Actie VOOR het klimaat

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Actie VOOR het klimaat

Bericht door kockie »

Actie voor klimaat, maar je mag ook invullen: mileu, dieren, biodiversiteit, groen, fijnstoffilter, whatever.

Ik lees op veel plaatsen "klimaatstaking", "actie tegen" etc. Zou het niet veel beter zijn om eens actie te voeren VOOR iets. Dan bedoel ik niet om met z'n allen de barricaden op te gaan, maar om de schop te pakken en te gaan planten. Op ons eigen terrein is dat al gedaan, maar er kan nog best meer bij en dan bedoel ik vooral diverser. Om nog een voorbeeld te noemen, vlak bij mij in de buurt lopen 2 strepen asfalt die "rondweg" genoemd worden. De bermen zijn breed en leeg en bij een viaduct is veel loze ruimte die nu 2 keer per jaar gemaaid wordt. Het zou toch veel mooier zijn om daar wat te planten. Groen, leuk voor de beestjes, vangt fijnstof van het verkeer en zal ook weer wat CO2 omzetten in biomassa. Onderhoud heeft het natuurlijk ook nodig, maar dat lijkt me iets voor 1 keer in de zoveel jaar. Wat zou de handigste weg zijn? Lijstje maken met plekken die in aanmerking komen en gemeente/provincie benaderen, of gewoon gaan guerrilla gardenen? Dan niet met kleine bloemetjes, maar met struiken of bomen. Al ben ik bang dat de eerste de beste maaier alles weer aan de grond klepelt als het er zonder toestemming staat.

Wie heeft er ideeen, of is mijn idee niet goed?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door Paul Joosten »

Lijkt me een prima idee en dat wordt ook hier en daar al wel in de praktijk gebracht meen ik.

Of je het actievoeren moet noemen of niet moeten anderen zo nodig maar beoordelen maar ik ben na mijn verhuizing in 2012 gewoon zelf maar aan de slag gegaan. Mijn energietransitie is inmiddels voltooid en het aardige is dat de hele investering (waar het me echt niet om te doen was overigens) zich elke zes jaar opnieuw laat terugbetalen en mijn huis daardoor ook nog eens fors extra in waarde is gestegen volgens de hertaxatie die ik twee jaar geleden liet uitvoeren. Dubbel en dwars terugverdienen en volledig van de fossiele energie af is dus aantoonbaar (en zonder subsidie) mogelijk. Vandaar mijn manier van actievoeren: daarover zoveel mogelijk mensen informeren en door mijn voorbeeld aan het denken, zo mogelijk handelen, zetten. Zie mijn inmiddels wel bekende onderschrift...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door pelletpower »

Paul. Vooropgesteld dat je je huis fantastisch aangepakt hebt, is er nog wel een kanttekening. Mbt electriciteit ben je nog wel fossiel afhankelijk. Energiemeutraal is al heel wat en inderdaad goed te doen. Verder on topic. Sorry.

Ons landje heb ik maar een enkele keer gemaaid dit jaar. Het zit vol met kikkers en salemanders. Iets met veldbloemen zou leuk zijn. Is dat mogelijk zonder elk jaar te zaaien?
Daar zouden lokaties te over zijn om te gaan guerrilla zaaien.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door Paul Joosten »

Ben ik niet met je eens. Ja ik ben nog wel afhankelijk van het energienet. Netto lever ik meer dan 3000kWh/j aan groene stroom terug. Dat is evenveel fossiel minder of snap ik het niet goed? Misschien niet allemaal bij mij zelf maar desalniettemin blijft het saldo ruimschoots 'groen'.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door remco d »

Zonder het stabiel houden van het electriciteit net met fossiel werken de zonnepanelen niet. Windmolens evenmin. Blijft een feit dat zolang je meer produceert dan opmaakt, je denk ik aardig bezig bent, het gaat uiteindelijk toch op. Tenzij er op een zonnige winderige dag afgefakkelt moet worden ( gebeurde in Duitsland afgelopen jaar al). Dan zit je naar mijn mening aan de max wat wenselijk aan wind/zon. Zal hooguit 10-20 % zijn vd totale stroombehoefte, de rest zal fossiel of kernenergie moeten zijn. Of we kappen bossen in Canada die we op een boot hier naar een biocentrale brengen en noemen dat ook groen/duurzaam.

Ontopic: prikkeldraad afschaffen en alle weides en akkers afrasteren met groenstroken. Vlechtheggen, singels, houtwallen noem maar op. Lijkt me voor boeren nog nuttig ook. Minder stormschade in de mais, meer biodiversiteit, minder overwaaien van ziektes. Minder ongewenste bevruchting door een akker verderop ( waar je schijnbaar binnenkort boetes voor krijgt van Monsanto ?). Louter voordelen zou ik zeggen. Toch gebeurt het bijna niet...

Mvg Remco
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door alefarendsen »

pelletpower schreef: 03 okt 2019, 10:12
Ons landje heb ik maar een enkele keer gemaaid dit jaar. Het zit vol met kikkers en salemanders. Iets met veldbloemen zou leuk zijn. Is dat mogelijk zonder elk jaar te zaaien?
Daar zouden lokaties te over zijn om te gaan guerrilla zaaien.
Ik kreeg laatst de tip om in grasland eerder te zaaien. Februari al. In april zaaien dan winnen de kiempjes het al niet meer van het opkomende gras. Beetje schade door vorst dan voor lief nemen. Met slim verweiden en delen met rust laten zou je toch veel in zaad moeten kunnen laten komen zodat ze niet elk jaar hoeft te zaaien?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door jwardenier »

In deze ben ik het met Pallet eens ,je bent 100 % afhankelijk van fossiel wanneer je zone stroom op het net zet ,waarom werken die krengen niet onafhankelijk ,ook al zet je 5000 kw stroom op het neten noemt het groene stroom , zit er een grijs kantje aan .
Als je bloemenzaad in bermen wil zaaien ,maak dan afspraken met de berm beheerder ,als ze vroeg of 2 x per jaar maaien vermoord je meer kikkers , salamanders en insecten dan je er helpt ,ze denken een mooie diverse leefomgeving te hebben ,en dan komt de klepel maaier ,met nog meer pech zit er een stofzuiger achteraan en deze vermaalt alles .
Deze dieren zouden zelden in een gewone grasberm zitten,nog mooier is het als je als buurt 1 x per jaar de berm gaat maaien met de zeis ,al strookt dit ook niet geheel ,want waar blijft de vergoeding dan .
Met een leuke buurt en een etentje verzorgd door de berm beheerder kan het een leuke samenwerking worden .
Mijn stil protest voor het klimaat is dat ik anderen leer maaien ,gratis .
Om grasland te verbeteren met kruiden en weide bloemen ,ik heb dit jaar na de droogte een stuk door gezaaid ,het lijkt dat o a de luzerne goed is aangeslagen ,ik maai nu het perceel voor stalvoeding ,er zitten veel kruiden in .
Als het nu niet gemaaid wordt zal het gras de rest verstikken ,het grasland verarmen is wel een pre ,anders winnen de grassen het altijd .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door jwardenier »

Prikkeldraad afschaffen ,lopen er nog dieren buiten dan zal dit wel zo moeten ,een boer wordt gekort zodra via de sataliet te zien is dat er b v een boom overhangt ,korting geld op inkomens steun mest plaatsing enz.
Er zijn niet zoveel boeren die hier ongevoelig voor zijn ,tevens heb je een grotere insectendruk b v wrange vlieg en daasen ,maar ook de beruchte groene vlieg houd van een luwe omgeving in combinatie met dunne mest .
Vooral met grasland beheer wat gericht is op top productie ,bio en ekko boeren ,maken dan weer gebruik van kruidenmengsels en kiezen voor minder opbrengst door schraler gras ,minder dieren aan de diarree waardoor er ook minder vliegen op af komen .
Kortom vlechthagen en bos singels gaan niet samen met de moderne landbouw en zeker niet met de regelgeving zo het nu is .
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door Tim »

Hey,

Tuurlijk werkt 100% wind, zon en biomassa wel. Je moet het alleen willen accepteren. Dus ook als het er even niet is. En zelfs dat kun je met techniek oplossen.

Ik heb een half jaar buitenland gewoond waar alleen waterkracht was. Tijdens de droogte werden gebieden gewoon afgesloten, om de beschikbare stroom te verdelen. Niemand vond dat erg, het hoorde er bij. En ik heb het over een westers land.

Ik heb op het werk een stuk van 5 are ingezaaid met kruiden en 1 jarige bloemen. Wou niet beginnen agv de droogte. Toen het "onkruid" de overhand begon te krijgen, het stuk laten maaien. Daarna kwamen de overgebleven zaden op en heeft het erg mooi gebloeid!

Dat je qua maaien de wat fauna dood, dat is zo, maar anders was er niets. Je kan niet vanuit de kelder op zolder springen.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door Dutch John »

Klimaat lijkt me niet een acuut probleem, al speelt het weer dit jaar wel heel erg parten. Nu -na 5 maanden van droogte- het eindelijk regent, komt alles weer wat op adem, inclusief ik......

De feiten dat de gedoodverfde alternatieven geen echte alternatieven zijn en er inmiddels geen goede olieprijs meer is, worden ons echte probleem. Kijk naar de volgende grafiek en constateer dat de energiebehoefte de laatste jaren sneller stijgt dan de toename van de alternatieven:
https://gailtheactuary.files.wordpress.com/2019/07/world-energy-consumption-by-fuel-to-2018-bp.png
Hele artikel: https://ourfiniteworld.com/2019/10/02/u ... ally-work/
Chris M. heeft er recentelijk ook een artikel over geschreven: https://www.peakprosperity.com/getting- ... en-energy/
Given the math, human tendencies, and the issues pertaining to time, scale and cost, the current green energy movement currently is little more than hot air. It’s just not going to happen in time.
Small is beautiful, al krijgen we dan wel een compleet andere wereld.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door benthuis »

jwardenier schreef: 03 okt 2019, 20:45 minder dieren aan de diarree waardoor er ook minder vliegen op af komen .
Offtopic vraagje, de vlaaien bij de ekoboer zitten momenteel helemaal stik vol met torren... Ook heb ik in de auto het idee dat er momenteel veel meer vliegen... Iemand een idee waarom het er meer zijn? Of is dit altijd zo rond deze tijd?

Ontopic: Ik denk dat we precies op tijd zijn met dit soort "acties"... Zoals John schetst past het niet bij de huidige intensieve landbouw... Laten ze het er nu net landelijk over hebben dat dit anders moet (hoewel ik het met de onderliggende argumentatie niet eens ben...)... Dat dat anders onwennig is en verdienmodellen er anders uit gaan zien alla. Het is een beweging die in alle gelederen moet plaatsvinden... Overheid, boer en consument. Productie, vraag en regelgeving hieromtrent zoveel mogelijk samen op laten gaan.

Pakken we dan ook de rest van de "natuur" mee zoals Kockie schetst wordt het hele systeem sterker en prettiger voor alles en iedereen..

Ik zeg, kom maar op! Hoe te organiseren, geen idee... Keer wat voorbereiden en bij elkander komen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door pelletpower »

Tim, dankje. Is het dan nodig volgend jaar weer te zaaien of zaait het zichzelf uit? In brede bermen zie je wel dat stroken gemaaid worden en de rest niet. Dit ter bevordering van de diversiteit.

DJ, dankje voor de link. Het is inderdaad wel duidelijk dat eventuele oplossingen in seizoensopslag gevonden moet worden. Puur op opgewekte kWh prijs is in ieder geval PV zeer concurrerend. Andere opmerking tov EV. Hier de oude dieselslurper en gezinsauto van mijn vrouw ingewisseld voor een ev exemplaar. Linksom of rechtsom wordt dit met het overschot aan pv stroom gereden. Ook als de salderingsregeling verdwijnt , wordt er gewoon minder fossiel gebruikt om electriciteit te maken. Ook het fabeltje dat de opgewekte pv slechts voor een fractie gelijk gebruikt wordt, kan ik uit eigen ervaring als onjuist bestempelen. Ook al hadden we een grote overproductie van 3500 kWh , dan nog is de helft van de opwekking direct gebruikt. Verbaast mij ook overigens. Boeien dus, wat er met de salderingsregeling gaat gebeuren. Lang leve de opslag. Vijftien jaar geleden was pv voor idealisten, nu gewoon economische keuze. Met of zonder salderingsregeling blijft financieel rendement buitengewoon.

Ben, ja die beestjes krijg je als het met de natuur beter gaat. Weer een keertje samenkomen? Altijd leuk.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door pelletpower »

En dan nog wat. Iemand ervaring met mvo en cradle to cradle? Niet voor pr, maar gewoon omdat het me interesseert.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door Tim »

Dubbelpost
Laatst gewijzigd door Tim op 07 okt 2019, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Actie VOOR het klimaat

Bericht door Tim »

Pellet,

Het zaad wat ik hiervoor krijg is allemaal hybride zaad en moet je dus het jaar erop weer zaaien.

Ik krijg het zaad, dus beter als niets.

Tim
Plaats reactie