserabel voelen als jezelf. Hij wil waarschijnlijk ook nooit meer in deze situatie belanden en zal wel maatregelen treffen. Komt vast goed!
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ernstige servercrash

Bericht door deleted »

Geen mirroring, SAS-schijven gebruiken zonder Raid5, backup van meer dan een maand oud...
Lijkt me sterk dat dat vanuit die positie ineens naar een state-of-the-art situatie gaat evolueren...

Ik zou het professioneel laten hosten. Dan heb je ook een papiertje met enige waarborgen...
Forum draait om content. Ik zou me niet bezig houden met tijd en geld te steken in hardware.

Van één persoon afhankelijk zijn is om verschillende redenen trouwens een risico (en ga nu niet alle scenario's uit de doeken doen die je vriend zouden kunnen overkomen ... :mrgreen: )

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Ernstige servercrash

Bericht door Chicken Power »

Gandalf schreef:Lijkt me sterk dat dat vanuit die positie ineens naar een state-of-the-art situatie gaat evolueren......
Hij was er al over aan het denken om het beter te doen hoor! :wink:
Gandalf schreef: Dan heb je ook een papiertje met enige waarborgen...
De pest van deze tijd, kwaliteitsborgingen, allemaal geduldig papier.

Als de hemel valt hebben we allemaal een blauwe pet.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie