Voedsel drogen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gerda van den Bergh

Re: Voedsel drogen

Bericht door Gerda van den Bergh » 18 nov 2019, 22:17

Maakt hier iemand zelf rozijnen?
Ik had dit jaar zo ontzettend veel druiven dat ik wat geprobeerd heb.
Mijn blauwe druiven zijn vrij klein, erg zoet en hebben pitten.
Niet ontpitten is geen optie, je kauwt op de rozijnen en dan zit zo'n pit in de weg, met gevaar van tandbreuk.
Ontpitten voor het drogen gaat het gemakkelijkst maar is nog erger dan monnikenwerk.
De rozijntjes zijn wel heel erg lekker :-).
Nu wil ik een ander druivenras erbij zetten, puur en alleen om rozijnen van te maken.
De vraag is nu: welk ras.
Iemand ervaring?

jwardenier

Bericht door jwardenier » 19 nov 2019, 20:04

Je zou een pitloos ras kunnen proberen ,ik heb er niet veel geluk mee ,ze zijn vatbaar voor ziektes .
Rozijnen was ook mijn idee ,heb nu een blauwe druif ,waar ik wijn ,sap of siroop van maak ,ook de likeurtjes zijn hier erg geliefd .
Ontpitten is niet te doen ,daar heb ik nog geen molentje voor .

Vandaag ben ik begonnen aan een grotere droogkast ,5 latten laden van 1 m2 per lade ,bovenop komt een overstekend dak .
Ik twijfel nog of ik rondom glas moet gaan zetten of gewoon op de wind te laten drogen .
Doel is nu eerst de uien te drogen ,ik heb er zoveel dat dit in 2 a 3 x in de kast zal moeten ,ze hebben geen staarten meer, anders zou ik ze op vlechten,was te laat met oogsten .Ze liggen nu op een boerenwagen onder dak .
Daar deze een dicht bodem heeft duurt het drogen lang ,ook liggen ze 3 lagen dik ,zet hem wel indien mogelijk overdag buiten in de zon
Voordeel van rondom glas ,is dat er meer warmte in komt en er geen vocht inwaait ,nadeel kan zijn te warm .
Ook wil ik de walnoten er in laten na drogen voor ze de opslag in gaan ,ook heb ik nogal eens grof zaaigoed wat nog even droger moet.
Met een kleedje er in zal dit niet door de laten bodem vallen .
wat zou wijsheid zijn .Ik droogde deze eerder op de zolder ,maar omdat er steeds meer hooi stro en graan op de zolders komt ,kom ik ruimte te kort .
O A Hop droog ik hangend aan de hanen balk tot op de vloer van de hooizolder ,hierna zet ik er een stoel bij en zit avonden op zolder te plukken .
Dit wil ik wel blijven doen en ook nog wat andere droging gaat daar erg goed o a tabak en bruine bonen .
Maar een gedeelte moet ik nu elders gaan drogen .
Tevens heb ik op de zolders nogal eens last van vogels.

Gerda van den Bergh

Bericht door Gerda van den Bergh » 20 nov 2019, 00:58

We zijn het eens over het ontpitten van druiven: niet te doen.
Weet je nog welke pitloze rassen je geprobeerd hebt?

Bij eerdere pogingen om buiten pruimen te drogen had ik nogal last van vliegend ongedierte. Dat pleit voor kunnen afsluiten, dus glas of gaas.
Ms is rondom gaas met afneembare ramen en 1 scharnierend 'raam' met een automatische raamopener een constructie voor alle omstandigheden en toepassingen?

Uien droog ik in kratten met luchtgaten in de zijkant en de bodem, dat droogt snel genoeg en bij vorst is het spul makkelijker in de kelder te zetten. Als de kratten op zijn gebruik ik netten waar je 10 kg aardappels in kunt kopen. die netten hang ik op onder een afdak, droogt ook goed.
Vlechten ziet er heel mooi uit maar in netten bespaart heel veel werk met vergelijkbaar resultaat.
De uien op de kar omzetten doe je natuurlijk al.

