vlierbloezemlimonade en andere

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door alefarendsen »

Andere plek, zelfde recepten, vandaag 5 liter vlierbloesemchampagne in 5ltr gistingsfles gedaan.

Zaterdagochtend met de kids dicht bij huis (we mochten nog niet verder dan 1km van huis) wat vlier gevonden die al flinke bloei vertoonde. 15 of 20 grote schermen op 5 liter water. Van de 5 liter was 1.5 liter warm en daar heb ik eerst 700 gram suiker in opgelost. Dit heeft 2 dagen gestaan en vanmiddag waren er flink wat bubbels gezien. Natuurlijk vergisting is aan de gang dus.

Ik zit net te kijken naar m'n recept en ik denk dat ik qua hoeveelheid suiker wellicht wat aan de krappe kant zit. Had dit recept gebruikt en ik had de omrekening van ponden en cups weer eens niet goed.

We gaan vast nog wel een batch doen als de bloei nog wat verder gevorderd is.

Van alle brouwsels is dit eigenlijk mijn favoriet. Ik kwam tijdens onze verhuizing nog een paar flessen tegen en die hebben we puur, met tonic en met een fles prosecco die we nog van onze bruiloft overhadden soldaat gemaakt.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: vlierbloezemlimonade en andere

Bericht door beek »

Ik heb vorig jaar behalve vlierbloesemsiroop ook -wijn gemaakt, volgens dit recept. Het moet wel een paar maanden rijpen voordat hij echt lekker is en dan koud drinken.
Plaats reactie