Voedsel drogen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier

Re: Voedsel drogen

Bericht door jwardenier » 02 jun 2019, 19:39

Zo dat is snel 1 dag en dan al droog . Hier kwam de temperatuur vandaag op 47 gr ,vanmiddag na het hooi draaien gevuld met brandnetel ,Imkers handschoenen aan om te plukken ,Hierna zal ik ook wat bloemschermen plukken ,thee lijkt me ook wel wat .
Ja best apart dat ze bij jou in volle bloei staan en hier er net aan komen .
Morgen hoop ik de blikjes op gaas te kunnen legen ,en de laatsten erbij te plaatsen .
Eens kijken wat dit met de temperatuur doet ,al vind ik het nu ook best gaan 47 gr in de volle zon , maar ik heb het idee dat er nog meer lucht door de droger kan waardoor hij dan een paar graden lager uitkomt .
Tevens wil ik nog een opklapbare tafel/plank aan de achterkant maken ,dit om pot of bus op te zetten om het gedroogde materiaal in te doen ,ik heb nu een la en een pot in handen ,kom nog een handje te kort om de deur open te houden .Het waaide Leker vandaag deur draait naar west .

alefarendsen

Bericht door alefarendsen » 07 jun 2019, 23:12

Oh ik ben zo blij met de droger! Dank John voor het starten van dit topic, het gaf me het laatste zetje dit ding nu eindelijk te gaan bouwen.

Er zitten 9 traytjes in, er is waarschijnlijk nog ruimte voor 2 of 3 extra, maar ik wil eerst de keien erin hebben voor ik kijk wat ik er nog extra in wil hebben.

Hij zit eigenlijk continu vol en het is heel gemakkelijk een snel 1 of 2 traytjes te doen. En hij staat altijd 'aan'.

Gister rozenblaadjes (voor de rozenthee) eruit gehaald, die waren in 2 dagen droog (bloesem gaat heel snel op de een of andere manier, ondanks het wat mindere weer van de laatste dagen). Dit traytjes heb ik gevuld met munt en bonenkruid. Vlier, die ik er 3 dagen geleden ingelegd heb was vanavond droog. Ik heb dus nu weer 3 traytjes leeg, die ik morgen vul.

De kids willen ook af en toe bloemen drogen. Leuk om de tafel voor kerst mee te versieren vinden ze. Trapje erbij, kunnen ze het traytje er zelf in doen.

Ik heb een ontluchtingskapje op de schoorsteen gezet tegen inregenen, werkt prima. De collector moet nog met glas uitgevoerd worden (moet nog steeds meten) en ik moet hier en daar nog een klein likje verf doen. Heb er trouwens nog even geen thermometer inhangen, maar ben alweer van m'n obsessie af dat ik altijd wil weten hoe warm ie is. Het wordt droog, dat is het belangrijkste en ik heb het idee dat ie nooit echt te warm tot nu toe. Dat zal van de zomer wel veranderen, maar wie dan leeft die dan zorgt.

jwardenier

Bericht door jwardenier » 08 jun 2019, 11:27

Alef , met dat doel heb ik dit topic gestart ,kennis delen ,in de hoop dat ook anderen de kriebels krijgen en een droogkast bouwen .
Hij bevalt mij ook prima ,en het kost na het bouwen geen cent meer om voedsel bewaar klaar te krijgen .
Het kruiden rondje is hier bijna klaar ,Dus de eerste verse groente kan er binnenkort in ,later nog een keer tijm drogen omdat ik deze ook gebruik in o a worst .
Het temperaturen laat ik ook een beetje voor wat het is ,hoog zomer eens weer kijken ,tot nog kwam hij niet abnormaal hoog .
Ik heb er 4 laden in zitten ,er zouden nog bij geplaatst kunnen worden ,maar voorlopig hou ik het zo .
De veldkeien hebben nog een functie bewezen ,de kast heeft de zware storm /valwind doorstaan ,zonder veldkeien had hij vast achterover gelegen .
Bomen zijn afgeknapt ,en zelfs een muur is onderste boven gegaan .
Maar zelfs de zone schoorsteen is er goed doorgekomen .De opknapbeurt van de droogkast was dus wel de moeite waart .
Ik ben er ook erg blij mee .

alefarendsen

Bericht door alefarendsen » 18 jun 2019, 15:18

53 graden en tijd om de collector wat af te dekken denk ik dan maar. Lading bloemblaadjes van roos en goudsbloem erin voor de thee en zalfjes die we van het najaar willen maken.

De collector heeft nog steeds perspex als afdekking, dat bolt wat op nu waardoor ie niet zo goed afsluit...

Gr.,
Alef

Plaats reactie