Walnoten drogen gaat heel fijn op de tegelkachel. Zaaigoed zou ik niet durven i.v.m. temperatuur.

jwardenier

Bericht door jwardenier » 21 nov 2019, 17:51

Gerda ,ik kan niet terug vinden welke rassen het waren ,om de ziekte druk had ik er de zaag ingezet .het waren dikke gele druiven met meer vruchtvlees .Vaak zijn dit soort kruisingen erg gevoelig voor ziekten als meeldouw ,en dat kun je best biologisch bestrijden ,maar het schoot er nogal eens bij in om dit vooruit te doen ,en als je de schimmel ziet is het te laat .

De uien liggen in de droogladen ,heb de kast op de dorsdeel gezet ,met de baander los waait het mooi door ,een aantal kistjes heb ik bij de kachel gezet .Daar zouden de noten ook kunnen staan maar ons huis is te klein of we hebben te veel ,zo ook met de kelder .

Om pruimen en bessen te drogen ,zoek maar even aan het begin van dit topic ,een zone droogkast met fijn gaas voor de ingang van de colector zal je goede diensten bewijzen .
Je droogt in een donkere omgeving [vitamintjes ] en het kost je geen energie .

jwardenier

Bericht door jwardenier » 04 dec 2019, 10:47

Na een aantal keren gegeten te hebben van de gedroogde groentes ,kan ik zeggen dat het een zeer geslaagd project was wat ik zeker ga voortzetten /uitbreiden .We hebben gisteren andijvie geweld en naderhand als stamppot rouwe andijvie gegeten .
De smaak en versheid is als vers ,tot nog toe alleen ijsbergsla welke niet aan de verwachting voldeed .
En dan de ruimte die droog waar inneemt ,5 grote kroppen andijvie in 1 l pot ,4 porties snijbiet 1 l .
Ik heb glazen potten met rubber ring en beugelsluiting .
We wecken erg veel maar zo het laat aanzien gaan we over naar voedsel drogen in de zone droger ,of in ieder geval een combinatie, fruit ,jam enz in de weck ,groentes in de droger .

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 04 dec 2019, 13:10

Wouw! Goed nieuws. Echt mooie manier om smaken in de winter toe te voegen... Is er kennis over de voedingswaarde?
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

jwardenier

Bericht door jwardenier » 04 dec 2019, 16:38

Drogen verduurzaamd voedsel zonder veel verlies aan voedingswaarde .
Een minimumverlies aan vitamines is onvermijdelijk omdat bij het verkleinen van vruchten en groentes cellen worden opengebroken op de snijvlakken .
Door oxidatie gaat een deel van de vitaminen verloren ,waaronder vit c en sommige b vit .
Vit b1 , b2 en niacine blijven goed bewaard evenals vit a in de vorm van b caroteen .
Mineralen zoals o a ijzer ,kalk en fosfor blijven onaangetast ;.aldus het boekje drogen als bewaarmethode '".
Komt nog bij dat ik een zonedroger de droogwaar in het donker wordt gedroogd waardoor er minder vit verloren worden dan bij b v drogen in de zon of in een oven .
De blikjes collector en de zonneschoorsteen zorgen voor een goede doorstoom van warme lucht .
Zou ik weer eens een droogkast bouwen dan zou ik hem nog groter maken ,om pieken op te vangen ineens is alle snijbiet of een groente soort klaar .
Mijn kast is al best groot ,maar kwam nog regelmatig ruimte te kort ,vooral omdat er alleen spul van mooie kwaltijd gedroogd moet worden ,soms kan b v andijvie in een dag of 3 veranderen ,dus drogen als het mooi fris groen is .
Echt fijn van smaak zijn gedroogde uien en prij ,wat ook erg leuk is zijn combi groenten ,even wellen en kort koken ,daarna soep eten .
Het allermooiste vind ik het louwtech ,het kost totaal geen energie om groenten in de winter te eten .

Plaats reactie