Kiekes en.... ratten !

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door remco d »

Dutch John schreef: 29 jul 2019, 09:48 Hier halen de ratten inmiddels de eieren weg.... Ik moet nu meerdere keren per dag de eieren uithalen, om nog wat over te houden. Waarschijnlijk ook een reden dan een ei 100 jaar geleden nog waarde had. Toen bestond een ei uit betrokkenheid, nu uit olie.....

Groet,
DJ
Nondeju ik vraag me al een maand af waarom m'n 3 hennen samen maar 1 ei per dag leggen, was eerst 3 per dag. Nu ga ik twijfelen. Nog nooit een rat gezien overdag maar ik heb ook niet direct zicht op de ingang vh kippenhok. Enig idee hoe ik ratten uit kan sluiten?

De droogte is wel heftig ja, bijna net als vorig jaar in deze hoek. Volgende week komt er regen als het goed is!
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door Orbiter »

Tja, er zijn niet veel diervriendelijke methodes om ze te verdelgen. Vergif is geen optie.

Zal over het weekend eens wat in elkaar moeten steken met een grote emmer gevuld met water en een draaiend ding er op. https://www.youtube.com/watch?v=NxwCp7Iskvs

Deze werkt anders ook wel goed. Hoeveel spanning zet die erop denk je? https://www.youtube.com/watch?v=MHGWBHgJoBo
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door 1980 »

Lijkt 12v van een accu te zijn
Geen idee of dat genoeg is
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door Lieve »

Het gaat erom een schok te geven, waardoor de rat zelf in het water springt. Het plankje is niet te stevig vastgemaakte, dat door het gewicht van de rat een beetje zakt.
Om een rat of andere een echt gevaarlijke schok te geven zou je, naar meer dan 36volt moeten gaan, dus 3 autoaccu's in serie geplaatst.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door jwardenier »

Je gaat hier alleen de dombo,s me vangen ,ratten zijn erg slim ,ze sturen een jong mannetje vooruit ,legt die het loodje ,negeert de rest die plek .
We hebben hier echt van alles geprobeerd ,buks, klemmen ,vallen en ook de waterton ,ze kunnen zwemmen als de beste en zelfs een gladde wand weten ze uit te komen ,of ze zitten te wachten op het plankje wat in de waterton valt ,ook hier weer, je vangt een paar jonge mannetjes ,de echte familie fokt rustig door .En dat is waar ze echt goed in zijn .
Het verdelging middel wat hier gebruikt is was op basis van een bloedverdunner ,in de volksmond gif genoemd ,omdat de ratten er aan dood gaan ,maar het heeft te maken met het stollingsvermogen van het bloed van de rat .
Wellicht kan iemand dit beter uitleggen .
Ze gaan dood door te weinig bloed ,kruipen weg en verdrogen .We hebben uilen in het achterhuis ,zou er gif gebruikt zijn, zouden de uilen ook al lang dood zijn .
Het voordeel van een ongedierte bestrijder is dat die weet wat hij doet ,zet het middel op de juiste plek ,ik was met een ecko gedachte klemmen en vallen aan het zetten ,en heb er wel wat gevangen ,totdat op een morgen de kat met een poot vast zat .Gelukkig geen blijvende schade .
Hierna ben ik vangkooien gaan zetten en heb wat dummy's gevangen ,die je nadenhand moet dood schieten ,ook met de buks heb ik er afgeschoten ,maar tegen hun aan fok kun je nooit op .
De ratten pakten hier ook eerst de eieren ,daarna de jonge kuikens en toen die op waren de oude kuikens en volwassen kippen ,je ziet er 10 op een avond dat je het licht aandoet op de donkere stal ,het bleken er veeel meer te zijn .
Op de graanakker zag ik opeens ook gangen en ratten ,verderop bleken nog meer nesten te zitten onder andermans brand hout waarbij ook nog openstaande zakken brok stonden en waterbakken ,zodat de rat een top productie kon draaien .
Uit mijn jeugd ken ik de beelden van kapot gevreten biggen ,konijnen zonder oren ,en al die ongein meer .
Dus raad ik een goede ongedierte bestrijder aan ,laat het niet uit de klauwen lopen ,je komt er echt onder te zitten ,en wanneer ze door het plafond dreigen te vreten en je er nachts wakker van wordt ,dan zijn er echt heel veel .
Ik gebruik ook liever geen gif ,maar soms moet je eieren voor je geld kiezen,en dat geld zeker met ratten ,ze nemen overigens ook nog even ziektes mee ,knabbelen stroomkabels kapot ,en hier zijn ze door een deur gegaan om het ganzen hok leeg te vreten ,ganzen op de vlucht en de eieren leeg gevreten .Van mij mag je volhouden om geen gif te prediken en of gebruiken ,ik ben blij van de plaag verlost te zijn .
Zal wel opnieuw met pluimvee moeten beginnen ,2 oude kippen en 2 jongen hebben het overleefd ,terwijl we een hok vol hadden .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door Lieve »

Misschien beter een advies van een dierenarts vragen.
Ik heb in mijn dierenapotheek Vitamine K1 liggen. Te gebruiken na mogelijke ingestie van rodonticides.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door kockie »

Er zijn (helaas) inmiddels ook middelen op de markt die op een andere manier werken. Oa Aflachloralose. Dat is echt andere koek... Ik vraag me inmiddels af of ik 2 katten op het spreekuur heb gehad met deze problemen. Ik had wel de voorgestelde behandeling ingezet (op geleide van symptomen), maar bedien hebben het helaas niet gered.

Coumarinen werken "anti vitamine K". Vitamine K is een onderdeel van de stollingscascade van bloed. Geen VIT-K betekent dus geen bloedstolling. Coumarinen worden overigens ook gebruikt voor behandeling van trombose. Deze worden in de volksmond "bloedverdunners" genoemd, maar zijn dus stollingsremmers.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door pelletpower »

Wel een extreem geval wat John beschrijft. Zou dat zover kunnen komen zonder die open zak brok? Weinig eten weinig ratten.
Mijn ouders wonen in een dorpje waar de ene buur helemaal eco is met wilde tuin bijenhotel houtwalletje ed. De andere buur heeft kippen en last van ratten op t kippenvoer. Niet moeilijk te raden wie de schuld krijgt van de rattenoverlast.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door jwardenier »

Dat er ook andere stoffen op de markt zijn is me bekend ,heb ook nog wat tabletten en staafjes liggen met een dubieuze achtergrond ,de ongedierte bestrijder werkt ook voor biologische bedrijven en het landschap ,korrels zitten in een kistje die alleen via een sluis te bereiken zijn .
Onze kat en katuil hebben er geel hinder van ,wel eens gehoord van slakkenkorrels waar katten van aten en die daarna het loodje legden .
Ik hoor van de grote bedrijven verderop dat daar ook bestreden wordt ,het ratenbestand schijnt erg toegenomen te zijn .

Of de ratten zo zouden zijn uitgebreid zonder die brok ,ja ik denk het wel ,hier liggen vaak korenschoven op zolder ,dus eten is er volop ,water en nestgelegenheden vonden ze onder en bij het brandhout ,maar ook de graanakker vonden ze helemaal geweldig ,je zag ze zo de tarwe inklimmen ,een goede hond was hier wel een oplossing voor geweest ,wij hadden toentertijd 2 honden ,naar een paar fikse beten van een volwassen rat zetten die de achtervolging niet meer in ,de kat ging op de loop en zelfs de kerkuil ging liever bij Japie eten .
Het probleem is inmiddels wel opgelost ,het was deels ook eigen schuld ,ik had eerder de bestrijder moeten laten komen ,maar ja ik dacht ik wil geen gif gebruiken ,schoot met de buks ,zette klemmen vallen en vangkooien en was blij met elke dooie rat.
Vandaar ook mijn advies ,laat het niet uit de hand lopen ,voor je het weet zijn ze ver drie dubbelt, ze zeggen wel eens dat konijnen het kennen ,maar ratten vermenigvuldigen zich vele malen sneller .

Ik heb eerst de bestrijder van de gemeente er bij gehaald ,die wilde klemmen zetten maar vond het probleem niet urgent ,een andere bestrijder wou zwaar gif inzetten ,dus de meningen lopen ook nog uiteen .
De schuld van de ratten ja die lag natuurlijk bij mij ,mijn buren vonden dat het mijn probleem was ,houtwallen varkens kippen graan enz.
Het zal daar ook wel behoorlijk gestonken hebben toen de ratten ook daar dood gingen aan de korrel die hier op zolder en in de schuren stond,het heeft hier ook wel een tijdje rond het kippenhok gemeurd
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door Tim »

Hey,

Schieten is lastiger en kost tijd en loodjes.

Dat er katten aan die vergiftigde ratten doodgaan kan ik niet zo mee zitten. Ik heb inmiddels stroomdraden door de heg lopen om juist dat ongedierte weg te houden. Meerdere malen de eigenaren gewaarschuwd, maar binnen eigen erf houden is schijnbaar geen optie. Meerdere buren hebben al van die verschrikkelijke piepdingen in de tuin. De tuinset is al 2 keer ondergezeken en in het voorjaar meurt alles naar die spritzpis.

Deze zou goed moeten werken. Groot blauw vat met die licht conisch bolling gebruiken.



Tim
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door Albert van WdJ »

Deze zou goed moeten werken. Groot blauw vat met die licht conisch bolling gebruiken.
Dat ziet eruit als een zeer efficiënte val. Goed bedacht.
Maar ik zou geen water in de emmer of ton doen. Dat is een nare manier van dood gaan voor zo'n beestje.
Eerst uitgeput door het wanhopig langdurige zwemmen, en dan alsnog verzuipen.
Laat ze dan in een droge ton vallen, en schiet ze 's morgen dood met de luchtbuks.
Of bedenk een andere snelle manier om ze dood te maken.
Change, before you have to.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door remco d »

Tim schreef: 05 aug 2019, 21:26 Hey,

Schieten is lastiger en kost tijd en loodjes.

Dat er katten aan die vergiftigde ratten doodgaan kan ik niet zo mee zitten. Ik heb inmiddels stroomdraden door de heg lopen om juist dat ongedierte weg te houden. Meerdere malen de eigenaren gewaarschuwd, maar binnen eigen erf houden is schijnbaar geen optie. Meerdere buren hebben al van die verschrikkelijke piepdingen in de tuin. De tuinset is al 2 keer ondergezeken en in het voorjaar meurt alles naar die spritzpis.

Tim
Tegen katten had mijn opa een andere oplossing. Stuk pvc pijp 125 iets schuin ingraven en een beetje vis onderin.

Mensen met honden en katten valt over het algemeen niet mee te praten. Bij mij gaat ieder jaar de laatste plant vd beukenhaag dood omdat honden er tegenaan pissen. Haag is inmiddels 2 meter korter. Als ik tegen de honden eigenaars zeg dat ik toch ook niet bij hun in de heg pis kijken ze je raar aan. Hondenpoep in mijn tuin heb ik weleens terug gebracht naar de eigenaar, netjes in een krant. Werd ook niet in dank afgenomen.

Gr Remco
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door Tim »

remco d schreef:Stuk pvc pijp 125 iets schuin ingraven en een beetje vis onderin.
Dat wil ik niet, het beest kan er niets aan doen.
Voor je haag, ook een stroomdraadje. 1x pissen en de hond doet het nooit weer (ik heb ervaring, grote bek toen ik 12 ofzu was :mrgreen:).

2 stukjes dubbeltjes gaas, 0,5 cm van elkaar met sate prikkers in de grond steken, vlak achter het blad waar ie pist. Dan zoiets op een 9V batterijtje: https://www.reichelt.nl/minihek-hoogspa ... stct=pol_9

+ aan het ene net, - aan het andere netje.

Deze is ook niet zo sterk als zo'n boerending, maar de kat of hond onthoud hem wel :lol:
Albert van WdJ schreef:Laat ze dan in een droge ton vallen, en schiet ze 's morgen dood met de luchtbuks. Of bedenk een andere snelle manier om ze dood te maken.
Inderdaad. Misschien een paar hokjes in maken met een goeie klem.
Tim
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door JantjeV8 »

Ieder die dit soort diervriendelijke adviezen geeft, onderschat de gevolgen. Geen rommel laten slingeren, je kliko dicht houden, voer in emmers bewaren, en dat soort zinloze opmerkingen. Alsof we dat al niet doen. Net zoals luizen met koudwater uit je fruitbomen weren.Tegen de tijd dat je van de luis af bent, is je oogst ook naar z'n grootje. Ratten moet je maximaal de kop indrukken, en heel rap na het constateren van de aanwezigheid.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door alefarendsen »

Kan alleen maar uit eigen ervaring spreken.

In de 4 jaar dat we hier zitten een enkele keer een rat gespot. We zijn niet de meest gedisciplineerde als het gaat om morsen van graan, et cetera en het kippenhok is ook niet echt hermetisch dicht. Ook met de compost en het varkensvoer (vorig jaar) waren we niet altijd de schoonste.

De 3 katten zullen helpen, die jagen goed op alles wat los en vast zit, van hazen tot muizen en vogels.

Ik verwacht dat de buren (150+ meter verderop) hier gif gebruiken. Wijzelf niet.

Ik prijs mezelf gelukkig tot nu toe, en zou een gerichte beperkte actie met gif niet schromen mocht het nodig zijn.
Plaats reactie