Permacultuur

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Permacultuur

Bericht door Albert van WdJ »

Wanneer ik op dit forum zoek, dan heb ik maar één treffer met permacultuur. Dat is eigenlijk wel erg weinig.

Op de site van permacultuur Ned. krijg je volgende omschrijving:

Het woord permacultuur is een samengesteld begrip van de woorden permanente agricultuur en permanente cultuur. Permacultuur is begonnen in Australië in de jaren 70 toen twee Australische biologen, Bill Mollison en David Holmgren het boek "Introduction to Permaculture" uitbrachten. Dit deden ze gedeeltelijk als reactie op het toenmalige landbouwsysteem in Australië wat veel ongewenste problemen met zich meebracht. Door de relaties in de bossen van Tasmanië te onderzoeken en de belangrijkste ecologische principes van dit systeem te achterhalen hebben ze een methode ontwikkeld die mensen in staat stelt zelf een ecosysteem na te bouwen. Permacultuur zoekt vooral naar win-win situaties waar zowel de mens als de natuur het meeste voordeel bij heeft.

Er is een compleet forum http://permacultuurnederland.org/permaforum/

Maar om meer mensen er mee in aanraking te brengen lijkt het mij goed om ook hier er wat over te zeggen.

Zijn er forumleden die permacultuur (gedeeltelijk) toepassen in hun eigen leefomgeving?
Zijn er tegenstanders? etc.

Zelf heb ik een stuk groentetuin opgezet dat een mengsel wordt tussen permacultuur en het tuinconcept van Ruth Stout.

Albert
Change, before you have to.
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: Permacultuur

Bericht door Susanne »

Albert van WdJ schreef:Wanneer ik op dit forum zoek, dan heb ik maar één treffer met permacultuur. Dat is eigenlijk wel erg weinig.
Ja, je hebt gelijk. Als op dit forum zoek, dan heb ik niet één treffer met earthship. Dat is ook wel weinig ;-) Zullen we daar verandering in brengen?
Groeten, Susanne
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Permacultuur

Bericht door Albert van WdJ »

Susanne,

Wanneer jij nou een discussie opwerpt over iets mbt earthship, dan doe ik dat over permacultuur.

Want permacultuur alleen is al zo breed, dat ik me niet specifiek verdiept heb in earthship.
Hoewel de raakvlakken en overeenkomsten duidelijk zijn.
En het idee achter earthship natuurlijk fantastisch is.

Ik denk zelf dat er ook weinig kennis over is bij de forumleden. Het idee zelf vind je wel regelmatig terug op dit forum.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Permacultuur

Bericht door Albert van WdJ »

Bijgaand een stukje video van Sepp Holzer.

Natuurlijk heeft hij de ruimte om zijn manier van Permacultuur toe te passen. Maar er zijn genoeg voorbeelden om permacultuur in je eigen leefomgeving te gebruiken. Op een beperkte of juist uitgebreide manier. En wanneer het je lukt, geeft het veel voldoening.

http://nl.youtube.com/watch?v=Bw7mQZHfFVE
Change, before you have to.
Annemie
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2009, 17:56
Locatie: Berlare, België
Contacteer:

Re: Permacultuur

Bericht door Annemie »

Albert van WdJ schreef:Wanneer ik op dit forum zoek, dan heb ik maar één treffer met permacultuur. Dat is eigenlijk wel erg weinig.

Zelf heb ik een stuk groentetuin opgezet dat een mengsel wordt tussen permacultuur en het tuinconcept van Ruth Stout.

Albert
Hoi,
ik heb zonet dit forum gevonden en ben blij!
Permacultuur interesseert me enorm. Ik ken de grondprincipes min of meer, maar weet nog weinig van concrete voorbeelden.

Albert, ben je tevreden met je ervaringen in je groententuin?

En kan jij (of iemand anders) me vanuit permacultuur-oogpunt tips geven ivm de haag die ik aan het aanplanten ben?

't Zit namelijk zo: we zijn zopas verhuisd en wonen nu in een kleine chalet in Berlare, omgeven door een (naar onze normen) grote tuin.

Een gedeelte van de tuin (ongeveer 12m op 12m) is heel bossig: met grote Amerikaanse eiken en kastanjelaars, en mos op de grond. Om ons wat meer privacy in de tuin te geven wil ik aan de rond van dat bosstuk een haag aanplanten.

Ik had gedacht aan hazelaars. Heeft iemand nog andere ideeën of adviezen vanuit zijn kennis en ervaring?

Ik heb geen idee, ik vind gewoon de typische hagen niet mooi en het lijkt me leuk als we nog wat van onze haag kunnen eten ook :P

Er is geen groetentuin die aan de haag zou grenzen, maar misschien wel 12m verder, waar het bossige stuk ophoudt.

Van harte bedankt voor alle tips die je kan geven....
Annemie
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Permacultuur

Bericht door Albert van WdJ »

@Annemie,

Mijn ervaringen met permacultuur en het Ruth Stout systeem zijn in de praktijk beperkt. Ik heb het eigenlijk nu pas één jaar echt serieus gedaan.

Ik pas het afdekken volgens het Ruth Stout systeem vooral toe in de groentetuin (stukje volkstuin waar men altijd met verbaasde ogen naar kijkt, al dat hooi, stro en kuilgras :shock: ) en in de siertuin tussen de vaste planten en in de borders. Het geeft een betere vochtigheid bij de plant, echter in natte zomers kan dat juist weer te nat zijn.
Onkruid heb je beduidend minder.
Slakken kunnen bij sommige gewassen voor problemen zorgen. Mijn snijbiet en asperges hebben zwaar te lijden gehad onder deze veelvraten. Dan moet je dus echt korrels strooien anders heb je geen gewas meer. De oplossing is waarschijnlijk eerst zaaien zonder afdekking rondom en wanneer het gewas een 10 cm hoog is dan afdekken. (niet het gewas, maar de openliggende grond vanzelfsprekend).

Sommige gewassen groeien beter door afdekken, zoals koolsoorten. Andere hebben er problemen mee, de opstart gaat dan trager. Heeft vooral als oorzaak dat de afdekking als isolator werkt. De grond blijft langer koud. (geldt in ieder geval voor aardappels, wortels, bonen).

Je hebt bij afdekken wel een rijker bodemleven, hoewel dat niet altijd positief is voor de opbrengst (slakken bijv.).

Deze week heb ik voor het eerst aardappels gerooid zonder spa of riek. Ik had de poters direct onder de hooi-afdekking gelegd, op de grond. Ik kon oogst gewoon oprapen, afdekking opzij en rapen maar.

Wat betreft parmacultuur, dat pas ik op dit moment vooral toe op mijn woonhuis. Ik heb een twee platte daken en een balkon (10 m2)wat ik niet gebruik om te zitten. Daar staan dan een aantal potten en lange bakken met groente. Het is een proef, met verschillende resultaten. Kool, snijbiet en andijvie groeit minder groot; tomaten, sla, komkommer, worteltjes, koolrabi, bonensoorten en aardbeien doen het fantastisch.

Water geef ik via een druppelsysteem op de kraan aangesloten met een waterautomaat. Want vergeet je de boel een dag, dan kan dat veel schade geven.

Wat wel enig probleem geeft zijn de vogels. zeker in het voorjaar zijn de vroege groente een begerenswaardig objekt. En de torenkraaien vinden het soms gewoon leuk om bijv.al je andijvieplanten of net opgekomen bonen uit de bak te rukken.

Bijkomend voordeel: de potten/bakken met gewas-bedekking geven ook een zekere isolatie tegen zonnewarmte.

Als ik het goed opzet, kan ik met mijn gezin tientallen keren eten van de opbrengst van mijn 'nutteloze' platte dak en balkon.

Verder oriënteer ik me op het aanplanten van een aantal fruit/vruchtbomen voor schaduw en natuurlijk de vruchten.

Bijgaand wat foto's
dak voorjaar (Large).JPG
dak met tomaten, op de voorgrond worteltjes
dak met tomaten, op de voorgrond worteltjes
balkon (Large).JPG
Wat betreft je vraag rondom de haag. De hazelaar is op zich een goede keuze. Groeit lekker dicht, maar is in de winter natuurlijk zonder blad. In sommige gemeentes wordt deze struik regelmatig aangeplant als afscheiding (dan wel te samen met andere soorten). Je hebt er daarnaast weinig onderhoud aan.


Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Permacultuur

Bericht door Brit »

Hoi Annemie,

Leuk idee, die Hazelaar. Voor het goed laten aanslaan van deze planten moet er wel wat licht bij komen. Dus niet aan de noordzijde van het bos zetten of anders wat lage takken afzagen zodat er wat ochtend- en avondlicht bij kan.

Als je in de winter ook wat privacy wil, kan je er misschien wat Venijnboom (Taxus baccata), Hulst (Ilex aquifolium) of Vuurdoorn (Pyracantha) tussen zetten om vogels te lokken die helpen bij het bestrijden van ongedierte :D

Succes, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Permacultuur

Bericht door Albert van WdJ »

Echter niet veel taxus aanplanten, want de afgevallen naalden remmen weer de afbraak van organisch materiaal.
Taxus vind ik zo'n cultuurplant. In nette Engelse tuinen kom je ze altijd tegen.
Dan is vuurdoorn en Hulst veel 'natuurlijker'.
Eventueel kun je ook beuk en eik gebruiken als haagplant, gewoon op tijd snoeien en kort houden. De dorre bladeren blijven voor een groot gedeelte aan de boom in de winter. Heb je geen doorkijk.

Albert
Change, before you have to.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Permacultuur

Bericht door Dutch John »

Vorige week een boek van Ruth Stout opgeduikeld. Haar cynische no-nonsense aanpak staat me wel aan en het is bovendien plezierig te lezen. "De bio-tuin" van Kreuter/Veltman uit de jaren '80 vind ik het beste boek, omdat het naast de verklarende theorie ook talloze plantschema's en praktische tips bevat, alle passend in het Nederlandse klimaat. Beter dan de "one-straw revolution" van Fukuoka. De Australische permacultuurboeken heb ik niet. Vraag me af wat ervan past in ons klimaat. Iets wat daar werkt, kan hier juist averechts werken.

En verder: gewoon proberen en door schade en schande wijs worden. Eén ding hebben bijna alle boeken gemeen: het mulchen/afdekken. Wanneer daarmee beginnen? Zoals Stout zegt: nu!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Permacultuur

Bericht door Brit »

@Albert

Ik ben het allemaal wel eens met jouw argumenten, alleen als Taxus-fan niet helemaal met je Taxusverhaal. Namelijk, hoe dieper de schaduw, hoe beter Taxus het doet t.o.v. Hulst. Mijn advies; plant ze gewoon allemaal aan want ze vullen elkaar mooi aan.
En de Beuk en Eik voegen niets toe in de voedselvoorziening, als je ze snoeit. Dus zeker mooi, maar geen/weinig permacultuur-waarde.

@Dutch John

Ik ben het met je eens dat stro eigenlijk geen goede afdekking is. Compost wat goed warm is geweest voldoet veel beter (als mulch, niet als bodemverbeteraar). Maar ook gewoon het afgevallen blad laten liggen in de border. Zolang het aan het einde van de herfst niet dikker is dan 10 cm, is het de ideale wijze van mulchen. Het scheeld in ieder geval een hoop bladruimen 8)
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Permacultuur

Bericht door Albert van WdJ »

@Brit
En de Beuk en Eik voegen niets toe in de voedselvoorziening, als je ze snoeit. Dus zeker mooi, maar geen/weinig permacultuur-waarde.
Maar die taxus kun je toch ook niet eten? :( (geintje)

Ik had zo zitten overwegen dat je wel moet voorkomen dat het een monocultuur wordt met alleen hazelaar.
Dus je moet dan wat struiken mengen.

En ik ben geen taxus-fan, ook vanwege de giftigheid van de zaadjes en het composteringsremmend effect.
Maar op zich is het wel een heel geschikte plant voor een haag; Sterk, groeit goed, goed snoeibaar, weinig ziektegevoelig.


Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Permacultuur

Bericht door Brit »

Albert van WdJ schreef:Maar die taxus kun je toch ook niet eten? (geintje)
Ik eet anders gewoon de bessen....en spuug daarna de pitjes uit :wink:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Permacultuur

Bericht door Dutch John »

Brit,

Op zich is stro best een aardige manier van bedekken, maar moet gehaald worden en kost duur geld. Nee, de ideeën van Fukuoka zij best goed, maar in Japan heerst nu eenmaal een ander klimaat dan hier, dus 1 op 1 implementeren gaat gewoon niet. Ook zijn kippen zien waarschijnlijk slechter dan de onze.....

Ik bedek met alles wat voor de zeis komt en niet te springerig of houterig is. Ook kalm aan met gazongras. Dat verstikt. Heel lang gras eerst in de kippenren. Kippen blij en na een weekje heb je prachtig hooi. Mooiste spul blijft toch mosterd stro. Maar mosterd zaaien op bedekte grond zal geen succes worden.

Ruth Stout houdt niet van composthopen. Ik vindt het toch wel makkelijk, zo'n stortplaats. Met andere woorden: neem alleen dat uit de literatuur wat hier kan werken, maar wat vooral jou aanspreekt.

Trouwens, hazelaars dragen toch alleen op oud hout? Een haag of wal die regelmatig gesnoeid moet worden zal geen vrucht gaan dragen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Permacultuur

Bericht door Albert van WdJ »

Ruth Stout houdt niet van composthopen. Ik vindt het toch wel makkelijk, zo'n stortplaats. Met andere woorden: neem alleen dat uit de literatuur wat hier kan werken, maar wat vooral jou aanspreekt.
DJ,
Daar kan ik me helemaal in vinden. Het is echter best moeilijk om vooraf te weten wat hier wel en niet werkt.

De Ruth Stout methode werkt wel, maar zeker niet voor alle gewassen.

En hoewel ik zelf veel bedek met van alles en nog wat aan organisch materiaal, heb ik ook gewoon een grote compostbak. Er zijn genoeg materialen die je niet gelijk in de tuin gooit, maar eerst even wilt composteren.

Wat permaculttuur betreft:
Iedere situatie is anders. Als je permacultuur toepast, dan is dat feitelijk niet aan regels gebonden. Je past het zoverre toe, tot waar je zelf wilt, of dat past bij je situatie/persoonlijkheid.

Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Permacultuur

Bericht door Brit »

Dutch John schreef:Trouwens, hazelaars dragen toch alleen op oud hout? Een haag of wal die regelmatig gesnoeid moet worden zal geen vrucht gaan dragen.
Klopt, maar dit geld vooral voor kortzetten. In een (wilde) haag zal voldoende oud hout overblijven om nog wat noten te geven. Doordat er wert gesproken over een stuk bos, ging ik er voor het gemak van uit dat het wel een grote wilde heg zou worden :oops:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie