Oproep tot algemene beleefdheid

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door kockie »

In de laatste maanden is het aantal bezoekers en geplaatste posts op dit forum enorm gegroeid. Dat doet deugd. Helaas heeft deze groei ook een keerzijde. De laatste tijd zien we wat reacties ontsporen in een bot wellis-nietis spel waarbij mensen elkaar afbranden. Dit is natuurlijk bijzonder ongewenst. Positieve kritiek is altijd welkom, opbouwende kritiek ook, voor afbrekende kritiek verwijs ik naar de prullenbak! Om een stukje uit een liedje van Maria Mena te gebruiken: And if i liked rejection, I'd audition. Mensen komen op dit forum voor informatie, als ze afgebrand willen worden geven ze zich wel op voor een van de vele "talentenjachten" waar onze tvmakers ons lijken te willen pesten.

Ik zou iedereen willen vragen om op dit forum dezelfde manieren in acht te nemen als in het dagelijkse leven worden gebruikt. Achter een scherm komt de juiste boodschap soms niet goed over. Iets wat grappig bedoeld is kan soms heel anders geïnterpreteerd worden. We behouden ons het recht voor om ongefundeerde kritiek zonder opgaaf van redenen te verwijderen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door Dutch John »

Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Op een forum mis je lichaamstaal en sociale controle. Daarom worden sommige berichten verkeerd geïnterpreteerd, verzanden discussies in het afvangen van vliegen en steekt haantjesgedrag de kop op. Het mag niet zo zijn dat de grootste schreeuwer of degene met het laatste woord zijn gelijk neemt, vaak omdat de meer verstandigen er het zwijgen toe doen. Het jaagt de leden weg die timide, maar zeker een aanvulling zijn voor het forum. En dat is jammer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door Atlas »

Cockie en ook DJ,

Ik ben blij dat je wat dit betreft "de koe eens bij de horens pakt" . Ook ik sluit mij hier dus volledig bij aan.

De huidige "strakke" reacties nodigen niet uit mee te doen. Soms wordt er zelfs op schrijfwijze en zinsbouw ingegaan. Onnodig, deskundigheid bewijst zich gaandeweg de reacties vanzelf. Dit hoeft niet steeds bewezen te worden door elkaar "de vliegen af te vangen".
De (ondeskundige) lezer is niet dom; die zeeft zelf ook en doorziet het meeste wel.

Ik zou zeggen:
Voel je je deskundig en "meester" in een onderwerp; neem je leerling dan op een vriendelijke manier mee;
Heb je -misschien wel tot je verrassing- je "gelijke" gevonden; zie hem als spannende aanvulling, wees niet te stellend en vraag hem het hemd van het lijf. Dan worden ook anderen lekker bijgespijkerd.

En verder:
Verschillen tussen "beginnelingen" en de ervaren gebruikers blijven er altijd. Ben je als ervaren gebruiker op zoek naar de grootste eer?
Maak er dan een onderwerp van op de WIKI pagina's die dit forum ook heeft. Jan NCK heeft hier een heel goed begin mee gemaakt afgelopen zomer. Waarvoor hulde en eer! Voor mij dient het tot voorbeeld hoe onderwerpen na een tijd lang op dit forum bediscussieerd te zijn geweest, uit kunnen kristalliseren in een goede en deskundige beschrijving.

Atlas
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door kockie »

Mooier kan ik het er niet neerzetten, bedankt Atlas

Volgende keer wel m'n naam goed schrijven hè... het is Kockie. :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door wouter a »

Ik ben het met bovenstaanden volledig eens, het doel van dit forum is mensen te informeren.

mocht iets niet naar mening van een ander zijn, niet klakkeloos iemand uitfoeteren, meld gewoon waar je het niet mee eens bent en waarom.

Heb je niets nuttigs te melden dat bij kan dragen aan een discussie, stuur dan een PB-tje of zeg niets!

spelling en taalgebruik mag enkel een probleem zijn als hiermee de duidelijkheid van de vraag of het antwoord anders kan worden begrepen als bedoeld.

dus mensen, schrijf gewoon zoals je gewend bent, dyslexie of iets dergelijks mag en moet geen probleem zijn, we moeten zulke mensen juist aanmoedigen om meer te plaatsen!

met vriendelijke groet,
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door Bufferboost »

Fijn, heel fijn Kockie, chapeaux voor deze stap!

want ik moet je heel eerlijk zeggen dat de persoonlijke frustaties van sommigen op "ons" forum ietwat al te vaak exhibionistische trekjes begonnen te krijgen waardoor zaak en inhoud op de achtergrond geraakten. Eigenlijk schaamde ik mij daar een beetje voor.

Ik hoop dat we nu sámen ook nieuwkomers beter kunnen begeleiden met onze ervaringen en kennis, .. én van nieuwkomers weer kunnen (bij)leren!

Groet Hans
john
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2011, 23:36

Re: Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door john »

Bemoedigend zijn jullie woorden !!
Ik meen te weten waar deze oproep op terug te voeren is.
Ik plaatste vorige week, als NIET cv, NIET water man, mijn ervaringen met de door mij ontworpen en opgebouwde
vergasser / collectorinstallatie. Volledig ter goeder trouw, zonder bedoelingen, niet van kijk mij EN vooral: Zonder vraag om te schieten danwel een vraag om advies.

Eigenlijk heeft mijn hoofdinteresse NIET die weggevloeide soldeerverbinding of die niet zichtbare P-syphon, maar de door mij ontworpen besturings-logica (Immers mijn vak als Elektronica ingenieur)

Helaas was de eerste reactie een stortvloed aan vermeende fouten, blunders enz. enz.

Zeer ontmoedigend,

Heeft niets met mijn hernia-operatie van volgende week van doen, natuurlijk.


Groet en tot hoors.... Over enkele weken !

John
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door Chicken Power »

Beste John,

Allereerst alvast sterkte gewenst met je komende operatie, dat dat goed gaat is van het allergrootste belang.

Ik hoop wel dat je inziet dat je zonder de vermelding die je nu doet, je toch behoorlijk naif bezig was.

Ik ken je helemaal niet, heb er geen belang bij, vertel alleen eerlijk wat ik zie.

En helaas, binnen alle goede bedoelingen, toch meer dan genoeg veiligheids risico's.

Dat is het moeilijke met internet, mensen maken kwakkeloos dat zo maar na. Er zijn er meer die al dan niet direct willen halen, zonder ook maar iets te brengen.

Ik kan me goed voorstellen, dat indien je het besturingssysteem het eerste had vertoond, zaken heel anders verlopen waren.

Nu zitten we met deze behoorlijk mislukte draad waar man en paard niet genoemd worden, en werkelijk niemand beter van wordt.

Ik ga een robbertje debaten met Kockie, en ik wens jouw een voorspoedige operatie en een goed herstel.

Zodat wij daarna is een robbertje besturingstechniek kunnen doen!

Lijkt me als ouderwetse pijpen en buizenman heel leuk.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door kockie »

Een gedeelte van een (iets minder ter zake doende) discussie is afgesplitst naar hetcafe, daar graag verder met het minder ter zake doende, hier met het wel ter zake doende!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door Brit »

Goed, dan zal ik ook nog maar even mijn excuses maken :oops: , want die zijn hier denk ik wel op zijn plaats.... :roll:

Ik hou er eigenlijk helemaal niet van om iemand op zijn kleine misvattingen te wijzen, maar het lukte me deze keer niet om mezelf tegen te houden. Erop terugkijkend, had ik mijn eerste reactie graag anders geformuleerd, wat dan hopelijk een minder felle discussie zou hebben opgeleverd.

Daarom ook nog even mijn persoonlijke excuses aan CP! De sarcastische opmerking over je "grote B" was niet beledigend bedoeld, en het spijt me dat het wel zo is overgekomen :oops:
kockie schreef:Achter een scherm komt de juiste boodschap soms niet goed over. Iets wat grappig bedoeld is kan soms heel anders geïnterpreteerd worden.
Dit is dus meer dan waar, dus zullen we daar allebij ons best voor gaan doen, CP?

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door deleted »

Foei Brit had jij die arme CP hard zitten aanpakken ? :fff

(Enne, nu ben ik wel reuzenieuwsgierig hoe die sarcastische opmerking dan wél bedoeld was ... :mrgreen: )
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door Brit »

Gandalf schreef:(Enne, nu ben ik wel reuzenieuwsgierig hoe die sarcastische opmerking dan wél bedoeld was ... )
Ik ben gewoon vrij grof gebekt, en zeker als ik onrecht ruik, word ik erg direct..... :roll:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door easy rider »

Hihi. Leuk om als nieuweling hier en evenals oud forum gebruiker elders toch weer dezelfde problemen tegen te komen.

Het is mijn ervaring dat als men met passie ergens mee bezig is en men elkaar niet direct in het gezicht kan kijken er vaak hele rare dingen gebeuren. Oorzaak en gevolg van nieuwe voortschrijdende techniek zal ik maar zeggen.

En voor die gene die zich vaak persoonlijk aangesproken voelen door opmerkingen van anderen bedenk dan dat die ander een mening heeft en derhalve niet altijd de wijsheid in pacht heeft.

Om meer te leren over het voorgaande beveel ik u allen aan het boek "Lof de zotheid" van Desiderius Erasmus eens te lezen.
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door deleted »

easy rider schreef:Hihi. Leuk om als nieuweling hier en evenals oud forum gebruiker elders toch weer dezelfde problemen tegen te komen.

Het is mijn ervaring dat als men met passie ergens mee bezig is en men elkaar niet direct in het gezicht kan kijken er vaak hele rare dingen gebeuren. Oorzaak en gevolg van nieuwe voortschrijdende techniek zal ik maar zeggen.

En voor die gene die zich vaak persoonlijk aangesproken voelen door opmerkingen van anderen bedenk dan dat die ander een mening heeft en derhalve niet altijd de wijsheid in pacht heeft.

Om meer te leren over het voorgaande beveel ik u allen aan het boek "Lof de zotheid" van Desiderius Erasmus eens te lezen.

Beste easy rider,

U gaan we in het café(topic) nog kunnen gebruiken !
Gandalf schreef: Trouwens had ene Erasmus van Rotterdam die reformatie-doos van pandora niet opengetrokken met zijn 'Lof der Zotheid'? Het zijn precies altijd die van Rotterdam al geweest die overal het vuur aan de lont steken...
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 6&start=45

En voor degenen die één en ander aanschouwelijk willen:

easy rider
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2011, 19:40
Contacteer:

Re: Oproep tot algemene beleefdheid

Bericht door easy rider »

Gandalf schreef:Beste easy rider, U gaan we in het café(topic) nog kunnen gebruiken !
Zal mijn best doen.
Gandalf schreef: Trouwens had ene Erasmus van Rotterdam die reformatie-doos van pandora niet opengetrokken met zijn 'Lof der Zotheid'? Het zijn precies altijd die van Rotterdam al geweest die overal het vuur aan de lont steken...
Ja en Nee. Dat wil zeggen, Erasmus had de bedoeling om de verschillen tussen de zot en de perfectionist zichtbaar te maken en hoe zij tegen het leven aankeken en hier dan totaal verschillend mee om gingen. Dat hij een ingang vond om daarbij eens flink tegen de toenmalige gevestigde orde aan te trappen was natuurlijk wel mooi meegenomen omdat hij op die manier ook zijn ongenoegen kon uiten tegenover de manier van handelen van deze geloofsgemeenschap. 'T is een kostelijk boekwerkje van iemand met een onwerelds IQ.

Enne... wat die Rotterdammers betreft, ja recht voor de raap he. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Maar onthoud wel: grote bek klein hartje.
Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!
Plaats reactie