aardbeving

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: aardbeving

Bericht door Brit »

Hoi Allemaal,

Daar ben ik weer. :lol:
Op dit moment hebben we nog steeds niets in de trent van water, electra, riool en telefoon, maar via ons mobieltje kregen we een aanbod om bij een collega van mijn vrouw in hun vakantiehuisje in Wanaka te komen wonen voor een weekje. Het is 5 uur rijden van Christchurch, dus geen naschokken en wel electra, water (incl. warm), gewoon het toilet doorspoelen (in plaats van het composttoilet dat ik in het gazon heb gemaakt) en .......... internet :D
Met een beetje mazzel hebben we weer electra en misschien zelfs water als we weer terug komen. Off-grid leven is niet zo erg als je het maar goed kan voorbereiden :wink:
De haven (Lyttelton) en het centrum zijn heel hard getroffen, en daarna is het onze wijk en omgeving, maar dat is dan vooral ongemak en niet dodelijk, dus we klagen alleen zachtjes :fff We zagen vanavond weer beelden die we nog niet eerder hadden gezien, en die gaven een nog erger beeld dan wat wij eerder zagen. Hopelijk is het ergste nu wel voorbij :cry:

Het is nu tijd voor een rustig nachtje slapen, dus ik hou het even hierbij, maar zal jullie later wat uitgebreider vertellen over deze 'onplezante' ervaring.

Groetjes en nogmaals bedankt voor al het medeleven.
Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: aardbeving

Bericht door gerard »

Hoi Brit,

Goed om weer van je te horen. En Cp verwoordt het goed. Jammer dat je zover weg zit, even met een ploegje komen helpen is er helaas niet bij.
Hou je haaks.

groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: aardbeving

Bericht door Tim »

Hey Brit,

Fijn dat jullie even te plek zijn. Jammer dat het daar zo regent :mrgreen:. Het schijnt iets hoger in Haast 7,5 meter per jaar te regenen.

Ben benieuw hoe je zoiets ervaart.

Groet,
Tim
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: aardbeving

Bericht door Brit »

Het is hier nu droog, maar Wanaka ligt dan ook net aan de andere kant van de alpen, dus hier is het droog en half bewolkt :P
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: aardbeving

Bericht door deleted »

Hallo Brit,

Komt het leven weer een beetje op gang in Nieuw Zeeland ?
Nu krijgen we weer onheilsberichten van Japan...
Zelfs tsunamiegevaar tot NZL ...

G
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: aardbeving

Bericht door Brit »

Hoi Allemaal,

Ja, we beginnen weer een beetje normaal te leven.
We hadden een week geleden weer stroom en internet, maar het internet was halverwegen de week weer weg en nu net weer terug. De electra is er nog steeds, maar het komt van een grote generator, dus we moeten er wel spaarzaam mee omgaan (of te wel, voor ons was het gewoon doorgaan waar we mee bezig waren :wink: )
Water hebben we wel alweer een paar dagen (Wat is een douche toch heerlijk) maar we moeten het wel eerst koken voordat we het drinken of onze tanden ermee poetsen....
Het riool werkt nog niet (denken we) dus we gebruiken nog steeds ons composttoilet in de tuin.
Onze poepdoos.
Onze poepdoos.
Voor de Japanners is het allemaal een stuk erger! De aardbeving zelf zal waarschijnlijk niet zo veel slachtoffers hebben gemaakt, want Japan is er erg goed op voorbereid, maar de tsunami was echt vreselijk. Daar help bijna niets tegen :cry: Gelukkig zitten wij een halve wereld ver weg en aan de andere kant van het eiland, dus we hadden hier niets, alleen even een waarschuwing.
Nu zijn er dus reddingsteams onderweg naar Japan, zowel het Japanse team als een Nieuw Zeelandse. Als we ze hier kunnen missen sturen we er nog een paar....

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: aardbeving

Bericht door Tim »

Hey,

Dan is zo'n beving toch weer relatief. Beter de rest van je leven in de tuin naar de wc, dan ontlasten uit 5 gaten agv straling.....

Hoe gaat ie daar?

Tim
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: aardbeving

Bericht door Brit »

Tim schreef:Hoe gaat ie daar?
Het is hier nu weer wat rustiger. Weinig naschokken en de mensen beginnen weer wat te kalmeren.
Stroom en internet is nog een beetje af en aan en er komt nog steeds zand mee met het water, maar dat is al stukken beter dan hoe het was. Ook het riool is nog niet aangesloten, dus gewoon lekker in de tuin bouten..... Waarschijnlijk krijgen we ook nog een chemisch toiletje, dat is wel handig voor s'nachts en als het regend.

Toch is het wel opmerkelijk dat veel mensen zich toch anders gedragen. mensen zijn nu oprecht geïntresseerd hoe het met je is, in plaats van de gebruikelijke 'Hoe is het'.
Zo reed er een buurvrouw tegen onze puin-container toen ze achteruit uit haar oprit kwam. Dat resulteerde in een serieus gat in de achterklep van haar suv. Ze was best een beetje van slag en het duurde al even voordat ze eindelijk uit de auto stapte om de schade te overzien, maar ik zag al snel dat er tranen over haar wangen rolde. Ze zei dat haar zoiets ongeveer ieder jaar wel gebeurde (tot groot ongenoegen van haar man), dus toen heb ik haar maar even een schouderklopje gegeven en toevertrouwd dat het toch echt maar een stukie blik is wat wel weer vervangen kan worden en dat er in ieder geval geen slachtoffers zijn gevallen :fff Dat hielp haar al iets, maar voor mij was het toch wel een erg opvallende vertoning van haar (echte) emoties.
Dat zal ook wel de combi zijn van de aardbeving-stress en dat ze hoog zwanger is...... arme meid :?

Nou, ik ga zo meteen lekker uitslapen, want morgen is het een vrije dag om even stil te staan bij de aardbeving. En daarna maar hopen dat de voorspelling voor 20 maart niet uitkomt.
The moon man heeft tot nu toe alle aardbevingen en serieuze naschokken heel aardig weten te voorspellen. Soms zat ie er twee dagen naast en soms maar een paar uur........ :shock:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: aardbeving

Bericht door Brit »

Hoi Allemaal,

Ik hoorde dat het bij jullie in Nederland ook heeft gerommeld. Gaat lekker allemaal. Niemand schade, mag ik hopen?

Ik weet precies hoe het aanvoeld, we hebben er hier al meer dan 100 voorbeeldjes van 4.5 of zwaarder gehad. De geintresseerde kunnen hier effe kijken, quake.crowe.co.nz

Ik ben benieuwd of jullie ook nog naschokken krijgen, of dat het misschien zelfs een voorbode van een zwaardere is, zoals een 5.5 de voorloper was van onze laatste 6.3 op 13 juni :?

Groetjes, Brit
Laatst gewijzigd door Brit op 10 sep 2011, 02:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: aardbeving

Bericht door Dutch John »

De praat eigenlijk niet waard. Al schijnen mensen de hulpdiensten gebeld te hebben. Wat een ijzervreters....
Ik woon 15 km van het "epicentrum" en buiten wat gerommel en een licht voelbaar beweginkje was er niets aan de hand. Duurde geen 5 seconden. Naschokken of een grote schok worden niet verwacht, omdat het hier om kleine breuklijnen gaat. Dat zet zich even en is klaar. Heel anders dan bij jullie.

Hoe is het aan de andere kant van de wereld? Herpakken en doorgaan?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: aardbeving

Bericht door Brit »

Dutch John schreef:Hoe is het aan de andere kant van de wereld? Herpakken en doorgaan?
Tja, het is nog steeds afwachten of we het nu echt gehad hebben, of niet. Het aantal naschokken is sterk afgenomen, de laatste paar maanden, dus dat geeft hoop.....

Ons huis zal waarschijnlijk toch afgebroken moeten worden, want de ene kant ligt 15 cm hoger (Ja, je leest het goed, hoger!) dan de andere kant. En daar wij geen kruipruimte hebben, zullen ze het huis moeten afbreken om bij de funderingspalen te kunnen komen :roll:
We zijn dus al een beetje aan het denken over een compleet nieuw ecologisch huis....

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: aardbeving

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:De praat eigenlijk niet waard. Al schijnen mensen de hulpdiensten gebeld te hebben. Wat een ijzervreters....
Ik woon 15 km van het "epicentrum" en buiten wat gerommel en een licht voelbaar beweginkje was er niets aan de hand. Duurde geen 5 seconden. Naschokken of een grote schok worden niet verwacht, omdat het hier om kleine breuklijnen gaat. Dat zet zich even en is klaar. Heel anders dan bij jullie.

Hoe is het aan de andere kant van de wereld? Herpakken en doorgaan?

Groet,
DJ
DJ,

Ik heb het nieuws nog niet afgezworen( :wink: ) en pik daardoor nog wel eens iets op :
http://www.demorgen.be/dm/nl/5377/Extre ... hten.dhtml
G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: aardbeving

Bericht door deleted »

Brit schreef: We zijn dus al een beetje aan het denken over een compleet nieuw ecologisch huis....
Iets lichtgewicht op flexibele fundamenten.
Heb op de cursus stroleembouw in België twee Nieuwzeelanders leren kennen die iets dergelijk in gedachten hadden voor hun geplande terugkeer.
TomRijven zijn concept leek hun wel geschikt.

G
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: aardbeving

Bericht door Brit »

Goh, wat klinkt dat toch bekent. Maar als er 1 ding me heel erg duidelijk is geworden, is het dat die zogenaamde aard-wetenschappers allemaal heel verschillende dingen zeggen en eigenlijk weet je dan nog niets..... :twisted:

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: aardbeving

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: Ik heb het nieuws nog niet afgezworen( :wink: ) en pik daardoor nog wel eens iets op :
http://www.demorgen.be/dm/nl/5377/Extre ... hten.dhtml
En dat zijn nou net de berichten waar je niets aan hebt. Eén wetenschapper die nu plots iets schreeuwt, opgepakt door een journalist die snel wil scoren. Beetje onderzoeksjournalist interviewt 10 wetenschappers en distilleert daar een onderbouwd verhaal uit. Dat zo saai is, zonder definitieve uitkomst en pas klaar als iedereen het gebeuren alweer vergeten is, dat niemand het zal lezen...

Niettemin is stro-leembouw zeer aardbevingsbestendig. Zouden we ooit nog nieuw bouwen, dan waren die materialen toch al beoogd, ook zonder te verwachten aardbevingen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie