Kattenmest?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Annemie
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2009, 17:56
Locatie: Berlare, België
Contacteer:

Kattenmest?

Bericht door Annemie »

Hallo,

misschien een gekke vraag, maar heeft iemand ervaring met het gebruiken van kattenmest in de groententuin?

Ik vind het zo raar om poezekakjes in de vuilbak te doen ipv in de aarde,
en heb het gevoel dat die mest toch ergens van nut zou moeten kunnen zijn.

Wat denken jullie?

Annemie
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Kattenmest?

Bericht door Brit »

Dit is eigenlijk ook gewoon mest, maar er wordt beweerdt dat vleeseterspoep weinig voedingswaarde bevat.

En het gebruik in de groente tuin vraagt ook een extra overdenking, vanwege de overdracht op wormen! Misschien ergens anders in de tuin?

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Annemie
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2009, 17:56
Locatie: Berlare, België
Contacteer:

Re: Kattenmest?

Bericht door Annemie »

Brit schreef:Dit is eigenlijk ook gewoon mest, maar er wordt beweerdt dat vleeseterspoep weinig voedingswaarde bevat.

En het gebruik in de groente tuin vraagt ook een extra overdenking, vanwege de overdracht op wormen! Misschien ergens anders in de tuin?

Groetjes Brit
Dag Brit,

dank je voor de info.
De overdracht op wormen, is dat dan enkel in het geval als de kat wormen heeft of sowieso, ook als ze gezond is?

Groetjes
Annemie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kattenmest?

Bericht door kockie »

Wormen komen ook bij gezonde katten voor. Meestal zijn deze drager van wormen zonder symptomen. Om aan te tonen dat een kat wormenvrij is, moet er uitgebreid mestonderzoek gedaan worden.

Lees hier(bron met een zo te zien redelijke betrouwbaarheid) en hier (betrouwbare bron).

Mijn (veterinaire) advies: niet doen. Kattenmest in de tuin is gevaarlijker dan de kattenbak schoonmaken (dat zwangere vrouwen altijd verboden wordt...)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Annemie
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2009, 17:56
Locatie: Berlare, België
Contacteer:

Re: Kattenmest?

Bericht door Annemie »

kockie schreef:Wormen komen ook bij gezonde katten voor. Meestal zijn deze drager van wormen zonder symptomen. Om aan te tonen dat een kat wormenvrij is, moet er uitgebreid mestonderzoek gedaan worden.

Mijn (veterinaire) advies: niet doen. Kattenmest in de tuin is gevaarlijker dan de kattenbak schoonmaken (dat zwangere vrouwen altijd verboden wordt...)

Dank je voor de verheldering.

Maar buurtkatten doen hun ding sowieso in onze tuin, en onze eigen poes ook als ie buiten is, bedoel je dat dat ook gevaarlijk is? Of bedoel je het specifieke gebruik van kattenmest in de groententuin?

Annemie
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Kattenmest?

Bericht door Brit »

Als je in de tuin hebt gewerkt waar katten (en honden) hun behoefte hebben gadaan, altijd goed je handen wassen i.v.m. die wormen.
Als je die mest echt wil gebruiken, doe dat dan op een plek in de tuin waar je niet hoeft te vroeten en ook niet in de composthoop! Bijvoorbeeld een plek waar je ook het afgevallen blad laat liggen.

Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie