Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door alefarendsen »

Met de eerste zaadjes in de trays vraag ik me af wat andere dit jaar gaan doen in de tuin? Zijn er zaken die je anders gaat doen?

Ik heb vorig jaar flink uitgebreid qua moestuin. Zo richting de 300 tot 400 m2, met bijna alleen maar één-jarigen. Das te veel.

Dit jaar de volgende aanpassingen:
  • Moestuin voor eenjarigen terug naar 150 tot 200m2, verdeeld in 12 vakken, roterend zoals altijd met een goed uitgedachte vruchtwisseling. Dit stuk is dus vrij intensief met verhoogde bedden, één keer diep omgespit toen ik de bedden maakte
  • Het deel wat ik uitbreidde vorig jaar gaat voor een deel (of misschien wel geheel) naar meerjarige; veelal bessen
  • Na succesvol door de tuin buiten op verschillende plekken tomaten geteeld te hebben ga ik dat dit jaar ook weer herhalen. Heb net een tray vol (88) tomaten voorgezaaid. Daarvan kunnen er maximaal 20 in de kas. Voor misschien nog 20 heb ik op andere plekken wel ruimte. De rest gaat weg (naar buren / tuinvereniging, of gewoon echt weg)
  • Na 2 jaar (met dank aan John) smeerwortel te hebben gezet op één plek in de tuin, ga ik het nu gebruiken om de randen van de tuin af te bakenen. Als experiment. Ik ben het zat dat het gras m'n bedden ingroeit. In het smeerwortelbed is geen gras mee te vinden, ik zet het langs de randen van een paar bedjes om te kijken hoe dat werkt.
  • Ik offer één bedje op aan aardperen. Lekkere groente. Was tot nu toe een beetje huiverig, omdat het lastig weg te krijgen is, maar heb ze nu toch in de grond zitten
In de boomgaard zou ik ook graag andere zaken dan gras rondom m'n bomen hebben. Zijn er mensen die andere gewassen rond de bomen hebben staan? Smeerwortel ofzo, of andere dingen?

gr.,
Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door jwardenier »

Alef ,een aantal jaren terug heb ik het moes tuinontwerp omgegooid ,heb nu vruchtbomen staan met daaronder groente ,kruiden en 1/4 met vaste planten als kardoen ,eeuwige moes ,blijvende boerenkool ,asperges, aardbei enz. ,en heb er ook laagblijvende bessensoorten in staan als bos bessen ,een windkeerring van hoge bessen struiken .veder is er een kleine kas waar ik voor zaai en verspeen totdat de plantjes groot genoeg zijn zodat ze boven de mullig uitsteken .
Dit jaar ga ik voor groenten die van de seizoenen gegeten kunnen worden ,een gedeelte gaat in de winterkuil ,aardappelen bieten wortelen enz. kuil ik gezamenlijk op ,een gedeelte gaat in de weck ,of wordt gedroogd ,invriezen wil ik zoveel mogelijk meiden .
De smeerwortel gebruik ik hoofdzakelijk als gier ,wortel krijt het paard als die spier of pees problemen heeft ,en ik maak er tinctuur van .
Dit jaar gaan de aardappelen mee naar het bouwland ,ik had te veel kevertjes in de moestuin ,hoop die zo om de tuin te leiden .
Het bed wat hierdoor vrij komt ga ik gebruiken voor meidoornstekken en rozen ,die later als vee hagen in de weides komen .
Ik wil engelijk niet veel veranderen ,wel proberen om minder werk te hebben .
Spitten doe ik niet ,schoffelen alleen in rijenteelt op de akker ,bemesten via compost ,de tuin is in 4 blokken ,elk jaar bemest ik 1 stuk ,daar waar de blad en knol groentes komen ,kool staat op het 2 e stuk bonen op het 3 e stuk ,,de grond blijft altijd bedekt ,met stro enz .
Het 4 e stuk strooi ik wat goed verteerde stalmest uit .
Het enige wat ik zou willen veranderen is de paden ,zijn nu compost stroken met veel blad en vers materiaal ,deze ideale kweekplaats voor slakken zou ik graag meer willen keren ,zodat de zon de eitjes kan verbranden .
Ook hoop ik 2 redelijk grote kassen nog op te halen en hier 1 van in de tuin te plekken ,de ander wil ik aan de oostzijde aan huis bouwen ,beetje morgen zon ,om in alle rust van een bakkie te genieten ,voor ik naar de tuin ga om daar verder te gaan met zo min mogelijk werk, op de akker kan ik dagen schoffelen dunnen en wieden ,en denk ik klaar te zijn begin ik opnieuw .
Hier staan naast graansoorten ,bonen ,erwten, bieten ,aardappelen en zonnebloemen .
Gelukkig weet mijn paard hoe deze tussen de rijen moet lopen ,met de paarden hak en schoffeltuig vlot het werk snel .
En staan de rijen eenmaal dicht ,is er weer ander werk .
Ik wacht nog even met voor zaaien ,ik vind vroeg gezaaide planten altijd wat zwak ,half maart start ik hiermee .
Tomaten komen altijd spontaan op in april ,de laatste tomaten laat ik hiervoor in de kas liggen ,ze rotten weg waardoor ook het vliesje om de zaadjes weg rot ,ik zoek daarna de mooiste planten uit ,geef er best veel weg en hou er een 20 over ,die in een tunnel kasje en de kleine kas weer mogen zorgen voor een jaar tomaten plezier .
Buiten willen ze hier niet ,door de vele aardappelen in de omgeving is de ziektedruk te groot .
Dan heb ik nog een stukje voor zaadvermeerdering ,dit jaar voerknollen en voerbieten .
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door remco d »

Ieder jaar vol ambitie beginnen en dan laten verslonzen is bij mij de traditie. Dit jaar wat realistischer, met 1 baby en 1 peuter krijg ik er weer geen tijd voor gemaakt. Dus alles maar vol gezet met aardbeien, we zien wel wat het doet. Wel weer geïnvesteerd in de toekomst en 4 hoogstam fruitbomen erbij, totaal nu 13. Daar maak ik wel tijd voor. Was het geen Chinese wijsheid: "de beste tijd om een boom te planten is 10 jaar geleden, de op één na beste tijd is nu".
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: 02 mar 2019, 00:00 Alef ,een aantal jaren terug heb ik het moes tuinontwerp omgegooid ,heb nu vruchtbomen staan met daaronder groente ,kruiden en 1/4 met vaste planten als kardoen ,eeuwige moes ,blijvende boerenkool ,asperges, aardbei enz. ,en heb er ook laagblijvende bessensoorten in staan als bos bessen ,een windkeerring van hoge bessen struiken .veder is er een kleine kas waar ik voor zaai en verspeen totdat de plantjes groot genoeg zijn zodat ze boven de mullig uitsteken .
Hoe doet deze opzet het? Ik heb een stuk vrij waar ik meerjarigen neer wil zetten. Dat is in de boomgaard. Ik heb hier veel last van rupsen, dus sta op het punt om kool op te geven. blijvende boerenkool, eeuwige moes hoe doen die het en hoe ga je om met rupsen?

Het stuk gaat sowieso voor een deel opgevuld worden met rode bessen, bramboos en andere meerjarigen. Ik wil een heg van sleedoorn neerzetten.
Spitten doe ik niet ,schoffelen alleen in rijenteelt op de akker ,bemesten via compost ,de tuin is in 4 blokken ,elk jaar bemest ik 1 stuk ,daar waar de blad en knol groentes komen ,kool staat op het 2 e stuk bonen op het 3 e stuk ,,de grond blijft altijd bedekt ,met stro enz .
Het 4 e stuk strooi ik wat goed verteerde stalmest uit .
Hoe doe je wortelgewassen (wortels, pastinaak) met mulch? Ik doe nu vliesdoek voor dit soort dingen; wortels zaaien in ge-mulchte grond vind ik lastig. Ben benieuwd.
Het enige wat ik zou willen veranderen is de paden ,zijn nu compost stroken met veel blad en vers materiaal ,deze ideale kweekplaats voor slakken zou ik graag meer willen keren ,zodat de zon de eitjes kan verbranden .
Paden zijn bij mij grindtegels. Ben ik ooit eens aan begonnen en dat bevalt eigenlijk wel.
Tomaten komen altijd spontaan op in april ,de laatste tomaten laat ik hiervoor in de kas liggen ,ze rotten weg waardoor ook het vliesje om de zaadjes weg rot ,ik zoek daarna de mooiste planten uit ,geef er best veel weg en hou er een 20 over ,die in een tunnel kasje en de kleine kas weer mogen zorgen voor een jaar tomaten plezier.
Buiten willen ze hier niet ,door de vele aardappelen in de omgeving is de ziektedruk te groot .
Qua tomaten, heb je maar 1 soort staan? Anders krijg je je toch kruisbestuiving als ze dicht bij elkaar staan? Ik vind het wel leuk een aantal verschillende soorten te hebben, dus heb eigenlijk nog nooit zelf zaad van tomaten getrokken.
Dan heb ik nog een stukje voor zaadvermeerdering ,dit jaar voerknollen en voerbieten .
Doe ik ook; geen apart stukje voor. Elk jaar wel een aantal zaken waarvan ik zaad haal voor jaar erop. Leuk.


dank John,
Alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door alefarendsen »

remco d schreef: 02 mar 2019, 09:04 Ieder jaar vol ambitie beginnen en dan laten verslonzen is bij mij de traditie. Dit jaar wat realistischer, met 1 baby en 1 peuter krijg ik er weer geen tijd voor gemaakt. Dus alles maar vol gezet met aardbeien, we zien wel wat het doet. Wel weer geïnvesteerd in de toekomst en 4 hoogstam fruitbomen erbij, totaal nu 13. Daar maak ik wel tijd voor. Was het geen Chinese wijsheid: "de beste tijd om een boom te planten is 10 jaar geleden, de op één na beste tijd is nu".
Klinkt bekend. De kids zijn hier inmiddels bijna 4 en bijna 6; dat geeft een hoop meer ruimte.

Er is hier een walnoot bijgekomen recentelijk, 2 appels en een kweepeer. Het is nu een beetje op qua ruimte. Zit op een boompje of 17.

Alef
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door jwardenier »

De wortelgewassen zaai ik in het bed van de bladgroenten ,deze krab ik het oude materiaal hark ik er af en geef dat het bed er naast of verdeel dit op het pad ,dan komt er een cm compost op ,en hier zaai ik in .D J had ooit het voorbeeld van polocultuur ,daar zaai je groentes in en door elkaar ,kleine plantjes krijgen later ruimte door groten te oogsten ,dit gebeurd ook in een gecomposteerd bed .Het geeft mij te veel verdringing dus zaai en poot ik netjes op rijen .
De paden ,ik had ooit het hoofd pad met tegels ,had ze later nodig in een nieuw wagenhok ,heb toen een laag stro op het pad gestrooid ,hier komt blad en ander verteerbaar materiaal bij ,later gaat dit het bed op en is het mooi voor verteerd .
In het latere seizoen versloft hier de tuin ook wel een beetje ,maar dit valt door de manier van werken niet zo op bedekte grond geeft weinig onkruiden ,wel bij kale grond ,dan kan het in een maand een rotzooi zijn en wie 1 jaar zijn onkruid heeft laten staan kan er 7 jaar achter heen gaan .
fruit bomen ,zijn er velen vooral oude rassen ben ik verliefd op ,ik vind het ook leuk om aparte te hebben ,bessen struiken zijn er ook velen ook hier wat andere soorten aangeplant ,de zwarte bes zoek ik nog een meel douw resistent ras van ,er staan wel struiken van maar zo af en toe slaat de meel douw toe .Walnoot heb ik nu 7 bomen van ,staan ook in de dieren weides ,het zijn schaduwbomen waar geen muggen /vliegen onder willen zitten .Van het blad maak ik middeltjes tegen vliegen op o a paard ,ook verwerk ik de thee in zalf ,bolsters voor inkt ,en dit jaar ga ik tappen met de hoop op suikers .Het komt er een beetje op neer dat een permacultuurtuin de tuin van de luie tuinman is ,ik zit ook graag op een bankje te overzien hoe en wat er groeit.
O ja de tomaat ,ik heb de moneymaker ,we maken er van alles van ,pasta sous en ketjub is wel vat vaal van kleur ,rode biet geeft de oplossing ,maar de smaak is super .
Plakjes tomaat op brood [eigen gebakken ] met zout en peper en eigengemaakte mayo ,iets waar ik verzot op ben .
Ook hebben we tomaten in de weck met dille toppen ,dit is een smaakmaker .
Een collega heeft de roma tomaat ,deze kleurt wel mooi rood .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door benthuis »

Qua tomaat:
Solanum pimpinellifolium, de wilde of bes tomaat. Is oer versie van de huidige tomaat. Wordt gebruikt om oer genen terug te kruisen. Goed bestendig tegen ziekte

Vruchtjes na de zomer in overvloed te plukken... wel wat bewerkelijk, naar hele tak afknippen en in de keuken ritsen ging goed. Plukken naar behoefte. Aan de plant bleven ze goed. Plant heeft zelf geen onderhoud nodig! Niet dieven etc... Maakt struikachtige plant van 1,5 tot 2m. Smaak was erg goed..
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door remco d »

Hoeft deze ook niet ondersteund te worden? En is resistent tegen phytophthora ? Klinkt goed.... Tomaten buiten gaat hier al jaren praktisch niet zonder gif te spuiten. 2 jaar geleden 2 volle kruiwagens weg kunnen doen na een weekje vakantie.

Mvg Remco
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door alefarendsen »

De tomten staan inmiddels in de kas. Ik heb de tomatencollectie van Vreeken gebruikt dit jaar. 10 soorten, elk 10 zaadjes. Ik heb ook een experimentje gedaan met het enten van tomaten. Een onderstam gezaaid en na opkomst (1 kwam niet op) andere tomaatjes erop ge-ent. Geen succes. M'n techniek laat waarschijnlijk te wensen over, geen enkele overleefde.

Van de 77 (en niet 88 zoals ik boven zei) zijn er dus 18 overleden door het ent-experiment. Eén ras kwam er maar eentje van op en een aantal andere overleden door overmatig water geven. De 35 sterkste heb ik over. 21 in de kas uitgeplant, de rest gaat naar buiten over een weekje of 2.

De rest van de tuin doet het aardig. Wortels zaaien wordt lastig. Het bed was een bloemenbed en zit vol met zaad. Uitplanten geen probleem, maar wortels en pastinaak, ho maar.

Zit nu wel alweer met droogte en beregen de tuin nu al! De verhoogde bedden werken normaal voor me, want wateren goed af, maar nu zijn ze contraproductief :cry:. Weet niet zo goed wat ik daar mee aan moet. Veel mulch helpt, dat wel.

Alef
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door Lieve »

Gisteren de eerste asperges geoogst, ben er erg fier op.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door jwardenier »

Alef , in de opbouw van verhoogde bedden zou je stammen ,takken en veel stro kunnen verwerken ,nadeel is wel dat ze langzamerhand inzakken namatte het materiaal verteerd .
Verhoogde beden heb ik om reden van te snel uitdrogen niet ,ik zou meer de grond in moeten om wat vocht .
Heb wel in de beden hout en stro ,daarom zijn ze nog iets hoger dan de paden
Beregenen ,schaam je niet ,de grond droogt nu snel uit .
Hierom heb ik fruitbomen in de moestuin geplaatst ,maar voor deze zo hoog zijn dat ze voldoende schaduw geven zijn we een aantal jaren veder ,dus sluit ik de slang aan op de bron en beregen als het moet .
Tevens heb ik aan de westkant paarde kastanjes geplaatst ,de kracht van deze bomen doet paarden erg goed ,en omdat we soms werken als ,help het ons hopelijk ook een beetje ,veder zogen ze voor wat schaduw ,en houden de wind wat van de tuin .
Hop topen ,is die prijs per couvert ,ik gooi ze nog wel eens bij de varkens in ,pares voor de zwijnen dus .
Lieve ,ik hoop dat je er smakelijk van gegeten hebt ,waren ze niet draderig .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door Lieve »

wij hebben ook een aantal hugelbedden, waarschijnlijk is het verschil wel dat we op kleigrond zitten, ieder jaar worden die terug aangevuld met kompost materiaal afgedekt met houtmulch, dat werkt hier al enkele jaren. Soms zijn er wel mollen en andere aardbewoners die vinden dat het niet goed georganiseerd is, een voorraad houtschilfers helpt dan om terug een beetje vorm te geven aan de bedden. In de eerste jaren hebben we ook afgedekt met karton, dat doen we niet meer, compost en houtschilfers zijn voldoende. Wortelgewassen zaaien we nog steeds op een meer traditionele manier.
Sinds het maaiweekend is de grasmachine in onbruik geraakt, er verschijnen nu verschillende soorten wilde planten. Wilde kamille, bereklauw etc., het is niet altijd even gemakkelijk te identificeren. Verschillende van die planten schijnen eetbaar te zijn, we hebben wijn gemaakt van paardebloem, nu willen we de wortels van paardebloem roosteren om een soort chicorij mee te maken. Bereklauw zou ook eetbaar zijn, heeft een licht peperachtige smaak. Het gebruik van de verschillende wilde planten is wel leuk, informatie vinden is minder eenvoudig. Indien iemand ideetjes heeft, ... graag.
Reintje
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 nov 2012, 17:21

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door Reintje »

Lieve, wij hebben hier een boekje vertaald uit het Duits, " Eetbare wilde planten, 200 soorten herkennen en gebruiken". Handig en verrassend, en er komt weer eens iets anders op je bordje haha. ISBN; 978-90-77463-25-3. Maar ben zelf ook wel geintereseerd of er ook op het web iets te vinden is in het Nederlands .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Wat voor zaken pas je dit jaar qua moestuin aan?

Bericht door Lieve »

Valt te proberen. Er is natuurlijk wel een taalprobleem, maar die begint al bij de regionale namen die voor planten gebruikt worden.
Als we iets echt leuk tegen komen, laat ik het weten.
Plaats reactie