bio-vlees oerrunderen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Annemie
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2009, 17:56
Locatie: Berlare, België
Contacteer:

bio-vlees oerrunderen

Bericht door Annemie »

Hallo,

hier zitten veel Nederlanders hè, dus jullie zijn misschien bekend met de organisatie Natuurmonumenten.
Ik heb net van een Fries gehoord dat hij via die organisatie bio-vlees van oerrunderen die grazen in naturgebieden aankoopt in grote hoeveelheden (5 à 8 kg vlees bvb.).

Heeft iemand een idee of daar in België ook aan te geraken is en hoe?

Ik ben echt op zoek naar een kanaal om bio-vlees van zulke oerrunderen te kunnen kopen, omwille van gezondheidsredenen.

Dus mijn hartelijke dank voor een tip in de goeie richting,
Annemie
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: bio-vlees oerrunderen

Bericht door Albert van WdJ »

Het vlees dat Natuurmonumenten verkoopt is het zogeheten wildernisvlees.
Volgens mij wordt dat ook in Limburg verkocht.

In het blad van Natuurmonumenten wordt er incidenteel wat aandacht aan besteedt, maar ze gaan er niet grootscheeps reclame voor maken. Volgens mij omdat er niet zoveel vlees vrijkomt per jaar.

Vroeger kocht ik wel een een kwart geslachte (jonge) koe, direct van de boer. Had je wel zo'n 50-60 kilo vlees.
Met vrienden, familie of kennissen kochten we dan bij de boer een koe, de boer liet die slachten en wij verdeelden de buit. Was zeker 30% goedkoper dan bij de slager. Dat was dan een koe die normaal in de wei had gelopen en niet speciaal was vetgemest.

Heb het de laatste jaren niet meer gedaan, want het kost me veel te veel vriesruimte.

Mogelijk kun je in contact treden met een biologische boer en kijken of zoiets ook te regelen is.

Albert
Change, before you have to.
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: bio-vlees oerrunderen

Bericht door RicharddeBlauw »

Tsja, excuus dat ik dit oude bericht even naar boven haal maar sluit wel een beetje aan bij de discussie "vlees".

Onderaan je bericht staat een mooi zinnetje. Maar doe je dat dan ook?

Ik lees immers dat je het vlees bij de boer wel 30% goedkoper hebt. Juist, daar gaat het dus kennelijk nog steeds om.
René
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:18

Re: bio-vlees oerrunderen

Bericht door René »

RicharddeBlauw schreef: Ik lees immers dat je het vlees bij de boer wel 30% goedkoper hebt. Juist, daar gaat het dus kennelijk nog steeds om.

Ooh maar als dat een probleem is kunt u het bij mij kopen tegen 200% :wink:

Maar is het erg als je via de bioboer minder betaald dan bij een slager voor hetzelfde bio vlees, het mes snijd aan 2 kanten de boer word er ook wijzer van.
Groeten René
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: bio-vlees oerrunderen

Bericht door RicharddeBlauw »

René schreef: Maar is het erg als je via de bioboer minder betaald dan bij een slager voor hetzelfde bio vlees, het mes snijd aan 2 kanten de boer word er ook wijzer van.
Uiteraard maar er wordt gesproken over "bij de boer", niet over de biologische boer.
Een duidelijk verschil.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: bio-vlees oerrunderen

Bericht door Tim »

Tsja,

Een groot deel van de boeren die de laatste jaren biologisch gaan, doen dat ook vooral uit overtuiging.....

NOT

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: bio-vlees oerrunderen

Bericht door kockie »

Dat zijn alleen de biologisch-dynamische

(zegt een man die blij is er niet voor gekozen te hebben om boer te worden)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: bio-vlees oerrunderen

Bericht door Chicken Power »

René schreef:Maar is het erg als je via de bioboer minder betaald dan bij een slager voor hetzelfde bio vlees, het mes snijd aan 2 kanten de boer word er ook wijzer van.
Dat is inderdaad erg als we de bevolkingsaanwas niet gedimd krijgen. Want waar moet die slager dan van leven? Die is in het systeem dan overbodig.


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: bio-vlees oerrunderen

Bericht door Tim »

Cp,

Ik zie juist een kans. De echte! slager gaat op de fiets de boeren af, waar ie volgens ambacht het dier slacht en prepareert voor verkoop. Een boer zal toch bij z'n leest willen blijven, daar is ie ook veel beter in.

De specialiteiten neemt ie mee en doet ie zelf bereiden en verkopen. Tijd voor een fietskar, wellicht raak je de handel dan onderweg nog kwijt. Verser kan niet.

T
René
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:18

Re: bio-vlees oerrunderen

Bericht door René »

Chicken Power schreef:
René schreef:Maar is het erg als je via de bioboer minder betaald dan bij een slager voor hetzelfde bio vlees, het mes snijd aan 2 kanten de boer word er ook wijzer van.
Dat is inderdaad erg als we de bevolkingsaanwas niet gedimd krijgen. Want waar moet die slager dan van leven? Die is in het systeem dan overbodig.


Groet, Cp
Tja maar als de slager veel inkomen mist is hij ook minder belastend voor het milieu.
Groeten René
Plaats reactie